PC wordt erg warm bij het opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-09 08:45
Opgelost!
Ik moet dan gelijk mijn gecreëerde profile in Ryzen Master inschakelen om geen 105c temperaturen te krijgen. Soms lukt het niet en dan zie ik dat hij springt naar 95-107 in 20 seconden. Ik ben bang dat dit mijn cpu op lange termijn zal beschadigen.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn pc niet ineens losgaat in hitte? Want bij een goede boot-up is de idle temp 40c.

Specs:
Ryzen 7 7700x
Moederbord: Gigabyte gaming x ax
360mm AIO
Geen videokaart.

In Bios heb ik de CPU op 80 level 2 gezet. Dat is volgens mij een kleine undervolt waarbij de cpu niet hoger dan 80c gaat.
Maar blijkbaar werkt dat voor geen reet.

Iemand hulp aub?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Koelpasta vervangen.
Fans controleren
Montage koelblok controleren
Pomp snelheid verhogen.
Radiator verplaatsen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Turbo Boost gedrag aanpassen?
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)
Door het (turbo) boost gedrag van de processor aan te passen naar minder agressief kan je de temperatuur minder hevig laten fluctueren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:00
Zou eens een andere koeler proberen, heb je daarbij geen problemen dan weet je waar het aan ligt. Het is namelijk vreemd dat je af en toe wel goede boot-ups hebt, waarbij de temperatuur geen probleem is. In veel gevallen is dit een aanwijzing dat het niet aan de instellingen ligt, maar aan de hardware.

[ Voor 19% gewijzigd door NotSoSteady op 04-11-2023 01:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Met een flinke 360mm AIO moet het makkelijk lukken een 7700X te koelen.

Zoals benoemd fans oo je radiator controleren (draaien ze allemaal?)
Pompsnelheid controleren en waar nodig verhogen (met 100 graden lijkt het alsof de pomp überhaupt niet draait).
Koelpasta uitsmering controleren en waar nodig vervangen.
Montage controleren (zit de coldplate wel goed bevestigd?).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Misschien domme vraag, maar heb je het plastic folietje van de pomp verwijderd bij het monteren op de cpu?

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga eens in je BIOS kijken wat de temp is. Laat het systeem niet eens Windows starten zodat je 100% zeker weet dat er geen enkele load is. Open de system health tab/pagina en kijk naar de verschillende waardes, temperatuur, fan speeds, etc.

Je zegt tevens 'een 360 aio' te hebben. Maar welk merk precies en model? Want het zou ook nog eens kunnen dat je een slecht model hebt waar een chemische reactie in heeft plaats gevonden en er zooi in de vloeistof is ontstaan waardoor je geen of slechte koeling hebt.

Het probleem ligt iig zeker bij je koeling. Ik heb een Dark Rock 4 Pro en heb mijn 7700X nu idle op zo'n 42°C. Alleen bij echt hoge load gaat 'ie naar Tmax, wat ik op 85°C heb ingesteld (standaard zou het naar ~95°C gaan, dat is een bewuste ontwerpkeus van AMD).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
jack zomer schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 01:27:
Koelpasta vervangen.
Fans controleren
Montage koelblok controleren
Pomp snelheid verhogen.
Radiator verplaatsen
Bedankt voor je reactie.
Hoe verhoog ik de pomp snelheid zodat hij vanaf het begin gelijk goed werkt?
The_Doman schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 01:51:
Turbo Boost gedrag aanpassen?
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)
Door het (turbo) boost gedrag van de processor aan te passen naar minder agressief kan je de temperatuur minder hevig laten fluctueren.
zou zomaar kunnen, maar de grap is dat de cpu niet eens op 100% zit en de temps helemaal losgaan. Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rmxJTWHw/20231026-164856.jpg

Apart toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Techkeizer schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:34:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Hoe verhoog ik de pomp snelheid zodat hij vanaf het begin gelijk goed werkt?

[...]
zou zomaar kunnen, maar de grap is dat de cpu niet eens op 100% zit en de temps helemaal losgaan. [Afbeelding]

Apart toch?
door eerst te vermelden welke koeler je hebt.
en daarna vermoedelijk in de bios de cure van de pomp aan te passen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Is de sensor op het moederbord niet gewoon onbetrouwbaar? Dat kan ook hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
NotSoSteady schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 01:53:
Zou eens een andere koeler proberen, heb je daarbij geen problemen dan weet je waar het aan ligt. Het is namelijk vreemd dat je af en toe wel goede boot-ups hebt, waarbij de temperatuur geen probleem is. In veel gevallen is dit een aanwijzing dat het niet aan de instellingen ligt, maar aan de hardware.
Ik zal eens proberen, misschien toch maar een luchtkoeler checken. bedankt
nelizmastr schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:43:
Met een flinke 360mm AIO moet het makkelijk lukken een 7700X te koelen.

Zoals benoemd fans oo je radiator controleren (draaien ze allemaal?)
Pompsnelheid controleren en waar nodig verhogen (met 100 graden lijkt het alsof de pomp überhaupt niet draait).
Koelpasta uitsmering controleren en waar nodig vervangen.
Montage controleren (zit de coldplate wel goed bevestigd?).
ze draaien allemaal en doen ook hun best. De pomp doet het wel bij de start, maar daarna hoor ik 'm volgens mij niet. Maar uit paniek is het moeilijk daar op te letten, aangezien ik gelijk naar Ryzen Master ga om die undervolt in te zetten. Dan ligt het toch niet aan de koeler? Want daarna gaat de cpu gelijk naar idle 40c |:(
Hero of Time schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:05:
Ga eens in je BIOS kijken wat de temp is. Laat het systeem niet eens Windows starten zodat je 100% zeker weet dat er geen enkele load is. Open de system health tab/pagina en kijk naar de verschillende waardes, temperatuur, fan speeds, etc.

Je zegt tevens 'een 360 aio' te hebben. Maar welk merk precies en model? Want het zou ook nog eens kunnen dat je een slecht model hebt waar een chemische reactie in heeft plaats gevonden en er zooi in de vloeistof is ontstaan waardoor je geen of slechte koeling hebt.

Het probleem ligt iig zeker bij je koeling. Ik heb een Dark Rock 4 Pro en heb mijn 7700X nu idle op zo'n 42°C. Alleen bij echt hoge load gaat 'ie naar Tmax, wat ik op 85°C heb ingesteld (standaard zou het naar ~95°C gaan, dat is een bewuste ontwerpkeus van AMD).
in de bios is de temp vaak 28-32c, dus gewoon ideaal wat je wilt hebben. Bij het opstarten is het af en toe dus het het probleem dat hij naar 105 gaat en afsluit.

Mijn aio is Darkflash twister 360 v2. Gekocht van een tweaker, was nieuw. Doet het normaal gesproken ook gewoon goed. Het is misschien echt iets bij de cpu of de waterpomp die afben toe stopt bij het starten van Windows.

Dat is precies wat ik ook deed met die pbo 80 level 2. Maar ik merk er weinig van. Kon ik maar de Ryzen Master settings als default maken voor altijd, ipv bij het opstarten. Wat een zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:44
Techkeizer schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 01:17:
Ik ben bang dat dit mijn cpu op lange termijn zal beschadigen.
Iemand hulp aub?
Je CPU is ontworpen om tot een behaalde temperatuur probleemloos te functioneren.
Wanneer je geen rare trucs in je BIOS uithaalt dan zal de CPU zichzelf terugschakelen wanneer de temperatuur te hoog wordt.
Dus; duidelijke aangeven welke onderdelen je gebruikt.
Antwoord geven op alle vragen die gesteld worden, we willen je wel helpen maar als je al biased bent over wat er mis is en wat jij goed doet dan had je hier geen topic moeten openen.
O ja, de diverse handleidingen van je componenten goed doorlezen wil soms ook wel helpen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:25
hoi1234 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:43:
Het eerste waar ik aan zat te denken na het lezen van dit topic.

@Techkeizer de warme/hete lucht wordt ook afgevoerd, geen idee of ik de enige ben die dat (vroeger) deed maar ik voelde regelmatig aan de uitstroom van de warme lucht of die warm was of echt warm/heet.
Niet iets wat je misschien meteen voelt en totaal niet nauwkeurig maar het verschil tussen een normale temperatuur en een kast die te heet wordt voel je wel.

Iets wat te heet wordt kan zijn warmte niet goed kwijt, de tips hiervoor zijn al gegeven.
Je kan dingen uitsluiten door 1 voor 1 aan te pakken, het eenvoudigste is eventueel aanwezige stof verwijderen en koelpasta vervangen en checken of alles (nog) goed aangesloten is.

Maar mijn gevoel is als eerste een nog goed werkende sensor vooral omdat het soms wel goed gaat.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
DaLoona schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:37:
Misschien domme vraag, maar heb je het plastic folietje van de pomp verwijderd bij het monteren op de cpu?
Ja had ik gedaan, Reddit had me gewaarschuwd haha!
jack zomer schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:37:
[...]

door eerst te vermelden welke koeler je hebt.
en daarna vermoedelijk in de bios de cure van de pomp aan te passen.
Darkflash twister 360 v2. Zou je me kunnen helpen hoe ik dat voor elkaar krijg?
hoi1234 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:43:
Hmmm misschien, maar ik merk absolute rust in de pc als hij in de bios zit. Geen chaotische geluiden van fans die losgaan bijvoorbeeld.
Yaksa schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:44:
[...]

Je CPU is ontworpen om tot een behaalde temperatuur probleemloos te functioneren.
Wanneer je geen rare trucs in je BIOS uithaalt dan zal de CPU zichzelf terugschakelen wanneer de temperatuur te hoog wordt.
Dus; duidelijke aangeven welke onderdelen je gebruikt.
Antwoord geven op alle vragen die gesteld worden, we willen je wel helpen maar als je al biased bent over wat er mis is en wat jij goed doet dan had je hier geen topic moeten openen.
O ja, de diverse handleidingen van je componenten goed doorlezen wil soms ook wel helpen.
Dat klopt TJ max was 95c en dat merkte ik ook aan het begin op cinebench.
Het enige wat ik deed in de bios was de simpele undervolt bij pbo van 80 level 2. Meer niet.

Ja tuurlijk heb ik net gedaan, soms vergeet je wel eens een component op te noemen. Ik ben biased gezien de tekens die ik opmerk in en van mijn pc, meer niet.

Zeker, heb ik ook geduldig gedaan, Dankjewel voor je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
Ad de Jong schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:53:
[...]

Het eerste waar ik aan zat te denken na het lezen van dit topic.

@Techkeizer de warme/hete lucht wordt ook afgevoerd, geen idee of ik de enige ben die dat (vroeger) deed maar ik voelde regelmatig aan de uitstroom van de warme lucht of die warm was of echt warm/heet.
Niet iets wat je misschien meteen voelt en totaal niet nauwkeurig maar het verschil tussen een normale temperatuur en een kast die te heet wordt voel je wel.

Iets wat te heet wordt kan zijn warmte niet goed kwijt, de tips hiervoor zijn al gegeven.
Je kan dingen uitsluiten door 1 voor 1 aan te pakken, het eenvoudigste is eventueel aanwezige stof verwijderen en koelpasta vervangen en checken of alles (nog) goed aangesloten is.

Maar mijn gevoel is als eerste een nog goed werkende sensor vooral omdat het soms wel goed gaat.
Klopt, ik merk eigenlijk niet veel warmte, behalve als ik een tijdje lichte games speel bijvoorbeeld. Of dat hij bij het opstarten richting de 105c gaat. Dat voel ik aan de lucht waar de radiator zit. Verder is mijn pc erg koel.

Ik ga eerlijk zijn, ik weet 100% dat het niet ligt aan stof, koelpasta of aansluiting. Hij is maar 2 weken oud. Misschien ben ik biased zoals een tweaker hierboven al zei, maar waarom is het af en toe goed bij het opstarten en soms drama? Waarom zorgt Ryzen Master ervoor dat de CPU weer afkoelt en rustig aan doet? Dat is het aparte, want als het hardware was zou het waarschijnlijk toch constant fout gaan? Of zeg ik nu iets verkeerds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je het laatste BIOS erop gezet of gebruik je nog die met het moederbord kwam toen je 'm kocht? Het is apart dat je package op 97°C, terwijl het tevens nog geen 40 Watt gebruikt en een max van nog geen 50 Watt had.

De aanpassingen die je met Ryzen Master doet kan je trouwens ook gewoon in het BIOS doen. Je moet alleen even zoeken waar en een waarschuwing of twee accepteren.

Maar BIOS update bedacht ik mij net dus. Er was een issue met de X3D processoren die letterlijk konden opblazen omdat o.a. Asus en Gigabyte te veel voltage door de processor duwde. Dat is met latere BIOS versies opgelost. En dit probleem was niet beperkt tot alleen de 3D-vcache modellen, ook de gewone Zen 4, zoals je 7700X, kon dit overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
Hero of Time schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:31:
Heb je het laatste BIOS erop gezet of gebruik je nog die met het moederbord kwam toen je 'm kocht? Het is apart dat je package op 97°C, terwijl het tevens nog geen 40 Watt gebruikt en een max van nog geen 50 Watt had.

De aanpassingen die je met Ryzen Master doet kan je trouwens ook gewoon in het BIOS doen. Je moet alleen even zoeken waar en een waarschuwing of twee accepteren.

Maar BIOS update bedacht ik mij net dus. Er was een issue met de X3D processoren die letterlijk konden opblazen omdat o.a. Asus en Gigabyte te veel voltage door de processor duwde. Dat is met latere BIOS versies opgelost. En dit probleem was niet beperkt tot alleen de 3D-vcache modellen, ook de gewone Zen 4, zoals je 7700X, kon dit overkomen.
ik had gelijk de nieuwste Bios update gedaan, die was van september.
Snap je? Echt apart haha. Ik wil graag die wijzigingen doen in de Bios.
Mag ik vragen of jij mij daarbij kan helpen? Het is trouwens wel echt een opstart issue, dus misschien gaat hij automatisch helemaal los qua temps zonder pumpactiviteit.

Klopt ik las dat sommige cpu's zelfs kapot gingen. Gelukkig is mijne geüpdatet, dus bij normaal gebruik ná de opstartfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
97 graden bij <40 watt verbruik is gewoon een probleem met je koeler. Monteer dat ding eerst eens opnieuw met de juiste hoeveelheid koelpasta ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Laat het systeem eens een tijdje in BIOS staan op de health pagina, puur om te kijken wat het na een tijdje doet.

Pomp heb je ook op de AIO/Pump header van het moederbord aangesloten? Bepaalde software geïnstalleerd dat mogelijk wat met ventilatoren doet? Als je de AIO wat apart hebt aangesloten zou het kunnen dat zulke software zaken stil zet en dan schiet je temperatuur direct omhoog.

En net als wat hierboven al herhaaldelijk is gezegd: controleer de mount van je coldplate op de processor. Wanneer je de koeler loshaalt, MOET je de koelpasta opnieuw aanbrengen. Lostrekken en weer erop prakken zorgt voor luchtbelletjes en lucht is een vreselijke geleider voor warmte vergeleken met koelpasta.

Tweaken van het BIOS kan ik je niet bij helpen. Ik weet niet precies wat je waar zou moeten aanpassen. Mijn systeem draait prima zonder problemen en zonder dat ik wat heb moeten doen. Enige wat ik heb toegepast is PBO + Tjmax. Wat het OS doet is ook enorm verschillend tussen ons, want ik draai Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
Ernemmer schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:55:
97 graden bij <40 watt verbruik is gewoon een probleem met je koeler. Monteer dat ding eerst eens opnieuw met de juiste hoeveelheid koelpasta ed.
ik zal eens proberen, bedankt voor je advies
Hero of Time schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:18:
Laat het systeem eens een tijdje in BIOS staan op de health pagina, puur om te kijken wat het na een tijdje doet.

Pomp heb je ook op de AIO/Pump header van het moederbord aangesloten? Bepaalde software geïnstalleerd dat mogelijk wat met ventilatoren doet? Als je de AIO wat apart hebt aangesloten zou het kunnen dat zulke software zaken stil zet en dan schiet je temperatuur direct omhoog.

En net als wat hierboven al herhaaldelijk is gezegd: controleer de mount van je coldplate op de processor. Wanneer je de koeler loshaalt, MOET je de koelpasta opnieuw aanbrengen. Lostrekken en weer erop prakken zorgt voor luchtbelletjes en lucht is een vreselijke geleider voor warmte vergeleken met koelpasta.

Tweaken van het BIOS kan ik je niet bij helpen. Ik weet niet precies wat je waar zou moeten aanpassen. Mijn systeem draait prima zonder problemen en zonder dat ik wat heb moeten doen. Enige wat ik heb toegepast is PBO + Tjmax. Wat het OS doet is ook enorm verschillend tussen ons, want ik draai Linux.
Ik ga 'm nu even aandoen en dan zetten op de health pagina, ben benieuwd.

Ja heb ik gedaan, bij mijn mb zat hij onderaan.
Zou zomaar kunnen, misschien aansluiten bij een andere header of alle software wat ermee te maken heeft verwijderen. Ik heb Fancontrol bijvoorbeeld erop staan.

Bedankt voor je advies, ik had al een keer opengedaan en toen wat minimale extra bijgedaan. Dus blijkbaar moest ik het oude wegdoen en het nieuwe dan pas eropdoen. Ik ga zo wat spul zoeken om het oude ermee weg te vegen, thanks.

Duidelijk! Ik zal even weer alles op stock zetten en even opstarten. Bij weer zulke hoge temperaturen, zal ik de koelpasta veranderen. Een pc hebben is blijkbaar hard werken man haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:39
Kun je een foto delen van de kast met duidelijk de opstelling van de AIO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:52
Dubbelcheck die header. Kan best zijn dat dat fancontrol ervoor zorgt dat pas na het laden van die software de header aangestuurd wordt (als e pomp op een fan header zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

meljor schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:19:
Dubbelcheck die header. Kan best zijn dat dat fancontrol ervoor zorgt dat pas na het laden van die software de header aangestuurd wordt (als e pomp op een fan header zit).
Sowieso zou ik software niet vertrouwen als je het ook in de BIOS kunt instellen. Die laatste is altijd betrouwbaar, software binnen je OS niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
Djarune schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:02:
Kun je een foto delen van de kast met duidelijk de opstelling van de AIO?
Ja tuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zvs9MyqT/20231019-180406.jpg
meljor schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:19:
Ik zal even checken, ik heb de header van de pump onderaan gezet bij de pump fan header 3. Is dat handig of is de cpu fan header bovenin beter?

Dat is een goeie, misschien maar eens software verwijderen die mijn fans aansturen. Ik had het advies van Jay2centz opgevolgd, maar misschien ligt het mijn pc niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zulke tips voer je pas uit als je systeem probleemloos werkt met de standaard instellingen. Daarna ga je pas tweaken met software zoals Fancontrol e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
Hero of Time schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:21:
Zulke tips voer je pas uit als je systeem probleemloos werkt met de standaard instellingen. Daarna ga je pas tweaken met software zoals Fancontrol e.d.
Thanks, ik heb fancontrol momenteel verwijderd. Ik ga even de adviezen nachecken en wat tests uitvoeren. Ik dank jullie allemaal voor jullie behulpzaamheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Wil je je temperatuur eens uitlezen met HWiNFO64? Open Hardware Monitor heeft enkel experimentele ondersteuning voor Zen3 (Ryzen 5000) en niets voor Zen4. Dat wilt niet zeggen dat het niet goed uitleest, maar wellicht is er niets aan de hand?

Ik vind het namelijk vreemd dat je CPU bij zowel 544MHz even warm is als bij 4500MHz.

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:39
Dit is een vreemde setup.

De fans aan de voorkant moet je omdraaien om correct te werken. Nu heb je negatieve druk in de kast zonder intake van verse lucht. Als je ze omdraait bent ik wel benieuwd naar de temperaturen. Die moeten lager zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
ECP0WERS schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:58:
Wil je je temperatuur eens uitlezen met HWiNFO64? Open Hardware Monitor heeft enkel experimentele ondersteuning voor Zen3 (Ryzen 5000) en niets voor Zen4. Dat wilt niet zeggen dat het niet goed uitleest, maar wellicht is er niets aan de hand?

Ik vind het namelijk vreemd dat je CPU bij zowel 544MHz even warm is als bij 4500MHz.
ik heb inmiddels wat adviezen opgevolgd en bij het opstarten gaat hij veel beter qua temps.
Hij gaat naar 60c en dan gelijk naar beneden naar 40c idle. Ook heb ik je advies opgevolgd om HWiNFO64 te gebruiken ipv hardware monitor. Veel meer info!
Djarune schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:18:
[...]

Dit is een vreemde setup.

De fans aan de voorkant moet je omdraaien om correct te werken. Nu heb je negatieve druk in de kast zonder intake van verse lucht. Als je ze omdraait bent ik wel benieuwd naar de temperaturen. Die moeten lager zijn!
Ik zal de fans van de AIO wel even omdraaien en dan kijken hoe dat gaat. Thanks voor je advies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
En de radiator omdraaien, misschien zit er nu teveel lucht bij de pomp.
Pagina: 1