Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vloerverwarming icm radiatoren benedenverdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Goodlife91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-11 18:38
Goedemiddag,

Ik zou graag wat hulp/advies willen omdat ik twijfel of mijn vloerverwarming wel geschikt is voor algehele verwarming en niet enkel bijverwarming.

Ik heb standaard mijn thermostaat op 19 graden staan en zou het liefste mijn 2 radiatoren op de beneden verdieping min mogelijk gebruiken, 1 is 3 meter lang en de ander 2 meter.

Steeds als mijn huis wat kouder wordt zie ik op mijn remeha thermostaat de radiatoren aanslaan maar vloerverwarming af en toe maar eerder de radiatoren.

Heb de knop voor de temperatuur neem aan aanvoer 35 graden staan en is huis is het nu 19 en de meter op de installatie van de vloerverwarming staat ook op 19.

Radiatoren in huis staan maar klein stukje open alleen op de beneden verdieping energie label huis is A+

Zie foto van mijn vloerverwarming hieronder:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jjYSfbs8BtPx8bD4xB35_fT9YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyywCuDh7U8fLfSx4HGgAlfR.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:58
vraag 1 hoeveel m2 dient de vloerverwarming te verwarmen ? en hoeveel groepen vloerverwarming.
vraag 2 welke radiatoren heb je lxh en type. 10/11/21/22/33
vraag 3 hoeveel m3 dient er verwartm te worden ?
vraag 4 welke remeha thermostaat heb je ?
vraag 5 bouwjaar van je huis. (pomp en verdeler zijn oud)
vraag 6 kan je de vloerverwarming en de radiatoren apart van elkaar stoken ?
vraag 7 welke ketel heb je.
(deze topic start is te mager)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:15
Het belangrijkste is de hart op hart afstand van de leidingen in je vloer.
Groter dan 10cm is de vloerverwarming niet geschikt als hoofdverwarming.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Goodlife91
miciel schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:14:
vraag 1 hoeveel m2 dient de vloerverwarming te verwarmen ? en hoeveel groepen vloerverwarming.
vraag 2 welke radiatoren heb je lxh en type. 10/11/21/22/33
vraag 3 hoeveel m3 dient er verwartm te worden ?
vraag 4 welke remeha thermostaat heb je ?
vraag 5 bouwjaar van je huis. (pomp en verdeler zijn oud)
vraag 6 kan je de vloerverwarming en de radiatoren apart van elkaar stoken ?
vraag 7 welke ketel heb je.
(deze topic start is te mager)
- de gehele benedenverdieping á 45m3
- denk maar 1 groep op foto is alles wat ik heb.
- 3 radiatoren, woonkamer is 240x45 type 22 keuken/eetkamer 180x45 type 33 hal = 100x60 type 11
- 45x2.5 = 112.5m3
- remeha vrij simpele kan aan draaien en zie dan of die aan springt en wat, radiator/VV en of ik warm water gebruik - verder kan ik er niks op instellen.
- huis is uit 2001
- nee heb maar 1 thermostaat waar ik aan kan draaien denk voor gehele huis
- denk niet apart tenzij ik denk de radiatoren compleet dicht draai.
- remeha tzerra ace

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Je hebt rechts op de foto een open verdeler met minimaal 3 groepen, maar er kunnen er meer zijn buiten de foto. Dat zal je Vloer zijn.

Links is een gesloten verdeler, ik gok voor radiatoren... maar daar hangen 4 leidingen aan en je noemt er 3 ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Goodlife91
Ronald schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:34:
Je hebt rechts op de foto een open verdeler met minimaal 3 groepen, maar er kunnen er meer zijn buiten de foto. Dat zal je Vloer zijn.

Links is een gesloten verdeler, ik gok voor radiatoren... maar daar hangen 4 leidingen aan en je noemt er 3 ;-)
Je hebt gelijk ik heb ook nog een super kleine radiator in de wc zitten helemaal vergeten.
Kan je op basis van de gedeelde gegevens zeggen of het mogelijk is dat mijn vloerverwarming sterk genoeg is als hoofdverwarming beneden?
Boven heb ik nooit radiatoren aan blijft daar prima om te slapen.

• Superbeagle
  • Laatst online: 10:10

Superbeagle

Always smile

Goodlife91 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:59:
Goedemiddag,

Ik zou graag wat hulp/advies willen omdat ik twijfel of mijn vloerverwarming wel geschikt is voor algehele verwarming en niet enkel bijverwarming.
[…]
Die twijfel kun je wegnemen door de afsluiters van alle radiatoren te sluiten.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:15
Als je niets weet over hart op hart afstand van je leidingen in de vloer en je weet ook niet de lengte ervan dan kun je alleen proefondervindelijk kijken of je het warm genoeg krijgt met alleen de vloerverwarming.

En die Remeha kun je prima instellen, daarvan kun je het vermogen van beperken om zo in het HR bereik van de ketel te blijven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ronald
  • Laatst online: 20:50
Warmtebeeld camera zou je de leidingen in de vloer mee moeten kunnen spotten ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:58
volgens de snelrekentabbellen is het hoh 15 basis verwarming of hoh 20 voor bijverwarming. 3 groepen voor 50m2. en daar moeten dan dus nog wel radiatoren bij. maar deze tabellen zijn niet meer dan een richtlijn.
met een warmtebeeldt camera en of testen kom je veel dichter bij het antwoordt van je vraag.
bron:https://www.warmteservice...2ZGI3YzY3NTM1YTYyOTlkN2Ex

[ Voor 30% gewijzigd door miciel op 05-11-2023 11:27 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Goodlife91 schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:02:
[...]

Je hebt gelijk ik heb ook nog een super kleine radiator in de wc zitten helemaal vergeten.
Kan je op basis van de gedeelde gegevens zeggen of het mogelijk is dat mijn vloerverwarming sterk genoeg is als hoofdverwarming beneden?
Boven heb ik nooit radiatoren aan blijft daar prima om te slapen.
ik geef je veel kans dat alleen de vloerverwarming wel genoeg is in je huis.
heel misschien als het echt koud is buiten dan heb je nog een radiator nodig in de huiskamer.

alleen 1 vraag, waarom wil je dit weten?
wil je radiatoren gaan verwijderen of wil je er allen radiatoren uit zetten?
(je krijgt een ander antwoord als je deze vraag beantwoord, het verschild wel iets.)

wat voor vloerafwerking heb je eigenlijk, ik zie iets wat op tegels lijkt, maar dat is maar een klein stukje wat ik zie dat ik niet durf te gokken.
dus zijn het tegels, en is het misschien natuursteen of iets anders.
(de temperatuur van 35 graden bij de vloerverwarming verdeler is wel iets laag voor sommige soorten vloerafwerking, soms wil je die hoger hebben staan.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Goodlife91
migjes schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:44:
[...]

ik geef je veel kans dat alleen de vloerverwarming wel genoeg is in je huis.
heel misschien als het echt koud is buiten dan heb je nog een radiator nodig in de huiskamer.

alleen 1 vraag, waarom wil je dit weten?
wil je radiatoren gaan verwijderen of wil je er allen radiatoren uit zetten?
(je krijgt een ander antwoord als je deze vraag beantwoord, het verschild wel iets.)

wat voor vloerafwerking heb je eigenlijk, ik zie iets wat op tegels lijkt, maar dat is maar een klein stukje wat ik zie dat ik niet durf te gokken.
dus zijn het tegels, en is het misschien natuursteen of iets anders.
(de temperatuur van 35 graden bij de vloerverwarming verdeler is wel iets laag voor sommige soorten vloerafwerking, soms wil je die hoger hebben staan.)
Ik wil zo efficiënt mogelijk stoken, ook al zat het verbruik vorig jaar maar op 550m3 gas.
Wij hebben PVC welke gelijmd is.
Als ik alle radiatoren beneden dicht zet, boven zijn ze dit al en zet mijn thermostaat op 19 graden zou mijn VV het dus alleen moet doen.
Is dit voordeliger dan icm radiatoren of zou ik de situatie hetzelfde houden en radiatoren een klein beetje open zetten?
Spreek ik over die 3 beneden en die 4de in wc zet ik sowieso nooit aan.

Sowieso heeft alleen VV zoals ik lees op internet de beste warmtespreiding en lijkt mij dat ook de beste situatie….

• _JGC_
  • Laatst online: 21:18
3 groepen is max 300 meter buis. Op 45m2 is dat 15cm HoH.

Ik heb 15cm HoH in de berging liggen, als ik die niet flink knijp wordt het 25 graden in de winter. Verschil met jouw vloer is dat het op 16cm PIR isolatie ligt en meegestort is in 12cm beton.

Als de radiatoren je niet in de weg hangen zou ik de verdeler aanpassen naar eentje zonder pomp. Radiatoren en vloer voeden met 35-40 graden en genieten van een warme vloer en radiatoren die wel bijdragen aan een warme ruimte, maar niet zo snel stoken dat je vloer niet opwarmt.

Edit: waarschijnlijk kan je die oude verdeler ombouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 05-11-2023 12:12 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Goodlife91 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:56:
[...]

Ik wil zo efficiënt mogelijk stoken, ook al zat het verbruik vorig jaar maar op 550m3 gas.
Wij hebben PVC welke gelijmd is.
Als ik alle radiatoren beneden dicht zet, boven zijn ze dit al en zet mijn thermostaat op 19 graden zou mijn VV het dus alleen moet doen.
Is dit voordeliger dan icm radiatoren of zou ik de situatie hetzelfde houden en radiatoren een klein beetje open zetten?
Spreek ik over die 3 beneden en die 4de in wc zet ik sowieso nooit aan.

Sowieso heeft alleen VV zoals ik lees op internet de beste warmtespreiding en lijkt mij dat ook de beste situatie….
je gebruik is al best netjes, dus verwacht niet dat je dit nog super veel kunt verbeteren.
een account op b.v. www.mindergas.nl is vaak wel handig om na te rekenen wat gelukt is en wat niet.
(mag ook op andere plek maar mindergas is best wel zeer oke te noemen.)

de techniek die je hebt:
(ik heb ook een remeha tzerra dus gebruik die cijfers, komt aardig over een met jouw ace)
als je de thermostaat in de huis kamer op een temperatuur zet van b.v. 19 graden, en het is 18 graden in de huiskamer.
dan ziet de thermostaat 1 graad verschil, en zal hij het signaal aan de gasketel geven: ga verwarmen op je meest lage(1) economische stand (je ketel heeft 5 standen.).
dan gaat hij pompen en pompt hij koud water uit je huis aan van 18 graden, en zal hij dit verwarmen met 10 graden er bij, dus komt er een graad of 28 uit de ketel het huis in.
na een tijdje komt er toch altijd warmer water uit de vloer en radiatoren, daar kun je weinig aan doen.
geen probleem de ketel krijgt nu 30 graden warm water binnen en verwarmt dat naar 40 graden.
je gas ketel gebruikt nu 0,6m3 gas per uur en levert een 6kW aan warmte het huis in.

kunnen je vloerverwarming en radiatoren de warmte uit het water niet afstaan aan de omgeving.
dan word het water warmer wat de ketel binnen krijgt, dus zal hij nog steeds blijven verwarmen met 10 graden.
loopt die warmte dan op tot boven de 60 graden, dan werkt je ketel op een mindere efficiëntie.
je gasketel gebruikt dan 0,6m3 gas per uur en levert 5,5kW aan warmte.

dus het water wat uit je ketel het huis rond gepompt word, dat wil je zoveel mogenlijk afgekoeld hebben voor het weer terug komt in je gasketel.
dit doe je door zoveel mogenlijk vloerverwarming open te hebben en zo veel mogenlijk radiator open te hebben.
(een lastige zaak is hier: water gaat altijd de makkelijkste weg door je huis heen.
dus soms is dat een radiator soms is dat de vloer verwarming, daar door kan het zijn dat het niet goed verdeeld word en het water niet goed afgekoeld weer in de gasketel komt.
de door stroming moet goed in balans zijn, dus soms vloerverwarming iets beperken soms de radiatoren iets beperken.)

dit nomen we stoken op lage temperaturen ook wel een LT genoemd.
en is grofweg 5-10% efficiënter.
(ga niet de maximum temperatuur van de tzerra lager zetten! de tzerra ace is standaard in staat om eerst op LT te gaan stoken en pas als het moet op HT. dit is een veel gemaakte fout om die temperatuur te verlagen met deze ketel. )

ik heb niet het idee dat als je huis ingeregeld is dat je super veel gas gaat besparen.
daar iemand voor in huren is een kosten post, die het waarschijnlijk niet waard is.
maar je kunt dit ook zelf doen (met wat hulp natuurlijk van hier.).
durf je dit, wil je dit doen?
(het is wel te doen hoor zo heel moeilijk is het niet, maar verwacht wel wat techniek en aardig wat tijd die het kost om te doen.
zelf doen is eigenlijk het beste, maar iemand in huren daar voor is best begrijpelijk.)

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_70MWSrAncPfANcdy5JPWeOoEsg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hHrBKs2i5yII7h9BIPwTg7St.jpg?f=user_large
een voorbeeldje wat je met minder gas kunt doen.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 05-11-2023 14:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1