Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvin.
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-07 12:51
Mijn vraag

Na het updaten naar de nieuwe AMD driver merkt ik dat ik de amd adrenalin software niet meer kan openen. Als ik mijn pc opstart dan zie ik het icoontje rechtsonderin en als ik het dan wil openen gaat hij een seconde laden en dan verdwijnt het icoontje zonder iets te openen. Voor deze update werkte alles prima.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een 7900xt op windows 11.
Het gaat om driver Adrenalin 23.11.1

Wat ik al geprobeerd heb
1. Alles verdwijderd in windows save mode en de driver via de amd website opnieuw geinstaleerd.
2. Mappen verwijderd in mijn appdata.
3. gekloot in mijn regedit
4. admin rechten gegeven aan de app
5. normale her-instal

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:31

DataGhost

iPL dev

1. Prima
2. Ehhh? Als het alleen die van AMD zijn zal het ook wel prima zijn, maar je kan meer software/drivers van AMD hebben die eventueel kapot kunnen gaan als je lukraak alles van AMD verwijdert.
3. Als je niet weet wat je doet, doe het dan niet. Het is veel te makkelijk zaken te slopen. Als je dit vaker doet zou ik zelfs zeggen dat het een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn van je probleem.
4. Als je niet weet wat je doet, doe het dan niet. Je hoeft nooit* admin-rechten te geven aan software die in de laatste 15 jaar ontwikkeld is, en al helemaal niet aan software van grote spelers die daar veel ervaring mee hebben. Als een programma admin-rechten nodig heeft vraagt het daar om, anders niet. In dat laatste geval gaat het geven van admin-rechten ook geen verschil maken in werking. Wel kan het ervoor zorgen dat eventuele bugs erin uitgebuit zouden kunnen worden en opeens met admin-rechten worden uitgevoerd, naast nog een hele hoop andere issues die het kan veroorzaken. Gewoon niet doen dus.
5. Van het hele OS? Of alleen de driver?
* Vieze hacky kutprogrammaatjes uitgezonderd misschien, maar die wil je ook niet als admin draaien

Heb je al geprobeerd de driver te downgraden naar de laatste versie die wel werkte, of gewoon de vorige versie van AMD zelf? Zie je iets in event viewer (application logs bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvin.
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-07 12:51
DataGhost schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:38:
1. Prima
2. Ehhh? Als het alleen die van AMD zijn zal het ook wel prima zijn, maar je kan meer software/drivers van AMD hebben die eventueel kapot kunnen gaan als je lukraak alles van AMD verwijdert.
3. Als je niet weet wat je doet, doe het dan niet. Het is veel te makkelijk zaken te slopen. Als je dit vaker doet zou ik zelfs zeggen dat het een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn van je probleem.
4. Als je niet weet wat je doet, doe het dan niet. Je hoeft nooit* admin-rechten te geven aan software die in de laatste 15 jaar ontwikkeld is, en al helemaal niet aan software van grote spelers die daar veel ervaring mee hebben. Als een programma admin-rechten nodig heeft vraagt het daar om, anders niet. In dat laatste geval gaat het geven van admin-rechten ook geen verschil maken in werking. Wel kan het ervoor zorgen dat eventuele bugs erin uitgebuit zouden kunnen worden en opeens met admin-rechten worden uitgevoerd, naast nog een hele hoop andere issues die het kan veroorzaken. Gewoon niet doen dus.
5. Van het hele OS? Of alleen de driver?
* Vieze hacky kutprogrammaatjes uitgezonderd misschien, maar die wil je ook niet als admin draaien

Heb je al geprobeerd de driver te downgraden naar de laatste versie die wel werkte, of gewoon de vorige versie van AMD zelf? Zie je iets in event viewer (application logs bijvoorbeeld)?
Downgraden naar de laatste versie die wel werkte lijkt me aantrekklijke optie voor de nieuwste games.
2. Het verwijderen vooral met de bedoeling als reset. Bij de volgende restart is de map weer aangemaakt. Na dit geprobeerd te hebben heb ik optie 1 geprobeerd.

3. Dit was een test die ik later weer heb terug gedraaid

4. Ook dit heb ik na het proberen weer teruggedraaid

5. herinstallatie van de drivers

Ik heb geen idee naar welke info ik zou moeten kijken bij event viewer. Als ik de app probeer te openen naar ik geen errors. Ik zie alleen een seconde zoon rondje naast mijn muispointer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:31

DataGhost

iPL dev

Marvin. schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:57:
[...]

Ik heb geen idee naar welke info ik zou moeten kijken bij event viewer. Als ik de app probeer te openen naar ik geen errors. Ik zie alleen een seconde zoon rondje naast mijn muispointer
Event Viewer -> Windows Logs -> Application, en dan kijken wat er verschijnt rond het precieze tijdstip waarop je probeert te app te openen. En heel misschien dat er onder Windows Logs -> System ook iets verschijnt maar dat moet echt binnen seconden ervan zitten anders is het hoogstwaarschijnlijk niet relevant.

[ Voor 16% gewijzigd door DataGhost op 03-11-2023 16:01 ]