Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 14:59
Hallo medetweakers,

Ik heb hier een computer liggen met een Supermicro C7Q67 mobo en 2 HyperX RAM repen.
Tot voorkort werkte dit helemaal naar behoren. Echter heb ik laatst een van de twee ram repen er uit gehaald, omdat ik wat info wilde checken en daarna, zo stom als ik kan zijn, er blijkbaar verkeerd om in teruggezet. Bij het opstarten van de PC hoorde ik toen (naar mijn herinnering) 4 biepjes. Ik kwam er snel achter dat het geheugen er verkeerd in zat en heb het correct geplaatst. Vanaf nu hoor ik echter alleen nog maar 6 biepjes bij het opstarten (5 kort, 1 lang) wat volgens de manual betekent dat er geen geheugen is gevonden.
Ik heb inmiddels alle verschillende opstellingen geprobeerd met het geheugen; alleen een reepje in 1A (afwisselend met de beide repen). Opstelling in 1A en 1B, Opstelling in 1A en 2A en dit alles ook met nog twee andere HyperX repen uit een ander systeem. En als laatste nog de opstelling met alle 4 de geheugenrepen er in. Helaas blijft het antwoord hetzelfde; 6 biepjes en verder geen beeld.

Is er nog iets wat hier aan te redden is, of heb ik het volledig verpest en zal ik op zoek moeten naar een nieuw moederbord?

[ Voor 10% gewijzigd door Kefding op 03-11-2023 10:24 . Reden: linkjes toegevoegd ]

Last.FM | Trakt.TV

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:33
Fysiek past het geheugen niet verkeerd om toch. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
Tsja, goeie vraag. Hij zal niet helemaal goed vastgeklikt hebben gezeten. Niet erg scherp van me in ieder geval...

Last.FM | Trakt.TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 11:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Wat bedoel je precies met verkeerd om?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
180 graden gedraaid. Dus de inkeping in het reepje kwam niet overeen met de plek op het mobo

Last.FM | Trakt.TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
Overigens doet het geheugen het zelf nog prima. Heb het zojuist in een andere computer gestopt en alle 4 de repen (dus ook de twee die origineel in het andere mobo zaten) worden netjes herkend.

Last.FM | Trakt.TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
Mogelijk toch een contactpin of meerdere waar je het geheugen op het moederbord in klikt wat verbogen door het niet juist plaatsen. Zou dat eerst eens goed bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:01
Niet genoemd daarom vraag ik het even.
CMOS-clear gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Laatst online: 07:50
Als je het geheugen er daadwerkelijk verkeerd om hebt in geklikt, kan het zomaar zijn dat je je geheugen of moederbord gesloopt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
MikeOO schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:26:
Mogelijk toch een contactpin of meerdere waar je het geheugen op het moederbord in klikt wat verbogen door het niet juist plaatsen. Zou dat eerst eens goed bekijken.
Voor zover ik kan zien lijkt het daar niet op. Het verkeerd om plaatsen was overigens in 2A. Als ik alleen een geheugenreep in 1A zet, zou ik alsnog verwachten dat er iets gedetecteerd wordt.
Dieks77 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:33:
Niet genoemd daarom vraag ik het even.
CMOS-clear gedaan?
Yes, zojuist nogmaals uitgevoerd voor de zekerheid, maar geen verandering.

Last.FM | Trakt.TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
Je kunt ook proberen om re bios reset nog wat uitgebreider te doen wat in sommige gevallen problemen oplost.

Verwijderd de voedingskabel van de pc zodat er geen stroom meer op staat.
Verwijderd de batterij
Hou de Power (knop waarmee je de pc aanzet) minimaal 30 sec ingedrukt. Hierdoor verwijderd je het laatste beetje spanning wat nog aanwezig is.

Batterij daarna weer terugplaatsen en stroom er weer op en aanzetten.

Lukt het nog niet dan in de BIOS als je daar in kan komen zou je ook een keer een reset naar defaults kunnen doen.

Als dat ook niet werkt dan denk ik toch dat er is stuk is gegaan door deze actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
MikeOO schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:03:
Je kunt ook proberen om re bios reset nog wat uitgebreider te doen wat in sommige gevallen problemen oplost.

Verwijderd de voedingskabel van de pc zodat er geen stroom meer op staat.
Verwijderd de batterij
Hou de Power (knop waarmee je de pc aanzet) minimaal 30 sec ingedrukt. Hierdoor verwijderd je het laatste beetje spanning wat nog aanwezig is.

Batterij daarna weer terugplaatsen en stroom er weer op en aanzetten.

Lukt het nog niet dan in de BIOS als je daar in kan komen zou je ook een keer een reset naar defaults kunnen doen.

Als dat ook niet werkt dan denk ik toch dat er is stuk is gegaan door deze actie.
Helaas, ook deze reset werkte niet..

Wellicht dat iemand nog een gouden tip heeft? En anders ben ik bang dat ik op zoek moet naar een nieuw moederbord.

[ Voor 7% gewijzigd door Kefding op 03-11-2023 12:50 ]

Last.FM | Trakt.TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 15:06
Lijkt mij vrij fysiek onmogelijk om de RAM module verkeerd in de slot te duwen.. Dan moet je wel kracht hebben gezet en zou je ook fysieke schade moeten zien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
Ik begin er steeds meer aan te twijfelen of hij daadwerkelijk er verkeerd om in zit. Het andere mobo heeft de sloten andersom zitten, wellicht dat ik in de war ben.
Het zou ook kunnen dat ik hem niet goed heb aangedrukt en dat hij er dus losjes verkeerd inzat. Fysieke schade zie ik niet en de modules zelf doen het dus nog.

Feit blijft dat het moederbord aan blijft geven dat er geen geheugen gevonden is.

Last.FM | Trakt.TV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myzzle
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-08 13:31
alle kabels ff loshalen van mobo, en een voor een met geheugen aanzetten en kijken wat het doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:26
Als ik het geheugen zie, is dit 1.65V memory en de specificaties van het SysB zegt 1.5V.

Ik weet niet of dit mogelijk het issue is, of niet.

Wat mij ook opvalt... De Specificatie van het SysB zegt " Unbuffered non-ECC UDIMM", maar volgens mij is dit geen UDIMM wat je hebt.

Maar ik ben niet goed genoeg meer thuis in deze specificaties allemaal. Maar is wel iets wat mij opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
Rolfie schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:48:
Als ik het geheugen zie, is dit 1.65V memory en de specificaties van het SysB zegt 1.5V.

Ik weet niet of dit mogelijk het issue is, of niet.

Wat mij ook opvalt... De Specificatie van het SysB zegt " Unbuffered non-ECC UDIMM", maar volgens mij is dit geen UDIMM wat je hebt.

Maar ik ben niet goed genoeg meer thuis in deze specificaties allemaal. Maar is wel iets wat mij opvalt.
Daar was ik ook al op aan het zoeken inderdaad. Gek genoeg heeft het voor de tijd alleen altijd (~10 jaar) goed gewerkt.

Last.FM | Trakt.TV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myzzle
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-08 13:31
Daar was ik ook al op aan het zoeken inderdaad. Gek genoeg heeft het voor de tijd alleen altijd (~10 jaar) goed gewerkt.
10 jaar? tijd voor ritje museum dan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik durf te stellen dat (Kingston) HyperX altijd unbuffered is. Nog nooit ECC, (laat staan Registered), HyperX geheugen gezien. :P

Gewoon even controleren op fysieke schade aan de DIMM sloten, met name dus de contacten. Een afgebroken hendeltje is geen ramp. Het geheugen valt er niet zomaar uit.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 19:48
Je hebt gewoon je ram of je moederbord gesloopt, dit is niet zachtjes gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het is niet alsof die PCB's zo buigbaar zijn dat je ze even om een 'hobbeltje' heenvouwt, dus het lijkt me sterk dat ze er verkeerd om hebben gezeten. Het zou enorm veel kracht kosten om ze erin te krijgen en je ziet gegarandeerd veel schade aan je DIMM ter hoogte van het hobbeltje in het DIMM-slot, als je DIMM of het hobbeltje niet gewoon dwars doormidden zijn.

Hooguit kan je ze er verkeerd om in zetten en hem er maar half induwen (want verder gaat 'ie niet door het hobbeltje) en denken dat hij dan vast zit. In dat geval maakt hij geen contact. Met een beetje pech zit hij er half (misschien schuin) in en maakt hij half contact, dan zou je kortsluiting kunnen maken en inderdaad elektronische schade aan je DIMM en/of DIMM-slot kunnen hebben. Dit soort aansluitingen zijn er niet voor gemaakt om half contact te maken, dan kan de stroom bijvoorbeeld niet 'weg' omdat een ground-pin niet aangesloten zit (in tegenstelling tot hot-swappable externe aansluitingen zoals USB, waarin ground-pinnen altijd eerst contact maken vóór signaal-pinnen).

Er zal sowieso iets stuk zijn. Met veel geluk zijn alleen de DIMMs stuk, maar je hebt ook al andere DIMMs geprobeerd dus die kans lijkt klein - de enige kans is dat specifiek die DIMMs niet goed werken op dit moederbord en dat andere DIMMs wel werken. Maar het is aannemelijker dat het moederbord de geest heeft gegeven, helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 03-11-2023 14:22 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1