Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattee
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-05 21:51
Ook wij zijn plan om eindelijk zonnepanelen te gaan plaatsen.
Ondanks dat het salderen eraf gaat, lijkt het me nu het juiste moment (oude energiecontract loopt bijna af).

Echter, krijg ik verschillende adviezen van de verschillende aanbieders waar ik graag jullie advies over hoor. Mijn jaarverbruik is momenteel ca. 4300kwh, maar ik zie dit in de toekomst wat omhoog gaan. Wellicht over een paar jaar een warmtepomp, maar staat nu nog niet gepland.

Hieronder mijn woning (Boom ca. 5-6 meter hoog en dakkapel blauw omsingeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIfM67apIldcef8-RObVojou43Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iqphDv62fo3b70Gwzj2LvdKL.jpg?f=user_large

Dit zijn de verschillende adviezen die ik tot nog toe heb gekregen (allen lokale ondernemers regio Oost Brabant):
1. 12 panelen (jinko 420wp) i.c.m. micro omvormers (enphase IQ8+) voor een prijs van € 6300,-. Verwachte opbrengst ca. 4641kwh, tegen investering van € 1,36 per wp.
2. 15 panelen (sunrise 425wp N-type half cut) i.c.m. omvormer (Growatt MIN 5000TL-x AFcI) en 3 panelen in de buurt van de dakkapel te voorzien van optimizers (Tigo) voor een prijs van € 5530,-). Verwachte opbrengst ca. 5271kwh tegen een investering van € 1,05 per wp.

Nummer 2 gaf aan dat hij de voordelen van micro omvormers niet zag t.o.v. de meerprijs. Daarbij gaf hij aan dat de impact van de boom redelijk beperkt zou zijn op het systeem en dat de 3 optimizers nabij de dakkapel de impact van de schaduw daar zo zou optimaliseren.

Ik heb momenteel 1 phase aansluiting en ben in principe ook niet van plan naar 3 phase te gaan op dit moment. Hebben geen elektrische auto o.i.d. Daarnaast hecht ik nauwelijks waarde aan het bijhouden van de performance per paneel of iets dergelijks. Wel fijn als ze het doen, maar meer ook niet.

Mijn gevoel zegt om voor optie 2 te gaan, maar wellicht zie ik wat over het hoofd.
Dit is overigens hoe de panelen ingetekend zijn door aanbieder 2 (15 panelen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzzKSCS3XmDjXoOC0wVC414Y_Os=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MgilKTRR0wQ82hiZt4MUd8td.jpg?f=user_large

Alvast bedankt voor jullie inbreng :)

[ Voor 17% gewijzigd door Mattee op 05-11-2023 13:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Lees je eigen verhaal even kritisch door... beschrijf je je eigen situatie wel?

Iets met een boom... maar wat en waar bijvoorbeeld...
En incomplete offerte details maakt dat er geen mening gegeven kan worden.

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattee
Goeie tip! Ik heb geprobeerd het verhaal meer duidelijk te krijgen (o.a. boom en dakkapel even kenbaar ingetekend).

Grote vraagteken waar ik nu mee zit heeft vooral te maken met de impact van de schaduw en hoe dit het beste op te lossen. Verdere details van de offertes heb ik niet en zodra nummer 3 de details bekend zijn, zal ik deze ook nog even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
De boom oogt niet groot... En op het oosten is geen belangrijke factor in het verhaal.
Staat op eigen terrein? Snoeischaar is het effectiefste middel om er mee om te gaan :-)

Met 1 zie ik geen meerwaarde voor zoveel extra geld.

Met 2 wil je de nieuwere serie met XH in het type nummer - die kan met Growatt's XH serie accu's overweg.

3 is dus SolarEdge met nog te weinig detail - bijna 10% duurder, op zich niet verkeerd, maar je krijgt er niet 10% extra opbrengst voor.
Het is wat betreft de omvormer wel duidelijk meer A-merk dan Growatt. SolarEdge enkelfase kan met SolarEdge 400V home battery overweg.

Als ik het even in schat kan de SolarEdge officieel ook het ZO dak aan (minimaal 7 a 8 panelen met s440 optimizers, minimaal 5-6 met s500b) - dat zal wat aftop doen in de zomer, maar dat is niet extreem veel en niet extreem belangrijk. Met SolarEdge zou dat ook in 1 string gaan (zo werkt het systeem nu eenmaal)

Dat kan de Growatt niet omdat 15 panelen teveel zal zijn voor 1 tracker dus beide aansluitingen gaan vol zijn.

Als je het budget hebt zou ik die 7-8 op ZO gelijk meenemen. Nu gaat het een boel minder extra kosten (installateur is er al en prijzen zijn nu heel laag) dan later uitbreiden - als je al iemand vind die dat wil doen... is lastig.

Definitief oordeel over het SE systeem zodra je de details hebt ;-)

Bij 5kW enkelfase omvormers is het nuttig om het AC traject zo kort en zeer zwaar uit te voeren (6mm² of meer) want je staat 1:0 achter op je buren als je hoge netspanning hebt in de zomer.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 05-11-2023 14:02 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Waarom geen panelen op het andere dak? (Waar de auto staat).
Dan kan je 2 strings doen, 1 voor ochtend 1 voor avond optimaal.
Ik neem even aan dat boven Noord is? (En je nu dus enkel op zuidwest plaatst).

Zuidwest is meest handig als salderen wegvalt, maar die zuidoost heeft weinig schaduw. Dat is ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattee
Nadeel van het dakdeel op ZO is dat deze wat lager ligt en daardoor relatief snel toch in de schaduw terecht komt. Daarbij hoor ik van alle kanten dat ik niet heel veer meer vermogen moet neerleggen dan wat ik werkelijk verbruik per jaar?

Dit is een foto van het dak op ZO:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4W7hTah1kMZ3-Olp6CW-im9orc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sqlaCMsv02gVjIlgeMWDAQ1S.png?f=fotoalbum_large

Hier zouden max 5 panelen op geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattee
Bedankt voor jullie feedback.

Uiteindelijk ben ik met nummer 2 nog verder gegaan met jullie input en dit is waar we nu op uit komen.

Opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XR4e7C-iT9tXAyFyzWnDJh1Ynuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qKd1WmsLyfvPUToYE4UTtg6j.jpg?f=user_large

- 16x sunrise 425 wp (6800wp in totaal)
- 1x Growatt MIN 6000TL-XH
- 2x Tigo optimizers nabij dakkapel

Ik heb ervoor gekozen om niet meer dan 16 te nemen aangzien mijn verbruik momenteel 4300 kwh is per jaar. Daarnaast liggen de panelen nu net wat gunstiger naast de dakkapel zodat er minder last is van de harde schaduw en i.c.m. de panelen op het ZO er een betere spreiding is van opbrengst over de dag.

Prijs per WP komt nu uit op € 0.85 (al vind ik persoonlijk een prijs per verwachte kwh meer zeggen).

Garantie op installatie is 5 , omvormer 10 en panelen 12 jaar.
Met name de garantie op panelen lijkt wat laag, maar zie ik niet als een issue.

Offerte van solaredge systeem helaas nog niet binnen, maar ik verwacht voor het hierboven beschreven systeem te gaan.
Pagina: 1