Buitengesloten: politie doet deur open

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:42
Beste,

Ik probeer mijn weg wat te vinden in het politiegebeuren en hun exacte bevoegdheden.

Concrete anonieme situatie Belgische politie:
- Een familielid sluit zichzelf buiten. Het familielid kent een jonge gast (24jaar) die net bij de politie is beginnen werken (dat ie bij de politie werkt is eerder toevallig. Hij werkt als INP bij de eerstelijnsinterventie). Die jongeman is wel wat handig en familielid vraagt hem om hulp.
- Jongeman antwoordt dat ie op zijn werk zit en na zijn shift zal afkomen om te helpen.
- 1u later verschijnt er een ploeg van de eerstelijnsinterventie en deze doen... de deur open _/-\o_ .
- Nadien belt de jongeman dat hij zijn collega's te hulp heeft gevraagd en dat de sleutels op het commisariaat liggen en hij na zijn shift zal afkomen om ze te overhandigen. Zo geschiedde...

Deur opendoen was eenvoudig: ze was niet vastgedraaid en de sleutels zaten langs de binnenkant.

Héél behulpzaam/aangenaam en vooral goedkoop _/-\o_ .

Mijn vraag is eerder: kan dit zomaar? Mogen politieagenten dit zomaar? Hoe komt dat zoiets passeert: die agenten moeten toch per interventie aangeven met wat ze bezig zijn vermoed ik?

Tnx.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Sloten openen met toestemming van de eigenaar is geen misdaad? Onafhankelijk op welke manier je het doet en je niks beschadigd. (vziw niet in Nederland tenminste). Het is ook geen huisvredebreuk als iemand daarmee naar binnen gaat omdat dat in lijn met de toestemming gaat om ook daadwerkelijk de sleutels mee te nemen, anders zou je de deur open moeten laten staan.

Dus eigenlijk snap ik je vraag niet helemaal. Ben je verbaasd dat specifiek iemand dit tijdens werktijd bij de politie dit doet?

[ Voor 15% gewijzigd door OnTracK op 04-11-2023 11:18 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 15:36
Ik heb laatst ook de buren geholpen toen ze zich hadden buitengesloten. Waarom zou ik dat niet mogen met toestemming van de buren? En waarom zou een politie-agent dat niet mogen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:57
@Pharos1985
De politie is er toch om de burger te helpen? Idem voor andere overheidsinstellingen. De brandweer wil ook wel eens een auto openmaken of andere soorten assistentie verlenen.
Dat de eigenaar toestemming moet geven lijkt mij logisch.
Dat de politie dit niet dagelijks doet is ook logisch, ze zijn immers geen slotenservice. Dus dat ze het voor een kennis doen als hun werkzaamheden dit toelaat, prima toch?
Vind het eerder raar dat je hier speciaal een topic voor opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:33
Politie/brandweer heeft het hier laatst ook gedaan in een verhuurd (tijdelijk leeg) pand. Het brandalarm was afgegaan en ze hebben het slot uitgeboord en zijn naar binnen gedaan. een dag later pastte de sleutel van de nieuwe huurder niet. De buurvrouw wist te vertellen dat de nieuwe sleutel bij de politie lag.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Opgelet: laat me duidelijk zijn. Ik zeg niet dat ik me niet geholpen voel en ik zeg al evenmin dat de politie hier iets verkeerd mee doet!

Ik wil gewoon de 'werking' van de politie wat beter snappen. Waar eindigt hun bevoegheid bvb? Een agent die iets kent van automechanica: kan het zijn dat ie om een burger te helpen bvb een 'kleine' herstelling doet aan een auto?
Bij ons is er een fietsherstelpunt in de stad: zij helpen fietsers terug op weg, maar dat is het enige: dringend noodherstellingen gratis uitvoeren. Zij gaan geen onderhoud van fietsen doen. En ook nu al is er veel discussie tussen fietsherstellers & dat 'noodpunt' ivm werk afpakken van elkaar en dergelijke.

Zo kunnen de slotenmakers morgen ook beginnen zagen in deze case.

Ook zo dingen als deuren openen: komen zij dan soms niet in een discussiepunt terecht over bvb schade. Wat als een eigenaar beweert dat er schade is aan zijn deur na tussenkomst van die agenten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:30
Wat is nou precies je vraag? Is dit allemaal hypothetisch uit nieuwsgierigheid, of is er daadwerkelijk een vraagstuk waarmee je zit, waarbij je hulp nodig hebt?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
Gewoon puur hypothetische vraag uit nieuwsgierigheid... Mag dat niet? 😊 Ik vond het wel een interessant iets in een 'algemene zaken' forum.

Uit nieuwsgierigheid heb ik ooit de WPA gelezen, en heb zelfs 20 jaar geleden testen meegedaan voor INP te worden. Daarom ben ik nieuwsgierig en wil ik wat beter weten hoe zulke diensten 'aangestuurd' worden.

[ Voor 65% gewijzigd door Pharos1985 op 04-11-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:19
Ik zou m anders zien. De politie is hier behulpzaam, én weet zeker dat er geen inbraak is.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Nu online
@Pharos1985 Laat ik de vraag aan jou stellen:

Als ik de fietsenmaker om de hoek had gevraagd om mijn voordeur te openen, vind je dat er dan problemen zijn met bevoegdheden/taak? Wat als de fietsenmaker daarmee schade aan mijn voordeur heeft gemaakt. Wat zouden de vervolgstappen zijn?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik snap je vraagstelling niet. Waarom zou een agent in functie een auto herstellen? Dat kan ie prima in z'n vrije tijd doen maar valt niet onder de takenlijst van een agent. Die vergelijking gaat scheef. Een woning openen met toestemming van de eigenaar kan je inderdaad gewoon de politie voor bellen, of een slotenmaker. Dat valt er prima onder. Een slotenmaker kan zich daar druk om gaan maken maar dat boeit niemand. Politie heeft verstand van inbraak en hoe deuren te openen, dus die kunnen daar prima in functie mee assisteren. Weten ze ook dat het veilig gebeurt en d'r niet echt ingebroken wordt nadien omdat de boel beschadigd is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:30
Pharos1985 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:33:
Gewoon puur hypothetische vraag uit nieuwsgierigheid... Mag dat niet? 😊 Ik vond het wel een interessant iets in een 'algemene zaken' forum.
Het mag wel, maar het blijft dan nogal... hypothetisch :P

Anyway, het lijkt mij dat als je toestemming geeft aan de politie, en er gaat wat fout (bijvoorbeeld schade aan de deur), dat dat jouw eigen verantwoordelijkheid is, en dus voor jou om uit te vechten met je verzekering.

Want:
  1. Jij hebt jezelf buitengesloten
  2. Jij hebt toestemming gegeven aan de politie om je te helpen en aanvaardt daarmee de gevolgen

The devil is in the details.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:47

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Volgens mij mag de politie alles doen binnen de kaders van de wet wanneer er tijd en ruimte voor is. De slogan van de Nederlandse politie is dan ook "Waakzaam en dienstbaar". Zoals die van de Amerikaanse "[to] serve and protect" is.

Dus weet een agent hoe je een wiel moet verwisselen en zien ze tijdens hun surveillance jou er langs de weg mee worstelen, dan staat hen niets in de weg om jou daarbij te helpen. Hebben ze op dat moment een andere opdracht, dan is dat natuurlijk anders. Maar het is niet zo dat je ze er voor kunt bellen. Dat kun je wel proberen, maar als je niet op een gevaarlijke plek staat, wordt je vriendelijk doorverwezen naar de wegenwacht.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Dank je alvast.

Ik vond het gewoon een heel vreemd gegeven. Uiteraard begrijp ik wel dat de politie ten dienste staat van de burger en men heeft hier natuurlijk zeer goed werk verricht. Maar het lijkt wel alsof de politie een soort van klusjesdienst is. Ik had gedacht dat men dit onmiddellijk zou weigeren en doorverwijzen naar 24/7 service van slotenmakers, net zoals men zou doen bij autopannes: wegenwacht bellen.

Op mijn werk zouden we nooit aan systemen komen waar we niet voor gecertifieerd zijn, waar we niet de nodige opleidingen voor gevolgd zouden hebben en waar niet eerst de nodige scope/bevoegheden/verantwoordelijkheden zouden afgebakend zijn, net om allerlei problemen nadien te voorkomen.

[ Voor 25% gewijzigd door Pharos1985 op 04-11-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:27

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Pharos1985 als er geen dringende meldingen zijn en men heeft een goed humeur dan komen ze wel helpen.

Het kan ook werk schelen. Als een buurman 112 belt (Belgie geen idee, zelfde) omdat "iemand inbreekt" dan moet de politie al meer middelen inzetten.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Pharos1985 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:52:
Op mijn werk zouden we nooit aan systemen komen waar we niet voor gecertifieerd zijn, waar we niet de nodige opleidingen voor gevolgd zouden hebben en waar niet eerst de nodige scope/bevoegheden/verantwoordelijkheden zouden afgebakend zijn, net om allerlei problemen nadien te voorkomen.
Je hecht teveel waarde aan het feit dat het politieagenten zijn. Was jij bevriend met een collega van mij dan had je aan aantal IT'ers aan je deur gehad. Het zal geen uren in beslag nemen en er zijn altijd wel een paar collega's die er even uit willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met toestemming mag de politie dat. Maar als je vraagt of ze willen helpen hebben ze toch toestemming? Als mijn auto niet start en ik vraag jou om te duwen ga ik daarna toch ook niet mopperen dat je aan mijn auto zit?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-04 07:33
Het punt van de topic starter is denk ik: doet de politie dit bij iedereen die z'n huis niet meer binnen kan? Zo maar gratis als service? Om de burger te helpen?

Nee, ik denk het niet. Dus als je een familielid/vriendje bij de politie hebt werken, dan komen ze gratis op kosten van de belastingbetaler je deur open maken. Heb je zo'n familielid/vriendje niet, dan heb je pech en mag je op zoek naar een slotenmaker ofzo. (met als risico dat je voor vele 100en euro's opgelicht word)

Mag dit zomaar? Is dit fair? Moet de politie niet iedereen op gelijke manier behandelen? En dus geen familieleden of vriendjes voortrekken?

Dat een agent buiten diensttijd zijn kennis gebruikt om bij iemand de deur open te maken, daar is niets mis mee. Maar dat er een interventieploeg langs gaat vind ik wel wat ver gaan...

[ Voor 13% gewijzigd door Nickname55 op 04-11-2023 12:35 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:12
Pharos1985 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:28:
Opgelet: laat me duidelijk zijn. Ik zeg niet dat ik me niet geholpen voel en ik zeg al evenmin dat de politie hier iets verkeerd mee doet!

Ik wil gewoon de 'werking' van de politie wat beter snappen. Waar eindigt hun bevoegheid bvb? Een agent die iets kent van automechanica: kan het zijn dat ie om een burger te helpen bvb een 'kleine' herstelling doet aan een auto?
Bij ons is er een fietsherstelpunt in de stad: zij helpen fietsers terug op weg, maar dat is het enige: dringend noodherstellingen gratis uitvoeren. Zij gaan geen onderhoud van fietsen doen. En ook nu al is er veel discussie tussen fietsherstellers & dat 'noodpunt' ivm werk afpakken van elkaar en dergelijke.

Zo kunnen de slotenmakers morgen ook beginnen zagen in deze case.

Ook zo dingen als deuren openen: komen zij dan soms niet in een discussiepunt terecht over bvb schade. Wat als een eigenaar beweert dat er schade is aan zijn deur na tussenkomst van die agenten?
Waargebeurd verhaal...
Ik werd een tijdje geleden 's avonds aangehouden met een kapot achterlicht (auto). Was mijzelf nog niet opgevallen.
De agent vroeg of ik reservelampjes in de auto had en of ik ter plekke kon vervangen, want anders mocht hij mij formeel niet laten doorrijden.
Gelukkig had ik die lampjes wel in de auto, en ben ik zelf niet heel erg onhandig, maar dit was toch ff iets meer prutsen dan ik had verwacht...en het was donker...
Die agent heeft toen zn zaklamp gepakt en geholpen met wat onderdelen loshalen en opnieuw aansluiten.
Top ervaring was dat. Met hartelijke dank en groet hebben we daarna onze weg vervolgd.
Dit was ook exact wat ik van die agent had verwacht eigenlijk.
Waakzaam én dienstbaar. (Dat is trouwens ook de ondertitel van de NL politie en ik gok dat de BE politie een vergelijkbare rol vervult) waarmee jou vraag dus is beantwoord hoop ik? ;)

Waar we voor staan:
Wij zijn de mannen en vrouwen die naar voren stappen als het riskant wordt. De ogen en oren in de Nederlandse wijken en buurten. Levens redden. Codes ontcijferen. Sporen traceren. Mensen ‘lezen’. We bieden een helpende hand en grijpen in als het nodig is. Zijn waakzaam én dienstbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nickname55 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:28:
Het punt van de topic starter is denk ik: doet de politie dit bij iedereen die z'n huis niet meer binnen kan? Zo maar gratis als service? Om de burger te helpen?

Nee, ik denk het niet. Dus als je een familielid/vriendje bij de politie hebt werken, dan komen ze gratis op kosten van de belastingbetaler je deur open maken. Heb je zo'n familielid/vriendje niet, dan heb je pech en mag je op zoek naar een slotenmaker ofzo. (met als risico dat je voor vele 100en euro's opgelicht word)

Mag dit zomaar? Is dit fair? Moet de politie niet iedereen op gelijke manier behandelen? En dus geen familieleden of vriendjes voortrekken?

Dat een agent buiten diensttijd zijn kennis gebruikt om bij iemand de deur open te maken, daar is niets mis mee. Maar dat er een interventieploeg langs gaat vind ik wel wat ver gaan...
Als het ten koste van hun normale werk was gegaan om een vriend te helpen tijdens werktijd voor iets wat niet onder normaal werk valt, dan was het twijfelachtig. Maar als die toch op dat moment de tijd hadden? En ja, als je niemand kent daar dan lukt het niet, maar het zijn net mensen, ook bij de politie.

Wanneer een omatje met een lekke band op haar elektrische fiets in middle of nowhere staat, kan de politie dan ook doorrijden en zeggen dat ze maar een taxi moet bellen? Of toch liever dat ze dan even helpen met plakken van de band? En dat betekend niet dat ze bij iedereen fietsbanden gaan plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25
Waarom vraag je het die "jonge gast" niet?
Dan heb je het uit eerste hand.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

Ik leer uit het politie programma Bureau Rotterdam dat de Rotterdamse politie een slotenmakers team heeft. Die kunnen deuren zonder "bonk" en schade openen in geval van bv interventies en bij mogelijke sterfgevallen/medische noodgevallen.

Kan me voorstellen dat die als ze tijd hebben ook af en toe willen oefenen. Dus dan in je voorbeeld mooi moment toch?

En je verwijst ook naar als je niet gecertificeerd bent.. wat een geneuzel, om even dagschot te flipperen of een slot te picken heb je hier in Nederland in ieder geval geen certificaat voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:58
Ik snap ts wel waarom hij het vraagt.

Als ik had gebeld naar de politie (en ik heb daar geen kennissen) zou de reactie ook geweest zijn bel maar een sloten maker. Dus in dat opzicht snap ik het wel dat de werkwijze vanuit die vriend nogal in een grijs gebied vallen als het onder werktijd was van die collega's.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:59
Nog een van mij: ik liep als 18-jarige een keer midden in de nacht vanaf het treinstation naar huis (concert gehad, het regende, bussen reden niet) en werd toen onderweg staande gehouden door politieagenten die mij buiten de bebouwde kom zagen wandelen toen ze voorbij reden. Ze vroegen om mijn legitimatie en of ze in mijn tas mochten kijken: helemaal prima. Daarna gaven ze mij een lift richting huis. Ik werd niet voor de deur afgezet, maar kon 4 kilometer mee rijden en moest toen het laatste stukje alleen nog lopen.

Doen ze dat altijd? Nope, combinatie van factoren en ze hadden blijkbaar niks te doen en konden wel een paar kilometer terug rijden.

Het is ook echt niet zo dat politie agenten alles doen omdat je ze kent. Een vriend van mij ging trouwen en toen is een maat van ons die aan het werk was met een collega langs gekomen en die hebben hem voor de grap in de boeien geslagen en in de achterbak gedaan terwijl ze in uniform waren. Ook dat doet de politie niet echt... Maar: was een grap en we/ze waren in de buurt en het kon even.

Her zijn net mensen die politie agenten! En op sommige momenten iets meer mens dan agent. Niks mis mee en ik zie in de topicstart van @Pharos1985 ook niks vreemds. Het is niet dat ik vanaf nu verwacht dat de politie mij komt helpen als ik mezelf heb buitengesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Pharos1985 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:13:
Beste,

Ik probeer mijn weg wat te vinden in het politiegebeuren en hun exacte bevoegdheden.

Concrete anonieme situatie Belgische politie:
- Een familielid sluit zichzelf buiten. Het familielid kent een jonge gast (24jaar) die net bij de politie is beginnen werken (dat ie bij de politie werkt is eerder toevallig. Hij werkt als INP bij de eerstelijnsinterventie). Die jongeman is wel wat handig en familielid vraagt hem om hulp.
- Jongeman antwoordt dat ie op zijn werk zit en na zijn shift zal afkomen om te helpen.
- 1u later verschijnt er een ploeg van de eerstelijnsinterventie en deze doen... de deur open _/-\o_ .
- Nadien belt de jongeman dat hij zijn collega's te hulp heeft gevraagd en dat de sleutels op het commisariaat liggen en hij na zijn shift zal afkomen om ze te overhandigen. Zo geschiedde...

Deur opendoen was eenvoudig: ze was niet vastgedraaid en de sleutels zaten langs de binnenkant.

Héél behulpzaam/aangenaam en vooral goedkoop _/-\o_ .

Mijn vraag is eerder: kan dit zomaar? Mogen politieagenten dit zomaar? Hoe komt dat zoiets passeert: die agenten moeten toch per interventie aangeven met wat ze bezig zijn vermoed ik?

Tnx.
Hier in Nederland hebben we een gezegde: "De politie is je beste vriend".
Denk dat daarmee alles wel gezegd is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:28
Ik moest zelf een keer voor iets op het bureau zijn, naderhand heeft een agent mij en mijn fiets in een busje geladen en mij thuisgebracht (was ruim 10 km fietsen anders), want hij moest ook die kant op.

Ik zie het probleem niet, dit soort acties zijn juist goed voor de reputatie van de politie. Zouden ze alleen maar strikt gezien hun basale taken doen dan komt iedereen alleen maar in contact met de politie als je iets naars overkomt. Zou je jezelf buitensluiten en je ziet toevallig een agent langsrijden (die geen bekende is), dan zal die jou ook wel helpen mocht deze tijd hebben.

Dit was ook een goeie: Agenten doen de afwas en maken ontbijt voor vijf kinderen: 'Zo kan het ook!'

[ Voor 5% gewijzigd door HallonRubus op 04-11-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-04 17:00
In Nederland ligt het zelfs vast in de wet. Artikel 3 van de politiewet 2012:
"De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven."
Intern zijn er procedures en voorschriften waarin geregeld wordt hoe ver je daarmee mag gaan.

O.a. eenvoudig iemand helpen met het openmaken van een deur kan dus gewoon. Als het moeilijker wordt/langer duurt dan wordt er vanzelf door verwezen naar een slotenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Dit bedoel ik min of meer. Anderzijds ook in mijn topicstart post geef ik aan dat die toch ook gecontroleerd worden en moeten aangeven met wat ze bezig zijn en dergelijke, dus dat spreekt het verhaal van 'vriendjespolitiek' wel wat tegen. Ik geloof/denk wel degelijk dat er geen vriendjespolitiek is, anderzijds kan ik me ook moeilijk voorstellen dat de politie zomaar bij iedereen wat deuren gaat openmaken en dergelijke.

Nogmaals: ik wil zeker niet polariseren, enkel weten hoe dat werkt en of er nog mensen dergelijke positieve ervaringen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

Maar uit je verhaal haal ik geen corruptie of andere duistere zaken. Hoewel je wel de fameuze indirecte Belgische duidingen gebruikt. Waardoor het voor een gemiddelde Nederlander als ik moeilijk te vatten is waar je naar lijkt te hinten.

Hij zei tegen zijn collega's die naar buiten moeten, maatje van mij heeft zich buitengesloten, den sukkelt. Nu moet ik na mijn dienst m gaan helpen. En collega zegt oh moeten daar toch zijn, doen wij wel even.

Nou super spannend allemaal hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Natuurlijk speelt het een rol dat ze hem kende. Maar dat je het dan meteen als vriendjespolitiek gaat uitleggen. Bij zoiets wat geen enkele nadelige gevolgen voor iemand heeft, is er nou echt wat mis mee dat het gewoon mensen zijn die bekende van een collega even helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ik zeg niet per definitie dat er wat mis mee is, maar vond het gewoon wat vreemd en ik dacht laat ik er een postje over aanmaken, om eens te kijken wat anderen ervan denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit gaat helemaal niet over bevoegdheid. Dit gaat over iemand die iemand kent. De ene iemand is toevallig jouw buurman. De andere iemand is toevallig een medewerker van de politie. Die medewerker van de politie bewijst gewoon een vriendendienst naar jouw buurman. Prachtig dat het zo kan toch?

Is het misbruik van de publieke middelen? Misschien wel maar ja, mogen ze daar geen aardig verzetje hebben en moeten ze altijd maar serieus boeven vangen?

Ik zag vandaag een filmpje waarin politiemensen met bierkratten aan het slepen waren. Is dat dan ook de taak van de politie of zou een externe partij dat moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-04 16:14
Ok, komt ie.

Mag ik antwoord geven op jouw vraag?

En, in het hypothetische geval dat ik een agent in functie ben, zou ik dan geen antwoord mogen geven? Waarom wel/niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ik stel me vooral de vraag omdat ik:
- Op websites van lokale politiezones lees: 'voor een verstopt toilet moet u een loodgieter bellen', 'voor uw Facebook account dat nietmeer werkt belt u best een IT specialist', 'Een pakje sigaretten gaan halen in de nachtwinkel is geen taak voor de politie'.
Ik begrijp zulke statements *absoluut*: die mensen worden voor allerlei prullen gevraagd waar ze absoluut niet voor opgeleid zijn/niet voor dienen. Ze worden als het ware misbruikt voor dingen waar ze absoluut niet mee bezig zouden moeten zijn en die calltakers proberen dat eruit te filteren: goed zo.

Ook zie ik in TV programma's als "De Noodcentrale": waarvoor politiediensten allemaal opgeroepen worden... Ik begrijp best dat men in 'noodcentrales' een screening moet maken: anders is de politie een soort van vuilnisbak waar je al je klusjes kan 'droppen'.

Dit gezegd zijnde komt men dan wel een slot openmaken... Daarom opende ik deze post.

Als het familielid zich had buitengesloten en het was nacht met -2 graden en geen enkele slotenmaker kan onmiddellijk komen kan ik er nog inkomen: dan is er iets als maatschappelijke nood.

Als ik zulks meemaak (ik had me nog niet het hoofd gehaald om de politie te bellen omdat ik dacht van: hier gaat men toch niets aan doen, daarvoor dienen die mensen niet) dan moet ik een hotel boeken waar ik snel kan overnachten en een hoop stress dat ik hopelijk 's ochtends een slotenmaker kan vinden die direct wilt komen (grapje samen van 300 EUR).

In onze maatschappij zijn er ook veel alleenstaande ouderen, zij hebben dikwijls nood aan een babbeltje (een perfect menselijke nood). Ik weet dat hier de politie ook soms een bepaalde rol in speelt door dit allemaal een beetje in de gaten te houden. Dit is alleen maar eerbaar werk en ben blij dat zulke diensten zich daar ook mee bezig houden (misschien ben ik zelf ook zo oudere leeftijd): maar hoe organiseert men zulks bij politiediensten? Je kan toch geen één agent (FTE) een hele dag in zijn timesheet zetten: 'is met oudere mensen gaan praten'? Of zie ik dat compleet verkeerd?

[ Voor 38% gewijzigd door Pharos1985 op 05-11-2023 02:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-04 22:54

Yor

Yor1313#2571

Pharos1985 schreef op zondag 5 november 2023 @ 02:44:
maar hoe organiseert men zulks bij politiediensten? Je kan toch geen één agent (FTE) een hele dag in zijn timesheet zetten: 'is met oudere mensen gaan praten'? Of zie ik dat compleet verkeerd?
Dat heet in Nederland wijkagent!

Zolang er tijd is, kun je veel doen. Zo heb ik eens @Tanuki hier van GoT geholpen met het vaststellen van de preciese gamecartridge in een verzegelde doos. (iets met limited edition ofzo). Even snel door de röntgenscanner en hij kon aan de vorm zien welke hij had ofzo. Eeuwige dank en fijne dag verder, doorgaan met boeven vangen.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:24

Felyrion

goodgoan!

Pharos1985 schreef op zondag 5 november 2023 @ 02:44:
Ik stel me vooral de vraag omdat ik:
- Op websites van lokale politiezones lees: 'voor een verstopt toilet moet u een loodgieter bellen', 'voor uw Facebook account dat nietmeer werkt belt u best een IT specialist', 'Een pakje sigaretten gaan halen in de nachtwinkel is geen taak voor de politie'.
Ik begrijp zulke statements *absoluut*: die mensen worden voor allerlei prullen gevraagd waar ze absoluut niet voor opgeleid zijn/niet voor dienen. Ze worden als het ware misbruikt voor dingen waar ze absoluut niet mee bezig zouden moeten zijn en die calltakers proberen dat eruit te filteren: goed zo.

Ook zie ik in TV programma's als "De Noodcentrale": waarvoor politiediensten allemaal opgeroepen worden... Ik begrijp best dat men in 'noodcentrales' een screening moet maken: anders is de politie een soort van vuilnisbak waar je al je klusjes kan 'droppen'.

Dit gezegd zijnde komt men dan wel een slot openmaken... Daarom opende ik deze post.

Als het familielid zich had buitengesloten en het was nacht met -2 graden en geen enkele slotenmaker kan onmiddellijk komen kan ik er nog inkomen: dan is er iets als maatschappelijke nood.

Als ik zulks meemaak (ik had me nog niet het hoofd gehaald om de politie te bellen omdat ik dacht van: hier gaat men toch niets aan doen, daarvoor dienen die mensen niet) dan moet ik een hotel boeken waar ik snel kan overnachten en een hoop stress dat ik hopelijk 's ochtends een slotenmaker kan vinden die direct wilt komen (grapje samen van 300 EUR).

In onze maatschappij zijn er ook veel alleenstaande ouderen, zij hebben dikwijls nood aan een babbeltje (een perfect menselijke nood). Ik weet dat hier de politie ook soms een bepaalde rol in speelt door dit allemaal een beetje in de gaten te houden. Dit is alleen maar eerbaar werk en ben blij dat zulke diensten zich daar ook mee bezig houden (misschien ben ik zelf ook zo oudere leeftijd): maar hoe organiseert men zulks bij politiediensten? Je kan toch geen één agent (FTE) een hele dag in zijn timesheet zetten: 'is met oudere mensen gaan praten'? Of zie ik dat compleet verkeerd?
Het zijn allemaal net mensen. Ik ben na een dronken avondje stappen wel eens thuis gebracht door de politie nadat ik mijn fiets op onverklaarbare wijze niet terug kon vinden. Ze reden toch die kant op en konden wel lachen om mijn verhaal. Kom, stap in dan zetten we je wel even thuis af.

Ze deden dat waarschijnlijk niet omdat dat ergens in regeltjes stond dat het mocht of dat het op de urenverantwoording kon.
Waren ze de andere kant op gegaan hadden ze me vermoedelijk lekker laten lopen, en als er een melding was gekomen hadden ze me waarschijnlijk ook net zo makkelijk weer uit laten stappen.

Ik snap niet dat je dit perse wil kunnen vatten in regels of iets in die geest. Dit soort dienstverlenende beroepen hebben (gelukkig) een bepaalde mate van vrijheid in hoe ze hun tijd indelen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Yaksa schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:15:
[...]

Hier in Nederland hebben we een gezegde: "De politie is je beste vriend".
Denk dat daarmee alles wel gezegd is.
Dat er ook relaxede politie is betekent niet dat ze allemaal je beste vriend zijn of het beste met je voorhebben.
Sommige zitten altijd te vissen of ze je iets aan kunnen naaien. Nooit praten met ze.
De politie is zeker niet je beste vriend.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Yor schreef op zondag 5 november 2023 @ 03:41:
[...]

Dat heet in Nederland wijkagent!

Zolang er tijd is, kun je veel doen. Zo heb ik eens @Tanuki hier van GoT geholpen met het vaststellen van de preciese gamecartridge in een verzegelde doos. (iets met limited edition ofzo). Even snel door de röntgenscanner en hij kon aan de vorm zien welke hij had ofzo. Eeuwige dank en fijne dag verder, doorgaan met boeven vangen.
Je hebt geen idee hoe vaak ik dit verhaal al heb verteld en iedereen is stomverbaasd "dat het me gelukt is". :D Ik ben je inderdaad nog steeds eeuwig dankbaar! O+

En ik sta overigens volledig achter je statement: zolang er tijd is, kun je veel.

Vrouwlief en ik kwamen tijdens een slopende reis vanuit Oekraïne naar Nederland, met de auto, door de douane. We hadden nou niet bepaald goede ervaringen met de mensen in Oekraïne, vrij stug, weinig behulpzaam, enz.

Totdat we dus bij de douane waren, en we daar ook nog eens flinke vertraging opliepen, en een man met een lege accu kwam te staan door al het starten/stoppen/trage bewegen. Niemand hielp hem, zelfs de Poolse border guards waren zo streng dat ik me snel bedacht toen ik richting hem bewoog om te vertellen dat ik startkabels heb.

Niemand van de mensen die daar in dienst waren deden wat, toen de man uiteindelijk zijn auto had verplaatst naar buiten de douane hielp nog steeds niemand.

Totdat daar die simpele Nederlander, ernstig vermoeid met "ik wil nu in mijn bed liggen" in het vaandel langs kwam en toch dacht: 2 minuten van mijn tijd redt deze man. Dus ik vertelde vrouwlief "dit gaan we doen".

De beste man was dolgelukkig, begon allerlei cadeaus en dergelijke te geven, waaronder de spullen die hij had gekocht (o.a. koffie) m mee te nemen. Vriendelijk bedankt en gezegd dat ie later op de dag maar lekker met zijn vrouw en kinderen (die er ook radeloos bij stonden) moet genieten van een heerlijk kopje koffie. :D

Voldoening+++++

Gasloos sinds juli 2024. PV Growatt MOD5000TL3-XH + 13x Jinko 440Wp, WPB Atlantic Explorer v4 270LC, L/L WP Mitsubishi SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-04 07:52
Politiewerk kent ook wel eens lange saaie diensten zonder meldingen. Ieder mens wil graag wat om handen hebben. Ik ken een agent met een bore-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien zijn ze wel op hun lunchpauze langs gegaan en lag het op de route naar Dunkin' Donuts ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Sissors schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:55:
Natuurlijk speelt het een rol dat ze hem kende. Maar dat je het dan meteen als vriendjespolitiek gaat uitleggen. Bij zoiets wat geen enkele nadelige gevolgen voor iemand heeft, is er nou echt wat mis mee dat het gewoon mensen zijn die bekende van een collega even helpen?
In diensttijd, met een aparte interventieploeg: ja. En of het wel of geen nadelige gevolgen heeft voor andere mensen, dat doet er niet toe. Het hoort gewoon niet. Als dit in Oost Europa gebeurt, dan noemen we dat corruptie.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nickname55 schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:48:
[...]

In diensttijd, met een aparte interventieploeg: ja. En of het wel of geen nadelige gevolgen heeft voor andere mensen, dat doet er niet toe. Het hoort gewoon niet. Als dit in Oost Europa gebeurt, dan noemen we dat corruptie.
Echt, waar mensen zich druk over kunnen maken. Corruptie? Serieus...

Dan krijgt dat oude vrouwtje met lekke band in middle of nowhere dus ook de melding dat ze maar een taxi belt. Immers staat niet in hun taakomschrijving om fietsbanden te plakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Sissors schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:55:
Dan krijgt dat oude vrouwtje met lekke band in middle of nowhere dus ook de melding dat ze maar een taxi belt. Immers staat niet in hun taakomschrijving om fietsbanden te plakken...
De politie die een band plakt? Gebeurt dat dan? Hebben ze daar überhaupt de spullen voor bij zich dan? 😶

[ Voor 49% gewijzigd door Nickname55 op 05-11-2023 10:13 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nickname55 schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:09:
[...]

De politie die een band plakt? Gebeurt dat dan? Hebben ze daar überhaupt de spullen voor bij zich dan? 😶
Ja hoor, zie bijvoorbeeld https://www.tubantia.nl/d...lvr.it&utm_medium=twitter

Originele bericht: https://www.facebook.com/...3212734283?ref=embed_post

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 05-11-2023 10:13 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Als ze dat doen zonder ze die persoon te kennen, en zonder dat ze opdracht krijgen die specifieke specifieke persoon te helpen, dan is daar niets mis mee.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Nickname55 schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:48:
[...]

Corruptie suggereert omkoping, waar uit het hele verhaal van TS komt ook maar iets naar voren wat te maken zou kunnen hebben met omkoping? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
President schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:18:
[...]

Corruptie suggereert omkoping
Hoe komt u hierbij?

Wikipedia:
Corruptie is het politieke, sociale of economische verschijnsel waarbij een machtspositie misbruikt wordt door een of meerdere personen om zichzelf of anderen ongeoorloofde gunsten te verlenen
Dat is precies wat hier gebeurt.

[ Voor 43% gewijzigd door Nickname55 op 05-11-2023 10:21 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Nickname55 schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:19:
[...]

Hoe komt u hierbij?

Wikipedia:

[...]

Dat is precies wat hier gebeurt.
Vandalen:

Betekenis 'Corruptie'
Je hebt gezocht op het woord: Corruptie.

cor·rup·tie (de; v; meervoud: corrupties)
1
omkoping, omkoopbaarheid

Pakken we jou quote erbij: wie is degene die macht heeft en hoe zie jij daar 'machtsmisbruik' in?

Je kijkt door een verrekijker en kijkt helaas recht en negatief, ik begrijp dat het dan makkelijk is om dingen te kunnen vinden die jouw mening bevestigen. Als je alles hier leest in het topic dan hoop ik toch dat je je mening kan veranderen!

[ Voor 32% gewijzigd door President op 05-11-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
President schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:21:
[...]
Pakken we jou quote erbij: wie is degene die macht heeft en hoe zie jij daar 'machtsmisbruik' in?
Degene die er voor gezorgt heeft dat die interventieploeg plots bij die deur stond.
President schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:21:
Je kijkt door een verrekijker en kijkt helaas recht en negatief, ik begrijp dat het dan makkelijk is om dingen te kunnen vinden die jouw mening bevestigen. Als je alles hier leest in het topic dan hoop ik toch dat je je mening kan veranderen!
Je doet precies hetzelfde als wat ze in Oost Europa doen: corruptie wegpraten en verdoezelen. Maar het is een glijdende schaal. Als het eenmaal begint word het steeds erger. Gewoon een harde lijn trekken: zoiets hoort niet. Punt.

[ Voor 9% gewijzigd door Nickname55 op 05-11-2023 10:31 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
@Pharos1985 je zegt het zelf al het is toevallig dat hij bij de politie werkt.
Dat kan je dus wegstrepen.

Je familielid vraagt hulp aan een kennis, die kennis heeft collega's die wel even willen helpen.
Zo geschiede.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
In Nederland doet de brandweer dit toch ook ? Even naar een P2000-site gegaan, en alleen vanmorgen al twee keer:
09:29:13 05-11-23 GROUP-1 P 1 BAD-01 Buitensluiting (Betreft: bestelbus) Maria Austriastraat Amsterdam 13-2231
0101511 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Zebra) (Bemanning TS)
0101591 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Zebra) (Lichtkrant)
08:24:18 05-11-23 GROUP-1 P 2 BOB-01 Buitensluiting (deur openen) Dommelseweg Valkenswaard 22-5042
1108449 BRW Brabant-Zuidoost (Valkenswaard) (Postalarm)
1108498 BRW Brabant-Zuidoost (Valkenswaard) (Monitorcode)
Overigens is dit wel iets waar in Nederland de brandweer een factuur voor mag sturen. Spoedeisende zaken waarbij mensen of dieren in gevaar zijn zijn gratis, dienstverlening kan geld kosten. En de brandweer doet dit ook niet in alle regio's.

[ Voor 27% gewijzigd door Oekiejoekie op 05-11-2023 10:33 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
MrMonkE schreef op zondag 5 november 2023 @ 05:15:
[...]Dat er ook relaxede politie is betekent niet dat ze allemaal je beste vriend zijn of het beste met je voorhebben.
Sommige zitten altijd te vissen of ze je iets aan kunnen naaien. Nooit praten met ze.
De politie is zeker niet je beste vriend.
Wanneer jij je netjes aan de wetten en regels houdt en verder niks te verbergen hebt dan kunnen ze je niks aannaaien.
Simple as that.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1