Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-05 21:28
Hoi,

Wat is nu de beste manier volgens de goegemeente hier om je Ziggo modem (SmartWifi modem met LG-RDK_6.9.35-2302.6) met en pihole te laten samenwerken?

Ik heb nog drie modem/routers hier liggen om een bridge mogelijk te maken. Als dat de weg zou zijn, welke is dan het meest geschikt?

- FritzBox 7360v2
- TP-Link TL-WR1043ND
- Zyxel VMG8825-T50

M'n hele wifi wordt trouwens gedaan door een Ubiquity mesh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:32

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Je moet alle apparaten in je thuisnetwerk naar de pihole laten verwijzen als DNS server, en dan in de PiHole je voorkeurs DNS servers opgeven (Google of een andere).

Ik heb thuis een ubiquiti netwerk met switches en access points, in elke switch en AP staat de pihole als mijn interne DNS server ingesteld.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:44
loewie1984 schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:38:
Je moet alle apparaten in je thuisnetwerk naar de pihole laten verwijzen als DNS server, en dan in de PiHole je voorkeurs DNS servers opgeven (Google of een andere).

Ik heb thuis een ubiquiti netwerk met switches en access points, in elke switch en AP staat de pihole als mijn interne DNS server ingesteld.
Ja, maar dit kan dus niet omdat je in het modem de DHCP DNS server niet kunt wijzigen. Althans dat kon niet toen ik nog bij Ziggo zat.

Je kunt daarvoor dus in Pi Hole (of Adguard Home) de DHCP server aanzetten en de DHCP server van het modem uitzetten. Je moet er namelijk voor zorgen dat je maar één DHCP server op het netwerk hebt draaien. Dan hoef je het modem ook niet in bridge te zetten en kun je toch gebruik maken van Pi Hole of Adguard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-05 23:09
Toen ik bij Ziggo zat kon dat ook niet. Het was wel mogelijk de dhcp uit te schakelen. Als je vervolgens die dhcp door PiHole laat afhandelen, kan het wel. Althans, kon het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
even kort over dat DHCP verhaal. Als ik die bij pihole aandoe dan staat er in koeienletters dat ik moet zorgen dat er GEEN andere DHCP server aan staat.

Wat is nou de beste volgorde? Eerst Ziggo DHCP uit en dan Pihole DHCP aan. Of andersom?

Verder had ik er nooit aan gedacht om in m'n wifi gewoon de DNS te veranderen. Dat kan natuurlijk ook, want dan hoef ik dat niet voor elke client apart te doen. Alleen die nog aan een draadje hangen

[ Voor 29% gewijzigd door do_sch op 05-11-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
do_sch schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:53:

Wat is nou de beste volgorde? Eerst Ziggo DHCP uit en dan Pihole DHCP aan. Of andersom?
Zo precies komt dat niet, de boel ontploft niet. Even een static IP op je device instellen waarmee je de switch doet helpt sowieso altijd wel om het soepel te doen.

Na de switch moet je in mijn ervaring de meeste apparaten toch even opnieuw laten verbinden met het netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom zou je de PiHole ook de DHCP af laten handelen? Dat kan je modem toch prima doen terwijl je PiHole de DNS doet?

Kijk even of je in het modem de DHCP range aan kunt passen. Als die bijvoorbeeld van 192.168.1.1 tot en met 192.168.1.254 gaat dan stel je die bij tot bijvoorbeeld 192.168.1.20 tot 192.168.1.254. Zo kun je de eerste reeks adressen zelf gebruiken voor bijvoorbeeld je PiHole.

Daarna laat je al je apparaten de DNS van de PiHole gebruiken, apparaten waarbij je dat niet instelt gaan gewoon direct via je modem.

Zo heb ik een aantal apparaten achter de PiHole. De laptop en telefoon van mijn partner niet, die wil toch graag Facebook en Instagram blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
en moet ik nog iets met ipv6?
Ik heb het idee dat dat verkeer zich ontrtrekt aan DHCP en DNS settings...

De enige 2 opties in het ziggo modem zijn Stateless en Statefull

Oh wait, dat is nog allemaal helemaal niet zo makkelijk:
https://discourse.pi-hole...-pihole-correctly/42901/8

Anyway, ik ben nu tóch voor DHCP afhandeling door de pihole gegaan.
Nu hoef ik niet voor elk apparaat individueel in te stellen wat de DNS in ons huis is.

[ Voor 117% gewijzigd door do_sch op 05-11-2023 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• do_sch
voor mezelf en anderen: deze oplossing heeft me uiteindelijk erg geholpen:
https://community.ziggo.n...thuisnetwerk/td-p/1337134
Pagina: 1