Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollieeew
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 31-03 12:43
Beste Tweakers,

Ik heb momenteel dramatisch internet via DSL (haal 4 mb van de beoogde 28). Graag wil ik uitsluiten dat het ligt aan de bekabeling, vandaar dat ik de aansluiting zelf wil vervangen. Hieronder een foto van hoe de kabel momenteel bij binnenkomst is aangesloten. Daarover heb ik twee vragen:

- Hoe kan ik het beste de verbindstukjes (de golvende plaatjes) vervangen? Maw welk materiaal raden jullie aan?
- Welke DSL kabel kan ik het best nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpNu3A785J9I0Sx6L5bj3xB76rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QabTgIoLmK1W6UTBuYJCVdhp.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie input!

Groet,

ollieeew

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:22
Dit is prima opgelast. Ik denk niet dat hier het probleem zit. Wat is de afstand van dit punt naar je modem ? En wat staat er op de kabel ?
Sluit het modem eens op dit punt aan en kijk dan wat de snelheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Is dit je ISRA punt of zit die ergens anders? De kabel tussen het ISRA punt en het modem wil je zo kort mogelijk hebben, dan heb je het minste verlies.

De kabel die je daar hebt is prima, is koper van goede kwaliteit. Enige wat je zou kunnen doen is kijken of er geen oxidatie zit op de draadjes. Als dat het geval is stukje inkorten tot er geen oxidatie zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollieeew
@devriesjande De afstand tussen dit punt en het modem is ongeveer 10 meter maar de totale lengte van de kabel is 15 meter. Op de kabel staat ‘belden 15302’.

Dit loopt rechtstreeks naar het modem. Het vreemde is dat de snelheid 0,8 mb was na wat bewegen aan de kabels in de wcd werd dit 4mb.

@bjusterbaarlik Dit is het ISRA punt. Er is geen oxidatie te zien op de kabels.

Kan ik dit op een andere manier lassen? Of weten jullie hoe die golvende plaatjes heten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ollieeew schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:56:
@devriesjande De afstand tussen dit punt en het modem is ongeveer 10 meter maar de totale lengte van de kabel is 15 meter. Op de kabel staat ‘belden 15302’.

Dit loopt rechtstreeks naar het modem. Het vreemde is dat de snelheid 0,8 mb was na wat bewegen aan de kabels in de wcd werd dit 4mb.
Je hebt een kabel van 15 meter tussen dit punt en het modem? Die dan maar vervangen voor één van 1 of 2 meter of zo. Die hoort niet lang te zijn. Vanaf het modem/router kun je wel zonder problemen UTP leggen tot maximaal 100 meter zonder verlies.
@bjusterbaarlik Dit is het ISRA punt. Er is geen oxidatie te zien op de kabels.

Kan ik dit op een andere manier lassen? Of weten jullie hoe die golvende plaatjes heten?
Je kunt de draad gewoon afklippen, stippen en onder het schroefje steken normaal gesproken.

[ Voor 7% gewijzigd door bjusterbaarlik op 03-11-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollieeew
@bjusterbaarlik Ja klopt, dit was al zo toen we het huis kochten. Zal de kabel dan gaan inkorten.

Onder welke schroefjes bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ollieeew schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:11:
@bjusterbaarlik Ja klopt, dit was al zo toen we het huis kochten. Zal de kabel dan gaan inkorten.
Normaal gesproken zat er een kabeltje bij het modem wat je kreeg van de provider.
Onder welke schroefjes bedoel je precies?
Als het goed is heeft de telefoonstekker die waar je het draadje onder vast kunt bevestigen. Het bovenste deel dus van je foto.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/128990_20200528_104550b_1.jpg

Op dit willekeurig plaatje van het internet goed te zien linksonder op de foto. Waar de rode en blauwe draad zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door bjusterbaarlik op 03-11-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollieeew
@bjusterbaarlik De telefoonaansluiting is niet meer aangesloten. De kabel van de provider (buiten) is rechtstreeks gelast op de DSL kabel die naar het modem gaat. Dat is ook de las die je op de foto ziet.

Dan zal ik de las moeten doorknippen, aansluiten op het telefoonpunt en op de huidige DSL kabel moeten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Vul je postcode eens in op freedom.nl.
Wat zegt die site dan over de maximale DSL snelheid ?

Ik denk niet dat het probleem in de verlengkabel zit. Dit is een prima kabel en of de lengte naar de centrale 200 of 210 meter is dat maakt het verschil niet.

Maar zoals ik al schreef, probeer het modem eens op deze plek.

De rode draad sluit je aan op de klem met de letter a. En de blauwe op b.
Als de snelheid gelijk blijft dan kan je de verlengkabel ook op a en b aansluiten. Dan heb je die 'golvende plaatjes' niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

devriesjande schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:22:
Ik denk niet dat het probleem in de verlengkabel zit. Dit is een prima kabel en of de lengte naar de centrale 200 of 210 meter is dat maakt het verschil niet.
Dat maakt wel verschil uit, vooral omdat de kabel die ik op de foto in de ts zie geen twisted paar kabel lijkt te zijn en ook niet shielded. Dat DSL signaal is daardoor de laatste 10-15m aan een flinke bak interferentie blootgesteld. Veel meer dan in de eerste 200m.

Het lijkt dus een verkeerde kabel te zijn, zeker voor deze lengte.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 04-11-2023 09:01 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 14:19
remco_k schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:59:
[...]

Dat maakt wel verschil uit, vooral omdat de kabel die ik op de foto in de ts zie geen twisted paar kabel lijkt te zijn en ook niet shielded. Dat DSL signaal is daardoor de laatste 10-15m aan een flinke bak interferentie blootgesteld. Veel meer dan in de eerste 200m.

De kabel in de grond is ook geen twisted paar , de enigste twist is het draadje wat om het paar gedraaid zit.
In de grondkabel zitten vaak 200 adres naast elkaar, zonder een shield ertussen. Alleen om de buitenmantel van de grondkabel zit een stalen shield. https://nl.wikipedia.org/...foonkabel_Norm_92_KPN.jpg

In de wijkkast zitten alle adres op stroken naast elkaar, zonder shield. https://support.watel.nl/telefoonnet_wijk/

Ik heb genoeg modems geplaatst met een flatkabel van 20 meterertussen naar het israpunt en werkte ook. Bij mij thuis zit ook 12 meter tussen mijn modem en israpunt en ik haal volle bak.

Ik denk eerder dat de las naar zijn huis wat last van vocht heeft (gehad), waardoor er een hoop demping op de lijn zit en dus een lagere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
remco_k schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:59:
[...]

Dit is een prima kabel. Ik denk zelfs dat dit door de PTT/KPN zo is aangesloten. Voor het krimpen van die doorverbinders heb je een speciale tang nodig. Die is niet zo maar in de DHZ te koop
Juist door het aansluiten van een twisted pair kabel krijg je misaanpassing door verschil in impedantie tussen de kabels.
Pagina: 1