Access, wedrezijdse relaties van identiteiten programmeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edward3
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-02 21:35
Mijn vraag
Ik probeer een database te maken van relaties binnen een groep personen.
Elke persoon binnen de groep kan relaties hebben met ieder persoon uit dezelfde groep (of niet); de relaties kunnen van een verschillend type zijn.
Ik heb nu een tabel Personen en een tabel Relaties gemaakt en geprobeerd via de PersonenId (sleutel van personen) een Persoon1 en Persoon2 aan elkaar te koppelen. Er gaan dus 2 relaties vanuit de PersoonsId naar respectievelijk Persoon1 en Persoon2. Deze aanpak lukt niet.

Als ik mijn tabel Personen kopieer, en een relatie maak vanuit Personen naar relaties en vanuit Kopie van Personen naar relaties, lukt het wel. Maar dit is natuurlijk onhandig, want als ik iets in Personen verander, moet ik het ook in de kopie van Personen doorvoeren.

De vraag is dus hoe je mijn probleem oplost. Meer in het algemeen: hoe benader je relaties van identiteiten met elkaar? Dat moet toch mogelijk zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Access 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie boven

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:31
Je hebt nog een derde tabel nodig zodat je N:M relaties kan maken.
Deze tabel heeft drie kolommen: persoon 1 id, persoon 2 id en soort relatie id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:50
Zoals je opzet was moet het prima lukken.

1 tabel met personen
1 tabel met relaties (id persoon 1 en id persoon 2)

Wat lukt er niet, wat is het probleem / foutmelding?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Probeer je misschien de Access 'links' tussen tabellen te misbruiken om je relaties te definiëren? Het is niet duidelijk waar het misgaat dus we hebben iets meer informatie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Ik zou (heel plat genormaliseerd) 3 tabellen hebben:
1. personen
2. relatie type
3. persoon1id, persoon2id, relatietypeid.

Al kan het nog een vraag worden hoe je relatie moet zien. Is dat een type dat door beide personen als het zelfde wordt gezien? Of kan persoon1 een relatietype1 hebben met persoon2, terwijl persoon2 een relatietype2 heeft met persoon1?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.