Hallo beste tweakers.
ik heb reeds ook al eens geschreven in het lucht/lucht warmtepomp topic.
misschien zullen enkele van jullie hieronder mijn situatie nog herkennen.
hierin zat ik met vragen waarom in de winter mijn airco bleef bevriezen.
dit kwam door het open trapgat in onze woonruimte waardoor we zijn gaan kijken naar oplossingen.
de airco hangt momenteel niet echt heel goed want deze hangt recht tegenover mijn trapgat. (zie bijlage grondplan) paars is waar de airco hangt momenteel.
als de airco aanstaat is het in de woonkamer lekker warm maar de eetkamer voelt wat frisser en de keuken is wel relatief koud nog ook.
/f/image/sGUB4WFzYnkd36y0rgHSkfGJ.png?f=fotoalbum_large)
airco gaat meestal aan van 9 uur tot 23:00 dit zijn 14 uren per dag.
dit betekend dat de airco dan gemiddeld aan 430 Watt per uur draait qua geschat vermogen ?
terwijl ik in het lucht/lucht topic gelezen heb dat veel mensen daar aan 200/300 watt per uur draaien of nog lager ?
we hebben dan zeker hier iets mee gedaan waarvoor grote dank
en hebben allemaal tijdelijke oplossingen om te bekijken wat dit allemaal doet qua temperaturen en verbruik.
we zijn eerst begonnen door allemaal gordijnen onder aan het trapgat dicht te maken.
vervolgens willen we deze ook eens boven dicht maken om te kijken wat hiervan de verschillen zijn.
en gaan we spelen met verschillende fan standen.
eerste ervaring
door dit te doen blijft de warmte heel goed onder en is nu overal even goed merkbaar zonder koude stukken in het huis te creeeren waar de warmte eerder naar boven kon ontsnappen.
ook qua verbruik merken we dat de airco eigenlijk weinig aanspringt en de fanstand nu ook op de laagste stand in auto blijft om het ingestelde setpunt opnieuw te behalen waar voorheen deze echt wel hard ging blazen. hierbij al een groot pluspunt op beide vlakken dus.
onder het trapgat dichtmaken is niet evident omdat ik hier heel veel ruimte verlies in mijn eetkamer, maar voor te testen voorlopig grote gordijnen opgehangen om te kijken wat dit ook qua verbruik per dag betekend.
ook hieronder een impressie van hoeveel ruimte ik hierop ga inboeten.
:strip_exif()/f/image/50B54wboDd8MEmxGbotsYmo8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OKoSy1LeKWuowWnJYszxXq72.jpg?f=fotoalbum_large)
momenteel is alles enkel via geschatte waardes maar ik zou in real time de cijfers qua stroomverbruik willen opvolgen maar weet niet zo goed hoe ik dit kan aanpakken ?
momenteel testen we op een temperatuur van 21,5 graden op fanstand laagste stand.
als ik hem zo instel haal ik op de thermostaat beneden 21 A 22 graden schommelt een beetje tussen aan en uitspringen van de airco, via thermostaat van de app zelf geeft deze 23 graden aan wat opzich vrij goed overeenkomt.
/f/image/GiG04R2Yt4hnuSOpSY81BSLz.png?f=fotoalbum_large)
ik merk dat de airco nog geregeld aan en uit gaat dus wil ik morgen testen om deze in de quiet mode te testen om te kijken als deze de hele dag door kan blazen zonder uit te vallen wat een lager verbruik moet resulteren vermoed ik ?
daarnaast gaan we erna de gordijnen eens boven hangen om te kijken wat dit met het verbruik doet omdat de ruimte boven gemakkelijker is voor dicht te maken en hiervoor niet zoveel leefcomfort hoef op te offeren qua ruimte beneden.
Via deze manier ben ik nu aant het proberen te testen om de airco stabieler te laten draaien zodat deze in de winter niet meer zoveel zou bevriezen en ik alsnog de verwarming tegen dan zo goed als niet hoef open te draaien.
dus concreet hoe kan ik zorgen dat ik mijn airco qua stroomwaardes kan uitlezen, en is dit verbruik nog steeds aan de hoge kant ?
nog een bijkomende vraag wat is het beste voor de airco, zorgen dat deze de hele dag blijft blazen zonder uit te vallen op temperatuur setpunt of deze op auto laten draaien waardoor setpunt sneller bereikt word en zo meer aan en uit springt voor warmtevraag ?
na testdag van vandaag post ik ook de resultaten om verder te vergelijken.
alvast bedankt
ik heb reeds ook al eens geschreven in het lucht/lucht warmtepomp topic.
misschien zullen enkele van jullie hieronder mijn situatie nog herkennen.
hierin zat ik met vragen waarom in de winter mijn airco bleef bevriezen.
dit kwam door het open trapgat in onze woonruimte waardoor we zijn gaan kijken naar oplossingen.
Situatie en setup verduidelijken
voor onze woonkamer eetkamer en keuken hebben we vorig jaar een 5KW panasonic genomen.de airco hangt momenteel niet echt heel goed want deze hangt recht tegenover mijn trapgat. (zie bijlage grondplan) paars is waar de airco hangt momenteel.
als de airco aanstaat is het in de woonkamer lekker warm maar de eetkamer voelt wat frisser en de keuken is wel relatief koud nog ook.
/f/image/sGUB4WFzYnkd36y0rgHSkfGJ.png?f=fotoalbum_large)
Het verbruik
via de app van panasonic hebben we vergeleken nu in de maand oktober een geschat verbruik van 6KW per dagairco gaat meestal aan van 9 uur tot 23:00 dit zijn 14 uren per dag.
dit betekend dat de airco dan gemiddeld aan 430 Watt per uur draait qua geschat vermogen ?
terwijl ik in het lucht/lucht topic gelezen heb dat veel mensen daar aan 200/300 watt per uur draaien of nog lager ?
Probleem aanpakken van de boosdoener
in dit topic had ik ook al veel reacties gekregen dat het trapgat de grote boosdoener is omdat alle warme lucht hier rechtstreeks naar boven gaat.we hebben dan zeker hier iets mee gedaan waarvoor grote dank
we zijn eerst begonnen door allemaal gordijnen onder aan het trapgat dicht te maken.
vervolgens willen we deze ook eens boven dicht maken om te kijken wat hiervan de verschillen zijn.
en gaan we spelen met verschillende fan standen.
eerste ervaring
door dit te doen blijft de warmte heel goed onder en is nu overal even goed merkbaar zonder koude stukken in het huis te creeeren waar de warmte eerder naar boven kon ontsnappen.
ook qua verbruik merken we dat de airco eigenlijk weinig aanspringt en de fanstand nu ook op de laagste stand in auto blijft om het ingestelde setpunt opnieuw te behalen waar voorheen deze echt wel hard ging blazen. hierbij al een groot pluspunt op beide vlakken dus.
onder het trapgat dichtmaken is niet evident omdat ik hier heel veel ruimte verlies in mijn eetkamer, maar voor te testen voorlopig grote gordijnen opgehangen om te kijken wat dit ook qua verbruik per dag betekend.
ook hieronder een impressie van hoeveel ruimte ik hierop ga inboeten.
:strip_exif()/f/image/50B54wboDd8MEmxGbotsYmo8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OKoSy1LeKWuowWnJYszxXq72.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat willen we bereiken
ik wil eerst en vooral het monitoren qua verbruik beter opvolgen.momenteel is alles enkel via geschatte waardes maar ik zou in real time de cijfers qua stroomverbruik willen opvolgen maar weet niet zo goed hoe ik dit kan aanpakken ?
momenteel testen we op een temperatuur van 21,5 graden op fanstand laagste stand.
als ik hem zo instel haal ik op de thermostaat beneden 21 A 22 graden schommelt een beetje tussen aan en uitspringen van de airco, via thermostaat van de app zelf geeft deze 23 graden aan wat opzich vrij goed overeenkomt.
/f/image/GiG04R2Yt4hnuSOpSY81BSLz.png?f=fotoalbum_large)
ik merk dat de airco nog geregeld aan en uit gaat dus wil ik morgen testen om deze in de quiet mode te testen om te kijken als deze de hele dag door kan blazen zonder uit te vallen wat een lager verbruik moet resulteren vermoed ik ?
daarnaast gaan we erna de gordijnen eens boven hangen om te kijken wat dit met het verbruik doet omdat de ruimte boven gemakkelijker is voor dicht te maken en hiervoor niet zoveel leefcomfort hoef op te offeren qua ruimte beneden.
Via deze manier ben ik nu aant het proberen te testen om de airco stabieler te laten draaien zodat deze in de winter niet meer zoveel zou bevriezen en ik alsnog de verwarming tegen dan zo goed als niet hoef open te draaien.
dus concreet hoe kan ik zorgen dat ik mijn airco qua stroomwaardes kan uitlezen, en is dit verbruik nog steeds aan de hoge kant ?
nog een bijkomende vraag wat is het beste voor de airco, zorgen dat deze de hele dag blijft blazen zonder uit te vallen op temperatuur setpunt of deze op auto laten draaien waardoor setpunt sneller bereikt word en zo meer aan en uit springt voor warmtevraag ?
na testdag van vandaag post ik ook de resultaten om verder te vergelijken.
alvast bedankt
/f/image/CMz0xXRGVPvxnwXKDNvZx9Hv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/th0XddVtor5WC3ZqRXl4NWlJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cwyKtC8h0GMkR3q9y46cmU8p.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AJZv4UOs8Vk8X5IezHEPJhlg.png?f=fotoalbum_large)