Plaatsing access points in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeanMachine361
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 16:58
Hi medeTweakers,

Met het Unifi Design Center ben ik de plaats van access points aan het bepalen voor mijn nieuwbouw. Om een goede 5GHz dekking te hebben moet ik volgens de tool quasi in elke ruimte een AP voorzien. Misschien is dit overkill of zie ik bepaalde zaken over het hoofd? Ik ben benieuwd naar jullie input.

Informatie over de woning:
  • De kelder (110m²) zal gebruikt worden als berging, techniekenruimte en twee hobbyruimtes.
    Op het gelijkvloers (130m²) is er een open woonkamer - keuken - eetruimte, de inkomhal strekt zich uit over twee verdiepingen.
    Op de eerste verdieping (110m²) zijn er drie slaapkamers en twee badkamers.
  • Tussen elke verdieping zit een vloerplaat uit gewapend beton. De binnenmuren bestaan uit snelbouwsteen van 14cm dik.
  • De access points die ik gekozen heb in de configurator zijn de Ubiquiti 'U6 in wall' en de 'U6 lite' waar het esthetisch aspect geen rol speelt.
  • Uiteraard zal ik niet elk AP op dag één installeren maar het is eerder een lange termijn plan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJF6158AzXbI7l0iRFbfZfEjbfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AZFtltTNaP9OsVLJkvjHUaGX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7RdmOiKh-EDTdexinJhR9oVvXs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LZLIhPwRd3rewy36iuaG7q9n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYc2hx4aPvnJSBheQbA52TuScIk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xLqpXBAzTy1VCvooAImgPGSS.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 19:22
Zie ik dat nu goed, en stel je nu voor 14 AP's te hangen in een ietswat-groter-dan-normaal huis ?

Ik ben niet anti-straling maar dit is wat te gek hoor .. ik denk dat 95% vd tweakers 1 AP per verdiep hebben hangen ..

een goede vuistregel is -65 RSSI op 5Ghz halen , elke kamer is echt overkill en gaat niets toevoegen :)

Wil je goed voorbereid zijn, kies dan voor overal dubbele UTP poorten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:54
Hier een unify user met inderdaad 1 AP per verdieping en 1 AP buiten. totale woonoppervlak 185 m2 in een twee-onder-een kapper. Het is echt onzin om zo veel AP's op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:34

ThePsycho

Biertje?

Hier idem, 1 AP per bouwlaag op 180m2 en een enkele buiten. Meerdere AP's per bouwlaag is nuttig als je bijvoorbeeld 20m afstand moet overbruggen of veel beton/glas er tussen hebt zitten.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben wel fan van een AP per ruimte en dan het zendvermogen naar beneden bijstellen.

Kelder:
Prima zo
Gelijkvloers:
AP weg uit de berging, je kan prima boodschappenlijstjes maken op -80db. 8)7
AP bij bureau/voordeur kan een enkele worden, of heb je 1Gbps wifi op de deurmat nodig? :D
Verdieping:
Wifi in de badkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:40
Dit gaat elkaar alleen maar in de weg zitten wua kanalen.

Binnenmuren zijn vaak van gipsblokken (behalve kelder?)
1 ap per verdieping is zat, miss 2 in kelder en eentje los buiten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:54
jadjong schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:57:
Ik ben wel fan van een AP per ruimte en dan het zendvermogen naar beneden bijstellen.

Kelder:
Prima zo
Gelijkvloers:
AP weg uit de berging, je kan prima boodschappenlijstjes maken op -80db. 8)7
AP bij bureau/voordeur kan een enkele worden, of heb je 1Gbps wifi op de deurmat nodig? :D
Verdieping:
Wifi in de badkamer?
even een oprechte vraag. Waarom zou je dit willen? 10 AP's extra is 10* 150 euro voor de AP's en 10 * 100 euro voor 10* een loze leiding. Ik heb echt wel betere doelen voor die 2500 euro meerprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
107mb schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:21:
[...]

even een oprechte vraag. Waarom zou je dit willen? 10 AP's extra is 10* 150 euro voor de AP's en 10 * 100 euro voor 10* een loze leiding. Ik heb echt wel betere doelen voor die 2500 euro meerprijs.
Omdat een paar AP's 1-6dB terug draaien vanwege 'overkill' beter werkt dan een enkel AP een paar dB boosten omdat je ergens een gat hebt. Je zal misschien niet gelijk alle AP's kopen, zolang de kabel er maar ligt als je die plek toch nodig blijkt te hebben. Seamless roaming werkt het beste met */-20% overlap.
Als je AP's uit het zicht weg wilt werken heb je er ook meer nodig dan eentje die in het midden van de kamer tegen het plafond hangt.

Daarnaast is het mijn geld niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 19:22
jadjong schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:57:
Je clients gaan toch niet roamen , ook niet bij lage zendvermogens ...
ik heb mijn Cisco 571 van 50% naar 25% zendvermogen teruggeschroeft.. ik merk een RSSI drop van -63 naar -67 ,maar ik sync nog altijd 650mbps en trek makkelijk 100mbps+ over een speedtest

(echt expert mode : SNR's van huidige devices 39, 49 & 52. dus ik zit hier met een redelijk leeg spectrum inderdaad)

Devices gaan pas roamen als je onder een bepaalde RSSI treshold / SNR komen..

Kelder 2 vs kelder 3 kan ik nog aannemen.. steunende muur in vol gegoten beton .. dat kan ik snappen
Woonkamer naar Bureau gaat bv nooit roamen wegens niet ver genoeg uit elkaar , ook niet bij lage vermogens...
idem met slaapkamer 1 & 2

[ Voor 7% gewijzigd door ijske op 05-11-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeanMachine361
ijske schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:15:
[...]
een goede vuistregel is -65 RSSI op 5Ghz halen , elke kamer is echt overkill en gaat niets toevoegen :)
In elke slaapkamer voorzie ik een dubbele aansluiting, in de bureau 3 x dubbele aansluiting en nabij de tv 2x dubbele aansluiting.
In de bureau en de slaapkamers zou telkens één dubbele aansluting ingenomen worden door een in wall access point die 4 x 1GbE poorten heeft. Aanbevelingen welkom :).
jadjong schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:47:
[...]

Omdat een paar AP's 1-6dB terug draaien vanwege 'overkill' beter werkt dan een enkel AP een paar dB boosten omdat je ergens een gat hebt. Je zal misschien niet gelijk alle AP's kopen, zolang de kabel er maar ligt als je die plek toch nodig blijkt te hebben. Seamless roaming werkt het beste met */-20% overlap.
Als je AP's uit het zicht weg wilt werken heb je er ook meer nodig dan eentje die in het midden van de kamer tegen het plafond hangt.
Dit is eigenlijk mijn uitgangspunt geweest.

Op basis van jullie feedback heb ik alvast een AP in de berging, inkomhal en woonkamer geschrapt.
Een AP schrappen in slaapkamer 1 & 2 lijkt volgens de tool redelijk problematisch qua 5GHz dekking. In slaapkamer 1 wordt de volledige muur met slaapkamer 2 een kastenwand waar ik geen AP kan plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yj_t58yKedPwQuHK74VEhgY55g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yMfNkMFCYE8mZ87Vathnx2g3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQUtY-BED4nx1Dla06d__CZfInQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IvRWV59WZYHKwC5vEjTKnroK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 15:26

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik heb wellicht een net iets groter huis, en een zolder, en mijn AP hangt op de overloop van de eerste verdieping. Ik heb overal in huis, of dit nu beneden is of op zolder, prima bereik.

Rondom mijn huis heb ik nog steeds bereik en pas als ik ver in mijn schuur (die los van mijn huis, zo'n 8 meter, staat) ;heb ik een matige verbinding.

Dus, bij het zien van al je foto's, kan ik alleen maar denken: wat een overkill.

Het enige wat ik mij nog iets voor kan stellen is dat je preventief iets van kabels ergens wilt hebben, maar ik denk oprecht dat als je er 1 plaats in de overloop, en 1 in de kelder, dat je overal prima dekking hebt.
In de bureau en de slaapkamers zou telkens één dubbele aansluting ingenomen worden door een in wall access point die 4 x 1GbE poorten heeft. Aanbevelingen welkom
Puur als tip, waar ikzelf erg tevreden over ben: https://www.elektramat.nl...011-hag-opb-ds-plintgoot/

Ten eerste zijn het gewoon geweldige plinten, zeer gemakkelijk te plaatsen en je hebt ze in diverse kleuren/maten/etc.

Dan heb je allerlei 'stukjes' wat je erop kunt zetten.(https://www.elektramat.nl...5D=Opbouwdoos%20plintgoot) Stroom is dan een optie, maar voor een nieuwbouwhuis wellicht minder relevant. Echter kan je er ook gewoon internet jacks in zetten. Vervolgens ergens patchen en dan kun je vrij dynamisch je internet kwijt.

p.s die linkjes zijn gewoon vanuit een random google search als inspriratie. Ik kon zo even 123 niet vinden waar ik die van mij vandaan had.

[ Voor 42% gewijzigd door Douweegbertje op 05-11-2023 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:26

FreakNL

Well do ya punk?

Nog niet genoemd maar 14 APs zullen ook een fors energieverbruik met zich mee brengen. Alleen daarom al zou ik inkrimpen.

Ik geloof overigens niks van de info uit je tool. Ik verwacht ik slaapkamer 2 gewoon dekking vanuit slaapkamer 1 bijvoorbeeld.

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 05-11-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Die tool, kun je daar instellen of een muur een geisoleerde buitenmuur is of een binnenmuurtje?

Wat die nu laat zien ziet er wel pessimistisch uit
Voor hoeveel db staat een kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:32
Waarom zou je overal per se een 100% ontvangst op 5GHz moeten hebben?

Hoevaak moet je in de kelder 1GBit draadloos hebben?
Stel jezelf deze vraag voor iedere ruimte en ga vervolgens van 14 APs naar 1 per verdieping + eventueel 1 waar je echt de snelheid wilt hebben (kantoor of zo).

Dan zul je zien dat je met een stuk of 5 APs meer dan genoeg signaal gaat hebben.

Hier ongeveer 150m2 woonoppervlakte, heb 2 APs staan en overal WiFi...

[ Voor 8% gewijzigd door Rensjuh op 05-11-2023 22:11 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeanMachine361
laurens0619 schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:07:
Die tool, kun je daar instellen of een muur een geisoleerde buitenmuur is of een binnenmuurtje?

Wat die nu laat zien ziet er wel pessimistisch uit
Voor hoeveel db staat een kleur?
In de tool (Unifi Design Center) kan je drie soorten muren ingeven (zie screenshot).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vo-TIy33BoHqfhTdr1q8WvoHkH4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MNNeaOo1vJWuVxyIWy0uCN22.png?f=user_large

Na opzoekwerk kwam ik uit dat mijn binnenmuren, 14cm snelbouwsteen, ruw geschat een demping van 10dB geven. Dus heb ik ze ingetekend als buitenmuur omdat de binnenmuren in de tool overeenkomen met houten frame en gipsplaten.
Qua pessimistisch... het blijft natuurlijk een tool van Ubiquiti ;-).
In mijn vorige post staat de legende onder elke foto.

Rensjuh schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:11:

Waarom zou je overal per se een 100% ontvangst op 5GHz moeten hebben?
Hoevaak moet je in de kelder 1GBit draadloos hebben?
Stel jezelf deze vraag voor iedere ruimte en ga vervolgens van 14 APs naar 1 per verdieping + eventueel 1 waar je echt de snelheid wilt hebben (kantoor of zo).
Bedankt, ga ik meenemen.
FreakNL schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:01:
Nog niet genoemd maar 14 APs zullen ook een fors energieverbruik met zich mee brengen. Alleen daarom al zou ik inkrimpen.[...]
Goed punt, één in wall (Unify U6-IW) heeft een verbruik van 13,5W dus al snel > €50 per AP per jaar. Het scenario waarbij elk AP effectief geplaatst wordt is eerder onwaarschijnlijk. Het is eerder om de netwerkkabels nu in de ruwbouwfase te voorzien en om eventueel later AP's bij te kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34

Zenix

BOE!

Waarom kies je voor Unifi? TP-LINK Omada is meestal goedkoper.

Ik snap ook niet waarom je überhaupt in-wall aan het overwegen bent. Dat is een goede optie als je geen AP kan ophangen aan het plafond, maar anders niet. We krijgen steeds meer antennes omdat 6GHz er ook aan komt, daar zie je geen in-wall versies van, want zoveel antennes daarin verwerken past niet optimaal. In-wall gebruiken voor extra aansluitingen lijkt mij ook niet verstandig, dan kan je beter gewoon wat extra loze leidingen laten trekken, want anders is je uplink een beperkende factor.

De focus bij nieuwbouw moet je ook niet bij het draadloos netwerk leggen, maar de fysieke aansluitingen. Dus zorg voor genoeg loze leidingen in elke hoek van elke kamer en maak het mogelijk om in elke kamer waar je WiFi nodig om een AP aan het plafond op te hangen als dan 60Ghz de norm gaat worden, ben je er klaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:31
Hoewel technisch een AP aan het plafond natuurlijk de beste oplossing is, vind ik het ook zonder meer de lelijkste oplossing. Het geeft mij het gevoel van een kille kantoorruimte, iets wat ik juist thuis niet wil. Daarom heb ik ook meerdere in-wall access points en een access point tegen de muur achter de gordijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
plaats alle kabels die je kan.

in elke gewenste kamer 2 mogelijkheden voor een inwall.
of 1 voor een plafond ap.
zelfde voor de hal,

dan eindig je met 20 kabels, dus 20 opties.

en dan beginnen met 3? kelder, bg, etage en testen. wat is goed, waar kan het beter.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:06

m-vw

Dus?

Ik laat bij ons, nog te bouwen, huis gewoon naar iedere kamer een netwerkkabel trekken.
En dan zal ik wel zien waar ik extra AP's moet plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@MeanMachine361
Ik heb het even voor je getest (ap hangt in meterkast in hal).
Voor meterkast met opendeur: -56db
In woonkamer aan andere kant van muur waar ap hangt: -59db
In woonkamer 6 meter van ap (meterkast deur,/deur van hal naar woonkamer ertussen): -60db
In woonkamer6 meter van ap (meterkast deur/volle binnenmuur: -64db

Een meterkast is echt een dramatische plek voor een accesspoint trouwens maar door mijn hele woonkamer (6 bij 13 meter) zakt die niet lager dan 64db.

Binnenmuren zijn peanuts, verdiepingsvloeren zijn dramatisch. Op zolder staat een AP, als ik er recht onder sta in de slaapkamer (hemelsbreed 2 meter oid?) heb ik nauwelijks signaal...

De fout die ik bij dit huis heb gemaakt is in ieder kamer utp heb maar niet in de gang.
Als ik het opnieuw zou kunnen doen zou ik:
- 1 utp in midden woonkamer uit laten komen
- 1 utp in gang 1e verdieping
- 1 utp op zolder

Kijkende naar jouw plattegrond zou ik hem:
BG: 1 ap bij het woordje "betonnen kolom". Die heeft dan mooi vrij zicht naar de woonkamer, keuken en de werkkamer in.

1e verdieping: 1 AP in hal

Kelder: geen idee, moet je echt meten = weten

Buiten: Of alles bekabeld of 1 AP aan voorgevel en 1 AP een achtergevel

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 06-11-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Je kan beter teveel aansluitingen voorzien dan te weinig zodat je nadien nog ruimte hebt om toestellen te plaatsen.

Los daarvan is je plan wel zwaar overkill, als ik 1x U6-Lite AP ingeef in de kelder krijg je dit wat al redelijk ok is. Als je nog een omvormer ofzo hebt zou ik wel een aansluiting voorzien voor een extra AP, maar ik vermoed dat je het met eentje wel haalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-01nNQy9jtnLIOLKQnB6KV1YSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMv5P6LcNxqI2Ahgv4t3Qw47.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:27
neem bij voorkeur 19mm (3/4) leidingen, dat werkt wat makkelijker voor een dubbele utp.
alles met een vaste plaats(desktop, printer, tv etc) bij voorkeur bekabeld aansluiten.

ik heb destijds (2001) alle kamers voorzien van 2 dubbele utp outlets (diagonaal) , met de woonkamer 4x (op elke hoek) en mijn werkkamer 4x, ook keuken 1x en overloop boven 1x
installateur vroeg zich af of het een kantoor of woonhuis was. veel gemak van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

ijske schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:15:
Zie ik dat nu goed, en stel je nu voor 14 AP's te hangen in een ietswat-groter-dan-normaal huis ?

Ik ben niet anti-straling maar dit is wat te gek hoor .. ik denk dat 95% vd tweakers 1 AP per verdiep hebben hangen ..

Ik noem 350m2 niet 'ietwat groter' haha. Wat een pand.

Ik heb hier op elke verdieping (50 m2 per verdieping) een AP hangen. In geval van TS zou bijv. 2 doen per verdieping.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
De lite die je hebt gekozen kwam trouwens niet heel goed uit een test mbt dekking. Als je ubiquiti echt wil dan zou ik eerder Plus modellen gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5d3c73c906ac510001158d1b/1627487529107-XFQMI80QI9AXUSGEURXN/UniFi+vs.+Mesh+-+5+GHz+Wi-Fi+6+Distance.png
https://evanmccann.net/blog/2021/2/unifi-6-lite-review

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Elke ruimte een accesspoint geven is overkill, 1 per verdieping is voldoende, heb je niet voldoende kan je altijd later nog uitbreiden.

(In ons kantoorpand heeft ook niet elke ruimte een AP en geeft alsnog uitstekend 5ghz ontvangst).

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2023 12:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik heb een vergelijkbaar huis, zij het een stukje ouder; met 2 AP's overal dekking, AP nummer drie komt in de tuin. Ik mis even of je vloerverwarming hebt, dat kan het signaal serieus blokkeren, maar 1 AP per laag is dan nog steeds een valide uitgangpunt.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 20:08
Eens met de meesten, 14 is veel en veel te veel, zeker voor 2,4Ghz.

Dan zul je echt om Co channel inteferentie onder controle te houden wat radio's moeten gaan uitzetten.

1, per woonlaag is meestal voldoende, 2 hooguit, probeer dit wel juist te plannen, met 2 ap's zou je mogelijk heel anders plaatsen als dat je er 1 per vloer zou toepassen.
Hou ook rekening met de gedachte dat veel ap's voor veel clients juist roaming issues gaat betekenen.

Te veel keuze uit alternatieve BSSID's kost ook recources.

[ Voor 7% gewijzigd door mash_man02 op 06-11-2023 21:59 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1