Stroom meetbaar op buitenlamp als deze uitgeschakeld is

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Mijn vraag

Ik meet met een heerlijk ouderwetse spanningzoekers schroevendraaier stroom op zowel de schroeven als metalen behuizing van de buitenlamp. Je ziet de led in de lamp dan ook heel lichtjes flikkeren.

Ik heb een stekker aan de buitenlamp gemaakt zodat deze in het hok in het stopcontact kan.

Draai ik de stekker om, dan is er niks meer aan de hand en meet ik dus ook niks.

Wat is hier aan de hand?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Reeds internet afgespeurd, maar kom er niet heel veel verder mee. Nu kan ik redelijk wat en ook behoorlijk wat verklaren, maar dit gaat boven mijn pet.

Dank alvast!

Beste antwoord (via MartijnAbel op 05-11-2023 18:23)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 06:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MartijnAbel schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:18:
[...]
Jup, handleiding gevolgd. Staat ook netjes aan de binnenzijde waar de fase, nul en aardedraad moeten
Maar je schrijft dat je er een stekker op aan hebt gesloten, wat effectief betekend dat je niet weet wat fase en nul is. Omdraaien van de stekker geeft daarom ook een wisselend resultaat. Zo'n lamp is doorgaans enkelpolig geschakeld. Daarbij schakel je altijd de fase zodat de rest van de hele lamp zijn electra spanningsloos blijft. Draai je de stekker om, dan veranderd dat dus en wordt de kans al groot dat je lekstromen gaat kunnen meten met je schroevendraaier.

Zeker als de lamp ongeaard is aangesloten.

Buitenlampen moet je altijd aarden overigens.

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 05-11-2023 13:24 ]

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:34

Ligone

Moeha!

Ik vermoed dat je op de klemmen meet en niet tussen de fasedraad en de klem, dus meet je spanning ipv stroom.

Een led heeft bitter weinig nodig om te werken en een beetje inductiespanning kan deze al flauw laten oplichten.

Eigenlijk niks om van wakker te liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Nu online
Ligone schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:44:
Ik vermoed dat je op de klemmen meet en niet tussen de fasedraad en de klem, dus meet je spanning ipv stroom.

Een led heeft bitter weinig nodig om te werken en een beetje inductiespanning kan deze al flauw laten oplichten.

Eigenlijk niks om van wakker te liggen!
Het gekke is dat ik dus meet op de schroeven om de buitenlamp vast te zetten.
Draai ik de stekker om, dan zie ik dus niks en is alles goed. Gaat de buitenlamp dan vervolgens aan, dan meet ik dus vervolgens ook.
Zou de lamp dan slecht geisoleerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f26gwfD8syTN0vDymVHv8oS0nqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2gZfnKwPjQeX8sLmKEMGWdd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:23
Het heeft de laatste dagen veel geregend. Binnen in de lamp zal het ook vochtig zijn waardoor er een inductiespanning kan ontstaan.Is de aarddraad wel goed aangesloten?

[ Voor 16% gewijzigd door devriesjande op 05-11-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Nu online
devriesjande schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:04:
Het heeft de laatste dagen veel geregend. Binnen in de lamp zal het ook vochtig zijn. Is de aarddraad wel goed aangesloten?
Het betreft een nieuwe buitenlamp, dus nog kurkdroog van binnen :)
Er is geen aardedraad aangesloten, heb een simpele stekker gebruikt. Zou dit veroorzaakt kunnen worden doordat ik een stekker zonde randaarde gebruikt heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Je schrijft dat het een metalen lamp is. Dan moet de aarde zeker worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Nu online
devriesjande schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:08:
Je schrijft dat het een metalen lamp is. Dan moet de aarde zeker worden aangesloten.
Het kapje wat je bevestigd op de muur is kunstof, maar de lamp zelf, wat je er overheen zet is metaal.
Aarde aansluiten is dus wel aan te raden?

Dit is de betreffende lamp:

https://amzn.eu/d/bsZ149f

Edit: ik lees net dat de lamp gemaakt is van aluminium

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnAbel op 05-11-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:16
Is de lamp aangesloten volgens de handleiding? Daar staat in waar je de fase nul en aarde moet aansluiten.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Nu online
Microstar schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:17:
Is de lamp aangesloten volgens de handleiding? Daar staat in waar je de fase nul en aarde moet aansluiten.
Jup, handleiding gevolgd. Staat ook netjes aan de binnenzijde waar de fase, nul en aardedraad moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:26
Het is een klasse I armatuur, deze moet geaard worden aangesloten. Zeker als deze buiten in weer en wind hangt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +3 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

MartijnAbel schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:18:
[...]
Maar je schrijft dat je er een stekker op aan hebt gesloten, wat effectief betekend dat je niet weet wat fase en nul is. Omdraaien van de stekker geeft daarom ook een wisselend resultaat. Zo'n lamp is doorgaans enkelpolig geschakeld. Daarbij schakel je altijd de fase zodat de rest van de hele lamp zijn electra spanningsloos blijft. Draai je de stekker om, dan veranderd dat dus en wordt de kans al groot dat je lekstromen gaat kunnen meten met je schroevendraaier.

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 05-11-2023 13:24 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Nu online
remco_k schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:22:

Helder, dat verklaard dan het hele verhaal van omdraaien van de stekker.
Aarden moet dan dus sowieso, maar moet ik persé van de stekker afstappen?
Of is dat geen probleem als daarmee de fase en de nul goed goed geschakeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
In de productgegevens kan ik niet vinden dat de lamp dubbel geïsoleerd is. Als er in de lamp een aardaansluiting aanwezig is dan moet je die gebruiken. Zie:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dubbelge%C3%AFsoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

MartijnAbel schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:26:
[...]
Aarden moet dan dus sowieso, maar moet ik persé van de stekker afstappen?
Of is dat geen probleem als daarmee de fase en de nul goed goed geschakeld zijn?
Met het aansluiten van de aarde fix je het potentiele omdraaien van fase en nul niet. Dat kan je alleen maar fixen door een ander type stekker (b.v. CEE) te gebruiken, of door de lamp vast aan te sluiten met een schakelaar ertussen. Op de fase draad.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:16
Niet vervelend bedoeld, maar de meeste elektrische ongevallen of schades komen door het niet juist aansluiten van apparatuur.

Bijvoorbeeld het aansluiten van de aardleiding is niet vrijblijvend.

[ Voor 10% gewijzigd door Microstar op 05-11-2023 13:40 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Nu online
remco_k schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:30:
[...]

Met het aansluiten van de aarde fix je het potentiele omdraaien van fase en nul niet. Dat kan je alleen maar fixen door een ander type stekker (b.v. CEE) te gebruiken, of door de lamp vast aan te sluiten met een schakelaar ertussen. Op de fase draad.
Helder, is ook zo natuurlijk. Wel zou ik kunnen kiezen voor een stekker die, door zijn manier van opbouw, maar op 1 manier in het stopcontact kan toch? Daarna meet ik welke de fase is en welke de nul op de kabel, en deze sluit ik op die manier aan op de buitenlamp.

Mooiste is natuurlijk dat ik de stekker helemaal buitenspel zet, en ik alles rechtstreeks aansluit, om eigenaardigheden te voorkomen.
Microstar schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:39:
Niet vervelend bedoeld, maar de meeste elektrische ongevallen of schades komen door het niet juist aansluiten van apparatuur.

Bijvoorbeeld het aansluiten van de aardleiding is niet vrijblijvend.
Had ik inderdaad kunnen weten, stom van me. Dank voor de verhelderende blik.
Nooit bij stil gestaan omdat ik nog zo'n lamp (in een droge omgeving) heb hangen waar ik ook domweg een stekker op heb gezet.
Die ga ik dus ook meteen aanpakken

[ Voor 26% gewijzigd door MartijnAbel op 05-11-2023 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:26
remco_k schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:22:
[...]
Niet waar, een klasse II (dubbel geïsoleerd) verlichtingsarmatuur mag niet geaard worden, en er zijn natuurlijk ook buitenlampen op een veilige lage spanning waarbij aarden niet nodig is.

Dit klasse I armatuur moet uiteraard wel geaard worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnehQFSrfAeFlIdzW8gDSsgXGJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZk0oSQ9B3Y4dCTc2MriqhL8.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk gewoon alles wat een aansluiting voor aarde heeft moet geaard worden, in een klasse II armatuur vind je zo'n aansluiting dan ook niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Nu online
Goed geluisterd naar jullie en meteen aangepakt door XMVK kabel te halen en de buitenlamp goed aan te sluiten.
Nu uiteraard niks meer aan de hand, dus ik heb geleerd van mijn onkunde 😅
Pagina: 1