Grundfos autoadapt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
We laten nu vloerverwarming aanleggen en er worden verdelers aangeboden met Grundfos pompen. Ze bieden UPM3, Alpha 1 en Alpha 2, echter wordt er alleen Alpha 1 en 2 aanbevolen.

De AutoAdapt van Grundfos zou problemen hebben. Dat de vloer niet warm zou worden.

Ik heb daarop proberen te googlen en zoeken, maar kan er nog niet echt iets over vinden. Zijn er mensen hier die daarmee bekend zijn? De pomp zou wel zuinig zijn, maar dat bedrijf moest de autoadapt functie bij klanten uit zetten.

Zelf hebben we nu een Robot met UPM3 AutoAdapt. De pomp draait het gehele jaar door. Ook in de zomer. Volgens de handleiding moet je de pomp niet uit zetten. Dus toch maar niet gedaan. Wel hebben we gemerkt dat het niet echt uitmaakt of je sommige groepen wat dicht draait: de kamer blijft net zo warm, als wanneer die kraan volledig open zou staan.

De https://grundfos.com site promoot nog steeds de AutoAdapt functie. Ze hebben de Alpha pompen wel prominent in de lijst, maar de UPM niet meer:

https://product-selection...oducts/alpha?tab=products

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
In de handleiding van de Alpha2 wordt voor vloerverwarming de constante druk instelling aanbevolen met als alternatief constante toeren tal. Dus niet Auto-adapt gebruiken.

Deze pomp kan je met een pompschakelaar uit/aan zetten waarbij je wel de schakelaar moet kiezen die 1x per 24 uur de pomp even laat draaien om vast zitten te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
@hanev001 Er wordt zo eentje gebruikt denk ik (als de site up to date is).

Ik twijfel nu dus even om ofwel de vloerverwarming leverancier te vertrouwen op zijn advies (wat prima lijkt) of te kiezen voor een Grundfos met auto adapt (wat ze ook aanbieden, maar niet aanbevelen).

Ik heb de materie niet onder de knie, maar heb wel interesse om er meer over te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
Ik heb zelf de Grundfos Aplha2 met als pompschakelaar de ECO Pump Switch HY-02 Vloerverwarming Pompschakelaar.

Je zal even moeten proberen wat de beste instellingen voor de pomp en schakelaar zijn maar het werkt verder prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• declutter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-04 22:11
@twkr18526
Ik heb sinds 2 maanden een VTE SLIM verdeler met Grundfos UPM3 Auto.Wij zijn nog druk doende de goede instellingen te vinden en kunnen nog niet bepalen of de klachten/ervaringen gerelateerd zijn aan de pomp.Dus wees voorzichtig met conclusies.
Wat opvalt: pomp in CP2 stand maakt snachts veel herrie als constante fluittoon, hoorbaar via de CV leidingen (die langs ons bed hoofdeinde lopen).Geluid lijkt niet doorgeleid te worden door de muur (verdelers is met rubbers opgehangen) maar via de leiding.
In Auto Adapt en met snacht een 1.5C lagere temp lukt het om het geluid lager te houden (de pomp zal dan in CP1 draaien).

We zijn nog zoekende naar juiste CV vermogen (nu 50% geknepen naar 15,9kW), CV temperatuur (40-60C), vloer temp (35C of 40C), pomp in CP2 of AA, bypass stand (zonder resonantie, maar wel voldoende heet water naar vloer). En alles dan zo dat de CV niet om de 40 minuten voor 2 min aanslaat (voralniet snachts) maar wel overdag comfort geeft.

• twkr18526
@declutter : mag ik vragen waarom je zoekt naar de juiste instellingen? Is het om de klachtent mbt geluid op te lossen, wordt de ruimte niet goed warm of iets anders?

De Robot icm UPM3 hebben we nooit aan gezeten. Altijd gehele jaar door aan. Alleen thermostaat en water temperatuur aangepast naar zomer en winter. Verder werkte het denk ik prima al die jaren.

Nu is er in het nieuwe huis dus de Alpha 1 aangesloten met een schakelaar om het id zomer uit te zetten en eens per dag aan te laten gaan.

Ik heb nog geen idee wat beter is. Had je met deze wetenschap, achteraf gezien een andere keus willen maken?

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ik heb ook AutoAdapt, maar omdat ik niet begrijp wat het doet, gebruik ik het niet. Hier staat meer info over de werking: https://www.grundfos.com/...urses/grundfos-autoadapt0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• declutter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-04 22:11
@twkr18526 Inderdaad op zoek naar juiste instellingen vanwege hoog gasverbruik (2,5x meer dan vorig jaar met radiatoren in afgelopen 9 weken [39 t/m 47]; nu 100 quub) en snachts de herrie van de pomp (constante fluittoon in CP2, via de leiding) en geruis van de CV in de leiding als deze aanslaat (steeds 2 minuten om de gemiddeld 15 minuten). Daarnaast nog een gebrekkig comfort dat kennelijk 21,5C op de thermostaat vraagt terwijl we vroeger met 19C comfortabel waren. Zolang de installateur nog niet heeft aangegeven wat we moeten wijzigen kan ik nog geen conclusie trekken of ik beter een andere pomp had kunnen nemen.

[ Voor 0% gewijzigd door declutter op 02-12-2023 22:28 . Reden: tikfouten ]

Pagina: 1