ALS na de hoofdschakelaar om zekering te beschermen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowballista
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-11-2023
Mijn vraag is:
Is het toegestaan een 25A aardlek automaat te plaatsen na de hoofdschakelaar en vanuit daar met aardlek automaten weer verder te werken om het gedeelte onder de meterkast te beschermen ?

Wij hebben ons huishouden op gesplits in 2 delen dit is redelijk selectief gebeurt. Nou is afgelopen week in het ene huishouden een feest gehouden waardoor beide huishoudens redelijk belast waren.

Er is daardoor overbelasting geweest op de hoofdzekering ( 1 van de 25A zekeringen van de netbeheerder) dit willen wij nou voorkomen vandaar de vraag😁

Vanaf de 25A ALS zou die dan na een kabel gaan die onder de grond doorloopt met een eigen meterkast en het huis

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:08
Als jij een kabel hebt, zit er als het goed is al een beveiliging voor.

Maar overbelasting van de 25A hoofdzekering omdat je simpelweg teveel vermogen afneemt ga je niet voorkomen door er een 25A automaat voor te zetten. Die is dan niet selectief. Je moet dan een 16A automaat gebruiken.

Waarom dit ook aardlekbeveiliging moet hebben is mij niet helemaal duidelijk uit je verhaal.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 03-11-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowballista
Hoi Jeroen,

Zou de B automaat dan in theorie niet sneller reageren dan de D patroon 25 (traag? Kan hier geen karakteristieken van vinden) van de net beheerder ?
Wij hebben hier nog geen sluiting gehad maar dan geldt in principe het zelfde verhaal

Momenteel zit het zo:
Huishouden 1 2x 40A Als met wat groepen
Huishouden 2 1x aardlek automaat 20A deze zitten parallel aan de hoofd zekeringen van de netbeheerder op 3x25

Mijn gedachte was dan om huishouden 1/2 parallel te houden maar dan door een extra automaat zodat de netbeheerder niet hoef te komen in nood

Huishouden 1 zat vroeger op een 1x 35A

De 25 ampère van de netbeheerder gaat er dan namelijk ook doorheen als huishouden 2 40% belast is en er in huishouden 1 sluiting ontstaat lijkt mij ?

[ Voor 11% gewijzigd door Shadowballista op 03-11-2023 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dit zijn karakteristieken voor installatie automaten: https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA278459/ in principe zouden de patronen dat ook moeten zijn maar het zou me niet verbazen als dit gG of aM patronen zijn.

Edit: op Wiki staat het volgende
Curve B: lage magnetische drempel ca. 3 à 5 × In
Curve C: normale magnetische drempel ca. 5 à 10 × In
Curve D: hoge magnetische drempel ca. 10 à 20 × In

[ Voor 40% gewijzigd door Damic op 03-11-2023 21:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowballista
Hoi Damic

Dat klopt de automaten ben ik van op de hoogte alles zit hier op een B automaat. Patroon wat er in zit is inderdaad een Gg patroon, maar van de patronen kan ik zo vrij weinig vinden waneer deze afschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

gG is als een C dacht ik en een aM is als een D. https://ecataleg.nl/documize/2015/10/20151002_115453_1.pdf

Mmmh Wikipedia: Smeltveiligheid een gG is als een B en een aM is als een C.

Even de andere karakteristiek bijnemen
Edit:
Afbeeldingslocatie: https://ckm-content.se.com/ckmContent/servlet/servlet.ImageServer?id=0151H0000088X9uQAE&oid=00DA0000000abSm
Jup klopt een gG is een B en een aM is een C.

Als je die pdf neemt en dan 25A lijn en dan naar beneden volgt tot 1s dan kom je op 100A uit. Als je nu bij de B-curve kijkt op 1s dan zie je 4xIn of 4x25A = 100A. Dus een B25 zou even snel of sneller of trager reageren dan je gG patronen.

[ Voor 41% gewijzigd door Damic op 03-11-2023 23:06 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:08
Shadowballista schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:40:
Hoi Jeroen,

Zou de B automaat dan in theorie niet sneller reageren dan de D patroon 25 (traag? Kan hier geen karakteristieken van vinden) van de net beheerder ?
Niet bij overbelasting (thermisch) daar maakt dit vrij weinig uit. Als je dat wil moet je actieve beveiliging toevoegen.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 04-11-2023 09:15 ]

Pagina: 1