Mist hier een neuslat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12-2024
Een aantal weken geleden zijn bij ons er kozijnen met HR++ glas geplaatst. Bij een vensterbank merkte ik nu lekkage op. De rubbers sluiten goed aan. Als ik goed kijk na droogmaken, lijkt het water uit het hout te komen. Ook valt me op dat de kitrand langs het raam een scheur bevat en er water tussen het raam en de glaslat lijkt te zitten. Zodra het droog is, zal ik de kit zelf wel even vernieuwen. Maar...

Is het normaal dat er bij sommige ramen een neuslat is geplaatst en dat ze bij sommige andere ramen een normale glaslat hebben geplaatst? Of moet ik het bedrijf vragen om overal neuslatten te plaatsen?

Lekkage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuOwnuapsZgUA7HEjUs6vaQ46WA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJJBwyOgsc0lXoatTOBaOmEO.jpg?f=fotoalbum_large

(Vast) raam met geventileerde neuslat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MTIteRjy6EfdcM9Cb8yjpSPLXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0oDwZhuVx5GksQfGyGzOmiW.jpg?f=fotoalbum_large

Deur met glaslat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZhqrvMsW7fnvDyYF6e7afmUVHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wunIvOs5Zvd1loqJou7hU6g0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jepper schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:51:
Zodra het droog is, zal ik de kit zelf wel even vernieuwen.
Waarom? Het is toch net nieuw geplaatst? Laat de partij die het geplaatst heeft maar terugkomen om de lekkage op te lossen. Straks heb je gezeur en gedoe rondom garantie omdat "je zelf met kit hebt lopen stoeien"...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dubbel of tripple glas moet geventileerd en ontwaterend geplaats worden (overal) vaak wordt dat gedaan door geventileerde glaslatten te plaatsen. Bij binnen beglazing wordt het gedaan door een gaatje door het raam/deur profiel te boren, dus dat kan ook maar aangezien ik geen ontwatering in de deur zie zou ik daar idd een geventileerde lat verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Dit zijn toch geen nieuwe kozijnen? Wat een gepruts :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jepper
Analamoebe schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:58:
Dit zijn toch geen nieuwe kozijnen? Wat een gepruts :X
Dank, bijzonder behulpzaam |:( |:( :?
Question Mark schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:13:
[...]

Waarom? Het is toch net nieuw geplaatst? Laat de partij die het geplaatst heeft maar terugkomen om de lekkage op te lossen. Straks heb je gezeur en gedoe rondom garantie omdat "je zelf met kit hebt lopen stoeien"...
Goed punt! Wilde vooral even achtergrond weten (noodzaak neuslat), voordat ik mogelijk met ze in discussie beland...
twain4me schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:17:
dubbel of tripple glas moet geventileerd en ontwaterend geplaats worden (overal) vaak wordt dat gedaan door geventileerde glaslatten te plaatsen. Bij binnen beglazing wordt het gedaan door een gaatje door het raam/deur profiel te boren, dus dat kan ook maar aangezien ik geen ontwatering in de deur zie zou ik daar idd een geventileerde lat verwachten
Ja precies, zoals ik zelf inderdaad ook al vermoedde, hadden ze overal neuslatten moeten plaatsen (er zijn geen ventilatiegaatjes aanwezig)

[ Voor 85% gewijzigd door jepper op 08-11-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jepper schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:15:
[...]

[...]

Goed punt! Wilde vooral even achtergrond weten (noodzaak neuslat), voordat ik mogelijk met ze in discussie beland...

[...]

Ja precies, zoals ik zelf inderdaad ook al vermoedde, hadden ze overal neuslatten moeten plaatsen (er zijn geen ventilatiegaatjes aanwezig)
Het hoeven geen neuslatten te zijn, het moeten geventileerde glaslatten zijn.

dit is ook prima en geen neuslat:
https://www.pontmeyer.nl/...4000/p/B7641017026400.FVG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:08
jepper schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:15:
[...]

[...]
Nou ja, ik snap zijn reactie wel op basis van de afwerking van die kozijnen. Een andere verwoording was wellicht beter geweest, maar het kit en schilderwerk lijkt niet al te best waardoor de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden mogelijk in twijfel getrokken worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Crash op 08-11-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 18:07
@jepper
Laatst is bij onze VVE nieuw dubbelglas geplaatst, bij een enkel bewoner was dit probleem ook te zien. Kwam doordat de kitrand van het glas niet goed aansloot. Was in een deur, dus vergelijkbare situatie als bij jou.
Oplossing is simpel, kit wegsnijden en opnieuw kitten.

Oorzaak komt omdat er water langs het glas en achter de kit loopt. Je glas staat op blokjes, dus er kan water onder het glas lopen. Als het aan de binnenkant dan nog open is, krijg je een plasje water.
Dus niks ernstigst zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00
Is dat raam van de eerste foto een draaikiepraam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
Rukapul schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:35:
Is dat raam van de eerste foto een draaikiepraam?
Ja
Crash schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:26:
[...]

Nou ja, ik snap zijn reactie wel op basis van de afwerking van die kozijnen. Een andere verwoording was wellicht beter geweest, maar het kit en schilderwerk lijkt niet al te best waardoor de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden mogelijk in twijfel getrokken worden.
Dat begrijp ik, schilder is bezig, maar kan weinig werk verzetten met al die regen van afgelopen weken...
twain4me schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:24:
[...]

Het hoeven geen neuslatten te zijn, het moeten geventileerde glaslatten zijn.

dit is ook prima en geen neuslat:
https://www.pontmeyer.nl/...4000/p/B7641017026400.FVG
Top, ja inderdaad ventilatielatten :)

[ Voor 84% gewijzigd door jepper op 08-11-2023 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00
Dan ben ik enigszins verbaasd. De draaikiepramen die ik ken hebben een aluminium afwateringprofiel en door het raam een ventilatieopening zodat condens van het glas op het profiel drupt.

In zo'n situatie verwacht je dan niet de lekkage op de plek in de foto.

Tevens dacht ik dat de tijden van zichtbaar metaalkleurige scharnieren achter ons lagen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jepper
Rukapul schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:13:
[...]

Dan ben ik enigszins verbaasd. De draaikiepramen die ik ken hebben een aluminium afwateringprofiel en door het raam een ventilatieopening zodat condens van het glas op het profiel drupt.

In zo'n situatie verwacht je dan niet de lekkage op de plek in de foto.

Tevens dacht ik dat de tijden van zichtbaar metaalkleurige scharnieren achter ons lagen.
Deze hebben ook aluminium afwateringsprofielen, die goed aansluiten. Het water loopt daar niet langs de rubbers. Het water komt uit het hout, lijkt van onder het glas te komen. Lijkt dus langs de kit te komen en kan niet weg door afwezigheid van ventilatielatten.

Wbt scharnieren, daar kunnen nog witte afdekkapjes op, maar dat stoort me op dit moment niet.
Pagina: 1