Wasmachine Indeset maakt programma niet af

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-06 11:26
Ik heb een wasmachine van Indeset, ooit gekregen van een overleden tante van een kennis.

De trommel draait niet meer, de wasmachine
start het programma maar stopt op de helft met draaien.

Ik heb de filters, waar de bal zit al schoongemaakt. Ook de motor eens losgemaakt alle kabels opnieuw ingestoken.

Dan begint het weer te lopen en draaien maar stopt middenin het programma. Je hoort een tik van de motor en dan draait deze niet, dan blijft deze steeds tikken.

Iemand nog snelle aanraders van dingen die ik kan proberen. Machine is btw best oud denk 8 jaar ofzo.

Indien geen quickfix, nog aanraders voor nieuwe? Rond de 600 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

koolborstels ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
Ja maar hoe easy en duur is dit te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
duur is het niet, en makkelijk is het wel. je had de motor er toch al uitgehad zei je. kijk even op youtube bij koolborstels wasmachine vervangen dan vind je heel wat video's.
mocht het niet lukken kijk dan eens naar merken als Everglades. hebben zowel een 7kg als een 9kg model op bol.com en 5 jaar volledige fabrieksgarantie. of als je echt genoeg hebt aan 7kg kijk eens naar de frilec wasmachine met 7kg op bol.com 2 jaar volledige garantie en 3 jaar aanvullende garantie op onderdelen.
wil je graag een 8kg machine kijk dan eens bij chiq wasmachine op bol.com
allemaal goede machines en ruim onder je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
Ik heb inderdaad wat videos gevonden voor de koolborstels is in ieder geval proberen waard voor paar tientjes

Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:29
Als de motor de eerste helft van het programma wel gewoon draait, dan lijkt het me toch niet dat de koolborstels het probleem zijn?!?

Klinkt eerder als een probleem met de programmaklok, of hoe noem je dat?!
Is het zo'n model waar de programma/draaiknop meedraait naar de verschillende fases binnen het wasprogramma ? Die liepen/lopen ook nog wel eens stuk. Is een soort tijdklok/schakelaar.
Maar geen idee welk model het hier over gaat?!?

Indien het zo'n ouder draaiknop model is, kan je de knop vaak wel een handje helpen door hem een tikje verder te draaien als hij vaststaat.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeEs op 05-11-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nh72AVIvU3st3CCYNTZZLeHCVFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Swrx9htnyzuz1Igg3NOKuKEE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
Deze is het een Indeset wial143

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
GeeEs schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:43:
Als de motor de eerste helft van het programma wel gewoon draait, dan lijkt het me toch niet dat de koolborstels het probleem zijn?!?

Klinkt eerder als een probleem met de programmaklok, of hoe noem je dat?!
Is het zo'n model waar de programma/draaiknop meedraait naar de verschillende fases binnen het wasprogramma ? Die liepen/lopen ook nog wel eens stuk. Is een soort tijdklok/schakelaar.
Maar geen idee welk model het hier over gaat?!?

Indien het zo'n ouder draaiknop model is, kan je de knop vaak wel een handje helpen door hem een tikje verder te draaien als hij vaststaat.
Hangt af van de manier waarop de koolborstels zijn versleten. sosm gaat het goed tot bijvoorbeled het eerste centrifuge-moment, of gewoon tot ergens havlerwege. de versleten borstels worden warm door de wrijving en maken vervolgens net niet genoeg contacct meer, dat gebuerd veel vaker. als borstels korter dan 15mm zijn is dat toch heel vaak het probleem, ook als een machien halverwege het programma stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
Moet even de juiste koolborstels vinden en bestellen.

ga dit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Mja, het kan... zeker.
Maar nogmaals, als de machine elke keer op hetzelfde moment een programma afkapt of stopt, dan is mijn gevoel niet dat het probleem daar ligt.

Daarnaast zou het enorm helpen als TS aangeeft om welk model het precies gaat.
Wij hebben bijvoorbeeld een wasmachine met brushless motor...
Dan kan je lang zoeken naar koolborstels...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
Het is een Indeset Wial 143

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Dat is een machine met koolborstel motor inderdaad.
Baat het niet, schaad het niet in dit geval.

Maar dan nog deze duit in het zakje...
Een nieuwe machine lijkt me na 8 jaar ook een prima optie.
Zeker voor 600 euro is er veel te koop.
Neem er dan meteen een met brushless motor ;) en een nieuwe machine is waarschijnlijk ook een stuk zuiniger qua energieverbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeEs op 05-11-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
GeeEs schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:06:
Mja, het kan... zeker.
Maar nogmaals, als de machine elke keer op hetzelfde moment een programma afkapt of stopt, dan is mijn gevoel niet dat het probleem daar ligt.

Daarnaast zou het enorm helpen als TS aangeeft om welk model het precies gaat.
Wij hebben bijvoorbeeld een wasmachine met brushless motor...
Dan kan je lang zoeken naar koolborstels...
topicstarter had het model al genoemd en die heeft weldegelijk koolborstels. en nergens staat dat het altijd identiek op hetzlefdde moemnt gebuerd, en zelfs dat kan wel want de machine zal altijdd op hetzlefde moment ongever even warm zijn. het fenomeen dat een koolborstelmotor begint te klikken maar niet meer draait wijst heel erg op koolborstels. en aangezien de motor het nog wel doet in het egin is de motor blijkbaar niet doorgebrand. (hoeft overigens ook niet als de mtor vanaf hegt begin al niks doet want bij heel erg versleten kolborstels start hij direct al niet).
andere oorzaken van niet doorlopende programma's zoals kapot verwarmingselement heeft heel andere symptomen dus ik houd het toch echt op de koolborstels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
dicksterk schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:12:
[...]

topicstarter had het model al genoemd en die heeft weldegelijk koolborstels. en nergens staat dat het altijd identiek op hetzlefdde moemnt gebuerd, en zelfs dat kan wel want de machine zal altijdd op hetzlefde moment ongever even warm zijn. het fenomeen dat een koolborstelmotor begint te klikken maar niet meer draait wijst heel erg op koolborstels. en aangezien de motor het nog wel doet in het egin is de motor blijkbaar niet doorgebrand. (hoeft overigens ook niet als de mtor vanaf hegt begin al niks doet want bij heel erg versleten kolborstels start hij direct al niet).
andere oorzaken van niet doorlopende programma's zoals kapot verwarmingselement heeft heel andere symptomen dus ik houd het toch echt op de koolborstels.
Ik zie het nu inderdaad, ts heeft een post edit gedaan. Zonet stond het er nog niet.
Ik las dat het programma steeds op de helft stopt in de ts.

Succes met de reparatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
GeeEs schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:11:
Dat is een machine met koolborstel motor inderdaad.
Baat het niet, schaad het niet in dit geval.

Maar dan nog deze duit in het zakje...
Een nieuwe machine lijkt me na 8 jaar ook een prima optie.
Zeker voor 600 euro is er veel te koop.
Neem er dan meteen een met brushless motor ;) en een nieuwe machine is waarschijnlijk ook een stuk zuiniger qua energieverbruik.
dat verschil in energieverbruik haal je er echt niet snel uit dat kost wel een paar jaar. als die machine nog een paar jaar mee wil met nieuwe koolborstels is het best de moeite van het repareren waard. en vrijwel alle nieuwe modellen zijn brushless, in elk geval alles wat ik hierboven adviseerde is brushless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
dicksterk schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:15:
[...]

dat verschil in energieverbruik haal je er echt niet snel uit dat kost wel een paar jaar. als die machine nog een paar jaar mee wil met nieuwe koolborstels is het best de moeite van het repareren waard. en vrijwel alle nieuwe modellen zijn brushless, in elk geval alles wat ik hierboven adviseerde is brushless.
Nou... Dat waag ik toch echt te betwijfelen.... ?
Een moderne random Bosch wasmachine...(even als voorbeeld) verbruikt per wasbeurt ongeveer de helft van de energie als ik het goed lees.

Indesit van TS: 0.86 kWh
Bosch 0.46 kWh

Vind ik best significant. Zeker als je nagaat dat die Bosch een 9kg machine is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
GeeEs schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:24:
[...]

Nou... Dat waag ik toch echt te betwijfelen.... ?
Een moderne random Bosch wasmachine...(even als voorbeeld) verbruikt per wasbeurt ongeveer de helft van de energie als ik het goed lees.

Indesit van TS: 0.86 kWh
Bosch 0.46 kWh

Vind ik best significant. Zeker als je nagaat dat die Bosch een 9kg machine is.
dan hebben we het dus over een verschil van 0,4kw per wasbeurt. laten we zeggen dat ts 100 wassen per jaar draait dan komen we uit op een verschil van 40kw. laten we het stroomtarief per kw een beetje hoog inschatten op 0,50ct per kw dan scheelt dat 20 euro op jaarbasis, waarschijnlijk dus nog net iets midner als het stroomtarief van ts lager ligt.
endan moet je die bosch nog wel op eco programma gebruiken anders is het stroomverbruik hoger dan die 0,46kw. want alel waardes van tegenworodige machiens zijn gebaseerd op het eco 40-60 programma wat nauwelijks geschik is om was schoon te wassen en goed te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:45
Nu is een indesit geen samsung en andersom een samsung geen indesit, maar wij hebben een samsung wasmachine die ook halverwege het programma stopte. Bij samsung was dit de computerunit/moederbord van de wasmachine die vervangen moest worden. Zo gezegd zo gedaan, en nu maakt ie het programma weer af.

Dus ik zou het toch even goed onderzoeken.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Ik ga het niet narekenen. Je hebt vast gelijk hoor.
Even voor de beeldvorming, wij draaien ruim 350 wasjes per jaar als gezin.
Misschien dat er af en toe een dag is dat de wasmachine niet draait zegmaar.
Dan heb je het dus ook over totaal andere verschillen in kosten.
Je kunt idd ook nog een paar tientjes uitgeven en een middagje knutselen aan een 8 jaar oude machine die je voor 300 euro nu nieuw koopt... zoals gezegd... Baat het niet, schaad het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
loewie1984 schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:36:
Nu is een indesit geen samsung en andersom een samsung geen indesit, maar wij hebben een samsung wasmachine die ook halverwege het programma stopte. Bij samsung was dit de computerunit/moederbord van de wasmachine die vervangen moest worden. Zo gezegd zo gedaan, en nu maakt ie het programma weer af.

Dus ik zou het toch even goed onderzoeken.
dat gedoe met die stuurprint is idd een typisch samsung-dingetje. en je ziet het trouwens zo als koolborstels te kort zijn, zijn ze 15mm(1,5cm) of korter, dan moeten ze vervangen worden. een stuurprint vervangen bij zo'n oude inesit zou trowuens de moeite niet meer zijn qua geld. mar zoals gezegd, dat is een typsich samsung kwaaltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vaak zijn de koolborstels op een punt dat draaien nog wel gaat, maar tussen centrifuge niet, dus stop ie ermee halverwege. koolborstels kost een tientje, dus ..

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 05-11-2023 15:53 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor E160,- heb je weer goede refurb
https://witgoedbedrijf.nl...asmachine-1600toeren-7kg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Klopt, ze hebben dar goede refurbished machines voor een schappelijke prijs. maar zou jij dat doen, een 2ehands machine kopen? ik denk dat het absoluut een goede optie is voor mensen met echt weinig te besteden, omdat je machines uit een tijd dat ze nog veel beter waren kan krijgen voor de helft van een nieuwe uit de goedkopere prijsklasse. Maar in andere gevallen zou ik toch liever een splinternieuwe hebben. al hebben ze die bij dat bedrijf ook voor heel schappelijke prijzen. ze weigeren me aleen te vertellen wie die machines produceert dus ik durf ze niet te adviseren omdat ik niet weet wat ik dan adviseer. koeklasten en kookplaten durf ik nog wel, maar wasmachines luistert toch best nauw omdat er veel kracch top komt te staan bij centrifugeren. zelf claimen ze dat hun aiwa machines van whirlpool komen. terwijl aiwa een bestaand merk is dat hier in nederland nog nieteens gleeverd wordt. die fitelli machines, als het vestel is zou ik het wel durven adviseren, maar ergens vind ik het qua beschrijving/specificaties meer lijken of een gerebrande beko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dicksterk schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:09:
[...]

Klopt, ze hebben dar goede refurbished machines voor een schappelijke prijs. maar zou jij dat doen, een 2ehands machine kopen? ik denk dat het absoluut een goede optie is voor mensen met echt weinig te besteden, omdat je machines uit een tijd dat ze nog veel beter waren kan krijgen voor de helft van een nieuwe uit de goedkopere prijsklasse. Maar in andere gevallen zou ik toch liever een splinternieuwe hebben. al hebben ze die bij dat bedrijf ook voor heel schappelijke prijzen. ze weigeren me aleen te vertellen wie die machines produceert dus ik durf ze niet te adviseren omdat ik niet weet wat ik dan adviseer. koeklasten en kookplaten durf ik nog wel, maar wasmachines luistert toch best nauw omdat er veel kracch top komt te staan bij centrifugeren. zelf claimen ze dat hun aiwa machines van whirlpool komen. terwijl aiwa een bestaand merk is dat hier in nederland nog nieteens gleeverd wordt. die fitelli machines, als het vestel is zou ik het wel durven adviseren, maar ergens vind ik het qua beschrijving/specificaties meer lijken of een gerebrande beko.
Geen problemen mee hoor, mijn dochter heeft toen ze op zichzelf ging wonen ook een ref. gekocht.
Maar we dwalen nu helemaal af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
Ik heb in ieder geval 2 stuks koolborstels besteld. De mijne waren zo goed als weggesleten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
kEYZERK1NG schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:43:
Ik heb in ieder geval 2 stuks koolborstels besteld. De mijne waren zo goed als weggesleten
dacht ik al, veel succes met de nieuwe koolborstels. laat je nog even weten of hij daarna werkt? en schrijf de merken die ik noemde vast ergens op voor het geval je over een tijdje toch een nieuwe machine nodig hebt. want 8 jaar is best respectable voor een indesit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:09

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb niet direct tips maar sinds wanneer is 8 jaar oud voor een wasmachine die gemiddeld gebruikt wordt….

Consumptiemaatschappij ten top en funest voor het milieu (niet jouw fout hoor TS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
FreakNL schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:12:
Ik heb niet direct tips maar sinds wanneer is 8 jaar oud voor een wasmachine die gemiddeld gebruikt wordt….

Consumptiemaatschappij ten top en funest voor het milieu (niet jouw fout hoor TS).
Dat moet je wel een beetje in de context zien. dit model indesit was een supr goedkoop model, uit m'n hoofd kostte hij in 2009 rondde 250-260 euro. Dit was echt een absolute budgetmachine. IN mijn hoofd had ik dat de wial143 een model was dat ongeveer tussen 2007-2010 geleverd werd, kan ook 2009 geweest zijn en kieskeurig reviews bevestigen dat dus deze machien moet veel ouder zijn dan 8, eerder 13 ofoz. Verder ben ik het met jeeens, als die machine nog wil is een klein beetje geld voor vervangende koolborstels veel beter dan een nieuwe kopen, als hij met die niewue koolborstels nog een paar jaar draait is die reparatie en prima optie. en het is zo goedkoop dat zelfs op deze leeftijd zo'n reparatie nog wel verantwoord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
Doet het weer, bedankt voor de tips.

18 euro voor setje aftermarkets top. Draait als een tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kEYZERK1NG schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:07:
Doet het weer, bedankt voor de tips.

18 euro voor setje aftermarkets top. Draait als een tierelier
Graag gedaan :)

Pagina: 1