Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Elektrisch laden en uitbreiding PV installatie

Pagina: 1
Acties:

• Lampiew
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15:29
Hoi!

Ik zou graag feedback krijgen over het volgende.

We hebben op dit moment nog een 1-fase aansluiting. Dit wordt een 3-fase aansluiting. Planning maart-2024. Meterkast is al voorbereid.

We hebben een PV installatie liggen van 12 panelen op Zuid-Oost 4300Wp met een SolarEdge SE4000H omvormer. 2,5 jaar oud. Deze is aangesluiten op 1 fase.

We hebben inmiddels een EV (IX3) aangeschaft en deze laden we (nu nog op 1 fase) met een laadpaal: Charge Amps Dawn

Deze Charge Amps hebben we gekocht omdat hij "green charging" en load balancing ondersteunt.
Met green charging zou ik willen dat de alleen overtollige zonnestroom geladen wordt in de EV.
Charge Amps heeft hiervoor een AmpGuard, maar deze is onlangs vervangen door een Enegic Monitor.
De Enegic kan dynanisch de stroom meten op 3 fasen en tevens de geleverde stroom op 1 fase.

Nu willen we ook de PV installatie uitbreiden met 2900Wp (15graden op Zuid-West).

Als ik op meerdere fases zonnestroom ga leveren, dan moet ik een echte Enegic monitor aanschaffen a 400 euro.

Ik vraag me even af wat handig is.

Een nieuwe 3 fase omvormer aanschaffen met genoeg vermogen voor de 2 PV installaties. Hiervoor zal ik de 2,5 jaar oude Solaredge 4000H moeten verkopen op Marktplaats.

Of een 2e 1 fase omvormer aansluiten op L2.

Hoeveel stroom moet de EV minimaal hebben? Is dit 6A per fase?
Hoeveel moet er extra gewerkt worden voor het vervangen van een 1 fase naar 3 fase omvormer?
Wat als er in de toekomst een warmtepomp komt? Heeft dat invloed op de hele installatie? Of alleen op de verdeling over de fases.

Bij voorbaat dank voor jullie input

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
Die 2900Wp kan technisch op de SE4000H er bij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlogjtGkTEBp2Ts6mnK0_A4RTug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3AmposxPNDlhp5sXe9mXHVDU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpP0kA26YkwQIL7hM3JQbyEsnCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPMF3s1gF8FqRQmjEgId47PX.png?f=fotoalbum_large

Forse aftopping op de momenten dat het niet zo heel erg boeit... Maar ook veel lagere kosten als je een installateur vind die het wil doen.
Gaat omvormer er een keer aan dan kun je upgraden naar een SE5K voor korte strings (SE5K-RWB) en dan verdwijnt bijna al die aftop (0,63%)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lampiew
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15:29
Hoi Ronald,

Hartelijk dank voor je antwoord. Dit geeft een ander perspectief. Ik zie in de datasheet van de SolarEdge SE4000HD dat er maximaal 8000Wp aangesloten mag worden.

Maar ik lees ook dit:
"Voor HD-Wave 1-fase omvormers is een
overdimensionering van maximaal 155% toegestaan. Overdimensionering van SolarEdge omvormers brengt geen schade toe aan de power optimizers of omvormers"

Dat aftoppen is dan wel zonde. Begrijp ik je grafieken goed dat dat nu 4,34% is?

Ik zie dat ik de orientatie en hellinghoek niet precies heb opgegeven:
Nu:
Sunpowers 3x390Wp op ZO, helling 45 graden
Sunpowers 1x360Wp op ZO, helling 45 graden
Sunpowers 8x360Wp op ZO, helling 12 graden
Ik heb hier zo'n 3800 a 4100 KWh/jaar aan opbrengt uit.
Straks komen daarbij:
8xSoliTek SOLID Bifacial 370W op ZW, helling 12 graden

Wat is dan het aftop percentage in dit geval? Kan ik dat zelf ergens uitrekenen met een tooltje?

Ik denk dat mijn garantie wel vervalt als ik er 8 panelen bij laat plaatsen door een andere installateur. Los van of ik iemand vind die dit wil doen inderdaad.