Oplossing voor voedingskabel management.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 06:59
Hoi allemaal,

Ik heb een studio setup waarbij ik muziek produceer, game en office taken doe.

Laatste tijd een aantal PC upgrades gedaan waarbij ik de cable management de laagste prioriteit heb gegeven.. 8)7

Momenteel heb ik qua voedingskabels alles in 2 stekkerdozen zitten van 8 aansluitingen. Waarbij ik 1 stekkerdoos in de andere heb zitten. ( :X ) Waarom? Vanwege mijn studio indeling staat mijn kamer vullende bureau op 1/3 van mijn kamer. Hierdoor kan ik niet bij de stopcontacten komen zonder onder mijn bureau door te kruipen.

Daarom heb ik het zo ingedeeld dat ik na het afsluiten van mijn PC alleen maar één stekkerdoos hoef uit te drukken waar ik onder mijn bureau, met mijn voet bij kan. Tevens heb ik sinds mij nieuwe PC build last van zoemende monitoren (speakers), wanner mijn GPU onder load is. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de PC + speakers in dezelfde verdeel doos zit.

Het volgende heb ik aangesloten:
- Studio (geluids)monitoren
- PC
- Meerdere beeldschermen
- Geluidskaart
- Bureau Lampen
- Los spul (laders, ventilator, racestuur)

Wat is een mooie oplossing om de voedingskabels aan te sluiten en uit eindelijk te bedienen met één druk op een knop (smart connector?).

Hierbij nog even mijn huidige situatie. Op het rode streepje boven aan zitten 2 geaarde stopcontacten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ASHH5zkkpXvYQ351A3WxH_wQhk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L7tXs2vaMGyjcPEr3TpNOVgX.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolletje08
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-09 19:56
Betreft het inschakelen van verschillende apparaten kan ik wel iets zeggen:

Zelf had ik er last van dat wanneer ik mijn pc, beeldschermen en rand apparaten gelijktijdig inschakelde dat ik af en toe de aardlek liet trippen. Hierop heb ik een kast gemaakt met meerdere relais aangestuurd door een Arduino, deze (din-rail) relais kunnen afzonderlijk ingeschakeld worden. Dit is natuurlijk wel iets voor een uitzonderlijke situatie. Mogelijk een idee is om clusters te maken van apparaten en deze stapsgewijs automatisch in laten schakelen, apparaten met een lange opstart tijd eerst. Om eerlijk te zijn vraag ik mij wel af of dit een oplossing is voor een probleem wat jij niet hebt.....

Ook had ik het verschijnsel met stekkerblokken dat deze ongeveer 1 keer per jaar sneuvelde...

Volgensmij bestaan er ook langere stekkerblokken die alles in een keer kunnen schakelen, maar met de hoeveelheid apparaten vraag ik mij af hoelang schakelaars heel blijven vanwege de inschakel stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Doedelzak schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:00:
Tevens heb ik sinds mij nieuwe PC build last van zoemende monitoren (speakers), wanner mijn GPU onder load is. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de PC + speakers in dezelfde verdeel doos zit.
Dit kan niet komen doordat ze in dezelfde verdeeldoos zitten, dit door de PC zelf, waarschijnlijk gebruik je onboard geluid, daar gebeurd het wel vaker dat door load er ruis/zoem bij de audio komt.
Dat is of het moederbord of je voeding, dan moet je die wisselen of een losse geluidskaart erbij nemen.

Misschien is een oplossen voor je een master/slave stekkerblok.
Er zit dan 1 stopcontact op waar je je pc in prikt, de rest prik je je andere randapparatuur in, dan schakelt de randapparatuur automatisch in als de pc aangezet wordt en gaat automatisch in als de pc uitgaat.

Dit gaat simpel op het verbruik van de computer, dus hoef je geen smart spul te beheren of onder je bureau te vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Thanks SA007! Ik ga even kijken naar zo'n master slave! Dit lijkt precies op wat ik nodig heb.

M.b.t. de ruis in de speakers; ik heb deze aangesloten met XLR kabels op een externe geluidskaart. In het verleden in een andere woning heb ik wel eens problemen gehad met de stopcontacten en ruis. Vandaar dat ik daar nu ook van uit ging.

Hoe zal dan nu de ruis tijdens GPU load te verklaren zijn gezien ik geen onboard geluid gebruik??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Over de 230V is dat vrijwel onmogelijk, om 3 redenen:
De toleranties op spanning op 230v zijn enorm, dus door hoge belasting daarbuiten komen is heel erg moeilijk.
Er zijn vrij strikte over hoeveel 'ruis' een apparaat aan de 230v mag doorgeven en die zijn best laag.
Audioapparatuur wordt (hopelijk) gebouwd door mensen die snappen dat je ruis in het gehoorbereik moet filteren uit je voeding.

Wat ik eerder zou verwachten is dat de geluidskaart gevoed wordt via usb, de 5v usb ruist en de geluidskaart filtert dat niet afdoende weg.

(ik zou gokken door de voeding van de pc die de ruis op de 12v lijn niet van de 5v lijn af houdt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 20:52

Eraser127

Nijkerk

@Doedelzak je monitoren zijn dus gebalanceerd aangesloten op je geluidskaart? Dat kan namelijk ook flink wat storing schelen.

Had ik namelijk zelf ook dat ik ongebalancerd had en bij muisbewegingen storingen hoorde op m'n monitors. Daarna gebalanceerd aangesloten en storing weg + volume een stuk harder (wat ook hoort).

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Monitoren zijn inderdaad gebalanceerd aangesloten op de geluidskaart. Geluidskaart met USB in mijn PC.

De ruis is ontstaan na een compleet nieuwe PC build. Dus ook een nieuwe voeding. Ik verwacht (na jullie reacties + wat ik lees op internet) dat het idd met de voeding te maken heeft.
(ik zou gokken door de voeding van de pc die de ruis op de 12v lijn niet van de 5v lijn af houdt)
Is hier wat aan te doen, of zit dit intern in de voeding?
Pagina: 1