Goodlife91 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:56:
[...]
Ik wil zo efficiënt mogelijk stoken, ook al zat het verbruik vorig jaar maar op 550m3 gas.
Wij hebben PVC welke gelijmd is.
Als ik alle radiatoren beneden dicht zet, boven zijn ze dit al en zet mijn thermostaat op 19 graden zou mijn VV het dus alleen moet doen.
Is dit voordeliger dan icm radiatoren of zou ik de situatie hetzelfde houden en radiatoren een klein beetje open zetten?
Spreek ik over die 3 beneden en die 4de in wc zet ik sowieso nooit aan.
Sowieso heeft alleen VV zoals ik lees op internet de beste warmtespreiding en lijkt mij dat ook de beste situatie….
je gebruik is al best netjes, dus verwacht niet dat je dit nog super veel kunt verbeteren.
een account op b.v.
www.mindergas.nl is vaak wel handig om na te rekenen wat gelukt is en wat niet.
(mag ook op andere plek maar mindergas is best wel zeer oke te noemen.)
de techniek die je hebt:
(ik heb ook een remeha tzerra dus gebruik die cijfers, komt aardig over een met jouw ace)
als je de thermostaat in de huis kamer op een temperatuur zet van b.v. 19 graden, en het is 18 graden in de huiskamer.
dan ziet de thermostaat 1 graad verschil, en zal hij het signaal aan de gasketel geven: ga verwarmen op je meest lage(1) economische stand (je ketel heeft 5 standen.).
dan gaat hij pompen en pompt hij koud water uit je huis aan van 18 graden, en zal hij dit verwarmen met 10 graden er bij, dus komt er een graad of 28 uit de ketel het huis in.
na een tijdje komt er toch altijd warmer water uit de vloer en radiatoren, daar kun je weinig aan doen.
geen probleem de ketel krijgt nu 30 graden warm water binnen en verwarmt dat naar 40 graden.
je gas ketel gebruikt nu 0,6m3 gas per uur en levert een 6kW aan warmte het huis in.
kunnen je vloerverwarming en radiatoren de warmte uit het water niet afstaan aan de omgeving.
dan word het water warmer wat de ketel binnen krijgt, dus zal hij nog steeds blijven verwarmen met 10 graden.
loopt die warmte dan op tot boven de 60 graden, dan werkt je ketel op een mindere efficiëntie.
je gasketel gebruikt dan 0,6m3 gas per uur en levert 5,5kW aan warmte.
dus het water wat uit je ketel het huis rond gepompt word, dat wil je zoveel mogenlijk afgekoeld hebben voor het weer terug komt in je gasketel.
dit doe je door zoveel mogenlijk vloerverwarming open te hebben en zo veel mogenlijk radiator open te hebben.
(een lastige zaak is hier: water gaat altijd de makkelijkste weg door je huis heen.
dus soms is dat een radiator soms is dat de vloer verwarming, daar door kan het zijn dat het niet goed verdeeld word en het water niet goed afgekoeld weer in de gasketel komt.
de door stroming moet goed in balans zijn, dus soms vloerverwarming iets beperken soms de radiatoren iets beperken.)
dit nomen we stoken op lage temperaturen ook wel een LT genoemd.
en is grofweg 5-10% efficiënter.
(ga niet de maximum temperatuur van de tzerra lager zetten! de tzerra ace is standaard in staat om eerst op LT te gaan stoken en pas als het moet op HT. dit is een veel gemaakte fout om die temperatuur te verlagen met deze ketel. )
ik heb niet het idee dat als je huis ingeregeld is dat je super veel gas gaat besparen.
daar iemand voor in huren is een kosten post, die het waarschijnlijk niet waard is.
maar je kunt dit ook zelf doen (met wat hulp natuurlijk van hier.).
durf je dit, wil je dit doen?
(het is wel te doen hoor zo heel moeilijk is het niet, maar verwacht wel wat techniek en aardig wat tijd die het kost om te doen.
zelf doen is eigenlijk het beste, maar iemand in huren daar voor is best begrijpelijk.)
edit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hHrBKs2i5yII7h9BIPwTg7St.jpg?f=user_large)
een voorbeeldje wat je met minder gas kunt doen.
[
Voor 3% gewijzigd door
migjes op 05-11-2023 14:12
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)