Vloerverwarming inregelen met stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 20:24
Atlas schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:38:
[Afbeelding]

Ik heb een Grundfos UDM3 auto pomp, met bovenstaande tabel.
Ik heb hem nu op proportional pressure auto adapt staan.
Is dit de beste setting? Of moet hij naar een andere waarde? 3)
Even kleine bump.
Zelf woon ik in een nieuwbouw 2-1kap woning. De pomp staat nu ingesteld op "proportional pressure 1" gdaan door de bouwer/installateur zelf. (=wij zijn de 1e bewoners)

Vorig jaar/winter issue gehad dat woning niet goed opwarmde. Bij nacontrole oorzaak snel gevonden, de aanvoer temp stond op 20graden. Dat zegt me wel iets over nauwkeurigheid installateur ten tijde bouw..

Kan iemand met kennis me vertellen of de huidige instelling prima is met deze beperkte info, of dat het verstandiger is om naar de standaard instelling auto adapt te zetten? (+ de vraag welke waarde, proportional of constant pressure) :?

Ik ben leek op dit gebied en ga niet zomaar iets wijzigen, maar met oog op wellicht (comfort)verbetering en besparing en te leren sta ik hiervoor open :)

(wellicht) zinvolle aanvulling:
Vloerverwarming alleen beneden, boven etages radiatoren die in principe niet openstaan (= ingesteld op anti vries)

[ Voor 5% gewijzigd door yonexfreak op 03-11-2023 16:09 ]

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

yonexfreak schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:14:
[...]

Even kleine bump.
Zelf woon ik in een nieuwbouw 2-1kap woning. De pomp staat nu ingesteld op "proportional pressure 1" gdaan door de bouwer/installateur zelf. (=wij zijn de 1e bewoners)

Vorig jaar/winter issue gehad dat woning niet goed opwarmde. Bij nacontrole oorzaak snel gevonden, de aanvoer temp stond op 20graden. Dat zegt me wel iets over nauwkeurigheid installateur ten tijde bouw..

Kan iemand met kennis me vertellen of de huidige instelling prima is met deze beperkte info, of dat het verstandiger is om naar de standaard instelling auto adapt te zetten? (+ de vraag welke waarde, proportional of constant pressure) :?

Ik ben leek op dit gebied en ga niet zomaar iets wijzigen, maar met oog op wellicht (comfort)verbetering en besparing en te leren sta ik hiervoor open :)

(wellicht) zinvolle aanvulling:
Vloerverwarming alleen beneden, boven etages radiatoren die in principe niet openstaan (= ingesteld op anti vries)
Robot adviseert altijd Constant Pressure bij vloerverwarming.

En de reden waarom je deze constante druk door jouw vloerverwarmingsbuizen wilt heb ik hier uitgelegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Superbeagle op 03-11-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
Superbeagle schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:22:
[...]

Dus als ik je goed begrijp auto adapt constant pressure :) dank iig voor je reactie.

Moet me nog even verdiepen waarom dit aanbevolen wordt en wat precies dit betekend (constant vs proportional) naast vermoedelijk meer stroomverbruik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@yonexfreak Proportional betekent Verschildruk Variabel. Heb mijn antwoord boven jouw reactie aangepast met een link waarin ik uitleg waarom je een constante verschildruk verkiest boven een variabele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
Superbeagle schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:22:
[...]

En de reden waarom je deze constante druk door jouw vloerverwarmingsbuizen wilt heb ik hier uitgelegd.
Even gekeken, de pomp die ik heb is de Grundfoss UPM3 Auto L 15-70 GGBP3 ZZZ

Ik heb zo te zien alle opties behalve de AUTO ADAPT optie/functie voor zowel Proportional als Constant :?

Voor nu de setting veranderd van Proportional mode 1 naar Constant Pressure mode 1

Krijg de indruk dat deze pomp de auto adapt functie niet in zich heeft.

Dit is wel de goede verandering?
Weet niet hoe ik kan weten of mode 1,2 of 3 de juiste is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

yonexfreak schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:50:
[...]

Even gekeken, de pomp die ik heb is de Grundfoss UPM3 Auto L 15-70 GGBP3 ZZZ

Ik heb zo te zien alle opties behalve de AUTO ADAPT optie/functie voor zowel Proportional als Constant :?

Voor nu de setting veranderd van Proportional mode 1 naar Constant Pressure mode 1

Krijg de indruk dat deze pomp de auto adapt functie niet in zich heeft.

Dit is wel de goede verandering?
Weet niet hoe ik kan weten of mode 1,2 of 3 de juiste is. :)
Dat zou heel raar zijn. De ‘auto’ in de benaming betekent dat de pomp de auto adapt functie heeft. Heb je de stappen wel goed gevolgd? Kijk anders naar dit filmpje:

YouTube: Grundfos UPM3 Auto L

En om verdere speculaties te beperken, heb je een CV-ketel, een warmtepomp of beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
Superbeagle schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:26:
[...]

Dat zou heel raar zijn. De ‘auto’ in de benaming betekent dat de pomp de auto adapt functie heeft. Heb je de stappen wel goed gevolgd? Kijk anders naar dit filmpje:

YouTube: Grundfos UPM3 Auto L

En om verdere speculaties te beperken, heb je een CV-ketel, een warmtepomp of beide?
Bedankt voor je snelle reactie, wordt gewaardeerd :)
Ik ga even filmpje maken van de opties om duidelijk te zijn. Het betreft een woning aangesloten op stadsverwarming van HVC overigens

Onderstaand een link gevonden van de pomp waarin ook niet de auto adapt functie in aanwezig is.

https://www.scribd.com/do...-15-70-Instruction-Manual

En bij deze vast een foto van de pomp :)
https://ibb.co/Vt4mBG0

[ Voor 16% gewijzigd door yonexfreak op 05-11-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
Hmm ik begrijp het deel dat er geen winst te behalen valt bij afstellen van de unit maar had wel de indruk dat ik mogelijk kon optimaliseren bij de pomp vw de ervaring oplevering en aanvoertemp van 20gr en dus huis niet warm kreeg.

Mijn excuus, zoals eerder aangegeven ben ik geen expert en weet uit vorige huis (met ketel en radiatoren) dat hier met dit topic winst had behaald door de kennis/tips hier :).

Zoals ik nu begrijp maakt de keuze voor constant pomp of variabel niet uit bij aansluiting warmtenet en vloerverwarming en is de auto adapt ook geen toevoeging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@yonexfreak De pompinstelling proportioneel- of constant drukverschil heeft niets te maken met het type warmtebron en alles met de buizen van de vloerverwarming.

Als er geen auto adapt functie op zit, wat ik betwijfel, dan zou ik kiezen voor constante druk stand II. Of stand III bij meer dan zo’n 7 groepen of buizen > 90 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
Superbeagle schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:54:
@yonexfreak De pompinstelling proportioneel- of constant drukverschil heeft niets te maken met het type warmtebron en alles met de buizen van de vloerverwarming.

Als er geen auto adapt functie op zit, wat ik betwijfel, dan zou ik kiezen voor constante druk stand II. Of stand III bij meer dan zo’n 7 groepen of buizen > 90 m.
Heeft het (nog) zin dat ik een filmpje maak van de menu opties voor duidelijkheid?
Wil de aandacht in dit topic niet onnodig afleiden als ik blijk onjuist te zitten…

Type buizen weet ik simpelweg niet, bij de bouw is toegang niet mogelijk geweest en pas nadat de dekvloer er al oplag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Of een paar foto’s van de gehele verdeler. En een paar close-ups van de Grundfos pomp en van de buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

yonexfreak schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:14:
[...]

Bij stadsverwarming heb je vaak hoge aanvoertemperatuur (70 graden) ivm warm sanitair water. Voor de vloeverwarming is dat echter veel te hoog. Je zult dus een maximaal-thermostaat op je verdeler vinden. En mogelijk ook een retour-thermostaat, om ervoor te zorgen dat het retourwater niet te heet is (vaak een voorschrift bij stadsverwarming, bijv. max 40 graden retour).
Het huis van m'n moeder heeft ook stadsverwarming. Daar staat voor de vloerverdeler de maximaal-thermostaat op 38, en de retour op 28. Werkt perfect. Een aanvoertemp van 20 zoals bij jou is in elk geval te laag, daarmee krijg je het niet warm.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
Superbeagle schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:01:
Of een paar foto’s van de gehele verdeler. En een paar close-ups van de Grundfos pomp en van de buizen.
Ik heb mijn best gedaan en wat foto's gemaakt v/d installatie ter duidelijkheid, hopelijk geeft dit een beter idee v/d vloerverwarming unit :)

https://ibb.co/rbcz49L
https://ibb.co/QFK1rD3
https://ibb.co/YtV6wty
https://ibb.co/94nDcwq

Aanvoer staat nu op 30-35gr ingesteld, dus warm maken is nu het probleem niet. Gedachtengang is vooral of er wat te behalen valt met de pomp instelling voor comfort/efficiency. Zoals aangegeven is de gehele woning beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Deze staat niet tot nauwelijks aan.
Betreft HVC stadsverwarming.

Hieronder een film gemaakt v/d pomp instellingen. 1e x de huidige instelling (constant mode 1) en daarna doorloop ik de instellingen v/d pomp. Ik kan de AUTO ADAPT stand voor zowel variable als constante druk niet vinden...

https://1drv.ms/v/s!Am2IZ2UlhIk1py_Pq8kVKvNjUHD5?e=1DZ8eg

Ik ben benieuwd naar de reacties. Alles wordt gewaardeerd en natuurlijk ook fijn als het opzich goed staat ;)
En een kort filmpje gemaakt met mn zoon om beeld te geven v/d menu opties vd pomp.

Aanvullend, de unit is aangesloten op een Honeywell Lyric T6 aan/uit en om de unit heb ik geluids isolatie tegen het “geklik” van de Honeywell klep die harde klik maakt (helaas)

[ Voor 6% gewijzigd door yonexfreak op 05-11-2023 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Ik lees inderdaad dat er kennelijk Grundfos pompen bestaan zonder Auto Adapt functie. :)

Ik heb zelf geen ervaring met stadswarmte, maar klopt het dat als je de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk houdt, dit zuiniger is?

Zo ja, dan zou je kunnen testen met lagere aanvoertemperaturen. De pompstand zou mogelijk naar III moeten. Wel constant pressure aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
Ik durf niet de exacte waarheid te zeggen, wel lees je veel plekken hoe lager je aanvoer, hoe zuiniger dit moet zijn. (En dus goedkoper mijn idee..) dit op zoeken naar “inregelen vloerverwarming”

Vraag is natuurlijk wat goedkoper is… langer “stoken” op 30-35 of met 40-45/kortere sessies

Kan mbv 1e radiator knop de aanvoer verhogen, nu staat deze rond de 30-35graden wat nu met deze buiten temperatuur toereikend is.

Pomp zoals gezegd gisteravond van variabel mode 1 naar constant mode 1 gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door yonexfreak op 05-11-2023 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:57
Een lage aanvoer temperatuur is alleen zuiniger als je een HR cv ketel hebt.
Die hebben een hoger rendement op lagere temperatuur, want die halen energie uit de rookgassen en het effect daarvan wordt hoger naarmate je cv water een lagere temperatuur heeft.
Dat is bij stadsverwarming niet van belang.

Hogere temperatuur geeft meer comfort want de vloer is sneller opgewarmd, echter als je nachtverlaging toepast dan zit er veel meer warmte in je vloer en raak je dus ook meer energie kwijt.

Die pompsnelheid is ook een comfort kwestie, hoe hoger de snelheid hoe sneller je vloer warm wordt, maar de pomp verbruikt ook meer energie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
Aanvoer temp zou ik verwachten hoe warmer de aanvoer is de unit dit meet en duurder het is, net als met cv ketel.

Zover ik nu begrijp is de aanpassing van de pomp naar vaste druk een goede en mogelijk de enige verbetering mogelijk.

Dat is natuurlijk ook fijn en heeft dit topic en jullie ons goed geholpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

yonexfreak schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:43:
Aanvoer temp zou ik verwachten hoe warmer de aanvoer is de unit dit meet en duurder het is, net als met cv ketel.
Zo werkt een warmtemeter niet. De aanvoertemp vanuit de straat is altijd (bijv.) 70 graden. Je GJ meter meet puur hoeveel warmte je afneemt. Het is dus zin om zo efficient mogelijk met die warmte om te gaan. Ofwel: afstaan aan het huis, en niet heet retour sturen de straat weer in... (want dan heb je meer aanvoer nodig, dus kost het je meer)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Ben(V) Je bedoelt waarschijnlijk een lagere retourtemperatuur. Die wordt in de ketel door de warmtewisselaar heen geleidt waar de rookgassen afkoelen en eventueel condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja maar als je een hoge aanvoer temperatuur hebt, krijg je veel sneller ook een hoge retour temperatuur, zeker bij vloerverwarming

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06 18:03
@Microkid
Zo werkt een warmtemeter niet. De aanvoertemp vanuit de straat is altijd (bijv.) 70 graden. Je GJ meter meet puur hoeveel warmte je afneemt. Het is dus zin om zo efficient mogelijk met die warmte om te gaan. Ofwel: afstaan aan het huis, en niet heet retour sturen de straat weer in... (want dan heb je meer aanvoer nodig, dus kost het je meer)
Hm, het lijkt er bij mijn meter toch echt op dat het verschil tussen binnenkomende- en retourtemperatuur wordt gemeten, samen met het debiet.
In elk geval is mij hier in de buurt altijd verteld dat het inregelen van de radiatoren alleen ten goede komt aan de warmteleverancier.

De aanvoertemperatuur varieert ook per seizoen, in de winter is het wat heter. Daar heb ik nog een aardige blunder mee begaan waar ik ter lerende en vermaak nog wel een keer een topic over start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Oh, interessant. Doe eens een foto van jouw meter dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierpaoloB
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-06 14:35
Ben(V) schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:28:
[...]
Die pompsnelheid is ook een comfort kwestie, hoe hoger de snelheid hoe sneller je vloer warm wordt, maar de pomp verbruikt ook meer energie.
Hallo!
Kunt u dit alstublieft uitleggen?
Betekent dit dat als de pompsnelheid hoger is, de vloerverwarming meer liters warm water uit de stadsverwarming zal verbruiken?

Sorry, Nederlands is niet mijn hoofdtaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee, als de pomp sneller draait verbruikt hij meer elektriciteit dan als hij langzaam draait.

Pagina: 1