Nieuw build start niet op met discrete GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swalder
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-07 15:51
Beste Tweakers,

Ik heb (als mijn allereerste zelfbouw ooit) de 4K-build van de BBG van oktober gekocht en vandaag gebouwd. De PC wil niet opstarten als de GPU (7900 XTX) stroom krijgt: er gebeurt helemaal niets. Geen lampjes, geen ventilator die even opstart. Wanneer ik de stroomkabels van de GPU uittrek, start de PC normaal op en alles functioneert zoals het hoort.

Ik ben ergens de mist in gegaan door of de kabels verkeerd aan te sluiten, of de verkeerde kabels te gebruiken. Alle kabels die ik gebruik waren meegeleverd met de Corsair RM850x Shift. Daarbij heb ik wel 2x PCIe 6+2 pins gebruikt en 1 8-pins kabel (met opdruk CPU). Hieronder een foto van hoe het aangesloten is op de GPU en op de PSU (de omcirkelde zijn die van de GPU).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPQ-hQc4MDCaAOCxBGXTZ1wougk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSeV6hj1r3ORXynekQnoCxv7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wprae7iXdaZbbVoSJ8yziMAEdDM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzTc0mtF2X3UhOIaMp99dMht.jpg?f=fotoalbum_tile

Als de stroomkabels niet zijn aangesloten, branden de LED's boven de connectors op de GPU rood, als ze wel zijn aangesloten branden ze niet.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is en wat ik eraan kan doen?

Alvast erg bedankt!

Beste antwoord (via swalder op 03-11-2023 16:35)

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:32
Dus je hebt de CPU 4+4 aangesloten op je GPU? Als ik zo de foto's bekijk?
Dat gaat niet werken nee.

Ook lijkt het erop dat je het aan de PSU kant verkeerd aangesloten hebt.
Lijkt erop dat je de 2X GPU op de CPU header zitten.
Misschien beter om de handleiding erbij te pakken of iemand met wat ervaring die je erbij helpt.
Nu maar hopen dat er niks doorgebrand is

[ Voor 58% gewijzigd door osmosis op 03-11-2023 15:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:32
Dus je hebt de CPU 4+4 aangesloten op je GPU? Als ik zo de foto's bekijk?
Dat gaat niet werken nee.

Ook lijkt het erop dat je het aan de PSU kant verkeerd aangesloten hebt.
Lijkt erop dat je de 2X GPU op de CPU header zitten.
Misschien beter om de handleiding erbij te pakken of iemand met wat ervaring die je erbij helpt.
Nu maar hopen dat er niks doorgebrand is

[ Voor 58% gewijzigd door osmosis op 03-11-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swalder
Bedankt voor de snelle reactie!

Wat gaat er dan wel werken? Moet ik 3x 8pins kabels gaan kopen voor de GPU? Ik ging ervan uit dat de kabels bij de PSU zouden voldoen, my mistake.

De GPU kabels heb ik aangesloten op de PCIe/CPU headers. Is dat niet juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swalder
Update -- Dankzij de opmerking van osmosis heb ik de CPU-kabel vervangen door een PCIe-kabel, waarmee het probleem opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

swalder schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:34:
Update -- Dankzij de opmerking van osmosis heb ik de CPU-kabel vervangen door een PCIe-kabel, waarmee het probleem opgelost is.
Dat is idd de oplossing. De 8-pin voor de processor heeft een andere pinout en geeft, als er geen goede bescherming zou zijn, een doorgefikte videokaart. Het hoort ook überhaupt niet te passen.

Eigenlijk zijn ze simpel te onderscheiden. De cpu power is 4+4 pins, en dus in 2 delen van 4 te splitsen. PCIe voeding is altijd 6+2 pins op een moderne voeding. Een volledige 8-pin die niet te splitsen is zit alleen op voedingen van meer dan 10 jaar oud en anders zit-ie vekeerd om aan je voeding ;)

I reject your reality and substitute my own