levensduur harde schijf macbook pro (13inch mid 2012)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-08 21:46
Dag mensen

Ik heb in 2016 een nieuwe macbook pro (13inch mid 2012) gekocht. Tot nu toe zeer tevreden van. Hier en daar lees ik dat een harde schijf gemiddeld 10 jaar meegaat. Zou dit kloppen en betekent dit dat ik rekening moet houden met een harde schijf-crash tussen nu en 3 jaar?

En als er ouderdomsproblemen komen met de harde schijf, krijg je dan een waarschuwing of is het van de ene op de andere dag gedaan?

Is het ook mogelijk om de kwaliteit van de huidige harde schijf te meten?

Bedankt!! _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door dellete op 05-11-2023 14:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zou er een ssd in zetten als ik jou was. je krijgt geen belletje dat ie defect is, maar is nu al rete traag

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je krijgt geen waarschuwing, en een harde schijf van 10 jaar oud heeft z'n beste tijd gehad. Je kan een SMART scan doen, maar dat geeft geen garantie.

Maar sowieso moet je in deze tijd geen normale harde schijf meer willen. SSD's zijn zo goedkoop geworden, dat je letterlijk voor een paar tientjes al klaar kunt zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:02
Ik heb dat model ook gehad, ik heb er een Samsung 870 Evo SSD in gezet en 16GB aan geheugen, zo was er nog prima mee te werken. Dat geheugen heb ik trouwens nog beschikbaar voor een liefhebber.

Je kan niet zomaar zien aan de schijf dat deze kapot zal gaan. 10 jaar is ook gewoon een inschatting, meer niet. Sommige drives gaan nog vijf jaar langer mee, sommige zullen al stuk zijn voordat ze 10 jaar bereiken.

[ Voor 54% gewijzigd door Archer_VC10 op 05-11-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@dellete De belangrijkste vraag is of je wel een backup hebt geregeld, dan zou je daar helemaal geen zorgen over hoeven maken.

Dat kan bijvoorbeeld op een externe hardschijf of SSD met behulp van het ingebouwde programma TimeMachine.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Dankjewel voor de antwoorden. Ik ga er mee aan de slag.

Als het kan graag een bijkomende vraag:

Ik werk tot nu toe vaak met heel veel word documenten op een sd kaart die als structuur ‘journaled’ is. Nu zou ik een grotere sd kaart gebruiken en die formatteren als exfat, om zo indien nodig te kunnen overschakelen van mac naar windows. Dit gaat niet over ingewikkelde programma’s of documenten. Vooral word documenten, powerpoints, etc. Zou ik met exfat problemen ervaren?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

dellete schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:05:
Dankjewel voor de antwoorden. Ik ga er mee aan de slag.

Als het kan graag een bijkomende vraag:

Ik werk tot nu toe vaak met heel veel word documenten op een sd kaart die als structuur ‘journaled’ is. Nu zou ik een grotere sd kaart gebruiken en die formatteren als exfat, om zo indien nodig te kunnen overschakelen van mac naar windows. Dit gaat niet over ingewikkelde programma’s of documenten. Vooral word documenten, powerpoints, etc. Zou ik met exfat problemen ervaren?

Bedankt!
Word bestanden zijn doorgaans heel klein, waarom werk je niet gewoon in de Cloud, hoef je ook niet steeds bestanden over te zetten.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Bedankt voor het antwoord. Zou je aub ook een antwoord hebben op de andere vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Je kan hier zien welke bestandssystemen compatibel zijn met je Mac: https://support.apple.com...-utility/dsku19ed921c/mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Dag mensen

Kan het zijn dat als je bestanden op een usb-stick of sd-kaart plaatst die geformatteerd zijn in exfat, de bestanden op deze usb-stick of sd-kaart dubbel zoveel ruimte in beslag nemen? En komt dit omdat ze voor zowel windows als mac beschikbaar zijn?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Je vraag is niet te beantwoorden. Wat bedoel je met 'zoveel ruimte'? Als je een bestand op een USB stick of SD kaart zet neemt die ruimte in. Dat heeft niet heel veel met het bestandssysteem te maken, tenzij je naar duizenden hele kleine bestandjes gaat kijken bij een iets grotere (dan de grootte van één bestandje) clustergrootte... dan neemt het procentueel gezien wat meer ruimte in dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Mijn excuses, ik heb de vraag aangepast!

Welja, idem dezelfde bestanden van mijn macbook pro (32GB) heb ik zowel op een sd kaart staan (mac os journaled, 32GB) als op een usb stick (ex fat, 64GB).

Dus de exfat-structuur neemt dubbel zoveel ruimte in. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je geen reservekopie in iCloud ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-08 16:15
dellete schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:09:
Mijn excuses, ik heb de vraag aangepast!

Welja, idem dezelfde bestanden van mijn macbook pro (32GB) heb ik zowel op een sd kaart staan (mac os journaled, 32GB) als op een usb stick (ex fat, 64GB).

Dus de exfat-structuur neemt dubbel zoveel ruimte in. Is dit normaal?
Heb je daar een screenshot van? Want ik denk dat je het verkeerd leest; EXFAT gebruikt zeker niet tweemaal de opslagruimte - het filesysteem wordt gewoon door meerdere OS'en ondersteund maar de opslag zelf is gewoon éénmalig op de disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Ok bedankt. Momenteel geen screenshot! Dus bij exfat bewaard hij voor 2 systemen (windows en mac) waardoor het meer ruimte in beslag neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-08 16:15
dellete schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:32:
Ok bedankt. Momenteel geen screenshot! Dus bij exfat bewaard hij voor 2 systemen (windows en mac) waardoor het meer ruimte in beslag neemt?
Dat is dus juist niet het geval, zoals ik ook al schreef. Laat eens zien waar het over gaat, dan hebben we misschien een logische conclusie voor je.

Wat wel het geval kan zijn is dat je veel kleine bestanden hebt en de cluster size vrij hoog staat: https://www.reddit.com/r/...showing_double_the_space/
Dan kost elk bestand net boven een veelvoud van de cluster size een extra cluster en dus kan dat resulteren in bijna twee keer zoveel opslag

[ Voor 30% gewijzigd door Merethil op 14-11-2023 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:58

Dido

heforshe

Merethil schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:36:
Wat wel het geval kan zijn is dat je veel kleine bestanden hebt en de cluster size vrij hoog staat:
Als het gaat om 32 GB aan Word-bestanden (wtf), dan lijkt het voor de hand te liggen dat dat inderdaad heeeeeel veel kleine bestanden zijn.
Tenzij de TS Word misbruikt om er foto's in te plakken voor mensen die geen image viewer hebben of zo (yup, ik ben ze tegengekomen :X )

Maar inderdaad, een screenshot zou een hoop verhelderen. Het eerste dat bij me opkomt als ik 32GB en 64GB zie is dat het gaat om twee opslagmedia van die grootte en niet over de ruimte die de bestanden innemen, maar wie weet.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Bedankt voor de antwoorden, het zal idd cluster size zijn!!
Pagina: 1