vuilwater riolering in beton storten

Pagina: 1
Acties:

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-11 07:04
Hallo,

Ik heb wel eens meegekregen dat het handig is om je afvoerleidingen de kortste weg naar buiten te geven en dan buiten de woning om de riolering aanleggen. Dat lijkt mij ook logisch. Maar is misschien iets meer leidingwerk.

Nu heb ik een voorstel om keuken badkamer/wc en bijkeuken (allen links en rechts in de woning) naar het midden te leiden en dan in het midden van de woning een lange rioleerbuis naar buiten te leggen. Dus niet de kortste weg, even onder de muur/fundering door, naar buiten. Het voelt voor mij als een risico.

Of overschat ik het risico en maakt het niets uit.

overigens neem ik aan dat de riolering onder de isolatielaag van de vloer komt te liggen. Dus riolering. Dan zandbed, folie, isolatie/ beton etc.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten.

alvast bedankt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Als je plant om je riolering veel te doen verstoppen (je gebruikt ossewit in je frietpot en giet die weg door je wasbak bijvoorbeeld), dan is het erg belangerijk dat je goed kan ontstoppen, dus elke afvoer apart naar buiten, en steeds een controleputje waarlangs de "rioolrat" in de leiding kan gestopt worden.

Maar met de huidige gladde PVC of PP buizen, de nodige kennis (zoek de pdf op van dyka over riolering) en een juiste uitvoering hoef je nooit een verstopping te hebben.
- Zorg dat je een goeie beluchting/ontluchting hebt, dus een buis door het dak van voldoende diameter (nee, zo'n losse beluchter is geen goeie oplossing); de diameters en verloopstukken correct plaatsen zodat de lucht kan passeren.
- Zorg dat het afschot goed is, niet teveel en niet te weinig, zodat alles goed meespoelt.
- Geen sifon in je afvoer.
- Controleputje zo dicht mogelijk bij overgang van jou terrein naar gemeentelijk terrein; zodat je kan checken bij verstopping in wiens stuk het zit.
- Een slagje dikkere buis kost niet zoveel extra, ga daar niet op besparen.

Dus als je een beetje je verstand gebruikt, is er eigenlijk geen risico.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:33
Dikkere wanddikte pakken (drukpvc)

En voor en achter tegen de gevel aan een ontstoppings putje. Dan kan je het altijd doorspoelen.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:55

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zoals hierboven: bij de voor en achtergevel ontstop punten. Dus een leiding van voor naar achteren onder de gehele woning door.

Dan ook gelijk een 125mm dikwandige pijp en minimaal 60cm dekking op het hoogste punt. 2% afschot richting straat en je zou bij normaal gebruik geen problemen mogen hebben.

Aansluitende leidingen met een inlaat bovenop, liefst onder 45° Y stuk met daarop nog een 45° stuk... als de ruimte het toelaat.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-11 07:04
verplaatst

[ Voor 110% gewijzigd door grasmaaier op 22-01-2024 08:44 ]