Uitbreiden HP OMEN GT12-0460nd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosa.m
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08 12:14
Goedendag,

Mijn zoon heeft een HP OMEN GT12-0460nd.
Hij heeft de wens dat zijn pc nog sneller wordt. Hij gamed graag (fortnite, fifa,) en gebruikt vaak adobe programma’s voor film- en videobewerking. Het opstarten van deze programma’s verloopt laatste tijd traag en tijdens bv fortnite kan hij niet de hoogste instellingen (?) gebruiken. Dit zegt mij verder niet zoveel en vraag ik graag jullie hulp om te bekijken wat de eerste stap zou zijn om de pc te optimaliseren. Ps: zijn Ssd en HHD schijf zitten beide bijna vol.

Nu zijn er volgens aardig wat uitbreidingsmogelijkheden qua slots.
Ter info:

Uitbreidingssleuven moederbord:
Eén PCIe x16 Gen 3-socket (voor aparte videokaart)
Eén M.2-socket 1, key A
Eén M.2-socket 3, key M

Wat zou de meest effectieve uitbreiding zijn om snelheid te optimaliseren?
Alvast dank!

Specificaties pc:
https://support.hp.com/nl-nl/document/c06696999

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:09
Een opslagmedium dat bijna vol is kan de prestaties ernstig beïnvloeden.

Eén M2 socket is voor netwerk. Het andere M2 socket is voor opslag en daar zit volgens de specs een 512GB NVME SSD in. Die kan vervangen worden voor bijvoorbeeld een 2TB.

Een HDD is traag. Die zou vervangen kunnen worden door een xTB 2,5" SATA ssd. uitvoering: Lexar NS100 2TB bijvoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

De SSD zou ik naar minstens 2TB upgraden bij de gecrashte RAM- en SSD-prijzen nu. Wie wat meer uitgeeft, steekt zelfs 4TB in een M.2 slot.

1TB harde schijf kan je eruit halen om het vertragende effect weg te halen.

16GB RAM is aan de lage kant voor gaming tegenwoordig.

Voor mij persoonlijk was 16GB RAM in de eerste maanden van 2020 al te weinig om de Corona bij zoveel mogelijke bronnen te volgen en voorsprong op het nieuws in de mainstream media te krijgen. Firefox gebruikt meer RAM dan dat je verwacht. Je hoeft echt geen zware dingen te doen om veel RAM te gebruiken.

Met 2x 32GB voel ik niet meer gelimiteerd in het volgen van tientallen bronnen om voorsprong op de beurs of in Oekraïne nieuws te krijgen. Maar ik heb 4x 32GB gewoon omdat het kan.

Laat staan als iemand film- en videobewerking wilt doen.

In de specs zie ik dat ze de CPU's op 65W TDP limiteren om zoveel mogelijk vermogen op een 500W 80plus Bronze (dermate slechte voeding dat je tegenwoordig niet in de winkels kan vinden) voeding voor de grafische kaart vrij te maken.

RTX 2060 is een 170W grafische kaart.
170 + 65 = 235 W
235 / 500 = 47% load

Als ik naar de OMEN 30L kijk, dan durven ze een RTX 3090 (350W) en 500W 80plus Bronze voeding te combineren.
https://www.omen.com/nl/n...l/specifications-30L.html

Vanaf een RTX 2060 kan je voor verdubbeling gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0oKcnAXnvMSdskh1OpG_9_0Cjk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wpfj4yETFnN4eWsr4qTEm1CF.jpg?f=user_large
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-2060.c3310

Als het budget toelaat, liefst voor 16GB VRAM met voldoende brede 256bit geheugenbus gaan om met de games van 2023 mee te kunnen.

Een Radeon RX 7800 XT heeft 16GB VRAM en 263W TDP. Het is meer dan 170W en minder dan 350W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosa.m
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08 12:14
Beste Uszka en Rapture,

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Voor mij wel wat moeilijke taal, maar daar kom ik denk ik wel uit.
Het aanpassen van de grafische kaart wordt voor ons een te dure optie.
Maar ik zie wel mogelijkheden voor de SSD uitbreiding. En ik begrijp dat de HHD dan best gemist kan worden en zelfs vertragend kan werken als deze wel blijft zitten. Mits SSD voldoende TB heeft. Of toch wel voor beide kiezen? Dus bv. 2TB SSD en huidige 1TB HHD

Ook in de hoeveelheid RAM zitten kansen. een 2x32 zou denk ik genoeg moeten zijn. Een 4x8 is dan zeker toch iets te weinig?

gr. rosa