RMA voeding keuze vervanging of geld bij prijsverhoging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:31
In mei 2022 heb ik een corsair uitvoering: Corsair RM750x (2018) Wit voeding gekocht bij een bekende webshop uit de pricewatch met 120 maanden garantie(standaard). Deze was destijds 79,90 euro .

Afgelopen maand is deze stuk gegaan. Na een RMA procedure heeft de webshop aangeven dat deze niet gerepareerd kan worden.
Hoewel ik heel blij ben dat zonder problemen erkent wordt dat de voeding stuk is, kreeg ik vrijdag de mail dat de voeding niet gerepareerd kan worden. Daarbij wordt geen vervangend product aangeboden, maar direct het bedrag zonder overleg gecrediteerd. Echter een vervangende voeding van het zelfde type (wel 2021 model) kost inmiddels uitvoering: Corsair RM750x (2021) Zwart 149,90 euro. Bijna twee keer zo veel.

Kan ik dat geval kiezen voor een vervangend product in plaats van geld terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Een winkel moet eerst proberen hetzelfde product te leveren, als ze dat niet lukt mogen ze een vergelijkbaar product / geld terug bieden.

Weet wel dat de 2021 een ander model is (eigenlijk niet beter), dus mogelijk dat de winkel zegt die valt prijscategorie hoger.

Je moet je afvragen of je nog een 2018 model wilt, die hebben al (tot) 5 jaar op de plank gelegen... Niet heel geweldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:17
tweakje-2018 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:38:

De winkel gaat kijken naar een vervangend produkt met een vergelijkbare prijs als wat jij er voor betaald hebt. Aangezien je de voeding blijkbaar met een stevige korting hebt gekocht ga je nooit vergelijkbare kwaliteit krijgen. De goedkoopste 750w in de PW is dan uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2

Maar ff een tip: doe in vervolg de RMA direct via Corsair. Dan krijg je wel een gelijkwaardige vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
99ruud99 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:47:
Een winkel moet eerst proberen hetzelfde product te leveren, als ze dat niet lukt mogen ze een vergelijkbaar product / geld terug bieden.

Weet wel dat de 2021 een ander model is (eigenlijk niet beter), dus mogelijk dat de winkel zegt die valt prijscategorie hoger.

Je moet je afvragen of je nog een 2018 model wilt, die hebben al (tot) 5 jaar op de plank gelegen... Niet heel geweldig
Dank je wel voor de reactie.
Het probleem vind ik wel dat ze niet geprobeerd hebben een vergelijkbaar product aan te bieden. Vorig jaar heb ik inderdaad voor het 2018 model gekozen omdat de 2021 versie niet beter uit de test komt. Het was zeker een goede deal. De 2021 versie is vorig jaar een tijd voor 99,90 verkrijgbaar geweest, dus niet heel veel duurder. Het zou kunnen dat het dan 5 jaar op de plank ligt inderdaad.
Uszka schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:58:
[...]

De winkel gaat kijken naar een vervangend produkt met een vergelijkbare prijs als wat jij er voor betaald hebt. Aangezien je de voeding blijkbaar met een stevige korting hebt gekocht ga je nooit vergelijkbare kwaliteit krijgen. De goedkoopste 750w in de PW is dan uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2

Maar ff een tip: doe in vervolg de RMA direct via Corsair. Dan krijg je wel een gelijkwaardige vervanger.
Dank je.
De webshop heeft de voeding opgestuurd naar Corsair. Geld een gelijkwaardige vervanger dan ook?
De coolermaster is rond de 125 euro behalve bij de amazon marketplace. De uitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 750 watt voor 117 euro en uitvoering: Seasonic Focus GX-750 voor 109 euro zijn nog wat goedkoper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:17
tweakje-2018 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:17:
De 2021 versie is vorig jaar een tijd voor 99,90 verkrijgbaar geweest, dus niet heel veel duurder.
25% duurder vind ik anders een heel groot verschil
[...]

Dank je.
De webshop heeft de voeding opgestuurd naar Corsair. Geld een gelijkwaardige vervanger dan ook?
Nee, want je regelt de RMA met de winkel. Doorgaans krijgt de winkel bij een RMA alleen de inkoopkosten van het product gecrediteerd van de fabrikant. Het vervangende product moeten ze zelf regelen, meestal uit eigen voorraad
De coolermaster is rond de 125 euro behalve bij de amazon marketplace. De uitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 750 watt voor 117 euro en uitvoering: Seasonic Focus GX-750 voor 109 euro zijn nog wat goedkoper
De MSI mag dan moderner zijn met ATX3.0 en PCI-e5.0, de kwaliteit daarentegen is behoorlijk laag.
De Seasonic Focus GX is kwalitatief wat beter maar laat tov een Corsair RMx steken vallen op kwaliteit van de fan, de fanregeling, dikte van de kabels en de temperatuurrating.
Als je met 650w af kunt haal je voor rond de €80 uitvoering: FSP Hydro G Pro 650 watt welke kwalitatief wel vergelijkbaar is met de Corsair RMx.
Welke cpu en gpu heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
Uszka schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:07:
[...]

25% duurder vind ik anders een heel groot verschil

[...]

Nee, want je regelt de RMA met de winkel. Doorgaans krijgt de winkel bij een RMA alleen de inkoopkosten van het product gecrediteerd van de fabrikant. Het vervangende product moeten ze zelf regelen, meestal uit eigen voorraad

[...]

De MSI mag dan moderner zijn met ATX3.0 en PCI-e5.0, de kwaliteit daarentegen is behoorlijk laag.
De Seasonic Focus GX is kwalitatief wat beter maar laat tov een Corsair RMx steken vallen op kwaliteit van de fan, de fanregeling, dikte van de kabels en de temperatuurrating.
Als je met 650w af kunt haal je voor rond de €80 uitvoering: FSP Hydro G Pro 650 watt welke kwalitatief wel vergelijkbaar is met de Corsair RMx.
Welke cpu en gpu heb je?
Oke fijn om te weten. Dan kan ik misschien beter naar de FSP kijken. De inkoopkosten van anderhalf jaar geleden zullen eens tuk lager liggen dan die op dit moment gezien het prijs verschil. De CPU is een Ryzen 5900X en de GPU een AMD RX6750XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is geen technische vraag maar gaat over garantie afhandeling, en dat hoort in Shopping Forum.

Move OH > SF

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ik ga er hieronder vanuit dat je consument bent. Zo niet, dan gaat onderstaande misschien op, maar dat hangt dan van de overeenkomst af.
Ja, dat kan, maar er moet wel een vervangende zaak zijn. Voor een andere, betere zaak mag de verkoper een vergoeding in rekening brengen omdat je anders 'ongerechtvaardigd verrijkt' zou worden.
Daarbij wordt geen vervangend product aangeboden, maar direct het bedrag zonder overleg gecrediteerd.
Dat is te snel en is niet aan de verkoper om te beslissen, maar aan jou. Je hebt immers een commerciële garantieovereenkomst waaruit volgt dat je een gebruik van 10 jaar mocht verwachten. Daarmee is het vrij eenvoudig om aan te tonen dat je in 2022 een voeding hebt ontvangen die niet aan de overeenkomst voldoet (art. 7:17 BW).

Op grond van art. 7:21 en 7:22 BW is het aan jou (en dus niet aan de verkoper) om te kiezen voor:

- ontbinding (geld terug zoals de verkoper nu wil)
- vervanging door een vergelijkbare zaak

De verkoper mag bij een consumentenkoop op grond van art. 7:6 lid 1 BW o.a. niet afwijken van art. 7:17, 7:21 en 7:22 BW in jouw nadeel. Als dat toch gebeurt, dan kun je als consument voorwaarden die daarop zien vernietigen met een schriftelijke verklaring gericht aan de verkoper waarin je wijst op art. 7:6 lid 1 BW en art. 3:40 lid 2 BW.

Of een andere zaak vergelijkbaar genoeg is, of beter, is mogelijk subjectief en kan dus tot discussie of onderhandeling leiden.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
Real schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:13:
Ik ga er hieronder vanuit dat je consument bent. Zo niet, dan gaat onderstaande misschien op, maar dat hangt dan van de overeenkomst af.

[...]

Ja, dat kan, maar er moet wel een vervangende zaak zijn. Voor een andere, betere zaak mag de verkoper een vergoeding in rekening brengen omdat je anders 'ongerechtvaardigd verrijkt' zou worden.

[...]

Dat is te snel en is niet aan de verkoper om te beslissen, maar aan jou. Je hebt immers een commerciële garantieovereenkomst waaruit volgt dat je een gebruik van 10 jaar mocht verwachten. Daarmee is het vrij eenvoudig om aan te tonen dat je in 2022 een voeding hebt ontvangen die niet aan de overeenkomst voldoet (art. 7:17 BW).

Op grond van art. 7:21 en 7:22 BW is het aan jou (en dus niet aan de verkoper) om te kiezen voor:

- ontbinding (geld terug zoals de verkoper nu wil)
- vervanging door een vergelijkbare zaak

De verkoper mag bij een consumentenkoop op grond van art. 7:6 lid 1 BW o.a. niet afwijken van art. 7:17, 7:21 en 7:22 BW in jouw nadeel. Als dat toch gebeurt, dan kun je als consument voorwaarden die daarop zien vernietigen met een schriftelijke verklaring gericht aan de verkoper waarin je wijst op art. 7:6 lid 1 BW en art. 3:40 lid 2 BW.

Of een andere zaak vergelijkbaar genoeg is, of beter, is mogelijk subjectief en kan dus tot discussie of onderhandeling leiden.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.
Goed om te weten dat ik om een vervangend product mag vragen.De webshop ga ik mailen met de vraag wat zij als vervangend product kunnen aanbieden op basis van de 10 jaar garantie. Het klopt trouwens dat ik consument ben. Bedankt voor je toelichting bij het antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Uszka schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:58:
[...]

Een vergelijkbaar product kiezen dient te gebeuren op basis van specificaties, deze mogen nooit minder zijn dan het originele product. Dat vervanging mogelijk duurder uitvalt is eerder een bedrijfsrisico voor de leverancier. De leverancier dient namelijk de toezeggingen van de fabrikant over te nemen, wat in dit geval betekend het voldoen van de toegezegde 10 jaar garantie.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 05-11-2023 14:42 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Real schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:13:

In dit geval belooft de fabrikant:
An obsolete or discontinued product will be replaced by the same product if it is available. If the same product is unavailable, Corsair will replace the obsolete or discontinued product with a product of similar function and capacity.
Ik denk dat je hierin mag lezen dat de fabrikant het product kosteloos vervangt door een vergelijkbaar product.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
_Dune_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:47:
[...]

Een vergelijkbaar product kiezen dient te gebeuren op basis van specificaties, deze mogen nooit minder zijn dan het originele product. Dat vervanging mogelijk duurder uitvalt is eerder een bedrijfsrisico voor de leverancier. De leverancier dient namelijk de toezeggingen van de fabrikant over te nemen, wat in dit geval betekend het voldoen van de toegezegde 10 jaar garantie.
fopjurist schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:30:
[...]

In dit geval belooft de fabrikant:

[...]

Ik denk dat je hierin mag lezen dat de fabrikant het product kosteloos vervangt door een vergelijkbaar product.
Dank allebei, dat geef wat kans op een goede afloop. Als ik reactie heb van de webshop dan ze ik het even in het topic erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
Je kan vragen/eisen om hem terug te krijgen zodat je hem direct naar Corsair kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

loki504 schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:44:
Je kan vragen/eisen om hem terug te krijgen zodat je hem direct naar Corsair kan sturen.
Waarom zou je dat doen als die verantwoording, zover mij bekend, geheel bij de leverancier ligt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
_Dune_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:54:
[...]

Waarom zou je dat doen als die verantwoording, zover mij bekend, geheel bij de leverancier ligt.
Omdat de weg van de minste weerstand soms makkelijker gaat. Tevens heeft de fabrikant met hun aangeboden fabrieksgarantie ook een verantwoordelijkheid heeft.

Dus ja dan kies ik voor de minste weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
Als de webshop zelf met een goede oplossing komt is het natuurlijk goed zo, anders kan ik vragen of ik de voeding terug mag(die zal misschien we bij corsair liggen).

[ Voor 14% gewijzigd door tweakje-2018 op 05-11-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
loki504 schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:06:
[...]

Omdat de weg van de minste weerstand soms makkelijker gaat. Tevens heeft de fabrikant met hun aangeboden fabrieksgarantie ook een verantwoordelijkheid heeft.

Dus ja dan kies ik voor de minste weerstand.
Ik snap je beweegreden hoor.
Maar TS heeft geen overeenkomst met de fabrikant maar met de verkopende partij.
Fabrikant kan gewoon zeggen nee doen we niet gaat alleen via de verkoper en dan zit TS alsnog met een defect product.
Plus grote kans dat de verkoper dan helemaal niks meer wilt gaan doen als TS de voeding terug gaat eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

NicoHF schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:46:
[...]

Maar TS heeft geen overeenkomst met de fabrikant
Toch wel, TS heeft een commerciële garantieovereenkomst.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
NicoHF schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:46:
[...]
Maar TS heeft geen overeenkomst met de fabrikant maar met de verkopende partij.
Dit is een vaker terugkerend misverstand in dit forum.

Bij consumentenkoop loopt een (1) commerciële garantieovereenkomst samen met (2) de rechten van een consument die samenhangen met (non-)conformiteit van een zaak.

Een commerciële garantieovereenkomst staat o.a. gedefinieerd in art. 6:230g lid 1 aanhef en onder k BW:
commerciële garantie: iedere verbintenis van de handelaar of een producent om, naast de wettelijke verplichting om een zaak te leveren die voldoet aan de overeenkomst, de consument de betaalde prijs terug te betalen of de zaken op enigerlei wijze te vervangen, herstellen of onderhouden, wanneer die niet voldoen aan specificaties of aan enige andere vereisten die geen verband houden met de hiervoor genoemde wettelijke verplichting, die vermeld zijn in de garantieverklaring of in de desbetreffende reclameboodschappen op het moment van of vóór het sluiten van de overeenkomst;
Het gaat dus om 'iedere verbintenis van de handelaar of een producent'.

Een commerciële garantie kan worden aangeboden door een producent, maar kan bijvoorbeeld ook worden aangeboden door een verkoper (de handelaar). Uit art. 6:217 lid 1 BW volgt dat een overeenkomst totstandkomt door een aanbod en aanvaarding daarvan. Die aanvaarding is een verklaring en die kan ook in een gedraging besloten liggen, tenzij anders is bepaald (art. 3:37 lid 1 BW).

Sommige aanbieders van een commerciële garantie vereisen bijvoorbeeld dat een consument eerst een formulier opstuurt, maar soms is het ook voldoende voor de totstandkoming van een commerciële garantieovereenkomst dat een consument een zaak in gebruik neemt. En het aanbod kan dus ook in een reclame-uiting worden gedaan.

Uiteindelijk ontstaat er zodoende niet alleen een koopovereenkomst waar een consument op basis van de wet rechten aan kan ontlenen, maar kan er ook een commerciële garantieovereenkomst ontstaan met de aanbieder van een garantie. En dat hoeft dus niet de verkoper te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
Real schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:05:
[...]

Uiteindelijk ontstaat er zodoende niet alleen een koopovereenkomst waar een consument op basis van de wet rechten aan kan ontlenen, maar kan er ook een commerciële garantieovereenkomst ontstaan met de aanbieder van een garantie. En dat hoeft dus niet de verkoper te zijn.
Eventueel kan de consument dan ook nog rechtstreeks contact opnemen met de producent als de verkoper geen mogelijkheden meer bied?

--
Vanuit de webshop is er een reactie, maar helaas geen oplossing:

Hartelijk dank voor je mail.

Wat jammer dat we je niet de gewenste oplossing hebben aangeboden. Helaas was het bestelde product niet meer beschikbaar om jouw defecte product te vervangen. Wij kunnen bij "naam webshop" producten niet ruilen voor een ander merk of andere versie. Dat is de reden waarom we niet dezelfde garantievoorwaarden aanbieden als Corsair en je dus hebben moeten voorzien van een creditering. Het spijt ons je niet anders te kunnen informeren.

Als je nog verdere vragen hebt, dan horen we het graag.

Met vriendelijke groeten,

--
Keuze is contact op nemen met Corsair of eerst nog vragen of de webshop dit names mij wil doen bij Corsair. Of zijn er andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Real Corrigeer mij als ik het fout heb, maar zover ik weet dient een leverancier altijd reclame uitlatingen of garantie uitspraken van en producent waarvan zij producten levert over te nemen. Naar mijn idee kan de leverancier dan ook niet reageren zoals zij dat nu doen.

De reactie van de leverancier lezende vrees ik overigens dat de voeding reeds vernietigd is, ik vraag mij af hoe zij dit gaan oplossen als TS zijn oude voeding retour wil hebben. Corsair biedt namelijk ook mogelijkheid zelf RMA aan te vragen, al hoe wel ik van mening ben dat dit bij de leverancier ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
tweakje-2018 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:34:
[...]
Eventueel kan de consument dan ook nog rechtstreeks contact opnemen met de producent als de verkoper geen mogelijkheden meer bied?
Zeker. Sterker nog, je bent een koopovereenkomst aangegaan in mei 2022.

Nederland was te laat met de omzetting van de richtlijnen verkoop goederen, omdat die EU richtlijn uiterlijk begin 2022 omgezet had moeten zijn. Dat heeft helaas vertraging opgelopen, maar uit artikel IV en VI Implementatiewet richtlijnen verkoop goederen en levering digitale inhoud volgt dat de Implementatiewet in werking is getreden vlak voor jouw koopovereenkomst (Stb. 2022, 164 en r.o. 3.3 van dit arrest).

Daaruit volgt dat je ook een beroep kunt doen op art. 7:6a lid 2 BW omdat er naar ik begrijp uit deze reactie een commerciële garantieovereenkomst tot stand is gekomen met de producent.

Je kunt dus contact opnemen met de producent, wijzen op de garantievoorwaarden in combinatie met art. 7:6a BW en ter onderbouwing daarvan een kopie van de factuur toevoegen. Als ik het goed begrijp heeft de fabrikant een vestiging in Nederland, dus daar kun je misschien het eenvoudigste beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-10 20:44

EiT

Bij Corsair krijg je standaard een beter product als het zelfde product niet meer beschikbaar is. Ik zou meer druk zetten bij de webshop, grote kans dat ze wel een andere voeding hebben ontvangen maar jouw uitbetalen een betere (goedkope) optie voor hun is.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
EiT schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:52:
Bij Corsair krijg je standaard een beter product als het zelfde product niet meer beschikbaar is. Ik zou meer druk zetten bij de webshop, grote kans dat ze wel een andere voeding hebben ontvangen maar jouw uitbetalen een betere (goedkope) optie voor hun is.
Real schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:11:
[...]

Zeker. Sterker nog, je bent een koopovereenkomst aangegaan in mei 2022.

Nederland was te laat met de omzetting van de richtlijnen verkoop goederen, omdat die EU richtlijn uiterlijk begin 2022 omgezet had moeten zijn. Dat heeft helaas vertraging opgelopen, maar uit artikel IV en VI Implementatiewet richtlijnen verkoop goederen en levering digitale inhoud volgt dat de Implementatiewet in werking is getreden vlak voor jouw koopovereenkomst (Stb. 2022, 164 en r.o. 3.3 van dit arrest).

Daaruit volgt dat je ook een beroep kunt doen op art. 7:6a lid 2 BW omdat er naar ik begrijp uit deze reactie een commerciële garantieovereenkomst tot stand is gekomen met de producent.

Je kunt dus contact opnemen met de producent, wijzen op de garantievoorwaarden in combinatie met art. 7:6a BW en ter onderbouwing daarvan een kopie van de factuur toevoegen. Als ik het goed begrijp heeft de fabrikant een vestiging in Nederland, dus daar kun je misschien het eenvoudigste beginnen.
Even een update met de informatie van Real en het advies van Eit heb ik de webshop een mailtje gestuurd even afwachten wat hun reactie gaat zijn.

Begin van de week heb ik corsair via hun website benaderd, maar dan kom ik alleen op de support in VS terecht. De communicatie wordt via hun mail verder gezet, maar geen antwoord ontvangen. Mocht de webshop of corsair een oplossing bieden, dan laat ik het uiteraard aan de webshop weten en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
Vrijdag ontving ik het onderstaande bericht. De webshop wil geen andere oplossing bieden dan geld terug helaas ondanks de verwijzing naar de wetgeving die hier eerder is genoemd. Van Corsair heb ik een kort vraag ontvangen en die beantwoord, afwachten wat daar uitkomt.

-----

Beste,

​Het klopt inderdaad dat we je moeten voorzien van een herstel of vervangend product. Echter wanneer dit niet mogelijk is, zoals in dit geval, kunnen wij je niet anders voorzien dan een creditering. Je kan hiermee zelf eventueel een vervangend product aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ze hebben geen vervangend product? Worden er geen voedingen meer verkocht? Ze hebben wel een vervangend product, maar ze willen er zelf niets op toeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

tweakje-2018 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:24:
Goed om te weten dat ik om een vervangend product mag vragen.De webshop ga ik mailen met de vraag wat zij als vervangend product kunnen aanbieden op basis van de 10 jaar garantie. Het klopt trouwens dat ik consument ben. Bedankt voor je toelichting bij het antwoord.
Hou er rekening dat bij een vervangend product je geen nieuwe garantietermijn krijgt. Dus hoewel je een nieuwe voeding dan krijgt, krijg je geen langere garantieperiode, die is immers overeengekomen met de koop van de nu defecte voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

tweakje-2018 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:12:
Vrijdag ontving ik het onderstaande bericht. De webshop wil geen andere oplossing bieden dan geld terug helaas ondanks de verwijzing naar de wetgeving die hier eerder is genoemd. Van Corsair heb ik een kort vraag ontvangen en die beantwoord, afwachten wat daar uitkomt.

-----

Beste,

​Het klopt inderdaad dat we je moeten voorzien van een herstel of vervangend product. Echter wanneer dit niet mogelijk is, zoals in dit geval, kunnen wij je niet anders voorzien dan een creditering. Je kan hiermee zelf eventueel een vervangend product aanschaffen.

Prima toch, als zij creditering aanbieden? Dan krijg je jouw aankoop bedrag terug en kun je middels een nieuwe overeenkomst (en dus nieuwe garantie termijn) langer vooruit met de nieuwe voeding (indien die ook defect zou gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BounceMeister schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:30:
Ze hebben geen vervangend product? Worden er geen voedingen meer verkocht? Ze hebben wel een vervangend product, maar ze willen er zelf niets op toeleggen.
Gezien ze creditering willen bieden, krijg je gewoon het volledige aankoopbedrag terug (ontbinding overeenkomst), dus dan hebben ze er sowieso niets op gewonnen of op verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In mei 2022 heb ik een corsair uitvoering: Corsair RM750x (2018) Wit voeding gekocht bij een bekende webshop uit de pricewatch met 120 maanden garantie(standaard). Deze was destijds 79,90 euro .

Afgelopen maand is deze stuk gegaan. Na een RMA procedure heeft de webshop aangeven dat deze niet gerepareerd kan worden.
Hoewel ik heel blij ben dat zonder problemen erkent wordt dat de voeding stuk is, kreeg ik vrijdag de mail dat de voeding niet gerepareerd kan worden. Daarbij wordt geen vervangend product aangeboden, maar direct het bedrag zonder overleg gecrediteerd. Echter een vervangende voeding van het zelfde type (wel 2021 model) kost inmiddels uitvoering: Corsair RM750x (2021) Zwart 149,90 euro. Bijna twee keer zo veel.

Went je tot Corsair als je er niet uitkomt met de verkopende partij. Heeft de verkoper ook geen witte RM ?(zonder x)
Wat de voeding nu kost heb je niets mee te maken, het gaat om garantie omwissel, en Corsair is er makkelijk/goed met garantieafwikkeling. Heb ook het gevoel dat ze zelf hebben gekeken wat er mankeert, en niet naar Corsair hebben gestuurd

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
De voeding is bij een van de grotere webshops gekocht ze hebben voldoende alternatieven maar het mag inderdaad niks extras kosten denk ik.
CH4OS schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:35:
[...]
Hou er rekening dat bij een vervangend product je geen nieuwe garantietermijn krijgt. Dus hoewel je een nieuwe voeding dan krijgt, krijg je geen langere garantieperiode, die is immers overeengekomen met de koop van de nu defecte voeding.
Dat er circa 18 maanden van de 120 maanden garantie afgaat is prima. Maar het zou fijn zijn om in de buurt van de oorspronkelijke 120 maanden gebruik te komen.
Hackus schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:52:
[...]

Went je tot Corsair als je er niet uitkomt met de verkopende partij. Heeft de verkoper ook geen witte RM ?(zonder x)
Wat de voeding nu kost heb je niets mee te maken, het gaat om garantie omwissel, en Corsair is er makkelijk/goed met garantieafwikkeling. Heb ook het gevoel dat ze zelf hebben gekeken wat er mankeert, en niet naar Corsair hebben gestuurd
Wat dat betreft hoop ik dat Corsair zelf coulanter is. De webshop bied een RM750 (zonder X ) aan voor 130 euro. Ik snap dat het niet leuk is al ze er 50 euro op moeten toeleggen. Van een andere merk kan het minder kosten voor ze.

[ Voor 14% gewijzigd door tweakje-2018 op 13-11-2023 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zou dat niet accepteren, en voeding terugvragen zodat je zelf naar Corsair ermee kunt.

edit: ff nageplozen laatste geschil wat ik had met Corsair was defecte TX550m, die is vervangen voor RM550X
in 2018.

[ Voor 63% gewijzigd door Hackus op 13-11-2023 16:16 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakje-2018
Het is even geleden sinds het laatste bericht.
Ik heb contact gehad met corsair, door het tijdsverschil met het westen van de VS ging dat langzaam. Uiteindelijk wilden ze het ticketnummer hebben van de webshop.

De webshop kon dit niet geven omdat ze de PSU via een leverancier hebben teruggestuurd voor de RMA.
Gelukkig kreeg ik bericht van een collega van de medewerker die tot nu toe had gereageerd. Hij gaf aan dat hij het een vervelende situatie vond en bod aan om de PSU te vervangen door het 2021 model voor het oorspronkelijke bedrag.

Dit aanbod heb ik geaccepteerd. In eerste instantie kreeg ik echter maar een deel van het geld van de nieuwe order terug waardoor het weer nodig was om contact te zoeken en geduld te hebben. Deze week is het resterende bedrag teruggestort.

Iedereen bedankt voor de bijdrage tot deze oplossing. Ik hoop de resterende 8,5 jaar plezier te hebben van deze voeding, het mag natuurlijk langer zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door tweakje-2018 op 16-12-2023 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 18:56

Paulus0013

pom pom

tweakje-2018 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:34:
[...]

--
Vanuit de webshop is er een reactie, maar helaas geen oplossing:

Wat jammer dat we je niet de gewenste oplossing hebben aangeboden. Helaas was het bestelde product niet meer beschikbaar om jouw defecte product te vervangen. Wij kunnen bij "naam webshop" producten niet ruilen voor een ander merk of andere versie. Dat is de reden waarom we niet dezelfde garantievoorwaarden aanbieden als Corsair en je dus hebben moeten voorzien van een creditering. Het spijt ons je niet anders te kunnen informeren.

--
Keuze is contact op nemen met Corsair of eerst nog vragen of de webshop dit names mij wil doen bij Corsair. Of zijn er andere opties?
Ze kunnen toch gewoon middels het regresrecht de meerkosten weer verhalen op hun leverancier? Dit is dwingend recht in geval van een consumentenkoop.
Het doel van heel deze wetgeving is dat het risico uiteindelijk wordt verlegd naar de fabrikanten.
Daarnaast moeten verkopers echt eens stoppen met naar van alles te verwijzen en zich eens primair te richten op hun plichten. Hoe en met wie ze dat achter de schermen regelen is voor de consument niet zo van belang. Als een fabrikant een middelvinger geeft, ontslaat dat de verkoper echt niet uit zijn plichten richting de consument.
Pagina: 1