Nieuwe tv gezocht, weet niet waar te beginnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daphnez
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik zoek een?
Een nieuwe televisie (maximaal 65 inch), maar zonder OLED-scherm. We hebben een tuin op het zuiden en een woonkamer van 5.10 meter breed. De afstand tussen de tv en de bank is dus zo'n 5 meter. Mijn voorkeur gaat uit naar een 55 of 60 inch tv. Mijn vriend heeft liever 65 inch.

Wat is je budget?
Maximaal 2500 euro. Ik denk eerlijk gezegd dat we met veel minder (+- 12000) afkunnen gezien de wensen, maar we zijn nieuwsgierig naar de mogelijkheden, vandaar dat ik het maximale bedrag noem.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
We kijken soms gewone tv. Er wordt veel voetbal en F1 gekeken. 's Avonds kijken we vaak series/films. We hebben een Chromecast en van Harman Kardon de Soundsticks Wireless, maar volgens mij kan dit systeem niet op een televisie aangesloten worden. Een tv met een beetje een fijn geluid zou dus prettig zijn. We hebben ook wel interesse in ambilight. Verder hebben we echt geen verstand van tv's, dus kom maar door met de tips!

Wat heb je zelf al gevonden?
Eerlijk: we weten niet waar te beginnen. We hebben nu een Samsung van 13 jaar oud, die altijd wel beviel, maar de laatste jaren zwarte strepen op het scherm vertoont. Het is dus echt tijd voor een nieuwe, maar we hebben geen technische kennis en al die schermen in winkels zeggen ons zo weinig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Waarom geen OLED?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik gok in verband met het tegenlicht van de tuin, maar dat kan alleen @Daphnez beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op basis van de TS: categorie: Televisies

Wil je alleen Ambilight dan moet je als merk Philips aanvinken.

Verder is het een kwestie van specificaties en prijzen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:53
Je kunt eens kijken in pricewatch. Daar kun je formaat aangeven, wel/geen oled, bepaalde merken.
Kijk naar de reviews, eerst aantal sterren, later gedetailleerde reviews.
Als je een aantal voorkeurstoestellen hebt, google dan op het typenummer TV, voor nog meer professionele reviews.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:23
Wat leuk dat je een nieuwe tv uit gaat zoeken. Alhoewel het soms lastig keuzes maken is, vind ik het toch altijd weer een feestje :D.
Het is dus echt tijd voor een nieuwe, maar we hebben geen technische kennis en al die schermen in winkels zeggen ons zo weinig.
Ga sowieso wel even kijken in de winkels. Want wat ik mooi vind, hoeven jullie uiteraard niet mooi te vinden. Maar dan heb je ook al even een beeld van wat er op de markt is. Maar even heel kort door de bocht kun je stellen dat er momenteel een viertal technieken op de markt zijn:
  • OLED, deze techniek ken je al en noem je ook. Hierbij is dus echt elke pixel op het scherm individueel belicht. Dit geeft verreweg het mooiste beeld, vooral met HDR content. Het grootste benoemde nadeel is afbeelingsretentie (ook wel burn-in genoemd).
  • Back lit met FALD (miniled), met deze techniek zitten er heel veel mini-leds achter het display om heel veel individuele dimming zones te creëren. Bijvoorbeeld rond de 1000. In elke dimming zone kan een tv dan afzonderlijk verlicht worden. Dan heb je dus minder dimming zones als bij OLED (8 miljoen dimming zones), maar kan ook echt al heel mooi zijn. Recente Macbooks hebben bijvoorbeeld dit soort schermen.
  • Back lit, is eigenlijk hetzelfde als back lit met FALD, maar dan met weinig dimming zones. Mijn oude Sharp televisie heeft er bijvoorbeeld 12. Het grote voordeel is het wat uniformere beeld.
  • Edge lit, waarbij de verlichting van het scherm van de zijkant komt. Dit noemt met ook wel een standaard LCD en is de minste techniek.
Als je geen OLED wilt vanwege direct invallend zonlicht zou ik dus naar een televisie met minileds gaan kijken. Met jouw budget is daar genoeg keuze in.

Andere overweging die je moet maken is welke HDR technieken je zou willen. HDR10 wordt door alle televisies wel ondersteund, maar biedt alleen statische HDR metadata. Dat houdt in dat de HDR helderheid voor de gehele film wordt bepaald. Daarnaast is er ook dynamische HDR metadata. Dat gaat veelal per scene en geeft dus wat meer dynamiek in een film. De twee technieken die daarvoor gebruikt worden zijn HDR10+ en Dolby Vision. Maar Samsung ondersteund geen Dolby Vision, maar wel HDR10+. Echter gebruiken streaming diensten zoals Netflix en Disney Plus allemaal Dolby Vision en geen HDR10+. Andere merken hebben wel ondersteuning voor Dolby Vision.

Vraag ook, als je in een winkel gaat kijken, even om de afstandsbediening. Vind ik ook altjid wel de moeite waard om even te bekijken. Verder zou ik gewoon een short list maken en van daaruit een keuze gaan maken. Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:22
Sony Mini led ;-)

X95K 2022 of X95L 2023
5 meter kijkafstand 65 of 75 inch ;-)
Stuur een mail en vraag korting bij webshops.

Kan niet mis gaan.

[ Voor 49% gewijzigd door kevinmastah2005 op 05-11-2023 16:09 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
CH4OS schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:14:
[...]

Ik gok in verband met het tegenlicht van de tuin, maar dat kan alleen @Daphnez beantwoorden.
Daarom vroeg ik het ook aan Daphnez.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondjemetbotje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik heb ook een nieuwe tv gekocht, en wilde ook graag Ambilight. Echter kwam ik van een koude kermis thuis omdat series en films stotteringen gaven. Dus toen werd ik gewezen op zogenaamde 24p judder. Ik stoorde mij dermate aan dat ik niet TV kon kijken zonder mij eraan te storen.

https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Daphnez

Hele mooie is de X95L van sony

https://www.digitaltrends...-x95l-mini-led-tv-review/

Pricewatch: uitvoering: Sony Bravia XR-65X95L Zwart

Ik zie dat @kevinmastah2005 me al voor was, great minds think alike ;) d:)b

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 05-11-2023 19:48 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daphnez
Dank je wel alle uitgebreide reacties!

We willen/kunnen inderdaad geen OLED vanwege direct zonlicht dat onze woonkamer inkomt. We durven het risico niet te nemen. Miniled klinkt na OLED het meest aantrekkelijk.

Wat betreft de ambilight: ik wist niet dat alleen Philips dit aanbiedt. We kunnen de ambilight ook zeker loslaten.

Ik zie dat de Sony Bravia wordt geadviseerd (en dat dit apparaat ook Dolby Vision ondersteunt), maar ik vind deze wel een slagje te duur. Kennen jullie toevallig ook versie die net iets goedkoper zal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Daphnez

De X95L staat bij Smits voor 2499, maar die kun je bellen voor korting. Ook bij een zaak als Apollo is dat mogelijk.

https://www.smitsarnhem.nl/xr65x95l

Roep even dat je via Tweakers komt en graag hun scherpste prijs hoort.

En kijk even of je kunt wachten tot BlackFriday, BlackWeek of CyberMonday.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 05-11-2023 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:59
Daphnez schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:17:
Dank je wel alle uitgebreide reacties!

We willen/kunnen inderdaad geen OLED vanwege direct zonlicht dat onze woonkamer inkomt. We durven het risico niet te nemen. Miniled klinkt na OLED het meest aantrekkelijk.

Wat betreft de ambilight: ik wist niet dat alleen Philips dit aanbiedt. We kunnen de ambilight ook zeker loslaten.

Ik zie dat de Sony Bravia wordt geadviseerd (en dat dit apparaat ook Dolby Vision ondersteunt), maar ik vind deze wel een slagje te duur. Kennen jullie toevallig ook versie die net iets goedkoper zal zijn?
De Sony 65X90L is momenteel de beste midrange televisie wanneer jullie van een natuurlijke weergave houden. Wacht even tot BF, dan kun je ‘m voor rond de 1600 euro kopen en waarschijnlijk zelfs minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Freshouttheoven schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:38:
[...]

De Sony 65X90L is momenteel de beste midrange televisie wanneer jullie van een natuurlijke weergave houden. Wacht even tot BF, dan kun je ‘m voor rond de 1600 euro kopen en waarschijnlijk zelfs minder.
Vroeg me al af waar je bleef ;) d:)b

Goeie tip overigens, die X90, ik orienteer me op een OLED maar nam daarin de X95 even mee vandaar dat ik die toch even tipte gezien het max. budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daphnez
Dank voor de aanvullingen! Ik ga eens overleggen over de 65x90L en de black friday-aanbiedingen in de gaten houden 😃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:02

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Misschien wat tegengeluid; Je hebt al 13 jaar dezelfde TV die het dus blijkbaar prima deed en pas bij zwarte strepen de druppel was. Dan kan ik zeggen dat ongeacht welke je TV je gaat kopen, je per definitie tevreden bent?

Ik ben zelf zeker een Tweaker maar qua beeldkwaliteit? Het zal mij persoonlijk niet interesseren :) Grote kans dat ik het verschil niet merk/zie en/of qua instellingen toch niet eens de potentie behaal.

Daarbij valt mij dus elke nieuwe TV af, want dan zit je de hoofdprijs te betalen. Persoonlijk snap ik zelf niet dat 2x de X95L wordt geopperd. Ik geloof absoluut dat dit een top TV is, en dan menig persoon die echt om bepaalde dingen geeft, dit als #1 ziet. Maar ik snap alleen niet dat een TV van 2400 euro wordt aangeprijsd richting de (met alle respect) gemiddelde consument. Dat is duurkoop en nogmaals, tenzij het verkapt je hobby is, onnodig duur.

Naar mijn inziens ben je veel beter af met een TV model van minimaal 1-2 jaar oud (dus uit 2022 of laat 2021). Vervolgens check je wat reviews over dingen die (again, no offense) elk normaal mens begrijpt:
- Is het menu gewoon snel
- Kan je er beetje een film op kijken

En dan heb je zeker voor 1000-1200 euro een prima TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-09 18:21
Waarom kijk je niet eens naar de G1/G2 reeks van LG? Die kan je echt aan een prima prijsje kopen en mits een black friday deal nog scherper dan vandaag.
Of zelfs de C2/C3 LG kan perfect aan je eisen voldoen en dan heb je nog budget over.

Wel allen OLED, maar dat is dan ook mij enige ervaring.

[ Voor 24% gewijzigd door PrettigGestoord op 06-11-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@PrettigGestoord
Stukje hierboven waren een aantal redenen opgegeven om geen oled te willen.

@Douweegbertje
valide punten op zich……had je toevallig nog een modelletje in gedachten ter overweging?

Uit het lijstje van @alex3305 trek ik bijv de:
review: Samsung Neo QLED QN95B - Lichtkanon dankzij tweede generatie miniled

En dat voor 990 euri :)

Shit, dat is de 55

De 65 kost rond de 1600

uitvoering: Samsung Neo QLED 65QN95B Zilver

Minpuntje vwb de snelheid van de interface en nig wat puntjes maar in vergelijking met de huidige 13 jaar oude beeldbuis van @Daphnez lijken me dat geen onoverkomelijke issues.

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 07-11-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12

ABD

Paar opmerkingen:

Op 5 meter kijkafstand heb je minimaal een 75" nodig, maar eigenlijk 85". Als je te ver weg zit, mis je details en raken je ogen vermoeid. Je oude televisie was vast geen 4K TV, dus die vergelijking kun je niet maken. Bij 4K moet je dichter op het scherm zitten dan bij FullHD. Je kunt uiteraard ook de zitafstand verkleinen.

Ik ben net als DE van mening dat het model van 2023 weggegooid geld is, je kunt ongeveer de helft besparen door het 2022 model te nemen. Over een paar maanden is het huidige model weer het oude model. Dit geldt zeker omdat je OLED afschrijft en de 2023 OLED modellen significant helderder zijn dan oudere modellen, waardoor ze geschikter zijn voor huiskamers op het zuiden/westen(waar de zon eigenlijk ondergaat).

Mocht je niet slagen tijdens blackfriday, kijk dan naar de feestdagen aanbiedingen of anders de periode maart/april, als de oude modellen plaats moeten maken voor de nieuwe lijn en de magazijnverkopen beginnen. Je hebt al jaren naar zwarte strepen zitten kijken, dus je bent er inmiddels aan gewend.

[ Voor 3% gewijzigd door ABD op 08-11-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobys
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-03 10:31
Sony XR-65X95K is momenteel voor te 1872,= verkrijgen zag ik vandaag. En daar zou dan nog Black Friday korting vanaf gaan zoals op site staat vermeld.
De XR-65X95L is € 1999,=, incl. Black friday korting. Bij meerdere zaken trouwens, mooie korting lijkt me voor het 2023 model.
Deze kan hier thuis wel eens gekozen worden, ook vanwege de grote lichtinval in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almerian
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:31
Kijk eens naar de Sony Bravia XR-65X95J bij Bol. Een ouder model voor €1188.
Pagina: 1