Advies nodig voor dakconstructie / koudebrug betonplaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 14:49
We hebben een huis op het oog dat voldoet aan onze wensen, maar ik maak me zorgen over de situatie van het dak. Dit zou zomaar de prijs enorm kunnen opdrijven na aankoop. Na het doen van een bod wil ik uiteraard ook een bouwkundig onderzoek laten doen, maar ik wil het liefste eerder al een plan hebben of een ruwe schatting wat er nodig is om het te fixen.

Het dak heeft momenteel 2 issues die verholpen moeten worden omdat ze anders in de toekomst grote problemen kunnen veroorzaken:
  1. Tussen het dak en de muurplaat zit rondom een kier, dit is niet dicht en sluit niet aan. Dit is denk ik het eenvoudigste op te lossen door het dicht te metselen i.c.m. pur
  2. De dakconstructie ligt op de betonplaat die doorloopt vanuit de (zolder)vloer. Deze plaat staat dus in contact met de buitenlucht en zal een behoorlijke koudebrug veroorzaken met vocht/condens in de muren/plafonds als gevolg.
Ik ga er vanuit dat ik hier iets aan moet laten doen, maar ik heb écht geen idee wat. Omkisting? Wegkappen? Nieuw dak? Ik krijg ook heel weinig online gevonden over soortgelijke situaties, het lijkt namelijk niet snel voor te komen. Ik vermoed dat door de kieren onder het dak de betonplaten nu nog voldoende kunnen ventileren, maar zodra ik het dak dicht maak en er 16cm isolatie tegen monteer, dat dit een behoorlijk issue in alle ruimtes van de woning gaat vormen.

Het gaat overigens over een huis in België dat in 1965 gebouwd is. Zie foto's voor referentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmVTy1SkPJU_q_2Y_5BrIIa1nJc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6NJHwA4SODe2LFNTgkoKTPmy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6jvzEdxqZwZ-OIiIlyesP6Iy_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZUZiHuV9PdACJ8SRh9nOhuU.jpg?f=fotoalbum_large

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:56
Die issues die grote problemen kunnen veroorzaken vallen nog wel mee denk ik.
Het zijn niet echt issues, het is gewoon een oude bouwstijl. Klopt het dat dit in Duitsland is? (ah belgie lees ik nu)
En hoe wil je de zolder gebruiken?

Die kier kun je oplossen wanneer je van binnenuit gaat isoleren. Dat ga je (denk ik) hoe dan ook doen met dit dak wat nu niet geisoleerd lijkt.

De vloer die doorloopt is idd ene koudebrug. Zie je ook veel bij woningen met een balkon.
Je zult moeten uitzoeken wat er constructief mogelijk is. Of anders dat gehele stuk beton isoleren en afwerken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 14:49
Thanks voor je antwoord. De zolder zal uiteindelijk ingericht worden als leefruimte/slaapkamer. Het dak ga ik eerst isoleren met 16cm isolatie, vloer komt later.

De betonplaat zal ik inderdaad moet isoleren met PIR platen, elders werd aan aangeraden om de bovenste rij stenen te verwijderen zodat de isolatie tot de spouw kan doorlopen.

Wat betreft dichten van kier d.m.v. isolatie, wat bedoel je precies daarmee? Dat je het dicht met isolatie materiaal? Krijg je dan geen problemen met ongedierte wat een weg daar binnen vind in de glaswol?

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:56
Die kier onderaan bedoel je?
Dat kun je gewoon dicht purren wanneer je het dak gaat isoleren.

Metselen zie ik niet echt het nut van in? Is toch maar een kleine kier...
En als je daar stenen metselt gaat dat weer ten koste van ruimte waar je anders isolatie kwijt kon

[ Voor 48% gewijzigd door pentaw1nz op 04-11-2023 18:17 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver surfer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-05 18:04
Wat betreft de muurplaat:
Heb je nog een foto van wat dichterbij? Voor nu zou mijn idee zijn:
- Inderdaad dicht purren. Let op, dat je niet te veel pur gebruikt, zodat je het dak niet omhoog duwt.
- Overtollig pur aan de binnenkant wegsnijden.
- Een (dikke) plank er tegenaan zetten.
- Het is een gordingen kap, dus er komt niet belasting op de muurplaat, maar je zou die plank met nog wat hoekjes vast kunnen zetten op de vloer (als je erbij kan).

Wat betreft de koude brug door betonvloer:
De woning heeft een spouwmuur neem ik aan (het is België, dus ik weet het niet zeker)?
De eerste / go to oplossing zou zijn om zo'n rand beton aan de buitenkant te omkleden, maar dan sla je een stukje over i.v.m. de spouwmuur en je dak/goot aansluiting gaat niet goed.

Je zou ook bijvoorbeeld een meter op de bovenkant van de vloer en aan de onderkant van de vloer isolatie kunnen aanbrengen (bijvoorbeeld tempex). De koude, of eigenlijk de warmte moet dan door 1 meter beton heen. Dat is nog lang niet zo goed als geen koude brug, maar wel een stuk beter. Aan de bovenkant zou dat onder de schuinte van het dak nog wel netjes kunnen, maar ik denk dat het aan de onderkant in het zicht komt, dus waarschijnlijk ook niet echt een oplossing.

Wat jezelf al aangeeft, de rand weghalen. Een aantal vragen:
Je kunt er niet bij om de zagen, dus dat word hakken? Daarna de dak/goot aansluiting weer in orde maken? Rust de betonvloer op het binnenblad van de spouwmuur (uitgaande van een spouwmuur)? Wat is de overspanningsrichting van de betonvloer?