Wat te doen, nieuwe desktop, of Linux op oude PC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:13

JustDutch

was ambtenaar :)

Topicstarter
Achtergrond
Ik heb op dit moment een Lenovo IdeaCentre H530-01073 met als ugrades 8 GB extra ram, een I7-4770 en een MSI Radeon RX 560 AERO ITX 4G OC. en een SSD. Alles draait i.c.m. een dell U231HM en een Samsung Syncmaster 940UX. Verouderde hardware, maar eigenlijk doet het nog precies wat het moet doen.

Ik heb vroeger vaak mijn eigen PC's gebouwd, maar ben bij mijn laatste overgestapt naar een prebuild van Lenovo. Ik merkte dat ik de beperkingen van zo'n systeem in het begin (upgrades, aanpasbaarheid) wel spannend vond, maar na bijna 10 jaar doet hij het nog steeds en merk ik dat ik die vrijheid niet mis. Van mijn eigen builds in het verleden heb ik wel de ervaring dat er na 4 - 5 jaar wel eens wat kapot ging. Bij de Lenovo (n=1) heb ik dat niet gemerkt, en daar ben ik zeer positief door verrast. Ik heb geen zin meer in het stoeien met een pc die niet meer werkt (oke, ik vind het even wel leuk, maar het moet niet lang duren).

En nu zit ik met de vraag, wat moet ik doen? Ondersteuning van win10 loopt een keer af. Win 11 ga ik op deze pc niet installeren. Prebuilds zijn volgens mij nog minder flexibel geworden m.b.t upgrades (o.a. lage vermogens voeding) en ik vind ze ook best prijzig geworden. Je kunt dan in plaats van een desktop nog beter een laptop nemen. Ga ik dan toch maar weer zelf een nieuw systeem bouwen? Of, ga ik lekker door met mijn oude hardware, maar stap ik over op een ander besturingssysteem dat nog wel up te date blijft.

Nu stel ik veel vragen in één topic. Als dat ongewenst is, dan kan ik ook het topic splitsen in meerdere onderwerpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Office taken, browsen, mailen, webbased games (o.a. settlers online), simpele games (ik heb wel EVE gespeeld, of EPIC pinball). Ik ben een fan van games als Diablo, Sim Ctiy etc. maar speel ze weinig meer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
500 tot 750 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
MSI Radeon RX 560 AERO ITX 4G OC, indien dat qua performance zin heeft
dell U231HM
Samsung Syncmaster 940UX
muis, toetsenbord.
Voor mijn werklaptop heb ik een USB-C dockingstation waar mijn monitoren op aangesloten zijn. Mijn desktop gebruikt de andere ingangen op deze monitoren, en ik heb 2 muizen en 2 toetsenborden liggen die ik wissel al naar gelang welk systeem ik gebruik. Ik zou ook het USB dockingstation voor mijn eigen pc kunnen gaan gebruiken, maar dat is geen eis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb 2 systemen al uitgewerkt, een AMD en een intel. Ik heb geen voorkeur voor een van beide merken. Ik weet alleen niet of ik verkeerde componenten geselecteerd heb. De HD laat ik waarschijnlijk vervallen, verwacht een schijf terug van RMA die ik er ook in kan zetten.

Ik heb geen videokaart geselecteerd, ik kan mijn huidige overzetten. Ik sta wel open voor een actuele videokaart, zo lang als die maar niet te veel stroom verbruikt. (zeg eens onder de 80W)

AMD
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 158,-€ 158,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 124,-€ 124,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 2TB€ 57,48€ 57,48
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1Geheugen internMushkin Essentials MES4U320NF8GX2€ 35,79€ 35,79
1VoedingenLC-Power LC6460GP4 V2.4€ 62,63€ 62,63
1Solid state drivesSamsung PM9A1 512GB€ 51,50€ 51,50
Totaal€ 578,40

en Intel
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 156,79€ 156,79
1MoederbordenGigabyte Z590 UD AC€ 144,90€ 144,90
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 2TB€ 57,48€ 57,48
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1Geheugen internMushkin Essentials MES4U320NF8GX2€ 35,79€ 35,79
1VoedingenLC-Power LC6460GP4 V2.4€ 62,63€ 62,63
1Solid state drivesSamsung PM9A1 512GB€ 51,50€ 51,50
Totaal€ 598,09

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen, als het maar betrouwbaar is

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zoek wel een goede mix tussen performance en energieverbruik.

Ga je overklokken?
Nee, eerder onderklokken als dat wat oplevert.

Wat verwacht je van ons?
Een aantal adviezen:
- mijn oude pc handhaven, maar dan overgaan naar Linux?
- of toch overstappen naar een laptop
- of zelf een systeem bouwen, maar wat dan?

Forza Mucca

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schroevendraaier480
  • Laatst online: 10:48

schroevendraaier480

certified prutser

Hoe sta je tegenover een mini PC? Daar zijn er zat van te kiezen tegenwoordig en kunnen zowel Windows als Linux zonder problemen draaien.

Vanaf ca. 300 euro (incl Windows 11 pro licentie) heb je al aardige specs waarmee je een aantal jaar vooruit kan. Weliswaar geen bleeding edge voor A games, maar wat oudere games lukt nog wel.

Bijvoorbeeld:
Minis Forum UM560 (rond de 300 euro, 16 GB, 512GB, Ryzen 5 5625U)

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:06
De meest duurzame en goedkope keuze is je systeem behouden en er Linux op zetten. Gezien je 16 GB RAM hebt en een SSD zou dat perfect moeten werken. Ik heb hier een vergelijkbaar systeem (ietsje trager en met 8 GB RAM) en heb nog geen problemen ondervonden.

Een nieuw systeem kopen louter om Windows 11 te draaien vind ik eigenlijk een beetje zonde.
Een actuele videokaart zou ik niet doen, dat kost minstens 130 euro voor matige prestaties of € 200 voor goede prestaties. Als je kiest voor goede prestaties zit je sowieso boven de 80W. Een videokaart kopen voor € 80 - € 100 is niet verstandig meer, die zijn nauwelijks sneller dan geïntegreerde graphics.

Als je echt liever een nieuwe PC koopt, zou ik het zo doen (en de videokaart niet overzetten, gezien dat nauwelijks wat oplevert buiten extra stroomverbruik):

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Tray€ 125,02€ 125,02
1MoederbordenGigabyte A520M DS3H V2 (rev. 1.0/1.1)€ 69,42€ 69,42
1BehuizingenThermaltake Versa H17€ 41,73€ 41,73
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 41,79€ 41,79
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 51,-€ 51,-
Totaal€ 419,86

[ Voor 62% gewijzigd door LievenD op 04-11-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:08
Eens met @LievenD, als je open staat voor Linux is dat prima te doen op je huidige hardware.

Bij de Intel variant heb je een al wat verouderde CPU uitgezocht, op een relatief duur moederbord.
Een alternatief binnen je budget met een CPU die een generatie jonger is, en net wat beter presteert dan een Ryzen 5 56xx, en met de minimaal aan te raden videokaart, die wel rond de 130 Watt piekt. En een 2TB SSD, harde scijven zijn een beetje 2010, ze zijn traag en ratelen.
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 138,99€ 138,99
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 215,13€ 215,13
1BehuizingenThermaltake Versa H17€ 41,73€ 41,73
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 36,90€ 36,90
1VoedingenSeasonic G12 GC-550€ 61,-€ 61,-
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 92,90€ 92,90
Totaal€ 727,55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Laatst online: 15:13

JustDutch

was ambtenaar :)

Topicstarter
schroevendraaier480 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:13:
Hoe sta je tegenover een mini PC? Daar zijn er zat van te kiezen tegenwoordig en kunnen zowel Windows als Linux zonder problemen draaien.
Eigenlijk nooit aan gedacht. Maar als je een laptop overweegt, dan kan een mini pc ook.
Wat ik minder vind aan een laptop is dat je zelf moeilijker zaken kunt vervangen. Een snellere cpu in de toekomst, geheugen, interfaces e.d.. Dat gevoel heb ik ook bij een mini pc. Dat was ook de reden achter de keuze voor een normale kast een ATX mobo... beetje flexibiliteit, zo min mogelijk "speciale" componenten/ beperkingen in de toekomst.
LievenD schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:13:
De meest duurzame en goedkope keuze is je systeem behouden en er Linux op zetten. Gezien je 16 GB RAM hebt en een SSD zou dat perfect moeten werken. Ik heb hier een vergelijkbaar systeem (ietsje trager en met 8 GB RAM) en heb nog geen problemen ondervonden.

Een nieuw systeem kopen louter om Windows 11 te draaien vind ik eigenlijk een beetje zonde.
Een actuele videokaart zou ik niet doen, dat kost minstens 130 euro voor matige prestaties of € 200 voor goede prestaties. Als je kiest voor goede prestaties zit je sowieso boven de 80W. Een videokaart kopen voor € 80 - € 100 is niet verstandig meer, die zijn nauwelijks sneller dan geïntegreerde graphics.
Qua performance ben ik ook zeker niet bang voor Linux. Ik draai al linux mint op oudere laptops (met SSD) en dat gaat helemaal prima. Grootste zorg daar is overzetten van de data van mijn mailclient (thunderbird). Maar, ik zal vast niet de eerste zijn, dus er is vast wel ergens een how to.

Oude videokaart overzetten heeft geen zin, dat is wel duidelijk (RX560 heeft wel een betere performance dan een 5600G, maar niet zo veel en tegen een hoger verbruik).. Als ik al een nieuwe PC koop, dan kan ik dan beter een 5600G nemen en dan in de toekomst wel eens kijken naar een upgrade (die dan meer performance tegen een acceptabel stroomverbruik levert).
martyw schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:52:
Eens met @LievenD, als je open staat voor Linux is dat prima te doen op je huidige hardware.

Bij de Intel variant heb je een al wat verouderde CPU uitgezocht, op een relatief duur moederbord.
Een alternatief binnen je budget met een CPU die een generatie jonger is, en net wat beter presteert dan een Ryzen 5 56xx, en met de minimaal aan te raden videokaart, die wel rond de 130 Watt piekt. En een 2TB SSD, harde scijven zijn een beetje 2010, ze zijn traag en ratelen.
Ik was vrij bewust voor de wat oudere CPU gegaan vanwege het verbruik. Hij lijkt wat zuiniger. review: Intel Core i5 12400 - Goedkope Alder Lake zet 5600X buitenspel. Maar de verschillen zijn niet zo groot, dus prima om te wisselen. Eigenlijk stel je hier - in mijn ogen - een gamepc voor, maar dat is voor mij - in mijn beleving - overkill.

Ik zit nu wel een beetje op het spoor van een switch naar linux. Upgraden naar nieuwe hardware kan altijd nog, hoewel een nieuw speeltje kopen altijd wel leuk is :).

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:08
JustDutch schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:26:

Ik was vrij bewust voor de wat oudere CPU gegaan vanwege het verbruik. Hij lijkt wat zuiniger. review: Intel Core i5 12400 - Goedkope Alder Lake zet 5600X buitenspel. Maar de verschillen zijn niet zo groot, dus prima om te wisselen. Eigenlijk stel je hier - in mijn ogen - een gamepc voor, maar dat is voor mij - in mijn beleving - overkill.

Ik zit nu wel een beetje op het spoor van een switch naar linux. Upgraden naar nieuwe hardware kan altijd nog, hoewel een nieuw speeltje kopen altijd wel leuk is :).
Bij stroomverbruik is het idle verbruik het belangrijkst, de meeste PC's hebben vrij weinig te doen, zeker tijdens Office/Mail/Inernetten en daar scoort deze nieuwere i5 best goed. Maar ik ben blij dat je je oude hardware met Linux een nieuw leven wil geven, dat is een uitstekend idee :) (Zelf heb ik al jaren Ubuntu draaien op mijn kantoor PC'tje, dat werkt probleemloos)
Pagina: 1