Elektra doorleggen naar dakopbouw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodboi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-09-2024
Hallo,

Afgelopen maand is er een dakopbouw op ons huis geplaatst (extra verdieping).

Qua elektra is het idee dat hier een wasmachine, droger en reguliere verlichting zal komen.
Verder is het idee op termijn zonnepanelen op het dak te leggen.

Ik ben in het bezit van een driefasen groepenkast.

Op advies van mijn oom heb ik voor de plaatsing twee vijfaderige kabels doorgetrokken naar de bovenste verdieping. Mijn oom vertelde mij dat ik één vijfaderige kabel via mijn driefase meterkast kan gaan gebruiken voor alle elektra in de dakopbouw (inclusief wasmachine en droger) en één vijfaderige kabel voor de zonnepanelen.

Nu is mijn oom afwezig door tal van zaken, en ben ik even op mezelf aangewezen. Ik zie door de bomen het bos even niet. Begrijp ik het nu goed dat, waar een reguliere groep 16A biedt, groepen vanuit een driefasen meterkast 25A bieden? Of zie ik dit helemaal verkeerd.
Edit: Ik denk dat ik dit verkeerd zie, omdat reguliere wcd's niet op 25A schijnen te mogen.
Is het dan zo dat, wanneer ik een driefase kabel aansluit op mijn groepenkast, ik eigenlijk drie groepen in één kabel heb, en vanaf hier dus wcd's in de ruimte, schakelmateriaal en een een dubbel wcd voor de wasmachine en droger kan trekken?

Als dit dus niet het geval is begrijp ik niet hoe ik een wasmachine en droger op een groep kan laten draaien, omdat de groep dan maar 16A biedt. Heeft mijn oom het in het geval van 16A destijds dan verkeerd geadviseerd of is er dan nog een andere oplossing.

Nieuwe bekabeling vanuit de meterkast doorvoeren wordt lastig, een en ander is nu dichtgemaakt en ik hoop dus echt met de twee vijfaderige kabels ver te komen.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

[ Voor 14% gewijzigd door Goodboi op 03-11-2023 11:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Van die ene 5 aderige kabel mag je maar één beveiligde groep van 16A maken, géén twee groepen door één kabel, alle elektrische apparaten in de dakopbouw moet dus op die ene groep worden aangesloten.
Is die kabel een 5 x 4² kabel dan kun je een kleine onderverdeling (groepenkast) van de (hoofd) groepenkast in de dakopbouw plaatsen.

Maar nu komt het: vraag van mijn kant voor andere Tweakers :?
Er is een andere mogelijkheid... als ik nu die 5 aderige kabel op een 2 x 230 volt kookgroep aansluit? dan heb je 2x zoveel stroom beschikbaar voor de wasmachine, droger, verlichting en stopcontacten :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-09 19:30
natural colour schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:40:

Maar nu komt het: vraag van mijn kant voor andere Tweakers :?
Er is een andere mogelijkheid... als ik nu die 5 aderige kabel op een 2 x 230 volt kookgroep aansluit? dan heb je 2x zoveel stroom beschikbaar voor de wasmachine, droger, verlichting en stopcontacten :9
Dat zou sowieso al fout zijn aangezien je dan op een 3x25A aansluiting in theorie 2x16A over één fase zou kunnen trekken... Dat is eventjes leuk maar de hoofdzekering ploft er vanzelf een keer uit. De kans dat dit gebeurd is misschien nihil met dit beperkte vermogen maar niet echt wenselijk.

Ik zou toch alle losse eindgroepen apart naar boven willen hebben ipv bijvoorbeeld gepruts met een onderverdeler. Als dat uberhaupt kan op een 5x2.5 en kabellengte daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
Wasmachine en warmtepompdroger kunnen samen op één groep. Sluit op diezelfde groep ook de verlichting van de overloop aan en één algemeen stopcontact.
De rest van de verdieping sluit je op een tweede nieuwe groep aan.
Deze twee groepen sluit je in de meterkast aan achter verschillende aardlekschakelaars.
Met deze verdeling is bij een storing in één groep of aardlekschakelaar nooit de hele verdieping donker en stroomloos.

De zonnepanelen sluit je idd aan op de vijfaderige kabel. Of 3-aderig, indien je een één fase omvormer hebt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goodboi
@Ivow85 okay duidelijk verhaal..
1 vijf aderige kabel vanuit de groepenkast op een centraaldoos van waaruit de wasmachine, warmtepompdroger, verlichting en een stopcontact worden voorzien (en dan dus maar drie draden van de vijf aderige kabel gebruiken?) en 1 vijf aderige kabel naar een centraaldoos van waaruit de rest van de dakopbouw wordt bediend (overige stopcontacten). Kan ik dan die tweede centraaldoos voor de overige stopcontacten ook in de toekomst gebruiken voor zonnepanelen en deze alvast via een dakdoorvoer naar het dak leggen? Of wordt dit teveel stroombelasting (overige wcd’s icm een stuk of 9 zonnepanelen)? Op de overige wcd’s worden geen grootgebruikers aangesloten. Hooguit een televisie, telefoonoplader ed.

[ Voor 68% gewijzigd door Goodboi op 04-11-2023 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Zonnepanelen mogen niet worden aangesloten op een groep met andere gebruikers.

Er ligt dus een kabel te weinig.

Waarom zijn er überhaupt 5-aderige kabels geadviseerd als er maar 9 zonnepanelen komen? 9 panelen sluit je normaal gesproken aan op een 1-fase omvormer.

Voor de zonnepanelen zul je dus een derde kabel naar de dakopbouw moeten trekken.
En wanneer je geen warmtepompdroger hebt, maar nog een oude energie vreter, dan zul je ook voor de droger nog een aparte kabel en groep moeten aanleggen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56
Ik zou een onderverdeler plaatsen, dat lost volgens mij al je vraagstukken op.
Dus op 1 vijf aderige kabel komt een secundair meterkastje van waaruit je met losse (liefst 10A ivm selectiviteit) groepen kan gaan werken en deze sluit je op een nieuwe krachtgroep aan in je huidige meterkast.
Je tweede 5 aderige kabel komt op een eigen (kracht) groep in je meterkast en daar mag direct een omvormer op. Op je bovenste verdieping krijg je dus een klein meterkastje en daarnaast de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Gewoon 3 fase naar boven via een 5 aderige kabel en boven een kleine onderverdeler plaatsen, kun je mooi wat 16A groepen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodboi
Hebben jullie een voorbeeld van zon verdeler voor me. Liefst van abb gezien de betrouwbaarheid. Kom er via google even niet goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56
Goodboi schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:03:
Hebben jullie een voorbeeld van zon verdeler voor me. Liefst van abb gezien de betrouwbaarheid. Kom er via google even niet goed uit.
Het is gewoon een meterkast maar dan kleiner. Bijvoorbeeld voor 12 modules.
Ik heb zelf 2x een waterdichte geplaatst met een mooi deurtje, zien er wat knapper uit (en 1 hangt in een overkapping) maar zijn wel een flink stuk duurder.

Zoiets:
https://www.sandervunderi...12-modules-res12x220.html

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 04-11-2023 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Een vraag blijft, wat is de diameter van de bekabeling.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodboi
Thanks @GeeMoney.

@naftebakje diameter per kabel betreft 20mm. Het is geprepareerde flexkabel 5x2.5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
5x 2,5 mag 3x 16 overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Nielson schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:58:
Gewoon 3 fase naar boven via een 5 aderige kabel en boven een kleine onderverdeler plaatsen, kun je mooi wat 16A groepen maken.
Nou... Mooi?

Meer dan 3 groepjes 16A kom je niet aan. En dan zijn die groepen ook nog eens niet selectief ten opzichte van de meterkast beneden. Dus groot risico dat de hele verdieping uitvalt als er in één van die 3 groepen iets aan de hand is.
Als je het mij vraagt is dat niet "mooi" maar vooral een creatieve noodoplossing voor het geval de juiste en juiste hoeveelheid kabels niet meer gelegd kan worden naar de meterkast.

Wil je nog iets van selectiviteit over houden dan moet je al 10A groepen plaatsen, en echt volgens de richtlijnen kom je zelfs uit op 6A groepen. Dat laatste gaat met de wasmachine sowieso niet goed en wordt spannend als je bijvoorbeeld gaat stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom maximaal drie groepen?
Pagina: 1