Vloerverwarming warm na installatie hybride warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacken
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 14:04
Ik heb een nieuwe hybride warmtepomp en dat werkt allemaal prima. 0 gas verbruik en toch een warm huis. Wij hebben een klein gedeelte in ons huis voorzien met vloerverwarming. Maar de vloer wordt veels te warm (nu 27 graden). Ook lijkt de aanvoer temperatuur hoger te zijn dan waar het thermostatisch regelaar op is ingesteld. Ik deze inmiddels helemaal dichtgedraaid.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Er moet ook koud water aangevoerd worden.. maar dat mengen lijkt niet goed te gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtJ00ESluKNLddvF2-9QSx9Ni8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOqpmJQKiShaPfB66XEJtK4M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-YZozpuQtVT_FmBT9a0vRYSw2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foGh25Q9rYWEsKMdd1giRSAu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Draait de vloerverwarming pomp wel?

Je hebt 2 thermometers op je verdeler, aan & afvoer, normaal is de aanvoer 2-5°C hoger omdat je je huis verwarmt en je water dus afkoelt. Deze zijn gelijk, alsof er niks gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacken
TheGhostInc schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:25:
Draait de vloerverwarming pomp wel?
Hij maakt geluid ja. Hij staat nu op de laagste stand. (onderste groene LED lampje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-06 03:10
De rest van de radiatoren, hoe warm zijn die? Welke temperatuur komt er uit de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 23:17
Een warmtepomp draait meer uren dan een (oudere) CV ketel om het huis te verwarmen. Hoe langer de vloer warmte krijgt, hoe warmer die wordt en als de retour inderdaad even warm is als de aanvoer, lijkt het erop dat je vloer volledig op temperatuur is gekomen.

Het is goed mogelijk dat je de maximale vloertemperatuur een stuk omlaag kunt zetten.
  • Kun je zien of de WP inderdaad vrijwel continue heeft staan draaien?
  • Op welke temperatuur stond origineel de vloerverwarmingsthermostaat, voordat je hem dichtdraaide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57
Als ik 't zo lees, is je probleem dat de thermostaat niet afsluit. Werkt zo'n thermostaat hetzelfde als bij een radiator? Daar kan je de knop er af draaien, waarna je zo'n pinnetje in de leiding ziet. Soms is die niet gangbaar meer, waardoor die permanent open of dicht blijft staan. Als je die met b.v. een hamer een aantal keren indrukt en terug laat veren, doet die het soms weer.
Je zou ook kunnen kijken of de thermostaatknop zelf in de uitstand lijkt te komen als je hem volledig dicht draait.

Als de pomp niet zou draaien, zou de vloer ook niet of amper warm worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 17:42

CaDje

Framedrops for life

Is die 27 graden de temperatuur van de vloer zelf, of van de aanvoertemperatuur? Voor de aanvoertemperatuur is dat namelijk vrij normaal, wellicht zelfs een beetje laag.

Ik gebruik in mijn woning een aanvoertemperatuur van tussen de 35~40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacken
Bedankt voor alle reacties!

hierbij de statistieken van de (Quatt) warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SofRvy5jCOLP0VJABCL7ZR_1o3U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n0YtnQspuXxhQz0pnCmBsB46.png?f=fotoalbum_large

en dit de meting van mijn temperatuur meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay5GUzaAiVjFfeYjppuMAyty6Lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Txx2noxt7SuLMBfepbh943vp.jpg?f=fotoalbum_large

De tip over het pinnetje ga ik straks even proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
CaDje schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:59:
Is die 27 graden de temperatuur van de vloer zelf, of van de aanvoertemperatuur? Voor de aanvoertemperatuur is dat namelijk vrij normaal, wellicht zelfs een beetje laag.

Ik gebruik in mijn woning een aanvoertemperatuur van tussen de 35~40 graden.
De aanvoer en retour geven op de foto beiden 32 graden aan.

Andere vraag; Waarom vind je 27 graden voor de vloer te warm?

In het HomeAssistant screenshot zie ik dat je 'Heatpump Thermostat room setpoint' 20.0 graden is en 'Heatpump Thermostat room temperature' nu ook 20.0 graden is. Wat mogelijk betekent dat de 27 graden vloer nodig was om de 20 graden op de thermostaat te bereiken.

Het kan wel zijn dat de temperatuur in de kamer nu doorschiet tot boven de 20 graden. Maar in dat geval nog andere vragen:
  • Hoevaak heeft de thermostaat al de woning mogen opwarmen met de warmtepomp, want moderne thermostaten moeten eerst nog 'leren'.
  • Als de temperatuur in HA niet van die ruimte is: Wat voor ruimte probeer je dan te verwarmen en hoe warm wordt het daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacken
[
Andere vraag; Waarom vind je 27 graden voor de vloer te warm?
Niet comfortabel aan mijn voeten (sokken aan). :) Was eerst niet zo.
In het HomeAssistant screenshot zie ik dat je 'Heatpump Thermostat room setpoint' 20.0 graden is en 'Heatpump Thermostat room temperature' nu ook 20.0 graden is. Wat mogelijk betekent dat de 27 graden vloer nodig was om de 20 graden op de thermostaat te bereiken.
Klopt ja! De vloerverwarming ligt in mijn studeer/werk kamer. En er zit een deur in die in de woonkamer uitkomt. De thermostaat hangt inderdaad in de woonkamer. Mijn werkkamer is een stuk kleiner natuurlijk.
Hoevaak heeft de thermostaat al de woning mogen opwarmen met de warmtepomp, want moderne thermostaten moeten eerst nog 'leren'.
1 maand.
Als de temperatuur in HA niet van die ruimte is: Wat voor ruimte probeer je dan te verwarmen en hoe warm wordt het daar?
Zie boven voor woon situatie. de kamertemperatuur is nu zo'n 24 graden. De woonkamer dus 20. Als ik de deur openzet is het weer aangenamer.. maar ik heb die dicht i.v.m. geluidsoverlast. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Duidelijk.

De warmtepomp gaat veel langer door met warm water leveren dan de CV ketel, dus je vloer krijgt nu meer warmte en meer tijd om op te warmen dan voorheen. Hierdoor slaat hij voor jouw comfort te ver door.

De oplossing is relatief makkelijk:
Het is een kwestie van de vloerverwarmingsthermostaat terugdraaien tot een redelijke temperatuur (begin op 25 graden) en uitproberen of dat fijn is. Zo niet, 2 graden omhoog of omlaag. Lukt dit, dan is er verder geen actie nodig.

Je kunt de temperatuur ook automatiseren door een thermostaat op je werkkamer te zetten en een zoneklep te installeren voor de vloerverwarming, waarna HomeAssistant de zoneklep mag openen of sluiten op basis van de temperatuur.

Of je kunt een thermostaat in de werkkamer via HA de vloerverwarmingspomp laten in- en uitschakelen met een slimme stekker, op basis van de temperatuur. Makkelijkst en goedkoopste optie momenteel.

Sidenote: Je blijft met deze opstelling wel afhankelijk van de warmtevraag van de woonkamer, aangezien in geen enkele opstelling de WP wordt aangesproken wanneer alleen je werkkamer warmte nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
FrenzyFreak schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:42:
Duidelijk.

De warmtepomp gaat veel langer door met warm water leveren dan de CV ketel, dus je vloer krijgt nu meer warmte en meer tijd om op te warmen dan voorheen. Hierdoor slaat hij voor jouw comfort te ver door.

De oplossing is relatief makkelijk:
Het is een kwestie van de vloerverwarmingsthermostaat terugdraaien tot een redelijke temperatuur (begin op 25 graden) en uitproberen of dat fijn is. Zo niet, 2 graden omhoog of omlaag. Lukt dit, dan is er verder geen actie nodig.
[...]
Je hebt helemaal gelijk, maar de vraag van TS gaat er juist over dat deze knop niet werkt :+
Of je kunt een thermostaat in de werkkamer via HA de vloerverwarmingspomp laten in- en uitschakelen met een slimme stekker, op basis van de temperatuur. Makkelijkst en goedkoopste optie momenteel.
Dat zou ik niet doen, omdat je dan een kortsluiting tussen aanvoer en retour over houdt, en daarmee minder flow door de radiatoren (neem ik aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacken
Het is een kwestie van de vloerverwarmingsthermostaat terugdraaien tot een redelijke temperatuur.
Dat dacht ik in eerste instantie ook maar ik heb het reeds helemaal teruggedraaid (verder gaat hij niet). Ik ga even kijken of ik de knop er af kan halen en de pin kan bewegen die er in zou moeten zitten. Ga ik later op de dag proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
marcop23 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:48:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar de vraag van TS gaat er juist over dat deze knop niet werkt :+
Eens. Laten we even aannemen dat geen enkele thermostaat 100% waarheidsgetrouw/nauwkeurig zou zijn, er zou wel een relatie moeten zijn tussen de instelling op de thermostaatkraan, de aanvoerthermostaat en de retourthermostaat.

De WP geeft 38,5 graden volgens HA, de originele instelling van de thermostaatkraan is momenteel onbekend en de aanvoer en retour van de vloer gaven op de foto beiden 32 graden aan. Hij heeft de thermostaatkraan volledig dichtgedraaid en retour en aanvoer zijn gelijk. Lijkt mij dat de knop goed werkt, anders was de aanvoer warmer dan de retour.
Het duurt vervolgens wel even voor een vloer terugzakt in temperatuur als de isolatie op orde is.

Maar meten is weten. De thermostaatkraan moet goed aangedraaid zijn op de verdeler. Daarnaast moet het draadje naar de voeler uiteraard geen contact maken met andere objecten, want dat kan de temperatuurmeting beïnvloeden.

Laat de vloer afkoelen naar ~20 graden. Vervolgens kan de WP 38 graden aanvoer ernaartoe jagen en met een thermostaatkraan instelling op 25 graden, moet je ongeveer 25 graden na een tijdje gaan zien op de aanvoer van de vloerverwarming, met een lagere retour.
marcop23 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:48:
[...]

Dat zou ik niet doen, omdat je dan een kortsluiting tussen aanvoer en retour over houdt, en daarmee minder flow door de radiatoren (neem ik aan).
Kortsluiting over aanvoer en retour is nog altijd meer flow dan wanneer de aanvoerthermostaat zelf dichtknijpt. Dus dat mag geen probleem zijn, maar we kennen de rest van het systeem inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
FrenzyFreak schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:15:
[...]
Kortsluiting over aanvoer en retour is nog altijd meer flow dan wanneer de aanvoerthermostaat zelf dichtknijpt. Dus dat mag geen probleem zijn, maar we kennen de rest van het systeem inderdaad niet.
Ja, dat is toch juist het punt? Als de vloerverwarmingspomp draait, is je retourwater nooit warmer dan de retour uit de vloer (omdat er meer flow door je vloer gaat, dan door de aanvoerleiding). Als je pomp niet meer draait, kan water uit de aanvoer zo de retour in lopen. Zonder dat het de kans krijgt om warmte af te geven. De retour bij de warmtepomp wordt dan snel heet en het zorgt er voor dat die gaat pendelen. Dat is toch juist niet de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Klopt. Ik snap je punt, maar we hebben het hier slechts over 1 lus vloerverwarming, voor slechts 1 werkkamer.

Wanneer het warme water retour gaat, zal er voldoende afgekoeld retour water door de rest van zijn huis stromen, waarmee de warme retour van deze vloerverwarming zal mengen voordat het terugkomt bij de WP.

Als je met deze handeling een volledige benedenverdieping zou afsluiten is het inderdaad een ander verhaal met veel meer warm retourwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacken
Helaas lukt het mij niet om de thermostatische regeling er af te trekken. Wil het niet kapot maken. De handleiding zegt er ook niks over.

Handleiding: PDF link

Mijn oog viel op pagina 25. Kan dat wat zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHTYgvnFXxgV0tyXTcRzQOYk6kU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ITKfIHfBnDCuNS222KunfDU1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:08
dacken schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:09:
Helaas lukt het mij niet om de thermostatische regeling er af te trekken. Wil het niet kapot maken. De handleiding zegt er ook niks over.
achter de thermostaatknop zit een moer op een schroefdraad. deze kan je met waterpomptang losdraaien.
Pagina: 1