Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• fpwindsurfing
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-08-2024
Goedemiddag,

Wij hebben sinds vorig jaar een warmtepomp opstelling van Mitsubishi. Dat werkt op zich naar tevredenheid, maar het viel ons op dat we soms minder warm tapwater leken te hebben dan aanvankelijk gedacht.

We hebben een Mitsubishi PUHZ SHW80YAA.UK (buitenunit) en een
Mitsubishi ERSC-VN2D.UK (binnenunit). Dit samen met een boilervat van 300 liter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIsxQHid4bYz3Fxlrny9l418W0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTbadVWCoc6GFnqjInSXFNm3.jpg?f=fotoalbum_large

Waneer ik +- 170 liter water gebruik in een ligbad van +- 38 graden kan ik daarna niet meer warm douchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIgVwInWFUK973n-x3YQ3Oyg1ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iJKsltJShLlxd0ygw2oFPPE.jpg?f=fotoalbum_large

De tapwater temperatuur staat ingesteld op 49 graden.

Ik snap dat er sprake kan zijn van warmteverlies in bijv. de leidingen, maar ik vind het gek dat ik 170 liter water a 38 graden gebruik en dat dan het water a 49 graden in de boiler niet meer warm genoeg is om te douchen. De temperatuurdaling in de boiler lijkt te groot.

Zou dit probleem bij de boiler liggen of eerder bij de (instellingen van) warmtepomp zelf?

Ik ben benieuwd naar jullie theorie, alvast bedankt!

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:07
Ik denk dat niet het gehele vat 49 graden is. Zo kan het onderin prima 25 graden zijn.
Je zou dan een circulatiepomp moeten plaatsen die draait tijdens het opwarmen naar 49 graden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• fpwindsurfing
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-08-2024
Ja, precies, dat is ook mijn idee. Maar het is wel gek dat de boiler dan niet in staat is zelf het water te circuleren?