Welke verf of beits

Pagina: 1
Acties:

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-12 21:39
De use case

Ik gebruik onze schuur om binnen te trainen op de fiets in de winter. Nu is deze schuur niet geïsoleerd en verwarmd.
Tijdens het trainen gebruik ik een ventilator en ontvochtiger om niet te hard te zweten en de vocht weg te krijgen. Ventilatie staat ook open en de buitendeur als het niet regent.

Nu is het hout onbehandeld binnen. De balken van de zolder zijn ongeschaafd hout (ruw) de platen die er op liggen zijn underlayment platen.

Ondanks dat ik veel ventileer had ik afgelopen jaar last van schimmel op de platen. Dus ik wil nu de balken en platen schilderen (liefst met 1 soort verf zodat ik alles mee kan pakken)

Ben een totalen noob op het gebied van verf. Maar wat ik kan vinden is dat beits voor het ruwe hout is op kleur en grondverf en lak voor de platen

Maar nu wil ik graag schimmel werende verf gebruiken maar is er dan iets dat ik zowel op de balken als de platen kan gebruiken? En dan in ral 9010 of 9001

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-12 19:58

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik vraag me af of de schimmel te maken heeft met je inspanningen. Als het regent, is de relatieve luchtvochtigheid (nagenoeg) 100%. Dat zul je met wat zweten en hijgen niet voor elkaar krijgen. Zit het probleem niet in een lekkage, of optrekkend vocht?

Neemt niet weg dat er dus kennelijk schimmel is. Als je het hebt over schimmelwerende verf, denk ik in de eerste plaats aan muurverf (Sikkens Humitex bijvoorbeeld). Ik heb nog nooit van schimmelwerende houtlak gehoord; volgens mij hecht schimmel sowieso niet op lak (en als dat wel het geval is, hecht het in werkelijkheid op vuil op de lak). Gelet op de vochtige lucht, zou ik dan kiezen voor een buitenlak.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.