Slimme Radiatorknoppen - vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange_leaf
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-11-2023
Hi allemaal,

Context/probleem
Ik kom uit een 3-kamer appartment, waarbij elke kamer vloerverwarming had met een aparte thermostaat (zelfs de badkamer). Dit was echt top! Ik kon elke ruimte afzonderlijk bedienen.

Nu woon ik sinds 2 jaar in een nieuwbouwhuis (als 2e eigenaar). Op de begane grond heb ik vloerverwarming. Boven heb ik 3 radiatoren + een badkamerradiator.

Toen wij hier kwamen wonen was de energiecrisis net gestart en hebben wij de verwarming niet vaak aangehad. De keren dat de verwarming aan stond, voelde ik me hier niet prettig bij. Ik werk veel thuis en heb mijn kantoor op de 1e etage. Als ik deze kamer wil verwarmen voelt het zonde, omdat de vloerverwarming beneden aan het blazen is terwijl ik alleen in mijn kantoor warmte nodig heb.

Wens
In elke kamer de verwarming afzonderlijk kunnen regelen (zoals ik dat ook in mijn appartment had). Daarnaast zou ik het fijn vinden als ik schema's kan instellen.

Potentiele oplossing
Slimme radiatorknoppen. Ik heb gister een avondje gegoogled en Tado lijkt bij dit probleem te passen. Verder zag ik ook andere merken, als Bosch en Honeywell. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of ik bijv. ook een zoneregelaar zou moeten. Is dit iets wat ik zelf zou kunnen plaatsen? Of moet hier een verwarmingsmonteur voor komen?

Equipment
- BUVA EcoHeat 16-4 combiketel (CW4)
- Vloerverwarmingsverdeler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8WkriQB3u0eefANoksnBzT4Fts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MV3GJbjcg8P5YrII4n2qTrK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al aardig wat topics doorgelezen, maar zie even door de bomen het bos niet meer. Hopelijk kan iemand me hierbij helpen. Ik ben niet heel technisch, is het beter om dit uit te besteden aan iemand met verstand?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 11:49
Ik heb voor hetzelfde vorig jaar een offerte laten maken voor exact hetzelfde. De installateur beveelde de Honeywell Evohome aan. Dit zou bestaan uit:

1x interface hoofdthermostaat t.b.v. woonkamer/keuken
1x muurplaat t.b.v. interface
1x 2-weg zonesklep t.b.v woonkamer/keuken
1x bdr 91 schakel relay t.b.v. woonkamer/keuken
4x hr 92 thermostaat knop t.b.v. verdieping
4x thermostaatkraan haaks t.b.v. verdieping
1x aan uit module t.b.v. warmtepomp/ketel

Dit zou incl. Arbeid €1.700, kosten.

Geen idee of dit een ok prijs is maar wij hebben het nog niet gedaan. Ik ben ook wel benieuwd naar de reacties.