Gaten in dakbeschot oud huis herstellen van binnenuit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:33
Mijn vraag
Ik wil starten met het opnieuw isoleren van een slaapkamer middels cellulose van een huis uit 1910 met een mansardekap. Bovenste gedeelte van het dak is bitumen en onderste gedeelte zijn dakpannen. Het gaat mij om het dakpannen gedeelte van het dak. Nu blijkt dat de laatste plank van het dakbeschot ooit is gaan rotten en daar zitten dus 2 flinke gaten in. Het ziet er verder wel droog uit dus mijn vermoeden is dat dit al tientallen jaren zo is. Is het mogelijk om dit van binnenuit te repareren en zo ja, wat is dan de beste oplossing?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zit zelf te denken om in de hoek tegen de stenen muur en het houten gedeelte planken te plaatsen zodat ik weer een aansluiting heb in de hoek tussen muur (enkelsteens) en dakbeschot.

Zie ook foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kelhko4bXCEpEblyPbMJbFghD_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIbwE3ps6UJagoHjz7y0owaS.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via mrturk76 op 05-11-2023 13:52)

• Gwoon Joep
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:16
Als ik het in jouw geval zou moeten oplossen dan maak ik van onder tot boven een plaat (watervast) dan verlijmen en schroeven alleen aan de tweede plank die er redelijk tot goed uitziet, plaat verbinding tegen steen afpurren.

Waarom? Bij eventueel werkzaamheden aan de buitenkant kan je de rotte plank weghalen en heb je vlees voor de nieuwe situatie.

Groet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Pur?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:08

Barrycade

Through the...

Pur of glaswol in stampen. Maar dacht door je blauwe pijltjes dat we eerst gewoon naar buiten keken B) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Doe eens een foto van de buitenkant. Kan ook zijn dat de gevelpannen of het lood niet goed aansluiten en dat alleen bij een bepaalde windrichting het water onder het lood of de pannen of de binnenmuur wordt geblazen. Dat hout gaat niet uit zichzelf rotten. Purren kan het vocht ook opsluiten of een andere kant op dwingen waardoor het probleem kan verergeren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
Een foto van de buitenkant, zonder ladder :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDAP3y5MgmCSbu9syJDqcUzeRKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EsOXRA247lVKbzln0WkcTRz.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mijn buurman zijn de dakpannen ergens in de jaren 90 vervangen en ws dus ook die hoekpannen? die er nu opzitten. De windveer heb ik ooit eens bekeken en dat stuk zag er nog prima uit. Het bitumen dak is 2 jaar geleden vervangen inlcusief nieuwe waterafvoer.
Wat betreft de pur/glaswol opmerkingen, tja maar dat gaat dan direct tegen de dakpannen aan.... lijkt mij niet heel handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mrturk76 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:49:

[Afbeelding]

Volgens mijn buurman zijn de dakpannen ergens in de jaren 90 vervangen en ws dus ook die hoekpannen? die er nu opzitten. De windveer heb ik ooit eens bekeken en dat stuk zag er nog prima uit. Het bitumen dak is 2 jaar geleden vervangen inlcusief nieuwe waterafvoer.

[...]

Wat betreft de pur/glaswol opmerkingen, tja maar dat gaat dan direct tegen de dakpannen aan.... lijkt mij niet heel handig?
loopt je dakbeschot niet door dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[Afbeelding]
Buitenkant ziet er inderdaad behoorlijk goed uit.
Waar ik me dan zorgen over zou maken is waar de dragende balk de muur in gaat (bovenste blauwe pijltje).
Weet je 100% zeker dat daar geen vocht meer inkomt? Het lijkt alsof het daar in het verleden flink gelekt heeft waardoor er nu witte schimmel op zit. Wanneer dat om een of andere reden weer vochtig wordt, bijvoorbeeld door verkeerd te isoleren waardoor het vocht niet uit de balk kan verdampen dan zal die balk op die plek op den duur gaan rotten en (in het ergste geval) gaan doorzakken/afbreken.
Het is een oud huis met (deels) enkelsteens muren, ik zou me goed laten adviseren hoe te gaan isoleren, ik ben daar ook geen expert in.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
twain4me schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:53:
[...]

loopt je dakbeschot niet door dan?
Hoe bedoel je dat precies? Het is de laatste plank van het dakbeschot die deels over de muur ligt waar gaten in zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
Yaksa schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:03:
[...]

Buitenkant ziet er inderdaad behoorlijk goed uit.
Waar ik me dan zorgen over zou maken is waar de dragende balk de muur in gaat (bovenste blauwe pijltje).
Weet je 100% zeker dat daar geen vocht meer inkomt? Het lijkt alsof het daar in het verleden flink gelekt heeft waardoor er nu witte schimmel op zit. Wanneer dat om een of andere reden weer vochtig wordt, bijvoorbeeld door verkeerd te isoleren waardoor het vocht niet uit de balk kan verdampen dan zal die balk op die plek op den duur gaan rotten en (in het ergste geval) gaan doorzakken/afbreken.
Het is een oud huis met (deels) enkelsteens muren, ik zou me goed laten adviseren hoe te gaan isoleren, ik ben daar ook geen expert in.
Ook gezien idd en moet daar ook nog weer even goed naar kijken. Misschien ook door de koude brug die ontstaat omdat de balk in de muur ligt? En eens dat het ooit flink nat geweest is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Nu online
Waarom niet?

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• Gwoon Joep
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:16
Als ik het in jouw geval zou moeten oplossen dan maak ik van onder tot boven een plaat (watervast) dan verlijmen en schroeven alleen aan de tweede plank die er redelijk tot goed uitziet, plaat verbinding tegen steen afpurren.

Waarom? Bij eventueel werkzaamheden aan de buitenkant kan je de rotte plank weghalen en heb je vlees voor de nieuwe situatie.

Groet.
Pagina: 1