G4 Deurbel opnemen in een standaard Unifi netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
Mijn vraag:

Deze week heb ik de lang gekoesterde G4 deurbel aangeschaft. Na het lezen van de instructie zou deze binnen een kwartier up en running moeten zijn.

Na het aansluiten op de bijgeleverde trafo bootte de deurbel en wilde gaan updaten. hiervoor heb ik de Unifi Protect app geïnstalleerd op mijn Android telefoon.

Bij het aanloggen met met mijn ui.com account krijg ik de melding, "No Unifi Console found". Na wat googelen lijkt het erop dat ik nog aanvullende hardware moet aanschaffen waarop ik niet gerekend had en niet had begroot. Ik begrijp nu dat Unifi camera's een netwerkhardware recorder moeten hebben. blijkbaar een Cloidkey Gen2

Ik dacht dat mijn cloudkey voldoende was, het is tenslotte maar een deurbel, nu ik geen aanvullende hardware wil en kan aanschaffen ben ik op zoek gegaan naar een softwarematige oplossing:

Bij Ubiquiti heb ik de "Streamlined Network Management gedownload", in de hoop dat dit een softwarematige oplossing zou zijn

Na het installeren lijkt dit een software matige cloudkey te zijn, met mogelijk extra opties die ik nog niet gevonden heb. Om mijn uitstekend functionerende Unifi netwerk niet te verstoren ben ik hier nu nog niet mee verder gegaan.

Vraag hoe krijg ik de G4 deurbel werkend zonder aanvullende Hardware aan te schaffen waarbij ik een 24/7 Linux server in mijn netwerk heb draaien.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • USG-3P Security Gateway
  • US-8-60W Hoofdswitch in de meterkast
  • Cloudkey-Gen1
  • USW-Flex-Mini Distributieswitch op zolder
  • UAP-AC_Lite 3 accespoints op iedere etage.
Verder een X86 Linux server met o.a. docker.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik herinnerde me dat er een docker container file bestaat die een virtuele Unifi Console emuleert. Maar dat lijkt me dezelfde software dan hierboven, maar wel mooi in een Dockercontainer.

Gegoogeld naar oplossingen maar niet gevonden. Als ik het goed begrijp moet ik een cloudkey Gen2 hebben voor camera's

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit kom ik tegen na een kleine google zoek aktie:

Only the CKg2+ has a harddrive. Base CKg2 does not and therefore will not run protect.. Storage must be attached directly to host running protect and no self hosted version of protect exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
zet er een udm se tussen

vervang je de usg-3p, us-8 en de cloudkey mee.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Bedankt voor de eerste reacties. Maar komt neer op nog meer unifi hardware aanschaffen cq vervangen. Ik zoek een software oplossing en hoop deze in de genoemde software van Ubiquiti te vinden. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
pandit schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:27:
Bedankt voor de eerste reacties. Maar komt neer op nog meer unifi hardware aanschaffen cq vervangen. Ik zoek een software oplossing en hoop deze in de genoemde software van Ubiquiti te vinden. Is dat zo?
Staat al eerder genoemd: “and no self hosted version of protect exists.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:59
Een UDM-Pro/UDM/UDR of een UCK-G2-PLUS aanschaffen is de enige optie, dit had je vrij makkelijk kunnen weten als je iets meer onderzoek had gedaan voordat je de G4 aanschafte.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Nee. Helaas of gelukkig niet.

Wil je dummieproof dan is het gelukkig.
Wil je zelf een shit ton aan tijd erin steken dan is het helaas.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Unifi tegenwoordig een (prijzige) clouddienst aanbied voor het management van je Unifi netwerk wanneer je geen cloud key wil of hebt, maar ik betwijfel dat camera recording daar bij inbegrepen zal zijn.

Positief: Een cloud key G2+ hoeft de wereld niet te kosten (je vind ze geregeld op MP) en daarmee manage je dus ook gelijk de rest van je unifi spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Bedankt voor alle reacties. Mijn vooronderzoek was duidelijk niet goed gebeurd. Misschien omdat ik ergens had gelezen van die dockeroplossing. My fault. Oke. Een cloudkey gen2 is voor zo'n 150 euro op de kop te tikken. Heb ik meteen vervolgvragen.

1) Heb ik de cloudkey gen1 niet meer nodig?
2) is de configuratie makkelijk over te zetten van de gen1 naar de gen2?

Is deze voldoende:

https://www.dgmoutlet.nl/...i-Fi-beheer-1TB-HDD-59897

[ Voor 13% gewijzigd door pandit op 04-11-2023 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-08 17:52

Redwood

The Truth Is In Here

pandit schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:59:
Bedankt voor alle reacties. Mijn vooronderzoek was duidelijk niet goed gebeurd. Misschien omdat ik ergens had gelezen van die dockeroplossing. My fault. Oke. Een cloudkey gen2 is voor zo'n 150 euro op de kop te tikken. Heb ik meteen vervolgvragen.

Is deze voldoende:

1) Ja! die heb je niet meer nodig
2) Ja! Maak een backup van je settings in je CK1 en import die in de CK2. 10 min max.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

pandit schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:59:

Is deze voldoende:

voor de duidelijkheid... je moet de PLUS versie van de gen2 hebben, niet de gewone gen2... de plus versie is breder, want ingebouwde harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
HTT-Thalan schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:56:
[...]

voor de duidelijkheid... je moet de PLUS versie van de gen2 hebben, niet de gewone gen2... de plus versie is breder, want ingebouwde harddisk.
Top, dus degene on het linkje is goed. Inderdaad kwam ik ook smalle versies tegen. Oops linkje wijst naar iets anders, waarschijnlijk verkocht

[ Voor 7% gewijzigd door pandit op 04-11-2023 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

pandit schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:27:
[...]

Top, dus degene on het linkje is goed. Inderdaad kwam ik ook smalle versies tegen.
Ik heb de mijne direct na aanschaf voorzien van een grotere schijf, 5tb in mijn geval. Dit had ik nog niet direct nodig, maar wilde mezelf het gedonder besparen van later upgraden en zo duur zijn die dingen niet. Ik heb er ondertussen 3 camera's aan hangen waarvan eentje 4k (de G4 Pro) en dan kan ik ongeveer 5 weken kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Inmiddels een Cloudkey Gen2 plus aangeschaft die ik van de week hoop binnen te krijgen.

Wat is de beste manier om een back-up te maken vanuit mijn huidige cloudkey. hij maakt maandelijks een automatische back-up met deze naamgeving "autobackup_7.1.61_20231101_0000_1698796800109.unf"". Ik zie geen optie om AD-Hoc een backup te maken, alhoewel ik de laatste maanden niets heb veranderd aan de configuratie.
Kan ik deze back-up file gewoon inlezen in de Cloudkey Gen2 plus?

De tweede vraag die ik nog heb. Mijn huidige cloudkey gen1 bevindt zich aan de switch in de meterkast. Is het handig de nieuwe daar ook te hangen of beter op een andere plaats in huis wegens de HD en bluetooth?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nog een dingetje om op te letten: de Cloudkey2+ kan werken met PoE of USB-C over QuickCharge 2 of 3, maar wordt standaard NIET geleverd met een adapter.

Dus heb je een switch die PoE kan leveren of een actieve power-injector liggen? Perfect!

Zo niet dan heb je een snellader voor Android telefoons nodig. (Apple laders werken doorgaans met USB-PD en dat snapt dat ding niet). Je hebt echt een QuickCharge lader nodig anders start hij niet.

Heb je ze toevallig allebei dan zou je kunnen je overwegen om ze allebei in te zetten, maar weet dan dat dat weinig toevoegt. Zodra de spanning wegvalt van de bron die hij als primary ziet, dan sluit hij zichzelf af, ongeacht of er op de tweede bron nog spanning staat. Er zit sowieso een backup batterij in, dus ook als er geen tweede bron is, zal hij netjes afsluiten. Dus dat is gewoon zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RiDo78 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:56:
Nog een dingetje om op te letten: de Cloudkey2+ kan werken met PoE of USB-C over QuickCharge 2 of 3, maar wordt standaard NIET geleverd met een adapter.

Dus heb je een switch die PoE kan leveren of een actieve power-injector liggen? Perfect!

Zo niet dan heb je een snellader voor Android telefoons nodig. (Apple laders werken doorgaans met USB-PD en dat snapt dat ding niet). Je hebt echt een QuickCharge lader nodig anders start hij niet.

Heb je ze toevallig allebei dan zou je kunnen je overwegen om ze allebei in te zetten, maar weet dan dat dat weinig toevoegt. Zodra de spanning wegvalt van de bron die hij als primary ziet, dan sluit hij zichzelf af, ongeacht of er op de tweede bron nog spanning staat. Er zit sowieso een backup batterij in, dus ook als er geen tweede bron is, zal hij netjes afsluiten. Dus dat is gewoon zonde.
Hij heeft zo te lezen de wifi-bel die is aangesloten op een trafo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
pagani schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:57:
[...]

Hij heeft zo te lezen de wifi-bel die is aangesloten op een trafo.
Ja, en hij heeft een CloudKey Gen 2 + nodig om die deurbel te gebruiken.
En daar gaat mijn verhaal over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
RiDo78 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:59:
[...]

Ja, en hij heeft een CloudKey Gen 2 + nodig om die deurbel te gebruiken.
En daar gaat mijn verhaal over.
Ja klopt, daar kwam ik pas achter toen ik de net aangeschafte deurbel wilde aansluiten en de zaak niet werkend kreeg. Dankzij de gewaardeerde Tweakers hier bleek dat ik een Cloudkey Gen2 plus moest hebben en dat de Cloudkey Gen1 die ik nu heb niet werkt. De nieuwe Cloudkey is onderweg en bij aankomst wil ik direct aan de slag, vandaar mijn laatste 2 vragen.

Dus als ik het begrijp wordt de nieuwe cloudkey gevoed door POE of een externe adapter. Als ik de huidige cloudkey vervang zou het qua voeding moeten werken. Mag ik aannemen dat de POE van de US-8-60W switch voldoende power levert voor de interne HD? Op deze switch staat nl verder een UAP-AC_Lite 3 accespoint en een USW-Flex-Mini switch als POE devices aangesloten. Of toch maar separaat voeden met een 2 Ampere Samsung Adapter? In dat geval kan deze cloudkey overal in huis staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Even nagekeken, en ja jouw switch zou voldoende power moeten kunnen leveren voor de CKG2+. Die levert 15 watt per poort en er zitten 4 PoE poorten op. Vandaar de 60w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Bedankt allemaal, Ik laat mijn verdere ervaringen via dit topic weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 16:01
pandit schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:30:
Ik zie geen optie om AD-Hoc een backup te maken, alhoewel ik de laatste maanden niets heb veranderd aan de configuratie.
Kan ik deze back-up file gewoon inlezen in de Cloudkey Gen2 plus?

De tweede vraag die ik nog heb. Mijn huidige cloudkey gen1 bevindt zich aan de switch in de meterkast. Is het handig de nieuwe daar ook te hangen of beter op een andere plaats in huis wegens de HD en bluetooth?
Ja, mits de software van de nieuwe Cloudkey G2 nieuwer is dan de oude Cloudkey V1 (hoogstwaarschijnlijk wel). En je kan deze gerust in de meterkast hangen. Bluetooth wordt alleen gebruikt bij de initiële installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
heiyu schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:21:
[...]

Ja, mits de software van de nieuwe Cloudkey G2 nieuwer is dan de oude Cloudkey V1 (hoogstwaarschijnlijk wel). En je kan deze gerust in de meterkast hangen. Bluetooth wordt alleen gebruikt bij de initiële installatie.
Tuurlijk kan dat ding in de meterkast. Maar stel je voor dat je een inbreker bent en je wilt inbreken in een huis waar een Ubiquity deurbel hangt. Wat zou je dan als eerste onschadelijk maken? Juist, het camera-systeem. En waar is de meest logische plek om die Cloud Key te gaan zoeken? Juist.... de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:47

jurroen

Security en privacy geek

@pandit In mijn tweede huis heb ik een soortgelijke setup. Een UniFi Doorbell G4, die wordt aangestuurd door Protect op een UCK2P. Ik heb 'm in de meterkast gemonteerd aan een geprinte beugel van ThreeDee.

Ik had het geluk dat er hier op VA een UCK2P werd aangeboden met een 5TB disk (maar heb dan ook meer camera's). De standaard 1TB moet ruimschoots voldoende zijn om de beelden lang te bewaren.

Mijn meterkast is (goed!) afsluitbaar met een normaal cilinder. Toch een extra barriere. Maar als je dit niet hebt is het de moeite waard om de UCK2P elders te monteren, zoals anderen al aangaven.

Een paar dingen:
  • De UCK2P kan vrij warm worden - dat is normaal. In de UCK2P zit een kleine accu, zodat 'ie netjes kan afsluiten bij stroomverlies. Heb je daar niet echt mee te maken? Dan kun je overwegen om die accu eruit te halen. Is wel veel gedoe vanwege lijm enzo.
  • Ik moest mijn ouderwetse, mechanische 'chime' wat anders lussen, omdat ie anders teveel stroom kreeg en continu een buzzend geluid maakte.
  • Je geeft aan dat je de UCK1 hebt. Die heeft ook een backup optie, maar zit iets meer weggestopt omdat 'ie een oudere controller draait. Misschien moet je zelfs even de oude stijl interface daarvoor gebruiken.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 16:01
RiDo78 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:17:
Tuurlijk kan dat ding in de meterkast. Maar stel je voor dat je een inbreker bent en je wilt inbreken in een huis waar een Ubiquity deurbel hangt. Wat zou je dan als eerste onschadelijk maken? Juist, het camera-systeem. En waar is de meest logische plek om die Cloud Key te gaan zoeken? Juist.... de meterkast.
Hey hier hangt een camera deurbel van het merk Ubiquity, ik ga hier inbreken, dan de Cloudkey uit de meterkast trekken en dan het huis leeghalen. Geloof dat inbrekers niet zo werken. Tenzij ze zeker weten dat er wat te halen valt, dan slaan ze jouw woning liever over met een camera deurbel.

(90% van de woning inbraken zijn gelegenheidsinbraken) https://www.wonenwonen.nl...itiekeurmerk-veilig-wonen

[ Voor 8% gewijzigd door heiyu op 09-11-2023 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Shinji schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:40:
[...]

Staat al eerder genoemd: “and no self hosted version of protect exists.”
Niet officieel, ik draai al langere tijd protect in een docker container op een Raspberry Pi4 (software is er alleen voor ARM64).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Uberprutser schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:40:
[...]

Niet officieel, ik draai al langere tijd protect in een docker container op een Raspberry Pi4 (software is er alleen voor ARM64).
Deze toevallig: https://hub.docker.com/r/markdegroot/unifi-protect-arm64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Geen poging gedaan. Ik heb een nieuwe cloudkey gekocht en de oude goed kunnen verkopen.
Pagina: 1