Mijn zoon heeft momenteel een bijna 5 jaar oude Alternate Thunderstorm AMD SE2 (https://www.bol.com/nl/nl...systeem/9200000105537024/). Deze loopt nu tegen beperkingen aan en het is tijd voor een upgrade.
Eerder nog gedacht aan het upgraden van de huidige PC maar een nieuwe CPU, GPU en SSD bij elkaar komt al redelijk in de buurt van de bedragen die nodig zijn om een compleet nieuw systeem samen te stellen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk alleen maar gamen (GTA V, FiveM, Fortnite en Minecraft en wat lichte grafische dingetjes (gifjes maken, korte videoclips maken enzo). Ik sluit niet uit dat hij mettertijd ook wat andere games zal gaan doen, maar daar is nog niet zoveel over te zeggen natuurlijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoonlief betaald het zelf dus best value for money. Absolute max voor hem is € 700 en wij dragen €300 bij; dus € 1.000. Er is wel een klein beetje rek in, mocht het echte meerwaarde bieden om er overheen te gaan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In de oude computer zit een 2TB HDD die mee gaat naar de nieuwe PC (merk model moet ik nog nakijken). Verder gaat het alleen om de PC.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uiteraard een goede GPU voor zijn gebruik. CPU zit ik te denken aan een AMD Ryzen 5. Minimaal 1 TB SSD en liefst 32 GB RAM.
Hij vind zelf RGB ook mooi, dus een behuizing met RGB heeft zijn voorkeur.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niets speciaals. Gewoon een niet te overdreven maar goed presterende machine.
Ga je overklokken?
In principe de standaardinstellingen.
Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk advies hoe de best bang-for-buck te krijgen die op budget uitkomt. Dus het snelste/beste systeem mogelijk, en waar mogelijk zoveel mogelijk toekomstgericht.
Zelf kwam ik op basis van een beetje rondzoeken op dit uit:
Suggesties/tips/advies is zeer welkom
Eerder nog gedacht aan het upgraden van de huidige PC maar een nieuwe CPU, GPU en SSD bij elkaar komt al redelijk in de buurt van de bedragen die nodig zijn om een compleet nieuw systeem samen te stellen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk alleen maar gamen (GTA V, FiveM, Fortnite en Minecraft en wat lichte grafische dingetjes (gifjes maken, korte videoclips maken enzo). Ik sluit niet uit dat hij mettertijd ook wat andere games zal gaan doen, maar daar is nog niet zoveel over te zeggen natuurlijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoonlief betaald het zelf dus best value for money. Absolute max voor hem is € 700 en wij dragen €300 bij; dus € 1.000. Er is wel een klein beetje rek in, mocht het echte meerwaarde bieden om er overheen te gaan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In de oude computer zit een 2TB HDD die mee gaat naar de nieuwe PC (merk model moet ik nog nakijken). Verder gaat het alleen om de PC.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Uiteraard een goede GPU voor zijn gebruik. CPU zit ik te denken aan een AMD Ryzen 5. Minimaal 1 TB SSD en liefst 32 GB RAM.
Hij vind zelf RGB ook mooi, dus een behuizing met RGB heeft zijn voorkeur.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niets speciaals. Gewoon een niet te overdreven maar goed presterende machine.
Ga je overklokken?
In principe de standaardinstellingen.
Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk advies hoe de best bang-for-buck te krijgen die op budget uitkomt. Dus het snelste/beste systeem mogelijk, en waar mogelijk zoveel mogelijk toekomstgericht.
Zelf kwam ik op basis van een beetje rondzoeken op dit uit:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 158,- | € 158,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 86,55 | € 86,55 |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB | € 366,- | € 366,- |
| 1 | Behuizingen | DeepCool CC360 ARGB Zwart | € 57,34 | € 57,34 |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 31,90 | € 31,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Voedingen | MSI MAG A750GL PCIE5 750 watt | € 116,99 | € 116,99 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 92,90 | € 92,90 |
| Totaal | € 1.019,58 | |||
Suggesties/tips/advies is zeer welkom