Lader spatwaterdicht maken

Pagina: 1
Acties:

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11-2025
Mijn e-bike laad ik op onder een afdak. Daar is ook stroom. De lader ligt in principe droog maar bij hevige regen is een spatje water niet uitgesloten.

Nu blijken die laders (deze heb ik) daar slecht tegen te kunnen. Sterker nog, ik ben nu aan mijn 4e toe.

De laatste is deze week overleden. Ik heb 'm eens open geslepen met de Dremel. Dit is hoe ie eruit ziet. Behoorlijk wat vuil, niet echte sporen van vocht (althans, volgens mij niet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eo2FESRW-pgzXfdsriDyR6wdqro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dzkujc1ysuaB6YiUQYvvTmaN.jpg?f=fotoalbum_large

Die is beyond repair lijkt me (ik ben geen electronica-expert, was meer gewoon benieuwd hoe ie er van binnen uit zou zien). Ik heb een nieuwe besteld, en nu mijn vraag.

Hoe zorg ik ervoor dat lader beter tegen een spat water kan? Ja, ik snap dat ik 'm niet in de volle regen moet leggen. Ja, ik snap ook dat de connector (die de fiets in gaat) altijd netjes droog moet blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 04-11-2023 10:05 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Moet hij koelen? Leg hem in een plastic krat, waar je 2 gaatjes in boort, tapeje om gat tegen scherpte, kabel erdoorheen, kit om gat te dichten.

Als hij moet koelen, 9 cm gat maken aan zijkant, muggengaas (of nog beter mesh filter) ervoor ventilator erin om aan te zuigen. 5 cm gat midden onder de krat vlies gaas, en krat op pootjes.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:48
Het probleem is condens, je moet hem boven het dauwpunt houden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:17
Bijna alle e-bikes hebben een uitneembare accu.
Wanneer je die binnen oplaadt dan is je probleem waarschijnlijk opgelost.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
jeroen3 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:17:
Het probleem is condens, je moet hem boven het dauwpunt houden.
Exact dit. Als je hem niet gebruikt, wordt ie nat en kweek je er schimmel in.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11-2025
Yaksa schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:24:
Bijna alle e-bikes hebben een uitneembare accu.
Wanneer je die binnen oplaadt dan is je probleem waarschijnlijk opgelost.
Dat is zo maar dat is bij dit model totaal niet handig. Accu eruit halen kost veel tijd.

DIT IS MIJN WEBSITE

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09-2025
Welke oplossingen je kan toepassen is deels afhankelijk van hoeveel warmteafgifte deze lader heeft tijdens het laden. Op de foto zie ik redelijk grote heatsinks dus volgieten / coaten met epoxy zal de thermische geleidbaarheid niet ten goede komen. Een andere oplossing is afvullen met minerale olie, soms ook wel transformatorolie genoemd. Daarbij is het wel een vereiste dat de behuizing naderhand weer volledig geseald kan worden. Hier kun je checken of het gebruikte plastic in de behuizing chemisch gezien bestand is tegen minerale olie.
Pagina: 1