Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Op het moment heb ik thuis 2 Apple AirPorts Extreme’s 2013 staan. Eentje op de begane grond en de ander op de eerste verdieping. Ze doen het nog steeds goed maar ze zijn inmiddels wel 10 jaar oud en ondersteuning is afgelopen.
Bij het abonnement van mijn ISP kreeg ik ook een setje TP-Link deco’s M5 en ik zag dat ze oorspronkelijk in 2017 zijn uitgebracht. Eigenlijk zie ik geen voordeel om over de TP-Links te gaan gebruiken, ze verschillen namelijk eigenlijk weinig, de TP-Link is volgens de specificaties ietsje langzamer en de TP-Link heeft zelfs een poort minder.

Waar zit het probleem:
Ik twijfel over de veiligheid van de Apple Extreme’s , deze krijgen geen updates meer , terwijl de TP-Links nog wel updates krijgen.

Via google kom ik ook veel tegensprekende berichten tegen, de een zegt dat het prima is om de Apple’s te gebruiken en een ander weer niet - maar vaak weinig onderbouwing en roepen vaak iets.

Oplossing:
A - Apple AirPorts blijven gebruiken
B - TP-Links gaan gebruiken
C - De Apple en de TP-links de deur uit doen en geheel iets anders zoeken?
D - ? Nog iets anders?

Apparaten die ik gebruik:
-Ipad pro 2018
-iPhone 15 pro - ook al ondersteunt deze nieuwere type WiFi , het gaat nu al zeer snel.

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Je AirPorts hangen niet rechtstreeks aan het internet dus de support maakt niet bijster veel uit.

Persoonlijk zou ik alleen upgraden als er ook echt een stap wordt gemaakt, dus van de huidige 802.11ac, ookwel WiFi 5, naar WiFi 6E/7.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:04
Apple heeft in 2019 nog security updates gegeven. Zolang ze goed (genoeg) werken lekker houden. Scheelt weer e-waste :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je hangt ze inderdaad normaliter niet aan het publieke internet. In principe is het niet verstandig om niet meer gesupporte devices te gebruiken, ook omdat er dus geen leverancier meer is die zelf beveiligings controles doet. Aan de andere kant zijn er ook geen externe onderzoekers die na verlopen van support vulnerabilities hebben gepubliceerd die niet worden opgelost. Betekent niet dat ze er niet zijn, maar goed..

https://www.cvedetails.co...pple-Airport-Extreme.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Toch even een terugkoppeling op jullie feedback.

Uiteindelijk heb ik besloten om de Airports te gaan vervangen, de reden hiervoor was het volgende:

-> Met de Airports had ik op enkele plekken geen wifi of net aan, het gevolg is dat de verbinding er wel was maar merkbaar traag, of helemaal niet.

-> Een setje TP deco xe75's geleend, hierbij had ik wel overal bereik en de instel mogelijkheden zijn ook fijn.

-> Tijdens black friday kwamen er veel mooie aanbiedingen voorbij, onder andere de Deco XE75, hiervan heb ik nu 2, het bereik is overal perfect en zeer snel.

Al met al een goed gevoel bij en dat is ook wat waard :)

39