Buizen voor koppeling CV ketel met vloerverwarming verdeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-07 19:49
Beste allemaal,

Onze vloerverwarming boer heeft geen koppeling gelegd tussen de (11-groeps)verdeler en de cv ketel (hadden ze ook aangegeven niet te doen). Nu zitten alle installateurs in de buurt vol tot eind van het jaar, dus ik ga dit klusje zelf fixen :)

Nu is het geval dat de hoofdtoevoer en retour vanaf de CV bestaat uit 28mm stalen buizen die naar beneden komen (CV staat boven). Ze gaan door naar de kruipruimte. Plan is om het hier af te takken en door te lussen naar de verdeler, die circa 4 meter er vanaf staat. Verdeler heeft een G1" aansluiting (33,7mm).
Ik wilde dit doorlussen in eerste instantie ook doen met stalen buizen en deze isoleren met die foam buisisolatie.

Nu heb ik vanochtend een gat laten boren naar de kruipruimte ter hoogte van de verdeler. De betonboorder raadde sterk aan om met 26mm unipor/meerlagenbuis te werken. Veel eenvoudiger en geen kans op roesten.

Op zich helemaal mee eens, maar als ik wat zoek, dan lijkt het voor de gemiddelde DIY'er best een lastig klusje:
- wordt meestal gedaan met persfittingen, waarvoor je een €800 kostende tang nodig hebt (en maar beperkt te huren)
- knelfittingen kunnen ook, maar je werkt weer met hele andere maten dan staal en koper. Verloopstukjes met beide kanten knel van 28 naar 26mm en 26mm naar G1" zijn niet te vinden..

Zie ik iets over het hoofd? of toch maar gewoon plan met stalen buizen voortzetten?

wellicht helpt die isolatie wat tegen vocht en daarmee roest. Kruipruimte zelf is droog, maar onderkant vloer is volledig gepurd |:( en er hangen heel veel druppels aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-07 09:29
Met de volgende onderdelen zou het moeten lukken:

2x T-stuk knel 28-28-28
https://www.warmteservice...ling-T-stuk-28/p/40154065

2x Puntstuk knel 28 naar 1" (buitendraad)
https://www.warmteservice...g-recht-28-x-1/p/40151465

of:
2x Puntstuk knel 28 naar 1" (binnendraad)
https://www.warmteservice...g-recht-28-x-1/p/40152465

En vervolgens een 2x4 meter buis 28 mm ertussen

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een perstang, zeker voor incidenteel gebruik, hoeft niet de hoofdprijs te kosten. De elektrische varianten zijn inderdaad peperduur. Maar een pneumatische handtang is voor relatief weinig geld te krijgen (lees: onder de 100 euro). Zo heb ik het ook gedaan toen ik grondig heb verbouwd. Een loodgieter zal er absoluut niet blij van worden, maar voor een paar koppelingen is het helemaal prima, mits je de tang wel even goed afstelt.

Ik heb er een met persbekken tot 32mm en die laatste is prima om een aansluiting met 1" te maken. Ik heb er mijn CV leidingen (32mm) mee geperst, alsmede ook alle waterleidingen (16mm) en dat ging prima. Als je in de buurt woont wil ik die tang ook best nog wel aan je uitlenen voor 2 speciaalbiertjes ;)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:52

yay

Als je toch naar Warmteservice gaat voor de Upinor daar gelijk een perstang huren voor (ik meen) €25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
CvP_tweakers schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:05:
Met de volgende onderdelen zou het moeten lukken:

2x T-stuk knel 28-28-28
https://www.warmteservice...ling-T-stuk-28/p/40154065

2x Puntstuk knel 28 naar 1" (buitendraad)
https://www.warmteservice...g-recht-28-x-1/p/40151465

of:
2x Puntstuk knel 28 naar 1" (binnendraad)
https://www.warmteservice...g-recht-28-x-1/p/40152465

En vervolgens een 2x4 meter buis 28 mm ertussen
Ah dank, dat is inderdaad voor de optie met stalen buis. Die meerlagenbuis zijn er niet in 28mm helaas.
Maar ik neig naar stalen buizen nu idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
DexterDee schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:07:
Een perstang, zeker voor incidenteel gebruik, hoeft niet de hoofdprijs te kosten. De elektrische varianten zijn inderdaad peperduur. Maar een pneumatische handtang is voor relatief weinig geld te krijgen (lees: onder de 100 euro). Zo heb ik het ook gedaan toen ik grondig heb verbouwd. Een loodgieter zal er absoluut niet blij van worden, maar voor een paar koppelingen is het helemaal prima, mits je de tang wel even goed afstelt.

Ik heb er een met persbekken tot 32mm en die laatste is prima om een aansluiting met 1" te maken. Ik heb er mijn CV leidingen (32mm) mee geperst, alsmede ook alle waterleidingen (16mm) en dat ging prima. Als je in de buurt woont wil ik die tang ook best nog wel aan je uitlenen voor 2 speciaalbiertjes ;)
haha, kans is klein (ik woon noord drenthe), maar bedankt voor het aanbod :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Igor4 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:14:
haha, kans is klein (ik woon noord drenthe), maar bedankt voor het aanbod :)
Dat is inderdaad wat ver :)

Maar zoals ik al eerder zei, 1" naar 32mm meerlaags is dus ook een optie, een betere nog dan 26mm. Mocht je later ooit overwegen om de CV ketel in te ruilen voor een warmtepomp, dan wil je zo veel mogelijk debiet overhouden naar je verdeler.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

Mag ik hier even inspringen om te adviseren daar niet 28mm maar 32mm voor te gebruiken? Wij hadden een vergelijkbare situatie, waarbij onze vloerverwarming net te weinig warme toevoer kon krijgen omdat het via oude 28mm CV buizen liep. Ik heb toen zelf 32mm geisoleerde pijpen gelegd tussen bron en verdeler. Niet alleen korter, maar ook door de dikte beter in het transport van de warmte, en dus zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

jubeth schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:29:
Mag ik hier even inspringen om te adviseren daar niet 28mm maar 32mm voor te gebruiken? Wij hadden een vergelijkbare situatie, waarbij onze vloerverwarming net te weinig warme toevoer kon krijgen omdat het via oude 28mm CV buizen liep. Ik heb toen zelf 32mm geisoleerde pijpen gelegd tussen bron en verdeler. Niet alleen korter, maar ook door de dikte beter in het transport van de warmte, en dus zuiniger.
Dat maakt niks uit, 32mm heeft een wanddikte van 3mm en is inwendig 26mm.
Cv buis 28 heeft een wanddikte van 1,25 of 1,5.
Ga uit van 1,5 en inwendig is 25 mm.
Bij meerlagenbuis vernauwen de fittingen ook nog eens dus per saldo is de cv buis misschien wel beter.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
Uiteindelijk was deze klus mij zelf niet gelukt met 28mm cv buizen. Had buiger gehuurd maar het ging zo stug en moest zulke fijne buigingen maken om precies uit te komen, dat dit eigenlijk niet ging. Installateur gevonden en die heeft 26mm meerlagen gebruikt.

We hebben 11 groepen (van circa 75m per stuk) en krijgen onze benedenverdieping (90m2) goed warm. Moet wel zeggen dat dat is met een lage aanvoer temperatuur van circa 32c. Thermostaat op 19c gemiddeld. Kan voor andere huizen natuurlijk weer heel anders uitpakken, maar niet het idee dat diameter hier een bottleneck is.

Overigens is dynamiek tussen diameter, flowsnelheid en temperatuur mij ook niet helemaal duidelijk, dus als iemand hier over kan inchippen, graag :)

[ Voor 11% gewijzigd door Igor4 op 13-01-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01

jubeth

%^)

edsandje schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Dat maakt niks uit, 32mm heeft een wanddikte van 3mm en is inwendig 26mm.
Cv buis 28 heeft een wanddikte van 1,25 of 1,5.
Ga uit van 1,5 en inwendig is 25 mm.
Bij meerlagenbuis vernauwen de fittingen ook nog eens dus per saldo is de cv buis misschien wel beter.
De buis die wij hebben liggen heeft niet wanddikte van 3mm. Lijkt me ook vrij zeldzaam.
En het verbruik is aanzienlijk gedaald, en de vloer is merkbaar warmer. Dus nee, het maakt wel degelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

jubeth schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:14:
[...]

De buis die wij hebben liggen heeft niet wanddikte van 3mm. Lijkt me ook vrij zeldzaam.
En het verbruik is aanzienlijk gedaald, en de vloer is merkbaar warmer. Dus nee, het maakt wel degelijk uit.
Ik denk dat jij het over een andere buis hebt dan ik.
32mm meerlagenbuis is gangbaar met 3mm wanddikte bv Uponor, Henco, Vsh.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1