Repartie DENON Receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fb312
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09-2024
Hoi,

Een tijdje geleden is een onderdeel van mijn DENON AVR 1713 Receiver doorgebrand.
Telkens als ik hem aanzet gaat deze in 'beveiligde modus' waarin een lampje aan de voorkant rood knippert
Nu denk ik te weten wat het probleem is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0EEsGqQoZI7um0ZQ_BcHSTsRSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4v9Lsbc0Zy37odmndEHMbcPx.jpg?f=fotoalbum_large

Maar is het nu zo simpel als een nieuw onderdeel bestellen en er op solderen?
Zo ja, weet iemand hoe dit heet en waar ik dit kan bestellen?

Dit is de brandschade:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzWKUdY3cSPXR5xnZcPGq2oIZ3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jI4SPSqnOqUuN8cwN1nZHprk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar voor de rest ziet alles er ogenschijnlijk goed uit.

Alvast bedankt!

Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De service manual is hier te vinden: https://www.hifiengine.co...rary/denon/avr-1713.shtml

Op de foto zie ik niet duidelijk welk onderdeel de oorzaak is van de brandschade. Is het het onderdeel met label Q5702 (service manual p. 96)? Als dat hem is, het is een pnp-transistor KSA992FTA. Waarschijnlijk is er meer stuk want een transistor vliegt niet zomaar in brand.

[ Voor 159% gewijzigd door TBTL op 04-11-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fb312
Bedankt voor de reactie!

Sorry voor de onduidelijkheid, op de eerste foto is het onderdeel te zien welke is doorgebrand en op de tweede foto wat rook en viezigheid afkomstig van het doorgebrande onderdeel.

Het klopt inderdaad dat het om het onderdeel met label Q5702 gaat.
Wat zou een oorzaak kunnen zijn dat de pnp-transistor doorbrandt?
Heb niet zo veel verstand van elektra, maar een nieuwe bestellen en er op solderen gaat waarschijnlijk dus niet zo veel oplossen?

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen of raad je aan naar een monteur te gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X29XF5vmqh83drMSTpx5Pb3Ngvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fgJaQvOLWq6RZA6mxhzmaCpQ.png?f=fotoalbum_large

Nu ik 'm wat verder uit elkaar gehaald heb zie ik een scheur in de transistor zitten? Is dit nog een indicatie van iets?

Hoor het graag :),

Frans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Duidelijke foto. Een barst past wel bij de brandschade. Die heeft het duidelijk te zwaar gehad.

Als ik het goed zie, wordt de transistor gebruikt als capacitance multiplier, om de voeding van de eerste trap van de eindversterkers stabieler te maken. Hij kan stuk zijn gegaan omdat die te veel stroom vroegen. Het fijne weet ik er niet van.

Alleen de transistor vervangen is weinig moeite, nu je de printplaat er al uit hebt. Dat zou ik gewoon proberen. Als je de KSA992FTA (120 V, 50 mA) niet kan vinden, kan je ook een BC640 (80 V, 1 A; de voedingsspanning is < 63 V dus dat gaat goed) proberen. Helemaal zeker weten of dit een 1-op-1 vervanger is, doe ik niet. C5708 (100 µF / 100 V, bijvoorbeeld deze) zou ik gelijk mee vervangen. Dat is namelijk ook onderdeel van dit stukje schakeling, net als R5704 (4,7 ohm / 1 W) en R5704 (100 ohm / 1W). Deze weerstanden kan je nameten. Als dit niet werkt, kijk je weer verder.

[ Voor 14% gewijzigd door TBTL op 09-11-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fb312
Dank voor de snelle reactie!

Volgens mij is dit het specifieke onderdeel.
Is het dan de moeite waard/ geld waard om deze te bestellen of denk je dat die van OKAPHONE even goed werkt?

En bedoel je dat ik R5703 en R5704 ook moet vervangen, of dat dat het volgende is wat ik kan proberen als transistor + C5708 vervangen niet werkt?

bvd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Pfoe, wat een geld durven ze te vragen. Met je vondst help je me op weg naar deze transistor, waar nog expliciet bij staat: "2SA992 = KSA992". Voor de condensator en weerstanden kan je overigens ook bij Reichelt terecht.

De versterking van de BC640 is aanzienlijk lager dan die van de KSA992FTA. Als ik de schakeling goed begrijp, werkt de capacitance multiplier dan nog steeds, maar stabiliseert hij de spanning minder goed.

Wat betreft de andere componenten, bedoel ik het volgende:
- Meet de weerstand van R5703 en R5704 na en controleer de soldeerverbinding op haarbreuken. Het liefst verwijder je de oude tin en soldeer je ze opnieuw. Als de waarden niet kloppen, desoldeer je ze en meet je opnieuw. Kloppen de waarden dan ook niet, dan vervang je ze.
- Vervang condensator C5708. Die vervang je ook, omdat hij bijna niks kost en onderdeel uitmaakt van hetzelfde stukje circuit. Wie weet was hij er er de oorzaak van dat de transistor kapot is gegaan.
- Vervang transistor Q5702.
- Schakel het apparaat in.

Werkt hij niet, dan weet ik het ook niet. Het lijkt me niet rendabel om hem commercieel te laten repareren. Via een repair café zou je het dan kunnen proberen. Anders vang je er nog een paar tientjes voor op Marktplaats.

[ Voor 36% gewijzigd door TBTL op 09-11-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fb312
Heel erg bedankt voor je hulp,

Mochten de weerstandjes aan vervanging toe zijn, is dit dan de goede voor R5703 en deze voor R5704?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EGCIKTDjrtW-aoxHrYXfyw4xG4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gkb5t8ACeX5pPyroZXcO727z.png?f=user_large

Het vermogen en de weerstand komen overeen maar ik weet niet of de rest van de eigenschappen er veel invloed op hebben.
De versterking van de BC640 is aanzienlijk lager dan die van de KSA992FTA. Als ik de schakeling goed begrijp, werkt de capacitance multiplier dan nog steeds, maar stabiliseert hij de spanning minder goed.
Wat maakt het uit dat de spanning minder goed gestabiliseerd wordt?
Zou dat op de lange termijn problemen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Graag gedaan, ik vind het leuk als een kapot apparaat weer werkt. Reken er niet te hard op dat de versterker weer werkt na het vervangen van deze onderdelen, er kan meer stuk zijn.
Fb312 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:03:
Mochten de weerstandjes aan vervanging toe zijn, is dit dan de goede voor R5703 en deze voor R5704?
Ja. Let er bij het monteren op, dat ze een stukje boven de print moeten zweven, om hun warmte kwijt te kunnen.
Fb312 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:03:
Wat maakt het uit dat de spanning minder goed gestabiliseerd wordt?
Zou dat op de lange termijn problemen opleveren?
Dan hoor je mogelijk een zeer lichte brom, een tikje als de koelkast aan springt, misschien zelfs wat ruis.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 10-11-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fb312
Oke dat klinkt wel als iets waar ik mee kan leven.
Ik ga de onderdelen bestellen en zal hier het resultaat updaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fb312
Heb zojuist alle 4 de onderdelen vervangen. Hierna alles weer vastgeschroefd en in het stopcontact gedaan. En bijna direct hoorde je de transistor ontploffen... Is het nog de moeite waard om wat anders te proberen?

Hoor het graag

Ik had alle onderdelen twee keer besteld dus zou de transistor opnieuw kunnen solderen.

[ Voor 16% gewijzigd door Fb312 op 20-11-2023 22:30 ]

Pagina: 1