VPS vs VDS, wat is de slimmere optie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:29
Voor de websites van mijn bedrijfje heb ik momenteel een VPS bij Transip.
Mijn sites draaien op Windows en bestaan uit een mix van Classic ASP, PHP en .NET code.
Vrijwel al mijn omzet verloopt via de websites, dus het is belangrijk dat de boel betrouwbaar blijft draaien.

Ik loop echter tegen de limieten aan van mijn huidige VPS, zowel qua geheugen als CPU gebruik.

Momenteel heb ik een VPS met 4 vCPU's, 8 GB en 300 GB SSD voor 80 euro per maand.
Een upgrade naar 16 GB RAM (rest hetzelfde) zou me 133 euro per maand kosten.

Een alternatief zou een nieuwe PerformanceVPS C8 (8 CPU's, 16 GB RAM, 400 GB NVMe) kunnen zijn, maar dan heb je het al over 224 euro per maand.

Dat vind ik stevige prijzen voor een minimale upgrade.
Dus ik ben ook naar alternatieven aan het kijken.

Daarbij kom ik bijvoorbeeld het Duitse Contabo.com tegen. Wat ik begreep uit reviews en hier in Tweaker topics zijn ze volgens mij ook een behoorlijk betrouwbare host.

In dezelfde prijsklasse zie ik twee opties:

Cloud VPS XL: 10 vCPU, 60 GB RAM, 400 GB NVMe.
Prijs: 91,33 euro / maand

Cloud VDS M: 4 CPU, 32 GB RAM, 240 GB NVMe
Prijs: 122,19 / maand

Zo op het eerste gezicht lijkt me de VPS interessanter, veel hogere resources.
Maar uiteraard moet je deze delen bij een VPS en bij een VDS heb je de resources dedicated.

Wat zouden jullie kiezen? En waarom?
Of is het verstandiger om bij TransIP te blijven?

Elja

Photofacts; weblog over fotografie..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:05
Lees hier de verschillen tussen de 2 diensten: https://docs.contabo.com/...loud-VPS-and-VDS/what-is/

De beslissing moet je zelf maken op basis van wat jij belangrijker vind. Wij kunnen niet voor jou beslissen.

Mijn wensen en situatie zullen nooit hetzelfde zijn als die van jou, dus wat ik zou kiezen is niet direct van toepassing op jou.

[ Voor 57% gewijzigd door Jeffrey87 op 04-11-2023 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Dank je.
Ik had deze pagina al doorgenomen.

Misschien is mijn vraag meer: welke server zal me meer performance geven. Voor mij gevoel is dat hier de VPS (op basis van de specs). Ik heb echter geen ervaring met een VDS.

Meer dan het dubbele aantal vCPU’s en geheugen. Weegt dat op tegen dedicated?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:27
Ik host mijn belangrijke zaken bij TransIP en de bijzaken bij Contabo.

Contabo is een prima partij, maar er gaat beduidend meer fout dan bij TransIP. Laatst een VPS gehad waarvan de host klapte en het 17 uur duurde voor hij weer online was.

Als je sites zo belangrijk zijn dat ze zorgen voor je boterham dan zou ik daar geen dubbeltje op besparen.

Misschien een tip, wat gebeurd er als je de sites spreid over meerdere VPS’en? Eventueel zoals ik doe bij 2 providers?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt wellicht ook een tweede (goedkope) VPS nemen, daarop zet je dan bijvoorbeeld Linux en laat je die bijvoorbeeld de PHP applicatie draaien, tezamen met iets anders? Of je zet dan de meest verbruikende applicatie over, bijvoorbeeld. Op die manier ligt ook niet direct jouw hele bedrijf plat als een van de applicaties de VPS onderuit trekt (of een ander issue voor downtime zorgt). Middels een VPN verbind je dan de machines met elkaar als zij onderling data met elkaar moeten delen op een veilige manier.

Als je dan zorgt dat deze VPS op een fysiek andere locatie is, kun je ook overwegen om de data van die applicaties naar elkaar te repliceren als backup bijvoorbeeld en tackle je dus ook een dataloss probleem.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 04-11-2023 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 20:10
Ik zou oprecht bij TransIP blijven en meer betalen als ik dit zo lees: https://nl.trustpilot.com...anguages=all&sort=recency

De negatieve reviews (en dat zijn er wel wat) gaan over geregelde downtime/onbeschikbaarheid. Als je dat kan hebben en uptime is niet zo belangrijk dan is dit geen probleem natuurlijk, maar je gaf al aan dat je er omzet overheen doet en beschikbaarheid wel erg belangrijk is. Ik zou dan gewoon accepteren dat het iets duurder is tenzij je omzet minimaal is, maar als je het gewoon prima kunt betalen lekker blijven zitten. Die paar tientjes is de stress van downtime absoluut niet waard.

[ Voor 26% gewijzigd door eMiz0r op 04-11-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:01
Je kan ook voor een dedicated server gaan, dan heb je je eigen fysieke unmanaged server maar hoef je geen hardware en datacenter te zoeken. Bijvoorbeeld: https://www.worldstream.c.../instant-delivery-servers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
Ik heb goede ervaringen met hetzner. Zowel hun VPS als dedicated servers. Als je meer wilt weten stuur je maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
eMiz0r schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:23:
Ik zou oprecht bij TransIP blijven en meer betalen als ik dit zo lees: https://nl.trustpilot.com...anguages=all&sort=recency
Goed punt, deze reviews had ik nog niet gezien.
Gemiddeld is hun cijfer nog steeds wel erg goed, maar Contabo klinkt inderdaad niet als een slimme keuze zo.
Drardollan schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 07:35:
Misschien een tip, wat gebeurd er als je de sites spreid over meerdere VPS’en? Eventueel zoals ik doe bij 2 providers?
Ja, dat is zeker een optie. Al zijn de kosten dan natuurlijk ook twee keer zo hoog.
De eerste paar maanden zou ik sowieso beide naast elkaar draaien.
ddkiller0900 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:55:
Ik heb goede ervaringen met hetzner. Zowel hun VPS als dedicated servers. Als je meer wilt weten stuur je maar een DM.
Hun score is bij Trustpilot (2,8 gemideld van de 5) nog een stuk slechter dan Contabo (4,2).
zjeeraar84 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:11:
Je kan ook voor een dedicated server gaan, dan heb je je eigen fysieke unmanaged server maar hoef je geen hardware en datacenter te zoeken. Bijvoorbeeld: https://www.worldstream.c.../instant-delivery-servers
Ik ken deze lui nog niet, maar ziet er inderdaad ook niet verkeerd uit.
Deze server ziet er best prima uit en is met 77,99 euro / maand best te betalen.
Wat meer cores zou leuk zijn, maar de meeste van hun servers werken niet met NVMe drives. Dat is net jammer in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ddkiller0900 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:55:
Hetzner is zo ongeveer de slechtst denkbare provider die ik ken... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Elja schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:24:
[...]
Ja, dat is zeker een optie. Al zijn de kosten dan natuurlijk ook twee keer zo hoog.
Dat valt wel mee verwacht ik. Ik zou daar in ieder geval naar kijken, in veel gevallen zijn 2 kleine VPS'en goedkoper dan 1 hele grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heb je enig idee wat er cpu /mem gebruikt, of wat / wanneer er impact voor gebruikers zijn?

Hoeveel bezoekers/pageviews heb je in het drukste uur?

Alle code zelf in beheer, of vooral een standaard out of the box koopapplicatie met je eigen look & feel?

[ Voor 47% gewijzigd door SVMartin op 04-11-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 20:10
Ik ken deze lui nog niet, maar ziet er inderdaad ook niet verkeerd uit.
Deze server ziet er best prima uit en is met 77,99 euro / maand best te betalen.
Wat meer cores zou leuk zijn, maar de meeste van hun servers werken niet met NVMe drives. Dat is net jammer in mijn ogen.
Je zou nog kunnen kijken bij leaseweb. Die hebben goed betaalbare dedicated servers.

NVMe drives of niet zou ik me (afhankelijk van hoe je je shop hebt ingericht) niet al te druk over maken. Een webserver die cache in geheugen plaatst maakt amper gebruik van de disken behalve voor die eerste keer als de cache leeg is.

Je behaalt (veel) meer snelheidswinst met een goede recente CPU met een hoge Ghz per core en bijv. snelle DDR4 of DDR5 memory. De disk is normaliter de kleinste bottleneck sinds SSDs gemeengoed zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48
Performance VPS bij TransIP is echt wel een stukje beter dan de BladeVPS.

Overigens, mocht je gewoon altijd je VPS maandelijks rebooten voor updates, schakel hem eens uit en start hem opnieuw op vanuit het control panel. TransIP heeft enige tijd geleden de CPU instellingen aangepast die pas actief worden na een stop/start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:03
Zelf jarenlang dedicated servers gehad. Ik had dan een server met bijvoorbeeld 32 GB RAM die ik opknipte met ESXi. Dan kun je zelf zoveel VPS’en maken als je wilt.

Providers die ik gebruikt heb, waren onder meer Swiftway (bestaat niet meer) en Psychz (hebben regelmatig aanbiedingen). Heb momenteel nog een klein VPS’je bij Hetzner lopen, maar die doet alleen dienst als fallback nameserver.

Nadat ik steeds meer behoefte kreeg aan meer resources, vond ik dedicated servers huren te duur worden. Heb toen besloten om 2500 euro te investeren in de aanschaf van twee fysieke servers. Deze heb ik opgehangen in het datacenter in Groningen aan de hand van shared colocation. Ik betaal 80 euro per server. Per server heb ik er 128 GB RAM en 4TB SSD in zitten. Kan zoveel upgraden als ik zelf wil. ;)

Daar zitten dan wel een hele zwik sites en VPS’en op. Dus het kan het ook waard zijn om dat eens te overwegen. Ik heb overigens totaal geen slechte ervaringen met Hetzner. Wel met Webtropia / ServDiscount (traag en onvoorspelbaar netwerk). Ik heb er ook een dedicated server gehad, en dat werkte prima. ;)

Ik hoor ook goede verhalen over NFOrce, Leaseweb en WorldStream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 12:25

NeHoX

Gamer + PV

Geen ervaringen mee maar een Managed VPS is bij https://www.vimexx.nl/vps ook binnen budget als ik het zo lees.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05:48

jurroen

Security en privacy geek

Elja schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:52:
Voor de websites van mijn bedrijfje heb ik momenteel een VPS bij Transip.
Mijn sites draaien op Windows en bestaan uit een mix van Classic ASP, PHP en .NET code.
Vrijwel al mijn omzet verloopt via de websites, dus het is belangrijk dat de boel betrouwbaar blijft draaien.

Ik loop echter tegen de limieten aan van mijn huidige VPS, zowel qua geheugen als CPU gebruik.
Je noemt het niet expliciet, maar het lijkt te gaan om een unmanaged VPS. Hoe heb je die ingericht en hoe beheer je die? Wellicht is dit allemaal al gesneden koek voor je - heb je het afdoende beveiligt? Dus geen RDP exposed naar het wereldwijde internet, two-factor authenticatie op de management interface, een fatsoenlijke backup strategie, monitoring, etc?

En is het beheer op de lange(re) termijn ook iets wat je wilt blijven doen? Een managed VPS mét Windows zal geen goedkope aangelegenheid zijn. De hosters die iets van management aanbieden doen dit meestal op basis van Linux (omdat daar vaak de expertise ligt). Nu kan PHP en dotNet gelukkig prima draaien op Linux - hoe dat met classic ASP zit durf ik niet te zeggen.

Vanuit de continuïteit overwegen om het te laten managen is misschien niet eens een bijster slecht idee.

De antwoorden op deze vraagstukken hebben ook een flinke impact op je vraag en het geven van advies daarin.

Als je echt op zoek bent naar een unmanaged systeem en je nu tegen de grenzen oploopt van de (virtuele) hardware, zou je eens kunnen kijken naar een dedicated server, zoals anderen ook al geopperd hebben. Voor de genoemde prijzen kun je echt wel wat leuks krijgen.

Contabo zou ik afraden - uit eigen ervaring. Prima budgetpartij voor het wat meer hobbymatige werk - maar niet geschikt voor "mission critical" meuk - wat het bij jou is gezien het je brood is.
Dennisweb schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:30:
Nadat ik steeds meer behoefte kreeg aan meer resources, vond ik dedicated servers huren te duur worden. Heb toen besloten om 2500 euro te investeren in de aanschaf van twee fysieke servers. Deze heb ik opgehangen in het datacenter in Groningen aan de hand van shared colocation. Ik betaal 80 euro per server. Per server heb ik er 128 GB RAM en 4TB SSD in zitten. Kan zoveel upgraden als ik zelf wil. ;)
Het grote nadeel van dit doen voor "mission critical" meuk is dat je dit wel erg goed moet uitwerken. Hardware die het begeeft moet zelf vervangen worden - bovendien kan een upstream provider ook last krijgen van netwerk issues.

Ik zeg helemaal niet dat het een verkeerde keuze is - alles behalve zelfs. Ik stond een jaar of tien geleden in jouw schoenen - die shared colo heeft inmiddels plaatsgemaakt voor volledige racks in meerdere datacenters O+

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:03
Zeker waar, @jurroen, maar het is mij niet helemaal duidelijk of de TS een unmanaged VPS of managed VPS met stevige SLA heeft. Als je unmanaged zit, ben je sowieso op jezelf aangewezen. Hier is de hardware nog nooit stuk gegaan, maar het kan verkeren.

Bij een managed SLA heb je wat meer te eisen. Problemen met upstream netwerk kun je sowieso niet vermijden. TransIP ook niet. Of ik begrijp je verkeerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05:48

jurroen

Security en privacy geek

Dennisweb schreef op zondag 5 november 2023 @ 00:09:
Bij een managed SLA heb je wat meer te eisen. Problemen met upstream netwerk kun je sowieso niet vermijden. TransIP ook niet. Of ik begrijp je verkeerd. ;)
In theorie kan een cloud oplossing wat meer redundancy hebben over bijvoorbeeld twee DC's verspreid. Feitelijk kom je dan overigens wel in een prijssegment dat je goedkoper uit bent om zelf twee shared U af te nemen bij twee verschillende datacenters :)

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lijkt me wel dat je niet wilt dat jouw gehele broodwinning omvalt wanneer de machine uit de lucht is, of is het niet zo'n groot risico voor je? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
jurroen schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:21:
[...]
Je noemt het niet expliciet, maar het lijkt te gaan om een unmanaged VPS. Hoe heb je die ingericht en hoe beheer je die? Wellicht is dit allemaal al gesneden koek voor je - heb je het afdoende beveiligt? Dus geen RDP exposed naar het wereldwijde internet, two-factor authenticatie op de management interface, een fatsoenlijke backup strategie, monitoring, etc?
Ja, ik heb nu een unmanaged VPS. Draait al een aantal jaar met weinig problemen. Alle code van de sites is zelf geschreven en in beheer. Beheer van de VPS doe ik ook zelf, maar ik heb ook collega's waar ik op terug kan vallen als het mij te complex wordt.

RDP is beperkt op IP basis, net als FTP overigens.
Back-ups gaan automatisch naar mijn NAS thuis elke nacht.
Monitoring via UptimeRobot.
CH4OS schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:13:
[...]
Lijkt me wel dat je niet wilt dat jouw gehele broodwinning omvalt wanneer de machine uit de lucht is, of is het niet zo'n groot risico voor je? :)
Een paar uur storing per maand zou ik niet leuk vinden, maar het is niet zo dat dan alle klanten weglopen. Zo kritiek is het gelukkig allemaal niet. Wat dat betreft ben ik ook prima te spreken over Transip, ze hebben geen problemen veroorzaakt.

Ik ben echter niet zo'n fan van hoge vaste maandelijkse lasten, dus volgens mij is het verstandig regelmatig even rond te kijken naar alternatieven. Vandaar ook dit topic. Ik heb van jullie al een boel nuttige tips en inzichten gekregen! :)
_JGC_ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:24:
Performance VPS bij TransIP is echt wel een stukje beter dan de BladeVPS.

Overigens, mocht je gewoon altijd je VPS maandelijks rebooten voor updates, schakel hem eens uit en start hem opnieuw op vanuit het control panel. TransIP heeft enige tijd geleden de CPU instellingen aangepast die pas actief worden na een stop/start.
Ik heb nu inderdaad de BladeVPS. De performance werd pas later toegevoegd . Daar kan ik echter niet naar upgraden; betekend ook gewoon een nieuwe VPS aanvragen, inrichten en de boel verhuizen. Qua werk net zoveel als naar een andere provider gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Elja Je kunt bij TransIP je VPS klonen naar een Performance VPS. Nadeel is dat je dan wel een maand dubbele kosten hebt en een nieuw IP krijgt wat je overal opnieuw moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
_JGC_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:08:
@Elja Je kunt bij TransIP je VPS klonen naar een Performance VPS. Nadeel is dat je dan wel een maand dubbele kosten hebt en een nieuw IP krijgt wat je overal opnieuw moet instellen.
Oke, dat is dan wel weer te overzien inderdaad.

Jammer alleen dat de PerformanceVPS C8 (8 vCPU's, 16 GB, 400 GB NVMe) met Windows dan weer uitkomt op 253,94 euro per maand (ex btw). Dat vind ik wel best een stevig bedrag voor niet heel bijzondere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuipje
  • Laatst online: 06-05 22:22
NeHoX schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:40:
Geen ervaringen mee maar een Managed VPS is bij https://www.vimexx.nl/vps ook binnen budget als ik het zo lees.
Heb nu een vps bij vimexx om te testen. Deze draait bij Transip (team blauw) met alleen de optie om te starten stoppen etc. Is goedkoper maar dan zonder de optie van snapshots, backups, mailservice etc. Als je 1 afneemt direct met een ticket je reverse dns doorgeven en vragen de mail poorten open te zetten.

Succes met je zoektocht en houd ons op de hoogte van je keuze en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Elja schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:21:
[...]

Oke, dat is dan wel weer te overzien inderdaad.

Jammer alleen dat de PerformanceVPS C8 (8 vCPU's, 16 GB, 400 GB NVMe) met Windows dan weer uitkomt op 253,94 euro per maand (ex btw). Dat vind ik wel best een stevig bedrag voor niet heel bijzondere specs.
Klopt, die prijzen gaan helemaal nergens meer over. Klant van me heeft een paar van die dingen draaien, prestaties zijn echt wel goed tov de BladeVPS, maar prijzen zijn enorm.
Daarentegen hebben we bijna nooit gedoe bij TransIP. Heb ook een tweetal niet-kritieke VPS bij Contabo, dan krijg je op maandagochtend 9:00 mail dat ze om 11:00 onderhoud gaan doen op de host van je VPS. VPS tijdelijk verhuizen naar een andere host doen ze niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:56
Ik zit zelf ook bij transip en voor mij is het feit dat ik nu nagenoeg nooit meer gedoe heb al de meerprijs makkelijk waard. Vergeet niet dat jouw tijd ook geld is en natuurlijk wil je de vaste kosten laag houden maar richting je klant wil je maximale uptime en performance met zo min mogelijk gedoe. Verwerk het eventueel in de prijs van de dienstverlening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Elja schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:02:
[...]

Ja, ik heb nu een unmanaged VPS. Draait al een aantal jaar met weinig problemen. Alle code van de sites is zelf geschreven en in beheer. Beheer van de VPS doe ik ook zelf, maar ik heb ook collega's waar ik op terug kan vallen als het mij te complex wordt.

RDP is beperkt op IP basis, net als FTP overigens.
Back-ups gaan automatisch naar mijn NAS thuis elke nacht.
Monitoring via UptimeRobot.

[...]

Een paar uur storing per maand zou ik niet leuk vinden, maar het is niet zo dat dan alle klanten weglopen. Zo kritiek is het gelukkig allemaal niet. Wat dat betreft ben ik ook prima te spreken over Transip, ze hebben geen problemen veroorzaakt.

Ik ben echter niet zo'n fan van hoge vaste maandelijkse lasten, dus volgens mij is het verstandig regelmatig even rond te kijken naar alternatieven. Vandaar ook dit topic. Ik heb van jullie al een boel nuttige tips en inzichten gekregen! :)

[...]

Ik heb nu inderdaad de BladeVPS. De performance werd pas later toegevoegd . Daar kan ik echter niet naar upgraden; betekend ook gewoon een nieuwe VPS aanvragen, inrichten en de boel verhuizen. Qua werk net zoveel als naar een andere provider gaan.
toon volledige bericht
Klinkt inderdaad niet alsof je je het extra werk en complexiteit op de hals moet halen om het redundant uit te voeren.

Ook prettig dat je de code zelf in beheer hebt, dan kun je dus niet alleen sleutelen aan hardware/os, maar ook aan de lagen daar boven op.

Uptimerobot doet naar mijn weten alleen een relatief simpele check of een webpagina een 200 terug geeft (en tegenwoordig ook of een vooraf gespecificeerde tekst op de webpaigna staat?). Maar geeft je geen gebruikersstatistieken of responsetijden van pagina's na een inlog of inclusief laden van content en renderen in de browser.

Omdat je zelf de applicatie in ontwikkeling hebt: waarom kijk je niet naar moelijkheden om daar verbetering te realiseren?

En waarschijnlijk heb je er zelf al wel een beeld bij, maar op basis waarvan is cpu/mem nu een limiterende factor en wat is de impact voor je gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
SVMartin schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:41:
[...]
Omdat je zelf de applicatie in ontwikkeling hebt: waarom kijk je niet naar moelijkheden om daar verbetering te realiseren?

En waarschijnlijk heb je er zelf al wel een beeld bij, maar op basis waarvan is cpu/mem nu een limiterende factor en wat is de impact voor je gebruikers?
`
Ja, er is zeker nog het nodige te verbeteren, maar dat kost tijd. De snelle fix is waarschijnlijk snellere hardware en meer geheugen. :)

Dan kan ik in alle rust nog verder met code en db optimalisaties. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Elja schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:22:
[...]

`
Ja, er is zeker nog het nodige te verbeteren, maar dat kost tijd. De snelle fix is waarschijnlijk snellere hardware en meer geheugen. :)

Dan kan ik in alle rust nog verder met code en db optimalisaties. ;)
Hangt ervanaf wat er traag is.

Klant van me wil ook altijd alles oplossen met meer geheugen en extra cores. Dat is leuk als je een snelle applicatie hebt die traag wordt als er meer gebruikers op komen, maar als het in beginsel al een trage applicatie is gaan extra cores en meer geheugen niet veel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik ben van mening dat je tegenwoordig met alle technologieën die aanwezig zijn, een bepaalde setup kan realiseren die voorheen alleen was weggelegd voor partijen die er genoeg resources (ook geld/expertise) tegenaan konden gooien.

Zoals jezelf aangeeft
Vrijwel al mijn omzet verloopt via de websites
Vervolgens laat je dat dus afhangen van 80 euro p/m en een single point of failure. Ik begrijp overigens de redenatie van een VPS en 'keep it simple'. Doch als je kijkt hoeveel opties er zijn waar je nooit als individu aan kunt tippen..

Om maar een voorbeeld te geven draaien mijn websites compleet gratis, volledig met CDN, low latency over heel de wereld en diverse fallbacks.

Dus wat ik persoonlijk zou doen is wat tijd investeren in kijken wat voor opties en mogelijkheden er zijn in de cloud in plaats van een eigen (virtual)server en je applicatie daar naar toe designen. Ik ben er van overtuigd dat als je dat doet, dat je voor de helft van je huidige kosten (al dan niet veel minder!), zo'n 100x stabielere website kan opleveren met ook veel meer 'secundaire voordelen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
Bedankt voor alle input!

Voor nu heb ik besloten bij Transip te blijven en de server een upgrade te geven.
Ik heb nu in eerste instantie mijn bestaande pakket uitgebreid met 4 GB extra geheugen en 4 extra cores.
De komende periode kijk ik dan wat het effect hiervan is.

Aan de hand daarvan upgrade ik wellicht definitiever of kijk alsnog naar de andere opties.

Elja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
@Elja misschien nog iets te kort, maar wellicht heb je al een eerste indruk van de upgrade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
SVMartin schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:26:
@Elja misschien nog iets te kort, maar wellicht heb je al een eerste indruk van de upgrade?
Eerste indruk is dat het een beetje tegenvalt.
Tenminste, de CPU is wel duidelijk minder zwaar belast en het geheugen hangt niet meer constant op 85% verbruik, maar qua snelheid van de site zie ik weinig verschil.

Daarom ben ik toch maar begonnen aan optimalisaties van de site. Voornamelijk nog in de database. Al enkele veel gebruikte query's kunnen halveren in doorlooptijd. O.a. door indexes en soms wat extra velden in tabellen waardoor er minder gejoined hoeft te worden.

Dit is natuurlijk wel een structurele oplossing.
Nadeel is dat het niet de makkelijke oplossing is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Als het gaat om de site in je signature, gooi es pagespeed insights ertegenaan of lighthouse (via chome devtools). Genoeg snelheid winst te behalen hier door minimale aanpassingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Helaas, vaak zoals niet verwacht door velen begint het bij geoptimaliseerde code :)

Page insights optimalisatie zal de render tijd op de cliënt verbeteren, maar niet de server tijd of het cpu/mem capaciteit, c.q. de mogelijkheid om pieken op te vangen of op te schalen.

Wat me wel opvalt is dat er enorm veel content op de home pagina lijkt te staan. Wellicht kun je dat verminderen door op enkele plekken een 'lees meer' achtige knop te maken, zodat je op de home pagina minder content hoeft op te halen en verwerken op zowel server als cliënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb de TS even gelezen en door de reacties gescrollt en wat mij vooral opvalt is dat het antwoord in de vraag ligt oogesloten gewoon doordat de vraag zo beperkend is gesteld

Er wordt ondermeer gezegd dat de website bestaat uit een allegaartje van oa php en aspnet

Vervolgens wordt er over kosten gepraat
Nu leek mij persoonlijk redelijk evident dat php en asp op Windows nu niet zozeer kosten efficiënt uit kan

En vraag ik me direct af of je kunt beginnen met uniforme code en daarmee meer ruimte om te optimaliseren

Meer cpu meer ram meer alles is volgens mij de slechtste manier om te upscalen die er is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Goed punt, ik had er niet eens bij stil gestaan dat php op Windows misschien wel (veel) trager is dan Linux. Ik kan er weinig recente onderbouwing voor vinden, wel dit:

https://www.phoronix.com/review/ryzen3-windows-linux/8

En deze lijkt me ook relevant:

https://www.php.net/manua...l.windows.recommended.php

Dat vervangt goede database queries nog steeds niet, maar zou wel cpu en memory verbruik kunnen verlagen.

Wat voor database wordt er eigenlijk gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Ik gebruik MariaDB databases.
De sites draaien voor 95 procent op Classic ASP.
Daar heb ik de site in ontwikkeld bijna 20 jaar geleden. :)

Aangezien die taal behoorlijk verouderd is, is niet alles meer even eenvoudig mogelijk, daarom zit er ook wat PHP en .NET omheen. Bijvoorbeeld voor de koppeling naar Mollie of om Lucene als zoekmachine te gebruiken.

Mijn site photofacts.nl draait inderdaad op de server, maar daar ben ik aardig tevreden over qua snelheid. De bottlenecks zitten in photofactsacademy.nl. Die site is echt te langzaam.

Pagina: 1