Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes1987
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-09 12:42
Ik overweeg om vanaf een Ryzen 7 3700x te upgraden naar een i5 14600k... Ik heb een RTX 3090 videokaart en game op 3440x1440, Gaat dit een flinke FPS boost geven of valt dat tegen... en qua stroomverbruik?

Is er iemand met ervaring met een soort gelijke upgrade, desnoods met een i5 13600K.

Ik ben even benieuwd naar de ervaringen. Ik gebruik mijn pc alleen voor gaming

[ Voor 5% gewijzigd door Wes1987 op 03-11-2023 13:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:18
Waarom druk je er geen uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

en qua stroomverbruik?
Als je dat belangrijk vindt zou ik sterk aanraden om toch bij AMD te blijven, en ik zou met een grote boog om de 14x00K's heen lopen. Het zijn stroomslurpers en hittemonsters. Als je toch een upgrade naar een nieuw platform wil is AM5 natuurlijk ook te overwegen.

De non-K-varianten en de i5's uit de 12- en 13-series zijn wat dat betreft al beter, maar qua prestaties komt dat weer niet ver boven de 5800X3D uit, zeker in games zit het allemaal maar dicht op elkaar. Zeker omdat de GPU toch sneller de bottleneck is.

AM4 is inderdaad een top-platform voor upgrades, ik zou ook voor de 5800X3D gaan. De CPU zelf is qua prijs/kwaliteit misschien net wat minder dan de AM5- en Intel-concurrenten, maar het feit dat je geen nieuw mobo en geheugen nodig hebt compenseert dat ruim. Als je specifieke spellen meer FPS wil kun je ook kijken hoe de 5800X3D het daarin doet, want die 3D-cache laat in sommige games maar een kleine winst zien en in andere games juist enorm veel.

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 03-11-2023 14:31 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

bwerg schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:27:
De non-K-varianten en de i5's uit de 12- en 13-series zijn wat dat betreft al beter, maar qua prestaties komt dat weer niet ver boven de 5800X3D uit.
Voor gaming presteren die dus juist slechter dan de 5800X3D (grafiek er onder). Pas met een i9 uit de 13 serie of een i7 uit de 14 serie kom je er boven. Al verschilt dat overigens wel per spel. :)

Edit: Ah je had de reactie al bijgewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 03-11-2023 14:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:02
bwerg schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:27:
[...]

Als je dat belangrijk vindt zou ik sterk aanraden om toch bij AMD te blijven, en ik zou met een grote boog om de 14x00K's heen lopen. Het zijn stroomslurpers en hittemonsters. Als je toch een upgrade naar een nieuw platform wil is AM5 natuurlijk ook te overwegen.

De non-K-varianten en de i5's uit de 12- en 13-series zijn wat dat betreft al beter, maar qua prestaties komt dat weer niet ver boven de 5800X3D uit, zeker in games zit het allemaal maar dicht op elkaar. Zeker omdat de GPU toch sneller de bottleneck is.

AM4 is inderdaad een top-platform voor upgrades, ik zou ook voor de 5800X3D gaan. De CPU zelf is qua prijs/kwaliteit misschien net wat minder dan de AM5- en Intel-concurrenten, maar het feit dat je geen nieuw mobo en geheugen nodig hebt compenseert dat ruim. Als je specifieke spellen meer FPS wil kun je ook kijken hoe de 5800X3D het daarin doet, want die 3D-cache laat in sommige games maar een kleine winst zien en in andere games juist enorm veel.
Gemiddeld genomen is een 14600K een klap sneller dan een 5800X3D

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/intel-core-i5-14600k/images/relative-performance-games-1920-1080.png

Qua stroom verbruik is er eigenlijk ook niets aan de hand, zelfs niet met een zware OC

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/intel-core-i5-14600k/images/power-games.png

Een 7800X3D is overigens zowel sneller als zuiniger.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Natuurlijk is een 7800X3D sneller. Ga je daarvoor je mobo+RAM upgraden, dat is de vraag.

Je kan het doen maar ik zie een 5800X3D voorlopig nog niet bottlenecken.

Tweakers meet in-game dus 100W bij de 14600K. Het zal per game verschillen maar het verbruik is best fors.

[ Voor 25% gewijzigd door bwerg op 03-11-2023 15:04 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:45
Geldt gewoon voor iedereen die met een Ryzen 3X00 systeem zit en meer gaming processor power zoekt dat 5800X3D de way to go is. 3090 videokaart komt daarbij ook nog eens beter tot z'n recht. Bepaald geen scheefgroei.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

sdk1985 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:38:
[...]

Gemiddeld genomen is een 14600K een klap sneller dan een 5800X3D

[Afbeelding]

Qua stroom verbruik is er eigenlijk ook niets aan de hand, zelfs niet met een zware OC

[Afbeelding]

Een 7800X3D is overigens zowel sneller als zuiniger.
Dat is afhankelijk van de geselecteerde games die ietsje meer Intel of AMD bias heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjXYPLOGI3ayH-XoVYSDzeK0_h8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1oidayBAcuCUF0RWm9hT0q3y.jpg?f=user_large
https://www.techspot.com/...intel-core-14th-gen-cpus/

Een andere reviewer heeft games gekozen waar 5800X3D dicht bij mid-end Zen 4 en Raptor Lake is.

142 / 130 = 1,09

Voor +9% ga je niet een nieuwe moederbord en geheugen halen als je met een CPU upgrade met de recente CPU's kan meekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:17
Ik heb de 13600kf en de 5800x3d.

Naar mijn mening loopt de intel "soepeler" in Windows, waarschijnlijk door de e-cores oid.
In games zal hij een stukje sneller zijn gemiddeld, maar in racing sims is de 5800x3d minimaal hetzelfde en soms zelfs beter en daar gebruik ik die pc dan ook voor.

Verder is de 13600 qua gaming een 6 core en de amd is een 8 core. Ik verwacht dan ook dat die op lange termijn beter is.

Maar in veel games zijn ze gemiddeld aardig hetzelfde terwijl in programma's de 13600kf beduidend sneller is.

Heb je al am4 is een 5800x3d voor gaming top.

Voor een nieuw platform is de intel een prima keuze maar dan is am5 wellicht weer slimmer: net als am4 een veel lager verbruik en bovendien kan dat platform nog wat komende generaties mee. De intel krijgt geen nieuwe cpu meer op dat socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes1987
Thanks voor jullie reacties.
Ik ben me er van bewust dat het natuurlijk aantrekkelijk is om op AM4 te blijven. Zelf ben in echter niet zo'n fan van het upgraden van 1 generatie (ZEN2 naar ZEN 3). Ik heb mijn 3700x nu 4,5 jaar. Met een 5800X3D, koop ik natuurlijk wel een processor die al meer dan een jaar op de markt is en waar al opvolger is op AM5. Met het oog op future proof zijn, vind ik die stap dan gevoelsmatig klein.

Ik ga wel even de eventuele Black Friday deals in de gaten houden.
Maar anders denk ik dat ik toch nog een jaartje met mijn 3700x ga uitzingen. Nadeel is dan waarschijnlijk wel dat ik volgend jaar veel meer hardware moet gaan upgraden, vanwege een geheel nieuwe socket... keuzes... keuzes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:17
Je vraag ging over de 14600k, wat een complete platforms switch is. Terwijl je een flinke stap kan maken voor minder geld op am4.

Generatie is niet alleen het verschil, bovendien zijn sommige stappen groter dan andere dus het gaat om de sprong die je maakt (12th naar 14th is ook "2 generaties" maar een vrij kleine vooruitgang).

Van Ryzen 3600 naar 5800x was voor mij duidelijk merkbaar. Van 5800x naar x3d was wederom duidelijk merkbaar.

Denk dat je tevreden zal zijn en bovendien voorlopig echt geen cpu bottleneck zal krijgen.

Het is ook niet alleen je gemiddelde of max. Fps waar verschil zit. Je minimum fps zijn nog belangrijker en daar merkte ik echt een flink verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes1987
meljor schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:02:
Je vraag ging over de 14600k, wat een complete platforms switch is. Terwijl je een flinke stap kan maken voor minder geld op am4.

Generatie is niet alleen het verschil, bovendien zijn sommige stappen groter dan andere dus het gaat om de sprong die je maakt (12th naar 14th is ook "2 generaties" maar een vrij kleine vooruitgang).

Van Ryzen 3600 naar 5800x was voor mij duidelijk merkbaar. Van 5800x naar x3d was wederom duidelijk merkbaar.

Denk dat je tevreden zal zijn en bovendien voorlopig echt geen cpu bottleneck zal krijgen.

Het is ook niet alleen je gemiddelde of max. Fps waar verschil zit. Je minimum fps zijn nog belangrijker en daar merkte ik echt een flink verschil.
Ik houd hem sowieso komende black friday in de gaten. Mocht ie voor een leuke prijs verkrijgbaar zijn dan schaf ik hem aan en doe ik de komende jaren waarschijnlijk geen upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 21:01
Even nog een opmerking over de grafieken waarin de 14600K max 10% sneller is in 1080p met een 4090.

Ten eerste heeft hij geen 4990 maar een 3090 en de vraag is dus of die überhaupt
bottlenecked word door een 5800X3D. Ik denk het niet.

Daarnaast speelt hij op 4k waarbij de bottleneck bji de GPU zit en niet zozeer bij de CPU.
Dus dat een proc max 10% sneller is op 1080p is in dat geval niet heel relevant.

Dus ga je van dat verschil in de praktijd helemaal niks merken tenzij je ene 4090 heb en op 1080p speelt.

Dus meer geld uitgeven aan een compleet ander platform en van 8 naar 6 cores te gaan terwijl je er ook gewoon een 5800X3d in kan prikken lijkt mij persoonlijk nogal onzinnig.

Ik zou de 14th overigens geen nieuwe generatie willen noemen. Het is vooral een nieuwe generatie op papier. Met iets hogere clocksnelheid en sommige modelen hebben iets meer E-cores maar daar ga het gamen helemaal niets van merken. Het performace verschil met de 13th is minimaal.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:02
rapture schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:53:
[...]

Voor +9% ga je niet een nieuwe moederbord en geheugen halen als je met een CPU upgrade met de recente CPU's kan meekomen.
Dat lijkt me aan de TS. Wij kunnen alleen maar dit inzichtelijk maken. Echter er zijn meer overwegingen mogelijk. Bijvoorbeeld een moederbord wat niet voldoende features heeft. Of simpelweg geen zin hebben in de situatie waarbij je de cpu vervangt en je pc niks doet en je moet gaan troubleshooten. Een nieuwe build kun je vooraf met alleen het mobo cpu en ram even aanzetten en testen op de moederbord doos door even de voeding om te prikken. Wellicht heeft de TS simpelweg geen fijn gevoel bij een 5800XD? Wie zal het zeggen.

Maar goed antwoord op de vraag van de ts is: gemiddeld +57% fps voor de 14600K stock en stroomverbruik is dan geen issue (76W).

De 5800X doet +45% voor 203 euro dus prijs/prestatie zal daar inderdaad een stuk beter zijn.

De 7800X3D doet +79% en zal uiteindelijk wellicht beter aansluiten bij de wensen van de TS. Dan heb je én meer performance én het nieuwste platform.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

sdk1985 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:50:
[...]

Dat lijkt me aan de TS. Wij kunnen alleen maar dit inzichtelijk maken. Echter er zijn meer overwegingen mogelijk. Bijvoorbeeld een moederbord wat niet voldoende features heeft. Of simpelweg geen zin hebben in de situatie waarbij je de cpu vervangt en je pc niks doet en je moet gaan troubleshooten. Een nieuwe build kun je vooraf met alleen het mobo cpu en ram even aanzetten en testen op de moederbord doos door even de voeding om te prikken. Wellicht heeft de TS simpelweg geen fijn gevoel bij een 5800XD? Wie zal het zeggen.

Maar goed antwoord op de vraag van de ts is: gemiddeld +57% fps voor de 14600K stock en stroomverbruik is dan geen issue (76W).

De 5800X doet +45% voor 203 euro dus prijs/prestatie zal daar inderdaad een stuk beter zijn.

De 7800X3D doet +79% en zal uiteindelijk wellicht beter aansluiten bij de wensen van de TS. Dan heb je én meer performance én het nieuwste platform.
Als de TS post dat hij E-cores voor bepaalde applicaties wilt of betere IO dan 4 lanes tussen de chipset en de CPU wilt, dan is een overstap naar Raptor Lake interessant.

Als ik geen aanwijzingen voor zo'n overstap zie, dan raad ik aan zoveel mogelijk van zijn hardware hergebruiken.

De overstap naar AM5 probeer ik zo ver mogelijk uit te stellen. Wat nu het snelste/duurste DDR5 is in 1 of 2 jaren het traagste spul dat iedereen in de pricewatch eruit gaat filteren. 7200MT/s kan de nieuwe stock snelheid worden en sweet spot op 8000 MT/s? En ik wil Zen 5 X3D chiplet + Zen 5c chiplet of Zen 6 X3D + Zen 6c in een moederbord kunnen prikken. Dat gaat beter werken dan de huidige 7900X3D, 7950X3D en kan de Intel P-cores + E-cores combinatie overtuigend verslaan. Best of both worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 21:01
sdk1985 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:50:
[...]

Heb je mijn postboven die van jouw ook gelezen? Om te stellen dat hij zoveel FPS erbij krijgt is veel te kort door de bocht. Ten eerste betreft dit een 4090 op 1080p en de TS heeft een 3090 en speelt op 4K. Bottleneck zit bij de TS eerder bij zijn GPU dan bij zijn CPU.

Er zal mogelijk zeker wat performace gewonnen gaan worden bij een CPU upgrade maar dat ligt waarschijnlijk voornamelijk bij de min framerates en waarschijnlijk een stuk minder bij de max framerate in mij inschatting aangezien de TS op 4k speelt.

[ Voor 12% gewijzigd door snakeye op 06-11-2023 18:02 ]

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wes1987
Ik heb uiteindelijk toch besloten om de 5800X3D te bestellen om zo nog voor de komende 4-5-6 jaar het maximale uit AM4 te persen. Ben erg benieuwd hoe deze zich gaat verhouden t.o.v. mijn 3700X
Pagina: 1