Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout1976
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-08-2024
Mijn vraag
...
Ik heb de Deconz vervangen voor de Sonoff Zb Dongle-P Zigbee 3.0.
De Deconz heb ik vooraf verwijderd met alle apparaten.
Nu heb ik problemen om Aqara apparaten toe te voegen, met name de deur/raamcontacten worden meestal niet gevonden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
HA Core
2023.11.1
Supervisor
2023.10.1
Operating System
11.1
Frontend
20231030.1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Resetten, batterij er even uit.
Het lijkt erop dat de Aqara apparaten niet goed te resetten zijn.
...

Beste antwoord (via wout1976 op 05-11-2023 15:43)

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:36
Gebruik het zelf met Zigbee2MQTT en soms wil het pairen niet gelijk goed gaan.
Je druk 3 seconden op het knopje van de sensor om het pairen te starten, blauw ledje op de sensor knippert even.

In ZHA moet je mogelijk ook voor je begint iets aanzetten zodat je nieuwe apparaten kan aanmelden.
Ik ken ZHA zelf niet dus geen idee of dat nodig is.

En als hij niet gevonden wordt moet je soms het knopje elke seconden indrukken en meestal na een paar pogingen komt hij er wel in. Met Zigbee2MQTT komt niet altijd alles in 1x goed door. Als ik het dan herhaal komt hij daarna wel goed binnen.

Het is dus beetje spelen met het knopje op de sensor.

En inderdaad even kijken of je firmware niet erg oud is. P versie bevalt mij ook 100% beter dan de E versie maar heb wel de firmware bij ontvangst voorzien van de nieuwste firmware.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor de duidelijkheid: je gebruikt dus ZHA?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout1976
Gizz schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:59:
Voor de duidelijkheid: je gebruikt dus ZHA?
Ja dat klopt en die draait op een Intel NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is de firmware op de stick up-to-date? Heb je het geprobeerd met een verse batterij in de devices die niet willen pairen?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Het is ook mijn ervaring dat de Aqara deur/raam sensoren lastig te pairen zijn. Bij mij met een Sonoff E en Zigbee2MQTT. Soms begint het Zigbee interview meteen na de eerste reset, soms zit je tien keer te resetten en te wachten.

Ik neem aan dat je de reset button lang genoeg ingedrukt houdt, >3 sec en blauwe LED gaat knipperen, want een short press triggert een range test waar alleen een Aqara hub wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout1976
ATOR schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:51:
Het is ook mijn ervaring dat de Aqara deur/raam sensoren lastig te pairen zijn. Bij mij met een Sonoff E en Zigbee2MQTT. Soms begint het Zigbee interview meteen na de eerste reset, soms zit je tien keer te resetten en te wachten.

Ik neem aan dat je de reset button lang genoeg ingedrukt houdt, >3 sec en blauwe LED gaat knipperen, want een short press triggert een range test waar alleen een Aqara hub wat mee kan.
Het gaat bij mij om een Sonoff P dongle.
Die zou volgens de reviews beter zijn dan de E.
Ik heb geprobeerd de dongle te resetten door de reset knop maar wat me opvalt is dat de rode led blijft branden. Hoort dit zo?

Heb nu wat geprobeerd met de oude Deconz stick.
Toevoegen lukt wel maar de melding Deurcontact slaapkamer Casper Attribute Updated event was fired heb ik niet eerder gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wout1976 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:35:
[...]

Ik heb geprobeerd de dongle te resetten door de reset knop maar wat me opvalt is dat de rode led blijft branden. Hoort dit zo?
De dongle resetten heeft geen zin, daar wordt geen informatie over je zigbee netwerk op bewaard. Het enige wat je doet is de stick opnieuw starten, hetzelfde effect als de stick uit de usb-poort halen en er weer insteken. Het unpairen/pairen doe je aan de kant van de clients.

Tegen verstoring kan het trouwens helpen om de stick niet direct in de usb-poort te steken, maar om een verlengkabel te gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:36
Gebruik het zelf met Zigbee2MQTT en soms wil het pairen niet gelijk goed gaan.
Je druk 3 seconden op het knopje van de sensor om het pairen te starten, blauw ledje op de sensor knippert even.

In ZHA moet je mogelijk ook voor je begint iets aanzetten zodat je nieuwe apparaten kan aanmelden.
Ik ken ZHA zelf niet dus geen idee of dat nodig is.

En als hij niet gevonden wordt moet je soms het knopje elke seconden indrukken en meestal na een paar pogingen komt hij er wel in. Met Zigbee2MQTT komt niet altijd alles in 1x goed door. Als ik het dan herhaal komt hij daarna wel goed binnen.

Het is dus beetje spelen met het knopje op de sensor.

En inderdaad even kijken of je firmware niet erg oud is. P versie bevalt mij ook 100% beter dan de E versie maar heb wel de firmware bij ontvangst voorzien van de nieuwste firmware.
Pagina: 1