Hoi,
Ik heb onze HR gasketel (Vitodens 100W) voorzien van een ESP32 die esphome draait met deze custom component voor OpenTherm . Ik heb op deze custom component ook 2 extra dallas sensoren gesoldeerd die vlak aan de ketel op de aanvoer- en retourleiding steken.
Tot 1 november 12PM was het zo dat de t_set max_value waarde (lijn 39 onderaan) blijkbaar op 60 graden max stond, wat dus echt veel te veel is voor vloerverwarming. De vloer was ook echt onaangenaam warm alsook in huis was het te warm. Dus heb ik een aanpassing gedaan aan t_set van 60 graden naar 30 graden. In onderstaande grafiek zie je beide situaties voor en na de verandering van t_set. 3 november (vandaag dus) is de verwaring terug aan gesprongen met de nieuwe waarde. De gemeten waarde komt van de dallas sensor op de aanvoerleiding.
/f/image/Wl2uZJG2mNFt5MxgVBo601bv.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder zie je dan ingezoomd op vandaag. Je ziet dat de ketel heel er veel euh, pendelt? Dus constant aan en af. De pomp blijft op zich wel draaien. Het lijkt me erop dat de vlam van de brander heel veel aan springt en meteen terug af omdat het water al te heet wordt (>30 graden). Deze grafiek komt ook van de metingen van de dallas sensor op de aanvoerleiding.
/f/image/W11XzBHnj6Hb4tE6p10zyGfF.png?f=fotoalbum_large)
De onderste 2 grafieken hier, komen van de waarden die de thermostaat terug krijg over het OpenTherm protocol, dus niet van de Dallas sensoren, al komt het wel op hetzelfde neer vermoed ik. Dit gaat ergens een sensor zijn in de ketel zelf.
/f/image/LAw3Wf517NHHwJ5aD6CZSjw0.png?f=fotoalbum_large)
En nog verder ingezoomd:
/f/image/Gj50bT91BcU9GKLAFQX9fxqk.png?f=fotoalbum_large)
Nu vroeg ik me af, is dit een goede afstelling? Of is het niet goed dat je constant van die pieken ziet? Zou ik moeten werken naar constant zeg maar 35 of 40 graden aan 1 stuk tot de verwarming af valt?
En wat ik me ook af vraag, als het nu buiten kouder gaat worden, vermoed ik dat de ketel met deze instellingen het niet gaat trekken. 30 graden gaat dan volgens mij niet genoeg zijn om het huis op temperatuur te houden. Ik denk dat ik tegen dan die t_set ga moeten verhogen. Maar kan je dat ook niet automatisch?
Hier ook nog de volledige yml file die de OpenTherm thermostaat controleert. Wat alles is, vind je ook in de link hierboven.
Ik heb onze HR gasketel (Vitodens 100W) voorzien van een ESP32 die esphome draait met deze custom component voor OpenTherm . Ik heb op deze custom component ook 2 extra dallas sensoren gesoldeerd die vlak aan de ketel op de aanvoer- en retourleiding steken.
Tot 1 november 12PM was het zo dat de t_set max_value waarde (lijn 39 onderaan) blijkbaar op 60 graden max stond, wat dus echt veel te veel is voor vloerverwarming. De vloer was ook echt onaangenaam warm alsook in huis was het te warm. Dus heb ik een aanpassing gedaan aan t_set van 60 graden naar 30 graden. In onderstaande grafiek zie je beide situaties voor en na de verandering van t_set. 3 november (vandaag dus) is de verwaring terug aan gesprongen met de nieuwe waarde. De gemeten waarde komt van de dallas sensor op de aanvoerleiding.
/f/image/Wl2uZJG2mNFt5MxgVBo601bv.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder zie je dan ingezoomd op vandaag. Je ziet dat de ketel heel er veel euh, pendelt? Dus constant aan en af. De pomp blijft op zich wel draaien. Het lijkt me erop dat de vlam van de brander heel veel aan springt en meteen terug af omdat het water al te heet wordt (>30 graden). Deze grafiek komt ook van de metingen van de dallas sensor op de aanvoerleiding.
/f/image/W11XzBHnj6Hb4tE6p10zyGfF.png?f=fotoalbum_large)
De onderste 2 grafieken hier, komen van de waarden die de thermostaat terug krijg over het OpenTherm protocol, dus niet van de Dallas sensoren, al komt het wel op hetzelfde neer vermoed ik. Dit gaat ergens een sensor zijn in de ketel zelf.
/f/image/LAw3Wf517NHHwJ5aD6CZSjw0.png?f=fotoalbum_large)
En nog verder ingezoomd:
/f/image/Gj50bT91BcU9GKLAFQX9fxqk.png?f=fotoalbum_large)
Nu vroeg ik me af, is dit een goede afstelling? Of is het niet goed dat je constant van die pieken ziet? Zou ik moeten werken naar constant zeg maar 35 of 40 graden aan 1 stuk tot de verwarming af valt?
En wat ik me ook af vraag, als het nu buiten kouder gaat worden, vermoed ik dat de ketel met deze instellingen het niet gaat trekken. 30 graden gaat dan volgens mij niet genoeg zijn om het huis op temperatuur te houden. Ik denk dat ik tegen dan die t_set ga moeten verhogen. Maar kan je dat ook niet automatisch?
Hier ook nog de volledige yml file die de OpenTherm thermostaat controleert. Wat alles is, vind je ook in de link hierboven.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
| # A basic thremostat for a boiler with a single central heating circuit and # domestic hot water. It reports the flame, CH and DHW status, similar to what # you would expect to see on a thermostat and also reports the internal boiler # temperatures and the current modulation level. The temperature is regulated # through a PID Climate controller and the current room temperature is retrieved # from a sensor in Home Asisstant. # This configuration should meet most needs and is the recommended starting # point if you just want a thermostat with an external temperature sensor. esphome: name: cv-ketel-thermostaat external_components: - source: github://arthurrump/esphome-opentherm@main esp32: board: nodemcu-32s logger: api: ota: wifi: ssid: MijnSSID password: JaKomOpJohDitGaIkTochNietPubliekPosten;) captive_portal: opentherm: ch_enable: true dhw_enable: true in_pin: 21 out_pin: 22 output: - platform: opentherm t_set: id: t_set min_value: 20 max_value: 32 zero_means_zero: true dallas: - pin: 18 sensor: - platform: opentherm rel_mod_level: name: "Boiler Relative modulation level" t_boiler: name: "OpenTherm Water Temp heating" - platform: dallas address: 0x363c01f0956a1528 name: Temp living id: templiving filters: - heartbeat: 1s - platform: dallas address: 0x7a3c01f095304828 name: CH retour temp id: tempretour filters: - heartbeat: 1s - platform: dallas address: 0x613c01f095b30d28 name: CH supply temp id: tempsupply filters: - heartbeat: 1s binary_sensor: - platform: opentherm ch_active: name: "Boiler Central Heating active" dhw_active: name: "Boiler Domestic Hot Water active" flame_on: name: "Boiler Flame on" fault_indication: name: "Boiler Fault indication" entity_category: diagnostic diagnostic_indication: name: "Boiler Diagnostic event" entity_category: diagnostic switch: - platform: opentherm ch_enable: name: "Boiler Central Heating enabled" mode: restore_default_on dhw_enable: name: "Domestic Hot Water enabled" mode: restore_default_off climate: - platform: pid name: "Central heating" heat_output: t_set default_target_temperature: 20.5 sensor: templiving control_parameters: kp: 0.4 ki: 0.004 |
edit:
verwijzing naar code
verwijzing naar code