Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fexxio
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-08 17:57
Sinds een jaartje ongeveer had ik hier thuis 3 Asus XT8 mesh punten; eentje bedraad, twee via de 5Ghz backhaul gevoed. Dit werkte overal prima; snelheden tussen 500-700 Mbps waren overal wel te halen en op kantoor waar de bedraadde stond haalde ik zelfs 900+. Enkele weken geleden heb ik voor deze punten CAT6 gelegd, wat de snelheid overal rond de 800 maakte. Helemaal top dus.

De XT8's waren als AP ingesteld, achter een eigen PFSense router, via een managed TP-Link switch die de port van de AP tagde op een eigen vlan.

Nu wilde ik eigenlijk al een tijdje via WiFi meerdere VLAN's kunnen benaderen, en zodoende ben ik deze week overgegaan naar Ubiquiti spul. Toevallig was m'n TP-Link switch ook PoE, dus op de AP's na is er vrij weinig gewijzigd; anders dan dat ik geen tagged vlan meer gebruik, maar alles nu untagged doorstuur naar de AP's (en daar de VLAN's per SSID instel).

Dit werkt in principe helemaal top; de netwerken krijgen de goede IP's geserveerd en hangen in de juiste VLAN's; echter is de wifi tergend langzaam overal. Ik mag echt blij zijn als ik 200Mbit haal op 2M van de AP af.

Mijn vorige setup:
Odido Fiber -> PFSense -> PoE Switch --tagged vlan--> Asus XT8 AP's

Nieuwe setup:
Odido Fiber -> PFSense -> PoE Switch --> 2X Ubiquiti U6 Pro, 1x Ubiquiti U6 Plus

De Unifu Controller draai ik overigens op een docker machine hier intern; dat werkt ook heel netjes.

Wat ik heb geprobeerd:
- Lijnen checken: als ik een laptop bedraad aansluit haal ik direct 1Gbit+ naar buiten toe; speedtest naar een eigen server hier thuis haalt zelfs 2Gbit+. Lijkt dus in orde
- Ubiquiti op tagged vlan (de oude setup): zelfde trage snelheid
- Asus XT8's terug, op untagged vlan: Ook makkelijk 800Mbit+
- Ubiquiti op exact dezelfde settings als XT8's (channel, channel width, zendvermogen etc): alsnog traag

Ik kan me niet voorstellen dat er iets mis is met alle 3 de ubiquiti AP's, of dat de XT8's zóveel beter zijn dan de AP's die ik nu heb gekocht. Dus het lijkt me dat ik toch iets verkeerd heb staan in de settings oid. Van netwerken weet ik nog redelijk wat af, WiFi niet helaas. Dus alle tips zijn meer dan welkom! :)

Beste antwoord (via fexxio op 07-11-2023 10:37)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Noise floor is prima, RSSI is voor wat ik ervan weet echt bizar hoog. Vanaf -65 zit je erg goed, hoogste dat ik ooit heb gezien is -35 ~ -40. Kan je verklaren hoe deze waarde zo hoog kan zijn, @fexxio ?

Kan je met iPerf testen? Want bij testen met (een) speedtest test je heel veel meer.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Heb je al geprobeerd om acces point op een ander channel te zetten. Zelf laten zoeken of handmatig? Kan zijn dat er veel acces point bij je in de buurt zijn die storing kunnen geven.

Voor android bestaat er een goede app om te kijken welke channels er veel in gebruik zijn.
https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Goede kans dat die accesspoints een wifi backhaul gebruiken in plaats van de wired backbone.
Heb je ze wel als accespoint geconfigureerd?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fexxio
Toet3r schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:03:
Heb je al geprobeerd om acces point op een ander channel te zetten. Zelf laten zoeken of handmatig? Kan zijn dat er veel acces point bij je in de buurt zijn die storing kunnen geven.

Voor android bestaat er een goede app om te kijken welke channels er veel in gebruik zijn.
https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer
Thanks voor de tip, maar heb ik idd al geprobeerd ja. Viel me wel op dat de auto scan geen DFS kanalen gebruikt. De ASUS deed dat wel en die was volgens hem dan ook de beste. Als ik die overneem op de Ubiquiti veranderd er alleen vrij weinig helaas. Ik woon in het centrum van Utrecht met vrij veel WiFi kanalen om me heen, dus dit zal best invloed kunnen hebben. Al zijn de DFS kanalen vrijwel leeg nog.

Ubiquiti heeft ook een mooie "environment scan", zelfs wifi netwerken die héél even voorbij komen (veel VW's, Audi's en specifiek Taycans) komen slaat ie op. (Heb gelijk een alert op "UTRECHTSCANAUTO02" ingesteld :P)
Ben(V) schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:24:
Goede kans dat die accesspoints een wifi backhaul gebruiken in plaats van de wired backbone.
Yes! Mesh staat helemaal uit zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Heb je de 'breedte' van de frequenties ook aangepast? Die staan by default op 20 voor 2.4 en 40(?) voor de 5 Ghz. Had ik ook, en als ik ze naar 160 voor de 5Ghz zette, knalde de snelheid omhoog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fexxio
Yes! Die staat op 5Ghz op 80 nu. 160 Ook geprobeerd maar toen wilde wat apple apparaten niet meer verbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmeer
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-03 21:03
superduper schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:01:
Heb je de 'breedte' van de frequenties ook aangepast? Die staan by default op 20 voor 2.4 en 40(?) voor de 5 Ghz. Had ik ook, en als ik ze naar 160 voor de 5Ghz zette, knalde de snelheid omhoog..
Ik heb sinds gisteren min of meer dezelde setup als de topic-starter en probeer ook de snelheid van m'n WiFi op te krikken. Nu begreep ik dat het verhogen van die band-breedte eigenlijk not-done is, zie o.a. deze video.
Hij (en anderen) raden aan om 2.4Ghz op band-breedte 20 te houden en 5Ghz op 40. Maar dan haal ik op m'n A53 Samsung telefoon rond de 200Mbps. Dus tja, ik wil wel 5Ghz naar 80 ophogen en krijg dan rond de 400Mbps, maar wil ook geen aso zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:17
Klinkt bijna alsof je enkel op de 2.4GHz band verbindt waar je vast zit op 20MHz en daarmee rond de 200Mbps praktisch. Buiten dan het symptoom waar je client niet meer wil verbinden als het kanaal te breed staat.

Maak eens een 5GHz-only SSID? Verandert dat wat?

Verder vind ik wel gelijkaardige rapportages (heb zelf geen unifi) waarbij airtime fairness uitschakelen zou kunnen helpen.
In principe zou dat alleen problematisch mogen zijn als je een andere, oudere client hebt die continu data over wifi wil sturen. Heb je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fexxio
Bij mij verbind 'ie wel met 5GHz op AX (wifi 6). Als ik de ubiquiti controller moet geloven zelfs met mimo 2x2, terwijl die AP op dat moment geen andere clients heeft. Experience is volgens hem ook Excellent, maar dat valt dus te betwijfelen. Misschien toch maar bij de oude ASUS setup blijven dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:34
Doe eens een "netsh wlan show interfaces" als je verbonden bent met de Asus of met de Ubiquiti?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fexxio
laurens0619 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:13:
Doe eens een "netsh wlan show interfaces" als je verbonden bent met de Asus of met de Ubiquiti?
Ik werk met Mac, maar dit zou dezelfde output moeten geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XazZ_-eoYCy6S2ytC166sMRk-Os=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mRp0IBT9N7xlXtWqWrIqsEDK.png?f=user_large
Betreft de ubiquiti overigens

[ Voor 3% gewijzigd door fexxio op 06-11-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nou dat ziet er allemaal prima uit.
Wel gek dat je met deze verbinding zo traag gaat.

Wat je nog kunt proberen is slechts 1 AP verbinden en de rest uitzetten, dan weet je zeker dat die geen wireless uplink pakt.

Als dat niet werkt kun je nog de "ubiquiiti firmware game" spelen. Het is bij ubiquiti zeker niet zo dat de laatste firmware de beste is, welke wel? Dat hangt vaak van je apparatuur etc uit (en soms lijkt het zelfs hardware revisie oid...)}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountvanmij
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-11-2023
*knip*. Vaag bericht

[ Voor 157% gewijzigd door rens-br op 06-11-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fexxio
laurens0619 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:42:
Nou dat ziet er allemaal prima uit.
Wel gek dat je met deze verbinding zo traag gaat.

Wat je nog kunt proberen is slechts 1 AP verbinden en de rest uitzetten, dan weet je zeker dat die geen wireless uplink pakt.

Als dat niet werkt kun je nog de "ubiquiiti firmware game" spelen. Het is bij ubiquiti zeker niet zo dat de laatste firmware de beste is, welke wel? Dat hangt vaak van je apparatuur etc uit (en soms lijkt het zelfs hardware revisie oid...)}
Ga ik vanmiddag eens proberen, thanks!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Noise floor is prima, RSSI is voor wat ik ervan weet echt bizar hoog. Vanaf -65 zit je erg goed, hoogste dat ik ooit heb gezien is -35 ~ -40. Kan je verklaren hoe deze waarde zo hoog kan zijn, @fexxio ?

Kan je met iPerf testen? Want bij testen met (een) speedtest test je heel veel meer.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fexxio
lier schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:53:

Viel me nog niet eens direct op, de AP hangt aan het plafond op zo'n 5m afstand van mn macbook, dus niet per sé dichtbij of er rechtboven oid. Zal hem eens wat zwakker instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fexxio
lier schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:53:

Denk dat dit het wel eens geweest kan zijn! Heb hem zwakker uit laten zenden, zit nu op zo'n -45db (alsnog dikke prima) en snelheid lijkt een stuk hoger te zijn. Gevalletje té goed / sterk signaal dus?

Dank iedereen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:20

Sharky

Skamn Dippy!

Ben(V) schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:24:
Dit is wel een goeie. Ik heb mijn Unifi ap's bedraad aangesloten, toch was er eentje die besloot opeens aan wireless backhaul te doen. Volgens mij kwam dat na een firmware of een docker-update. Nu heb ik expliciet aangegeven dat ze dat alleen bedraad mogen doen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
fexxio schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:38:
[...]

Denk dat dit het wel eens geweest kan zijn! Heb hem zwakker uit laten zenden, zit nu op zo'n -45db (alsnog dikke prima) en snelheid lijkt een stuk hoger te zijn. Gevalletje té goed / sterk signaal dus?

Dank iedereen voor het meedenken!
-18dbm is idioot, meten andere clients dat ook?
Als de -18 klopt, doen beide devices dat?
Ik zou ze dan terugsturen of firmware wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qmarrr
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-08 10:09
Heb het zelfde probleem.
Cloud Gateway max ---> u6+ (met poe adapter)

Random dode hoeken en slecht internet snelheid via de AP.
Heb 1Gb Up en down. Speedtest op gateway max doet 920/920
Maar speedtest op mijn s22+ wifi 6 kom ik maar tot 120/200

TPLINK AX55 deed het veeeel beter. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:42
qmarrr schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 04:40:
Heb het zelfde probleem.
Cloud Gateway max ---> u6+ (met poe adapter)

Random dode hoeken en slecht internet snelheid via de AP.
Heb 1Gb Up en down. Speedtest op gateway max doet 920/920
Maar speedtest op mijn s22+ wifi 6 kom ik maar tot 120/200

TPLINK AX55 deed het veeeel beter. :(
Op welk kanaal draait je wifi? Weet je zeker dat de s22 op 5 GHz zit en niet per ongeluk op 2.4 GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qmarrr
king006 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Op welk kanaal draait je wifi? Weet je zeker dat de s22 op 5 GHz zit en niet per ongeluk op 2.4 GHz?
Ja hij staat zelfs ook wifi 6.
heb het nu op 80Mhz gezet en krijg wel 400/400. Daar ben ik wel blij mee.

Maar wat is de reden dat de bereik zo slecht is? Mijn AX55 kon over in het huis terecht, integendeel tot U6+ die bij de voordeur al hapert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
als je zo' n hoge bandwith hebt, is je signaal ook storingsgevoeliger.. Ook moet je kijken of je geen interventie hebt. Mijn oude wifi 4 AP haalt tegen de 700mbit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:42
qmarrr schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Ja hij staat zelfs ook wifi 6.
heb het nu op 80Mhz gezet en krijg wel 400/400. Daar ben ik wel blij mee.

Maar wat is de reden dat de bereik zo slecht is? Mijn AX55 kon over in het huis terecht, integendeel tot U6+ die bij de voordeur al hapert.
Heb je batterij besparing aan op je mobiel? Ik weet bij mijn iPhone bijvoorbeeld dat die dan minder snelheid gebruikt omdat die bepaalde antennes ‘uitzet’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qmarrr
Geen Batterijbesparing of iets aan. enig verschil wat ik zie is tussen 40mhz (~120UP/Down) en 80mhz (~500 UP/Doen).
Naja daar ben ik wel blij mee. Nu nog de vraag waarom de range zoooooo slecht is. Kan ik daar nog waar doen?
De AP staat op de tweede verdieping. ( ik dacht van af hier kan hij het hele huis wel pakken zoals de AX55)
Heb een beetje in Paint visueel proberen weer te geven hoe het zit.
Groen: prima verbinding
Orange : 1 a 2 strepen bij de wifi
Rood: Helemaal geen netwerk.

Ik heb nog niet geprobeerd om de AP volledig op 2.4ghz te zetten en dan te checken. (Maar daarvoor kocht ik deze ook niet eigenlijk )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLxp52x3QjAj69CKY7QtsHZh2gg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dUUsSsSR600i0SDi5Sa8qQGl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgWaM-7RRzBnXkrFFMZEre8T4i4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cNvN4lC3JjzZQtOnQQDQGlkA.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1