Synology DSM7.2 - alle foto's verdwenen na Photos app update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vorige maand voerde ik een upp-update uit van Synology Photos. Later viel het mij op dat ik alleen nog foto's in het overzicht heb van Oktober en nieuwer.
Op de NAS zelf zie ik de betreffende folders ook niet meer in /home/Photos
Daar vind ik alleen nog "MobileBackup" en "PhotoLibrary" terug, met uitsluitend foto's van Oktober 2023 en nieuwer.
Trash bin is leeg.

Moet ik nu vrezen voor verlies van 30+ jaar aan foto's of is er nog een manier om ze terug te krijgen?

(misschien de NAS toch maar verkopen en terug naar Google Photos gaan met extra storage huren???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:00
Ik ben geen NAS expert maar het algemene advies voor verloren bestanden geldt denk ik ook hier: Niets meer proberen. De zaak uitzetten en een expert naar de schijven laten kijken. Ik neem aan dat je de 30+ jaar aan foto's ook op een andere plek had opgeslagen en niet alleen op één NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:29:
Ik ben geen NAS expert maar het algemene advies voor verloren bestanden geldt denk ik ook hier: Niets meer proberen. De zaak uitzetten en een expert naar de schijven laten kijken.
Dat advies zou ik zelf ook geven maar er draaien ook wat andere services op de NAS waar ik niet zonder kan ;(
Ik neem aan dat je de 30+ jaar aan foto's ook op een andere plek had opgeslagen en niet alleen op één NAS?
Uiteraard, ze stonden ook op meerdere gsm’s die met Synology netjes werden gesynchroniseerd. En dus ook weggegooid :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Mini-me schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:18:
Moet ik nu vrezen voor verlies van 30+ jaar aan foto's of is er nog een manier om ze terug te krijgen?

(misschien de NAS toch maar verkopen en terug naar Google Photos gaan met extra storage huren???)
Ik hoop dat je foto's er nog wel zijn, alleen niet zichtbaar.

Ik zou niets doen op je NAS en een support ticket aanmaken bij Synology.
Die kunnen dan remote meekijken en veel beter in de logs kijken wat er is gebeurd en of er nog wat te redden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:00
Elke actie die je nu op je NAS uitvoert, ook eventuele services, kunnen een stuk schijf overschrijven waar één of meerdere van jouw foto's wellicht nog uit terug te halen zouden zijn. De support van Synology lijkt me iets om zo snel mogelijk in te schakelen!

Alleen een NAS als opslag is alleen veilig als je binnen die NAS een structuur toepast waarbij zaken gemirrord op meerdere schijven staan lijkt mij. Maar ook dan heb je alles nog steeds op maar één plek staan, elk probleem met dit ene apparaat is dan nog steeds het einde van je collectie. Afijn, je foto's terughalen lijkt me nu prio 1. Succes hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Mini-me schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:17:
[...]

[...]

Uiteraard, ze stonden ook op meerdere gsm’s die met Synology netjes werden gesynchroniseerd. En dus ook weggegooid :(
Synchronisatie is geen back-up omdat alles twee kanten op werkt. Dat heb je nu gemerkt omdat ze ook van de telefoons weg lijken te zijn.

Een back-up staat fysiek en volledig op een ander medium, dat zou ik niet op een onbetrouwbaar apparaat als een telefoon doen maar op een externe harde schijf en het liefst nog een kopie in de cloud. Dan heb je altijd een weg terug.

De beruchte 3-2-1 regel. 3 kopieën, 2 verschillende plaatsen, waarvan 1 buiten de deur.

Succes met je recovery, laat dit professioneel doen als de foto’s echt niet te vervangen zijn.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1