Ledlamp flitst soms

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 12:40
Ik heb een aantal LED spotjes opgehangen die aangesloten zijn op een dimmer. Op onregelmatige momenten flitsen de LED's even naar maximale helderheid om daarna meteen weer te dimmen, en dat is behoorlijk irritant. Ik heb erop gelet dat de spotjes dimbaar zijn (Osram GlowDim) en dat de dimmer geschikt is voor LED (Busch-Jaeger 6523U-102). Er zit geen patroon in wanneer het gebeurt en het is ook steeds een andere lamp. Ik heb de dimmer zowel met fase aansnijding als afsnijding geprobeerd maar dat maakt geen verschil. Ik had eerst een andere merkloze dimmer (uiteraard wel geschikt voor LED) en die had het probleem ook. Heeft iemand nog suggesties wat de oorzaak zou kunnen zijn, voordat ik allemaal andere lampen ga kopen en dan misschien nog steeds met hetzelfde probleem zit. Alvast bedankt.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als je spanning van de lamp haalt en er daarna weer op zet, gaan ze dan ook naar max helderheid?

Sommige lampen hebben default max helderheid. Als je vervolgens met een slechte verbinding zit, dan kan ‘ie denken dat de spanning er even af is geweest.

Sowieso goed om alle aansluitingen na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Nee dan gaan ze zonder flitsen eerst op minimale helderheid aan en dan in 3 stappen naar de ingestelde helderheid, precies zoals het hoort. Ik zal idd nog even alles nalopen want met de dimmer op zijn hoogst meet ik in de fitting van de lampen maar 210V. Dat is overigens wel voor alle lampen hetzelfde dus óf dit is normaal voor deze dimmer, óf de ingangsspanning naar de dimmer is te laag. Dat ga ik morgen verder uitzoeken, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

De dimmer is 2-100 watt. Je spotjes 4,5 watt max
Hoeveel spotjes zijn het? Zit je niet gewoon onder de minimale wattage als ze gaan knipperen?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Bedankt voor het meedenken. Het zijn er 7 en ze knipperen niet, ze flitsen heel even naar maximum en gaan dan weer terug naar de ingestelde helderheid. Soms zit er een paar seconden tussen de flitsen en andere keren is het eens in de paar minuten. Het zijn ook niet steeds dezelfde lampen: afhankelijk van de stand van de dimmer is het soms maar één lamp en soms meerdere. De lampen verwisselen helpt ook niet, als een lamp bij een bepaalde dimmerstand flitst doet hij dat in een andere fitting ook. Draai ik dan de dimmer één klikje omlaag dan flitst die lamp niet meer maar begint er juist een andere. Het vreemde is dat die dan niet meteen begint maar pas een paar minuten later. Een andere reden waarom ik denk dat het niet aan het wattage ligt is omdat het ook gebeurt als de dimmer bijna op maximaal staat, minimum en maximum zijn de enige twee standen waarop ik nooit dat flitsen heb. Ik neig er dus steeds meer naar dat er gewoon iets niet goed is met die lampen. Ik ga er ook eens wat aandacht aan besteden of er ook lampen zijn die helemaal nooit flitsen want daar heb ik eigenlijk nog niet erg op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Ik heb het in- en uitgaande voltage van de dimmer gemeten: 226V ingaand en 214V uit. Het ietwat lage voltage lijkt dus niet aan slechte verbindingen te liggen. Toch maar alle lampen vervangen dus. Ik had eigenlijk hogere verwachtingen van Osram... :N

Pagina: 1