Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Stille HTPC met een beetje power

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Plex Media Server met Plex Pass. Eigenlijk alleen media spelen en beheren, ik speel er geen spellen op, maar heb wel alle mogelijke media Apps en webapplicaties tegelijk open. Ik bedien hem met toetsenbord en muis vanaf de bank.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hangt natuurlijk af hoe goed het aan mijn eisen voldoet, maar 500/750?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem van mijn dromen is snel, stil en met een boel RAM. Omdat de verschillende platformen verschillende limitaties hebben voor m’n Plex Server (Apple max 1 transcode, Intel quicksync doet geen hardware tonemapping) KLOPT DIT NOG?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Als bovenstaande beperking nog steeds gelden blijft alleen AMD over, ik hoop dus dat mijn kennis achterhaald is

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein, ik heb nu een Deskmini met Ryzen5 4600G met Noctua koeling, maar ik wil iets zuinigers, met toch een beetje power. Mijn miniPC met Intel N100 was echt te langzaam én dat mini ventilatortje stoorde ook enorm.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zoek iets dat klein en stil is zodat het in mijn TV meubel past. Dat idle nauwelijks wat gebruikt maar als het moet toch ff kan knallen zonder gelijk een vliegtuig te imiteren. De goedkope kastjes met n100 etc falen eigenlijk allemaal onder load. Ze zijn 1 te traag maar 2 veel te luid. Het liefst zou ik een ITX met Intel n305 en mega koeler bouwen, maar dat kan ik niet vinden.

EDIT: dit is mijn huidige PC, behoorlijke overkill voor het doel:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 4600G Boxed€ 106,73€ 106,73
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 46,90€ 46,90
2Geheugen internCrucial CT8G4SFS832A€ 24,97€ 49,94
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 104,-€ 104,-
Totaal€ 307,57

[ Voor 47% gewijzigd door jodeltje op 04-11-2023 00:14 ]

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
Mini-itx met N305 bestaat wel. Ik wacht nog steeds op de Maxtang ALN-10 B)

• jodeltje
  • Niet online
Djarune schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:43:
Mini-itx met N305 bestaat wel. Ik wacht nog steeds op de Maxtang ALN-10 B)
Zoiets zou ideaal zijn idd. Kan ik ook eindelijk weer iets in elkaar zetten, m’n laatste 3 pc’s waren barebones. Aan wat voor prijs moet ik denken voor zoiets, enig idee?

EDIT: En weet iemand of er in de nabije toekomst meer van dit soort bordjes komen? Ik wacht al sinds de aankondiging begin januari :/

[ Voor 4% gewijzigd door jodeltje op 04-11-2023 00:17 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
Niet om het een of ander maar die 4600G lijkt net wel perfect voor jou gebruik. Kan je niet kijken of je hem zuiniger kan maken ofzo? Ik lees dingen over eco mode die je in bios aan kan zetten. Misschien kan je hem undervolten? Of wellicht een zuinigere 80+ voeding en/of groter koelblok aanschaffen? OS instellen voor zuinigheid. Of een combinatie van die punten...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• jodeltje
  • Niet online
Ramon schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 00:29:
Niet om het een of ander maar die 4600G lijkt net wel perfect voor jou gebruik. Kan je niet kijken of je hem zuiniger kan maken ofzo? Ik lees dingen over eco mode die je in bios aan kan zetten. Misschien kan je hem undervolten? Of wellicht een zuinigere 80+ voeding en/of groter koelblok aanschaffen? OS instellen voor zuinigheid. Of een combinatie van die punten...
In de bios kan ik alleen spelen met de RAM frequenties en de ventilator (dat laatste hielp al enorm bij het geluid, nu het verbruik nog)

• jodeltje
  • Niet online
Ik zag ook de functie Wake on LAN staan, die heb ik aangezet, maar nu lijkt hij elke keer als ik de PC uitzet na een paar seconden weer aan te gaan, als ik de lan kabel loskoppel blijft ie netjes sluimeren. De sleep functie lijkt ook helemaal niet te bestaan.

Ik ga eens een zooitje drivers updaten

[ Voor 22% gewijzigd door jodeltje op 04-11-2023 02:02 ]

• wim1928
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09-2024
Ik heb deze van de week gekocht voor Plex.
Met zeer krachtige CPU/GPU
Zie mijn review.

uitvoering: Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSHi70Z (zonder stroomkabel)

Die Nucjes met N100/200/305 is inderdaad
Niets voor Plex.

Voor itx is dit een goed setje met een i5 12400 en 16gb ram zit je ook rond de 400€

uitvoering: ASRock B760M-ITX/D4 WiFi

Met dit alles kan je alle kanten mee op en is voorlopig toekomst bestendig, zonder gezeik

[ Voor 35% gewijzigd door wim1928 op 04-11-2023 06:23 ]

Pagina: 1