IPv6 & pfsense

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:00
Hey allen,

Ik ben bezig om me verder te verdiepen in pfsense en IPv6. Nu lukt het me prima om het internet op te gaan via pfsense, maar ik wil ook wat specifiekere rules maken.

Met IPv4 is het makkelijk, je hebt over het algemeen één IPv4 adres per device, dat maak je fixed en op basis daarvan maak je de rules.

Bij IPv6 is het lastiger. Je hebt meestal meer dan IPv6 adres per device, waaronder een die steeds veranderd ivm privacy extensions. Zeker als je verkeer naar een device wilt blokkeren, is het lastig als IP's steeds wijzigen. Hoe zorgen jullie ervoor dat je rules maakt op met IPv6 blijven werken?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Goeie vraag, deze volg ik even :)

Buiten een eigen DHCPv6 reeks voor intern gebruik inzetten en daarmee filteren zou ik het ook niet meteen weten. Wanneer SLAAC in het spel is, is je router niet verantwoordelijk voor de toewijzing dus kunnen adressen wisselen. Plus dat je in principe geen NAT toepast op v6.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 04-11-2023 21:27 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:00
nelizmastr schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:26:
Goeie vraag, deze volg ik even :)

Buiten een eigen DHCPv6 reeks voor intern gebruik inzetten en daarmee filteren zou ik het ook niet meteen weten. Wanneer SLAAC in het spel is, is je router niet verantwoordelijk voor de toewijzing dus kunnen adressen wisselen.
Precies dit @nelizmastr :) ik heb al ULA’s ingezet middels VIP’s voor interne routing, maar voor de rest ….