Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-11 19:13
Hallo beste tweakers.

ik heb reeds ook al eens geschreven in het lucht/lucht warmtepomp topic.
misschien zullen enkele van jullie hieronder mijn situatie nog herkennen.
hierin zat ik met vragen waarom in de winter mijn airco bleef bevriezen.
dit kwam door het open trapgat in onze woonruimte waardoor we zijn gaan kijken naar oplossingen.

Situatie en setup verduidelijken

voor onze woonkamer eetkamer en keuken hebben we vorig jaar een 5KW panasonic genomen.
de airco hangt momenteel niet echt heel goed want deze hangt recht tegenover mijn trapgat. (zie bijlage grondplan) paars is waar de airco hangt momenteel.
als de airco aanstaat is het in de woonkamer lekker warm maar de eetkamer voelt wat frisser en de keuken is wel relatief koud nog ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL6APlhbHwfVBsOpujbvP5IWspo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sGUB4WFzYnkd36y0rgHSkfGJ.png?f=fotoalbum_large
Het verbruik
via de app van panasonic hebben we vergeleken nu in de maand oktober een geschat verbruik van 6KW per dag
airco gaat meestal aan van 9 uur tot 23:00 dit zijn 14 uren per dag.
dit betekend dat de airco dan gemiddeld aan 430 Watt per uur draait qua geschat vermogen ?
terwijl ik in het lucht/lucht topic gelezen heb dat veel mensen daar aan 200/300 watt per uur draaien of nog lager ?
Probleem aanpakken van de boosdoener
in dit topic had ik ook al veel reacties gekregen dat het trapgat de grote boosdoener is omdat alle warme lucht hier rechtstreeks naar boven gaat.

we hebben dan zeker hier iets mee gedaan waarvoor grote dank _/-\o_ en hebben allemaal tijdelijke oplossingen om te bekijken wat dit allemaal doet qua temperaturen en verbruik.

we zijn eerst begonnen door allemaal gordijnen onder aan het trapgat dicht te maken.
vervolgens willen we deze ook eens boven dicht maken om te kijken wat hiervan de verschillen zijn.
en gaan we spelen met verschillende fan standen.

eerste ervaring

door dit te doen blijft de warmte heel goed onder en is nu overal even goed merkbaar zonder koude stukken in het huis te creeeren waar de warmte eerder naar boven kon ontsnappen.
ook qua verbruik merken we dat de airco eigenlijk weinig aanspringt en de fanstand nu ook op de laagste stand in auto blijft om het ingestelde setpunt opnieuw te behalen waar voorheen deze echt wel hard ging blazen. hierbij al een groot pluspunt op beide vlakken dus. :)

onder het trapgat dichtmaken is niet evident omdat ik hier heel veel ruimte verlies in mijn eetkamer, maar voor te testen voorlopig grote gordijnen opgehangen om te kijken wat dit ook qua verbruik per dag betekend.
ook hieronder een impressie van hoeveel ruimte ik hierop ga inboeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-hdzOVoUDvKpWlxOFKY7kKttS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50B54wboDd8MEmxGbotsYmo8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtVrhL2rXvLzWZv4O4IbD7mNw6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKoSy1LeKWuowWnJYszxXq72.jpg?f=fotoalbum_large
Wat willen we bereiken
ik wil eerst en vooral het monitoren qua verbruik beter opvolgen.
momenteel is alles enkel via geschatte waardes maar ik zou in real time de cijfers qua stroomverbruik willen opvolgen maar weet niet zo goed hoe ik dit kan aanpakken ?

momenteel testen we op een temperatuur van 21,5 graden op fanstand laagste stand.
als ik hem zo instel haal ik op de thermostaat beneden 21 A 22 graden schommelt een beetje tussen aan en uitspringen van de airco, via thermostaat van de app zelf geeft deze 23 graden aan wat opzich vrij goed overeenkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaJO9FrAyRGGjC32InKVts3GeBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GiG04R2Yt4hnuSOpSY81BSLz.png?f=fotoalbum_large
ik merk dat de airco nog geregeld aan en uit gaat dus wil ik morgen testen om deze in de quiet mode te testen om te kijken als deze de hele dag door kan blazen zonder uit te vallen wat een lager verbruik moet resulteren vermoed ik ?

daarnaast gaan we erna de gordijnen eens boven hangen om te kijken wat dit met het verbruik doet omdat de ruimte boven gemakkelijker is voor dicht te maken en hiervoor niet zoveel leefcomfort hoef op te offeren qua ruimte beneden. :)

Via deze manier ben ik nu aant het proberen te testen om de airco stabieler te laten draaien zodat deze in de winter niet meer zoveel zou bevriezen en ik alsnog de verwarming tegen dan zo goed als niet hoef open te draaien.

dus concreet hoe kan ik zorgen dat ik mijn airco qua stroomwaardes kan uitlezen, en is dit verbruik nog steeds aan de hoge kant ?

nog een bijkomende vraag wat is het beste voor de airco, zorgen dat deze de hele dag blijft blazen zonder uit te vallen op temperatuur setpunt of deze op auto laten draaien waardoor setpunt sneller bereikt word en zo meer aan en uit springt voor warmtevraag ?

na testdag van vandaag post ik ook de resultaten om verder te vergelijken.

alvast bedankt :) _/-\o_

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 17:40

Cr3ator

1 bar is geen bar

dus concreet hoe kan ik zorgen dat ik mijn airco qua stroomwaardes kan uitlezen, en is dit verbruik nog steeds aan de hoge kant ?
Als deze een eigen groep heeft in de groepenkast zou je daar een (wifi)tussenmeter bij kunnen plaatsen. HomeWizzard heeft redelijk betaalbare units hiervoor.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Philtjens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfjpIjtCoSCKFZ5ZvgypPRSmTbw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CMz0xXRGVPvxnwXKDNvZx9Hv.png?f=fotoalbum_large

Hierbij een update over verbruik van gisteren.

Airco heeft weer 14 uren gedraaid met weer een geschat verbruik van 6,2KW dit is dus evenveel als de auto stand van de fan.

Qua verbruik is dit hetzelfde dan precies.
En komt uit op een 440 watt per uur.

Vandaag een nieuwe test door de quiet mode te gebruiken kijken als dit resulteert in een lager verbruik ?

• Philtjens
Cr3ator schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:10:
[...]

Als deze een eigen groep heeft in de groepenkast zou je daar een (wifi)tussenmeter bij kunnen plaatsen. HomeWizzard heeft redelijk betaalbare units hiervoor.
Hey creator.
Momenteel heeft de airco geen eigen groep en staat aangesloten/afgetakt op stroom van de verlichting van de garage met een wago klem

• Cr3ator
  • Laatst online: 13-11 17:40

Cr3ator

1 bar is geen bar

Quiet mode zou typisch tot een hoger verbruik leiden (lagere luchtflow, hogere verschiltemperaturen, lagere COP...)

Je zou voor de stroommeting dan op de plek van de aftakking een een klein groepenkastje kunnen plaatsen met daarin de stroommeting. Ongeveer zoals hier rechts op de muur naast de werkschakelaars is te zien: Jan2023 in "Itho Daalderop Amber"

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Philtjens
Cr3ator schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:44:
Quiet mode zou typisch tot een hoger verbruik leiden (lagere luchtflow, hogere verschiltemperaturen, lagere COP...)

Je zou voor de stroommeting dan op de plek van de aftakking een een klein groepenkastje kunnen plaatsen met daarin de stroommeting. Ongeveer zoals hier rechts op de muur naast de werkschakelaars is te zien: Jan2023 in "Itho Daalderop Amber"
tot nu toe krijg ik de kamers ook niet warmer dan 19 graden op thermostaat beneden.

maar goed dat maakt niet uit daarom ben ik het allemaal aan het testen.

ik denk dat het misschien beter gaat worden dan om de gordijnen boven op te hangen en deze dan op auto stand te laten, dan word de inhoud wat groter en kan de airco dan misschien wel rustig blijven doordraaien.
dat word de volgende test.

het in het grote lucht/lucht topic ook al vaak voorbij zien komen voor een homewizard stekker of een shelly P1 hiertussen te plaatsen is dit iets wat ik zelf zou kunnen doen ?

verder heb ik ook de specificatielijst opgezocht van de buitenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrLDLn7dwQWudCIg4sN2rWJSBQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/th0XddVtor5WC3ZqRXl4NWlJ.png?f=fotoalbum_large

volgens minimaal vermogen 230 kw moeten halen ?
dus dan is mijn huidig verbruik met 440 kw zo slecht nog niet ?

• lothar
  • Laatst online: 14-11 11:55
Er staat ook bij 1200 kWh. Als je 150 dagen verwarmd zit je daar nog onder.

• Philtjens
lothar schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:02:
Er staat ook bij 1200 kWh. Als je 150 dagen verwarmd zit je daar nog onder.
Inderdaad en volgens mij staat de airco niet eens 150 dagen aan op verwarmen. 👍🏻

Tot nu toe al veel wijzer geworden.

Het monitoren van stroom is dan ook niet meer de top prioriteit.

Nu eens testen als het terug begint de vriezen om de airco te laten draaien zonder al teveel bevriezingen te krijgen.

• Philtjens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emtJjVnioL-MA8EpXGddwa4tRSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cwyKtC8h0GMkR3q9y46cmU8p.png?f=fotoalbum_large

Gisteren de quiet stand geprobeerd zoals hierboven aangegeven meer stroomverbruik.

Setpunt 21,5 maar kreeg de ruimtes niet warm ( ook duidelijk te zien aan de groene grafiek ) dus in de namiddag gewoon terug de autostand aangedaan.

Vandaag zijn de gordijnen beneden weg n hebben we ze ditmaal boven aan het trapgat geplaatst om dicht te maken.

Setpunt 22 graden gemaakt met autostand en om de ruimte in het begin wat warm te doen heb ik de powerstand gebruikt.

Ben benieuwd naar de resultaten qua verbruik tot nu toe blijft de airco zacht doordraaien zonder uit te vallen en alle ruimtes voelen ook lekker warm.
Temp op thermostaat beneden blijft rond de 20 en 20,5 schommelen wat voor ons perfect te doen is 👍🏻.

Resultaten worden straks uiteraard weer gedeeld.

• Philtjens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E726-tG9RWTw8krkUuI2UqSv4_c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AJZv4UOs8Vk8X5IezHEPJhlg.png?f=fotoalbum_large

Gisteren airco op 21,5 graden fan stand auto laten draaien en de gordijnen naar boven gedaan om het trapgat te dichten.

Airco draait langer door op lage fanstand waardoor temperatuur ook langer stabiel blijft.

Verbruik ook lichtjes gezakt tov andere dagen.

Wat me opvalt is ook dat het verbruik niet veel lager krijg dan dit dus ik zit misschien al vrij goed tegen het minimum aan ofwel is de airco te groot voor de ruimte wat ook nog een optie kan zijn ?

Allessinds vind ik het prima zo.

Nu wachten op de vorst en dan verder testen hopend dat de airco dan minder tot niet gaat bevriezen waardoor ik dan ook de gaskraan kan dicht houden 👍🏻
Pagina: 1