Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ylja
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-12-2023
Locatie België met 3 dakdelen (zaagtanddak) allemaal Zuid-Oostelijke ligging. Aansluiting 3x230v (het 'oude' 3-fase net).

Het voorstel dakdeel (laat ons dit dak A noemen) heeft quasi nooit last van schaduw, hierop zou ik 16 panelen plaatsen 420Wp = 6720Wp.
Bij de overige 2 dakdelen (dakdelen B en C) zou ik enkel aan het bovenste deel panelen zetten dus 8 panelen van 420Wp per dakdeel. Omdat B & C regelmatig last van schaduw hebben, zou ik deze op micro omvormers zetten.

Mijn plan nu is om dakdeel A om een string omvormer te zetten (Growatt) van 5000A
Voor dakdeel B & C zou ik micro omvormers van Hoymiles willen gebruiken (Hoymiles HM-600). Hierop kan je 2 panelen aansluiten per micro. Dus komt er per micro van 600A in het totaal 840 Wp op.

Mijn eerste vraag: 840Wp op elke 600A micro omvormer lijkt me geen probleem (is wel iets boven de specs van 760 Wp), ben ik hier juist in?
Mijn tweede vraag: Andere setups die jullie zouden aanraden eventueel?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maak van de A eens een W

Wat is de max A die het paneel kan leveren?
https://www.hoymiles.com/...-600-700-800-900-1000-2t/
(NOCT condities)
Lijkt me belangrijk ivm garantie

[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-11-2023 15:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ylja schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:29:
Mijn tweede vraag: Andere setups die jullie zouden aanraden eventueel?
Alles op een stringomvormer :). Die stringomvormer heb je al (met 2 of meer MPPT?) en dan zou ik denken dat je die microomvormers niet gaat terugverdienen. Je zou nog optimizers voor bepaalde panelen kunnen overwegen (Tigo). Maar micro/optimizers maken van schaduw geen zon.

Had je een foto van het dak en ook al een simulatie in SMA SunnyDesign of vergelijkbare tool.

• ylja
Dre schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:01:
[...]

Alles op een stringomvormer :). Die stringomvormer heb je al (met 2 of meer MPPT?) en dan zou ik denken dat je die microomvormers niet gaat terugverdienen. Je zou nog optimizers voor bepaalde panelen kunnen overwegen (Tigo). Maar micro/optimizers maken van schaduw geen zon.

Had je een foto van het dak en ook al een simulatie in SMA SunnyDesign of vergelijkbare tool.
Ik speelde eerst met het idee om inderdaad de 2 mindere dakdelen (B & C) elk op een omvormer van 2500W te zetten, met nog eens 2 trackers elk (zodat je per 4 panelen een tracker hebt). Het prijsverschil tussen 2 stringomvormers van 2500W of 8 micro omvormers van 600W is maar 250 euro, plus nog wat geld voor de extra kabels. Nu ook geen mega verschil dus :)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ylja schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:45:
[...]

Ik speelde eerst met het idee om inderdaad de 2 mindere dakdelen (B & C) elk op een omvormer van 2500W te zetten, met nog eens 2 trackers elk (zodat je per 4 panelen een tracker hebt). Het prijsverschil tussen 2 stringomvormers van 2500W of 8 micro omvormers van 600W is maar 250 euro, plus nog wat geld voor de extra kabels. Nu ook geen mega verschil dus :)
Heb je een foto van het dak?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor de NL'ers: Dit is 3x230 tussen de fasen. Niet zoals in NL 230V Fase-nul en 400V fase-fase.
Hierdoor werken oprechte 3-fase omvormers op belabberd vermogen (als ze het al ondersteunen, SolarEdge bijvoorbeeld)

@ylja Als je niet bereid bent om het doorgaans prima voor harde schaduw van je eigen dak/dakdoorvoeren prima werkende schaduwmanagement van een string omvormer te accepteren, pak dan 12 stuks HMS-2000.

Nadeel van Micro's is geen DC/DC accu... Dus denk er goed over na.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ylja
Ronald schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:33:
Voor de NL'ers: Dit is 3x230 tussen de fasen. Niet zoals in NL 230V Fase-nul en 400V fase-fase.
Hierdoor werken oprechte 3-fase omvormers op belabberd vermogen (als ze het al ondersteunen, SolarEdge bijvoorbeeld)

@ylja Als je niet bereid bent om het doorgaans prima voor harde schaduw van je eigen dak/dakdoorvoeren prima werkende schaduwmanagement van een string omvormer te accepteren, pak dan 12 stuks HMS-2000.

Nadeel van Micro's is geen DC/DC accu... Dus denk er goed over na.
Inderdaad zoals Ronald schrijft tussen 2 fases krijgen we 230v; tussen fase en aarding 130v. Geen 400v mogelijk in dit net. Daardoor best met 2 of 3 enkelfasige omvormers werken ipv een drie fase omvormer.

Ik begin inderdaad meer te neigen naar gewoon 3 simpele string omvormers. Of de schaduw nu wordt beheert "per paneel" met micro's, of per mppt tracker van 4 panelen, zal uiteindelijk niet zo een groot verschil geven.

Maar je haalt wel een goed punt boven ivm latere batterij. Dacht nu enkel eentje te koppelen aan 'dakdeel A' omdat die veruit het beste zal kunnen presteren (met 6720 Wp op een 5000W omvormer). Enkel dus hybride omvormer voor deze string, en twee 'gewone' omvormers voor de andere dakdelen. Miserie is wel een beetje dat de batterij die laten hierop zal worden aangesloten, maar aan 1 fasekoppel kan gehangen worden, klopt? L1 + L2 worden dan aan batterij aangelosten, maar het verbruik vanop L1 + L3 en L2 + L3 worden maar deels uit de batterij gehaald.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij ons wordt alleen 'Som der fasen' naar de registers in de meter geschreven - dus onbalans in afname-productie-accu maakt niet uit. Geen idee of dat in BE ook zo is?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ylja
Dat moet ik je schuldig blijven sorry.

Voor het terugleveren en gebruiken op het net maakt dit niet uit, dan wordt de som gemaakt mijn inziens.

Maar ik vraag me af als je een batterij op omvormer via L1 + L2 aansluit, en je verbruiker (toestel) staat op L1 + L3 of je dan nog altijd L3 moet afnemen van het net (als je me begrijpt). :-)
Pagina: 1