OEM moederbord Lenovo werkt niet met Ryzen 7

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasWillemsen
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-09 18:22
Beste allemaal,
Ik heb een OEM ryzen 7 5800 en een OEM Lenovo moederbord - t5 26AMR5. Verder heb ik een ryzen 7 1700 en een b350m mortal , ik heb een cpu swap gedaan aangezien de cpu cooler bracket op t OEM moederbord natuurlijk anders is en ik er een x63 kraken cooler op ga zetten. . Dus de r7 5800 gaat naar de 350m en de r7 1700 gaat naar t Lenovo OEM bordje. Echter werkt de r7 5800 wel, maar erg traag , start traag op alsof die moeite heeft de cpu te vinden. - deze draait op de allernieuwste bios (ja, de beta variant). En de r7 1700 start wel (fans draaien) maar geen usb en video output. Ik denk zelf dat t een vendor lock is of dat t ligt aan de bios updates . Maar ik heb geen idee.

Mocht het aan de bios liggen, kan ik dan t beste een r3 3200g kopen (relatief goedkoop €40) om proberen in de bios te komen? Of beste een ander moederbord kopen voor de 1700 (wat eigenlijk relatief wat duurder is (€50)

Beste antwoord (via LucasWillemsen op 04-11-2023 10:56)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

LucasWillemsen schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:49:
Ik denk zelf dat t een vendor lock is of dat t ligt aan de bios updates . Maar ik heb geen idee.
Dat zal inderdaad zo zijn, OEM's doen vaak geen moeite om alle modellen te ondersteunen omdat OEM-bakken toch niet bedoeld zijn om te upgraden.

De R7 5800 zou moeten werken op de laatste beta BIOS volgens MSI. Werkt deze wel gewoon goed zodra de PC eenmaal is opgestart? D.w.z. haalt die gewoon de maximale kloksnelheden e.d. als hij belast wordt?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

LucasWillemsen schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:49:
Ik denk zelf dat t een vendor lock is of dat t ligt aan de bios updates . Maar ik heb geen idee.
Dat zal inderdaad zo zijn, OEM's doen vaak geen moeite om alle modellen te ondersteunen omdat OEM-bakken toch niet bedoeld zijn om te upgraden.

De R7 5800 zou moeten werken op de laatste beta BIOS volgens MSI. Werkt deze wel gewoon goed zodra de PC eenmaal is opgestart? D.w.z. haalt die gewoon de maximale kloksnelheden e.d. als hij belast wordt?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:52
Als de Lenovo alleen met een Ryzen 5000-serie is geleverd zou het mij niets verbazen als deze alleen maar Ryzen 5000 ondersteund. Er zit namelijk een kostenbesparing op door minder modellen te ondersteunen, mede omdat er simpelweg geen opslag hoeft te zijn voor de firmware van de oudere Ryzen chips.

Bij oudere, goedkopere moederborden zie je dit ook nog terug. Die ondersteunen dan of alleen specifieke Ryzen processors met bepaalde BIOS versies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:42
Dit zijn de ondersteunde cpu's van het moederbord. (sws ondersteunt een B550 bord geen Zen en Zen+)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1bigY4z7dqibVQzMmmDnCTky38=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hSdIbRxl1jZgJUhnhgfi3g13.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 04-11-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasWillemsen
@bwerg ik heb hem nog niet uitgebreid kunnen testen. Had een Intel cooler socketpootjes eraf geknipt.
Kon mijn amd cooler niet vinden, maar tot zoverre ik het kon zien en testen was de processor nog vrij rap, alleen het opstarten wat traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasWillemsen
@Uszka ah thanks. Dus vrij beperkt qua support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:42
LucasWillemsen schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:59:
@Uszka ah thanks. Dus vrij beperkt qua support.
Heel beperkt. Een 3200G gaat dus ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasWillemsen
@Uszka zou je de link kunnen delen waar ik de CPU’s kan zien die wel mogelijk zijn?
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:59
LucasWillemsen schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:58:
@bwerg ik heb hem nog niet uitgebreid kunnen testen. Had een Intel cooler socketpootjes eraf geknipt.
Kon mijn amd cooler niet vinden, maar tot zoverre ik het kon zien en testen was de processor nog vrij rap, alleen het opstarten wat traag.
Een 5800x is een heethoofd en heeft wel goede koeling nodig die dus ook goed is gemonteerd. Anders klokt hij gelijk al flink terug.
Pagina: 1